شيخ الازهر با تاكيد بر تدريس كتابهايي كه به عنوان"ميراث الازهر"،شناخته مي شوند و بر افكار ميانه رو تاكيد دارند، نسبت به بروز افكار تندرو احساس خطر كرد.
با به وجود آمدن درگيري و اختلاف ميان سلفيها و صوفيها و بروز افكار تندرو در مصر، اين سوال به وجود مي آيد كه چه طور با وجود مركزي مثل الازهر كه به عنوان موسسه بزرگ در جهت ترويج افكار متعادل در اين كشور مطرح مي گردد، اين درگيريها و دعوت به تخريب اماكن مقدس از سوي گروههاي تندرو مطرح مي گردد.
در ابتدا بايد به اظهارات دكتر احمد الطيب شيخ الازهر در مورد دلايل پيدايش جريانهاي ديني تندرو اشاره كنيم. وي راهكار مبارزه با اين افكار را تلاش تمام علماي الازهر براي نقش آفريني در آگاه سازي مردم نسبت به خطرات اينگونه افكار افراطي و حضور در بين مردم و تاكيد بر حرمت تخريب ضريحها و تبيين تعاليم حقيقي دين مبين اسلام مي داند.
اما نظر دكتر عبدالله الحسيني وزير اوقاف مصر در اين زمينه متفاوت است؛ وي معتقد است كه در داخل الازهر نيز شاهد بروز اختلافات بين سلفيها و صوفيها هستيم.
تا جايي كه شيخ الازهر با تاكيد بر تدريس كتابهايي كه به عنوان"ميراث الازهر"،شناخته مي شوند و بر افكار ميانه رو تاكيد دارند، نسبت به بروز افكار تندرو احساس خطر كرد. لذا كنترل شديدي نسبت به كتابهايي كه به طلاب تدريس مي شد به عمل آمد و نسبت به محتواي آن و اطمينان از عاري بودن مضمون آن از افكارتندرو و مطابقت با ديدگاههاي متعادل تاريخي الازهر دقت نظر بيشتري شد.
* الازهر در قلب حوادث
دكتر عبدالمعطي بيومي عضو مجمع تحقيقات اسلامي الازهر نيز تاكيد مي كند كه الازهر در قلب حوادث قرار دارد.
وي از كساني كه نام خود را سلفي نهاده اند به شدت انتقاد و ضعف برخي دستگاههاي رسانه اي را در معرفي نقش الازهر بازگو مي كند؛ وي در اين رابطه مي گويد: معرفي نقش الازهر بسيار مختصر و تنها در برخي مجلات و نشريات و سايتهاي اينترنتي محدود مي شود و اين يكي از دلايلي است كه مردم نسبت به نقش الازهر آگاهي نمي يابند.
* ضعف الازهر
دكتر"آمنة نصير" استاد دانشگاه الازهر نيز در اين رابطه تاكيد مي كند: الازهر با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي كند، اين مركز با جريانهاي متعدد ديني دست به گريبان است اما بايد به اين نكته اشاره كرد كه علي رغم وجود علما و فقهاي بسيار در اين مركز و حضور آنها در مساجد و مراكز اسلامي، قادر نيست با افكار تندرو مقابله كند و علت آن نيز اين است كه رابطه آنها با جامعه قطع گرديده است؛ آنها تبديل به روحانيون درباري شده اند و تنها به وعظ آنها مي پردازند فلذا مقبوليت خود را نزد مردم و جامعه از دست داده اند.
وي ابراز اميدواري مي كند الازهر انتقادات موجود را بپذيرد و آرزو مي كند مصر به دين متعادل و ميانه رو بازگردد.