تونس

خبرگزاري فارس: يك فعال سياسي تونسي گفت: انقلاب در تونس و ليبي با كشورهاي ديگر تفاوت دارد چرا كه همه مردم آن مسلمان هستند و انگيزه اصلي ما اسلام بود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، حسين التريكي نويسنده و فعال سياسي تونس در نشست بررسي تحولات خاورميانه كه امروز (چهارشنبه) در دفتر مطالعات سياسي وزارت امور خارجه برگزار شد، با بيان اينكه انقلاب تونس وحدت اسلامي و عمق احساسي را كه در رگ‌هاي ميليون‌ها مسلمان وجود دارد، متبلور ساخت، گفت: انقلاب تونس در نتيجه بعضي‌ پيامدها و آثار حاصل از خروج اين كشور از استعمار فرانسه بود.
وي افزود: در اين دوره متاسفانه يك رهبري دسته جمعي حاكم نبوده و تنها شخصيت بورقيبه بود كه در صحنه سياسي تونس حكومت مي‌كرد و مديريت منحرفي داشت.
اين فعال سياسي تونسي با اشاره به اشغال تونس در سال 1881 از سوي فرانسه اظهار داشت: استعمار فرانسه تنها سودي كه داشت بازگشايي مدارس در اين كشور بود كه بسياري از رهبران ملي تونس در آن‌ها فارغ‌التحصيل شده‌اند.
التريكي با اشاره به مبارزه سي‌ساله بورقيبه براي استقلال تونس يادآور شد: متاسفانه وي پس از رسيدن به پست، مديريت بدي در تونس داشت و شعائر اسلامي را در اين كشور كنار گذاشت.
اين فعال سياسي تونسي ادامه داد: سياست بورقيبه باعث روي كار آمدن زين‌العابدين بن علي شد كه فساد را در تونس رواج داد و انقلاب مردم، نتيجه آن 50 سال حكومت و مديريت منحرف بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه انقلاب تونس يك انقلاب مردمي است كه از همه طيف‌ها و جريانات و نيز جوانان، پيران، مردان و زنان در آن شركت كردند، يادآور شد: دخالت بيگانه در اين انقلاب وجود نداشته البته عكس‌العمل‌هاي خارجي همواره بوده و ممكن است دخالت خارجي در اين انقلاب اثر بگذارد.
التريكي با اشاره به مبارزه 50 ساله خود با صهيونيسم جهاني كه هدف آن سلطه بر جهان است، اظهار داشت: معتقدم مسئله فلسطين تنها مسئله مسلمانان نيست بلكه مسئله انسانيت است.
وي با اشاره به تلاش رژيم صهيونيستي براي تسلط بر جهان يادآور شد: مسلمانان نيز بايد براي مبارزه با اين رژيم تلاش كنند چرا كه نتيجه جنگ بين اين دو جريان، آينده جهان را رقم مي‌زند.
اين فعال سياسي تونسي به تلاش انقلاب اسلامي ايران براي حمايت از فلسطين اشاره كرد و گفت: آنها بر اساس اصول انقلاب خود براي آزاد كردن مسلمانان جهان و حاكميت ملت‌ها تلاش مي‌كند. كسي كه چنين انقلاب بزرگي را به وجود آورد وظايفي را به عهده گرفت كه مسئله فلسطين يكي از آنهاست.
اين فعال سياسي تونسي در پاسخ به اين سؤال كه قيام مردم تونس تا چه اندازه اسلامي است؟ گفت: معتقدم اگر ملت تونس مسلمان نبود نمي‌توانست تونس را از استعمار فرانسه خارج كند. اسلام باعث استقلال تونس شد اما متاسفانه پس از استقلال، بورقيبه در همان خطي نرفت كه براي آن مبارزه مي‌كرد بلكه با تهاجم فرهنگي اروپايي همگام شد.
التريكي يادآور شد:‌ انقلاب در تونس و ليبي با انقلاب در كشورهاي ديگر اسلامي متفاوت است چرا كه همه مردم اين دو كشور مسلمان هستند و انگيزه اصلي ما اسلام بود.
وي در خصوص اقدامات رژيم صهيونيستي و آمريكا براي مقابله با انقلاب تونس و تلاش‌هاي آنها براي انحراف اين انقلاب گفت: امكان دخالت صهيونيسم جهاني براي انحراف اين انقلاب وجود دارد.
اين فعال سياسي تونسي در خصوص آينده رژيم صهيونيستي پس از تحولات منطقه گفت: بزرگترين همزيستي اين رژيم، افكار عمومي است و آنها از نيمه دوم قرن 19 تلاش مي‌كنند براي تسلط بر فلسطين افكار عمومي را در اين راستا بسيج كنند. اين بسيج توسط مطبوعات و رسانه‌هاي صهيونيستي صورت مي‌گيرد كه ديديم در جنگ غزه و حمايت آمريكا از اين رژيم بزرگترين لابي جهان، لابي صهيونيستي بود.
التريكي در خصوص روند انتخابات تونس و آينده قيام مردم نيز اظهار داشت:‌ امروز دوران انتقالي را طي مي‌كنيم. يك دولت انتقالي تشكيل شده كه ماموريتش آماده‌سازي همه زمينه‌ها براي انتخابات آينده است.
وي افزود: تصميم داريم كه قانون اساسي تغيير كند و بر اساس آن انتخابات آزاد خواهد بود تا رئيس‌جمهور و نمايندگان پارلمان براي مشاركت با رئيس دولت در مديريت كشور انتخاب شوند.
اين فعال سياسي تونسي، انقلاب تونس را در حال حركت به جلو خواند كه در آن تلاش مي‌شود تا حد امكان امور به درستي پيش برود و گفت: ملت تونس خواهان حق خود در حاكميت است تا باقيمانده‌هاي بن علي نيز از حكومت كنار روند. در مجلس موسسان از همه گروه‌ها و جريانات حضور خواهند داشت.
التريكي با اشاره به مانورهاي رژيم صهيونيستي مبني بر كنترل انقلاب‌هاي منطقه توسط اين رژيم و مديريت بر آنها اظهار داشت: آنها تلاش مي‌كنند بين شيعه و سني تفرقه اندازند اما حقيقت اين است كه حزب‌الله تنها نيرويي است كه توانست رژيم صهيونيستي را در جنگ شكست دهد و از اين جهت تلاش‌هاي زيادي براي ايجاد تفرقه در صفوف مسلمانان دارند.
وي ادامه داد: امروز بزرگترين دوست رژيم صهيونيستي يعني مبارك حل شده كه اين موضوع باعث وحشت زياد اين رژيم شده است.
اين فعال سياسي تونسي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص رابطه بين صهيونيسم و مسيحيت گفت: اسقف ريچارد ويلسون تشكيكي در هولوكاست ايجاد كرد. صهيونيسم جهاني عليه او به راه افتاد و اعلام كردند كه پاپ بنديكت شانزدهم مسئول اين مسئله است و پاپ مجبور شد براي راضي كردن رژيم صهيونيستي اين اسقف را بيرون كرده و به فلسطين اشغالي سفر كند و در خصوص اين موضوع توضيح دهد.
مسيحيت و صهيونيسم زماني كه دشمنان قديمي بودند امروز براي مبارزه با اسلام با يكديگر متحد شدند.
در ادامه اين نشست محمد صادق‌الحسيني كارشناس مسائل خاورميانه نيز با بيان اينكه صهيونيسمي كه در جنگ جهاني دوم پيروز شد، با اسرائيل تفاوت دارد، يادآور شد: لابي صهيونيستي پس از اين جنگ شكل گرفته و قدرت يافت. اسرائيل يك مركز پليسي براي صهيونيسم جهاني است و اگر اراده جهان اسلام براي از بين بردن اين موجود شكل گيرد، اين مركز كوچك از بين خواهد رفت.
تيجاني پژوهشگر تونسي نيز در اين نشست با ذكر اين نكته كه رژيم صهيونيستي از خانه عنكبوت كوچكتر است و ما بايد با يك جنگ تمام عيار آن را از بين ببريم، يادآور شد: اعراب يك بار در سال 1973 در اين راستا تلاش كرد و نزديك بود به پيروزي برسند.
وي با اشاره به ايجاد گنبد آهني در فلسطين اشغالي براي محافظت در مقابل موشك‌هاي حماس و حزب‌الله گفت: اين موضوع نشان از ترس زياد مقامات صهيونيستي دارد. امروز ايران، سوريه، حزب‌الله و حماس قوي شده و عليه رژيم صهيونيستي هستند و مي‌توان با يك ضربه اين رژيم را از بين ببرند چرا كه بهترين وسيله براي دفاع حمله است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران