آفريقا

ایرنا - مركز تحقيقات جهاني در گزارشي با عنوان 'از ساحل عاج تا ليبي و فراتر از آن'، از احياي سنت هاي استعماري در چارچوب خط مشي ائتلافي متشكل از آمريكا و استعمارگران كهنه كار اروپايي در پوشش 'سازمان پيمان آتلانتيك شمالي' (ناتو) براي سلطه دوباره بر قاره سياه خبرداد.

براساس گزارش اين مركز در كانادا، آمريكا و قدرت هاي بزرگ اروپايي كه در كنفرانس برلين (1885-1884) با واگذاري ساحل عاج به فرانسه و ليبي به ايتاليا، قاره آفريقا را بين خود تقسيم كرده بودند، اكنون در قالب خط مشي هاي ناتو، بار ديگر با انديشه سلطه بر اين قاره، وارد عمل شدند.
'تئودور اوبيانگ نگوما' رييس جمهوري گينه استوايي در مقام رياست اتحاديه آفريقا، عمليات نظامي فرانسه در ساحل عاج و حملات ناتو به ليبي را به شدت محكوم كرد و گفت: آفريقا به هيچ قدرت خارجي نياز ندارد و امورش را بايد خود مديريت كند.
بي ترديد حمله بالگردهاي فرانسوي به پايگاه هاي نظامي 'ابيجان' پايتخت ساحل عاج و انهدام بيش از ده ها خودرو زرهي، ويراني ساختمان راديو و تلويزيون و گلوله باران مقر رياست جمهوري اين كشور مورد تاييد قلبي آمريكا بود.
نگوما در رابطه با عمليات نظامي كه با حمله آمريكا به ليبي آغاز و با فرماندهي ناتو دنبال مي شود، نيز گفت، به اعتقاد من، مشكل ليبي بايد از سوي نيروهاي داخلي و در چارچوب الگوي ملي حل و فصل شود و اين كشور نبايد شاهد مداخله اي از نوع آنچه در عراق اتفاق افتاد، باشد. مشكلات آفريقا را نبايد اروپا، آمريكا يا آسيا حل و فصل كند.
حملات نظامي به ساحل عاج و ليبي با انتقاد بسياري از كشورها، سازمان ها و شخصيت هاي مذهبي از جمله پاپ بنديكت شانزدهم مواجه شد كه از اين حملات به عنوان شكست بشريت ياد كرد.
در پي ابراز نگراني و انتقاد نگوما، 'باراك اوباما' رييس جمهوري آمريكا همزمان با عمليات نيروهاي فرانسوي در ساحل عاج، خواستار بركناري فوري 'لوران باگبو' از مدعيان پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اين كشور شد.
در زمان حاضر، تنها پنج كشور ساحل عاج، ليبي، سودان، اريتره و زيمبابوه هستند كه با مركز فرماندهي آمريكا در آفريقا مشاركت و همكاري نظامي ندارند.
ساحل عاج كه زمام امور آن را 'الاسان اوتارا' رقيب باگبو با كمك نظامي فرانسه به دست گرفت، براي پيوستن كشورش به 'نيروي آماده باش' جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا برخوردار از حمايت آمريكا، ناتو و شركت در عمليات مركز فرماندهي نيروهاي آمريكا در آفريقا (آفريكام) در يكي از غني ترين و راهبردي ترين مناطق جهان اعلام آمادگي كرد.
ناو 'يو اس اس رابرت جي بردلي' در راستاي طرح 'پايگاه مشاركت آفريقا'، از اول فوريه گشت زني در منطقه را با عزيمت به 'توگو' آغاز كرد. طرح ايجاد پايگاه مشاركت آفريقا با كمك نيروي دريايي آمريكا، اروپا و آفريقا پايه ريزي شد و با هماهنگي آفريكام فعاليت مي كند.
دماغه سبز، سنگال، گابن، سائو تام و پرنسيپ، سيرالئون، كامرون، آنگولا و نيجريه از ديگر حوزه هاي گشت مورد نظر اين ناو آمريكايي است.
آنگولا و نيجريه بزرگترين صادركنندگان نفت در قاره آفريقا هستند و نفت صادراتي گابن نيز بين روسيه، آمريكا، چين و فرانسه تقسيم مي شود. شركت هاي بزرگ نفتي 'شورون تگزاكو' و 'اكسون موبيل' آمريكا در سال 2005 توافقنامه اكتشاف و توليد با سائو تام و پرنسيپ امضا كردند.
حوزه فعاليت ناو 'يو اس اس رابرت جي بردلي' همراه پنج فروند كشتي آمريكايي ديگر و سه كشتي متعلق به كشورهاي اروپايي عضو ناتو در سواحل غرب، جنوب و شرق آفريقا است.
تفنگداران دريايي آمريكا از سوم تا 19 مارس سال جاري همراه نيروهاي مسلح غنا در رزمايش مشترك پايگاه مشاركت آفريقا نيز شركت كردند.
ناو 'يو اس اسا استيون دبليو گراوس و اوليور هزارد پري' نيز در راستاي طرح نيروي دريايي آمريكا براي تقويت همكاري نظامي با كشورهاي آفريقايي و پايگاه مشاركت آفريقا، در رزمايش مشترك ماه فوريه در سواحل آفريقاي جنوبي شركت كردند.
اين ناو پس از اين رزمايش به منظور آموزش نيروهاي نظامي جيبوتي، كنيا، موزامبيك، موريس و تانزانيا، عازم سواحل اين كشور شد.
طبق طرح پايگاه مشاركت آفريقا كه از سال 2007 به اجرا گذاشته شده است، رزمناوهاي آمريكا مجاز به گشت زني در همه سواحل و مناطق آبي كشورهاي آفريقايي جز ساحل عاج، سودان، اريتره و ليبي هستند.
آفريكام در فوريه سال جاري با مشاركت فرانسه، آلمان، اسپانيا، كانادا، هلند، بوركينافاسو، چاد، مالي، موريتاني، نيجريه و سنگال عمليات ويژه 19 روزه موسوم به 'فلينتلاك 2011' را اجرا كرد.
در عمليات سال گذشته فلينتلاك، افزون بر كشورهاي ياد شده، الجزاير و تونس نيز شركت داشتند.
بوركينافاسو در مرزهاي شمال شرق ساحل عاج واقع شده است.
طبق اعلام آفريكام، عمليات فلينتلاك رزمايش مشترك چند مليتي است كه هدف آن تبادل اطلاعات عملياتي و تاكتيكي با كشورهاي منطقه صحراي آفريقا و تقويت همكاري و هماهنگي است.
با توجه به اعلام آفريكام و تعيين حوزه عمليات فلينتلاك، حضور متحدان اروپايي و شركاي اين كشور در ناتو در اين عمليات در خور تامل است.
مالي اواخر ژانويه سال جاري ميلادي شاهد برگزاري كنفرانس 'تلاش براي آفريقا' بود.
رزمايش سالانه چندمليتي 'طرح تلاش براي آفريقا' نيز ماه ژوئن سال جاري در همين كشور آفريقايي برگزار مي شود كه به عنوان بزرگترين عمليات با حضور پيشرفته ترين سامانه هاي اطلاع رساني و مخابراتي، محصول تلاش مشترك فرماندهي آمريكا و اروپا است.
به گفته آفريكام، در كنفرانس ژانويه بيش از 180 كشور جهان از جمله 41 كشور آفريقايي و نمايندگاني از جامعه اقتصادي غرب آفريقا، جامعه اقتصادي مركز آفريقا، نيروي آماده باش شرق آفريقا و ناتو براي برنامه ريزي درباره آزمايش سامانه هاي مخابراتي و اطلاع رساني كشورهاي شركت كننده در اين كنفرانس گردهم آمدند.
در رزمايش سال گذشته تلاش براي آفريقا، علاوه بر نيروهاي آمريكا و ناتو، نيروهاي الجزاير، بنين، بوتسوانا، بوركينافاسو، بروندي، مصر، اتيوپي، گابن و ... حضور داشتند اما از حضور نيروهاي ساحل عاج، ليبي، سودان، اريتره و زيمبابوه در اين رزمايش نشاني نبود.
تنها 30 ماه پس از استقلال فرماندهي آفريكام، همكاري نظامي اين مركز با 50 كشور آفريقايي و حتي مغرب و كشوره تازه تشكيل شده جنوب سودان برقرار شد. هرگونه تغيير در دولت هاي ساحل عاج و ليبي نيز مي تواند دو كشور ديگر را به اين فهرست اضافه كند.
حال، با توجه به واگذاري فرماندهي عمليات نظامي عليه ليبي از آفريكام با ناتو و اظهارات تازه 'رامتان لامامرا' كميسر صلح و امنيت اتحاديه آفريقا مي توان گفت كه آفريكام براي تقسيم غنايم خود در 50 كشور آفريقايي با ناتو آماده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران