مصر

Open in new window
پیش از قیام 25 ژانویه مردم مصر علیه رژیم حسنی مبارک تنها 24 حزب سیاسی در این کشور بزرگ جهان عرب توانسته بودند مجوز فعالیت را دریافت دارند هرچند که بیشتر انان نه مقر معلومی داشتند و نه تریبونی . دلیل این فقدان هم نبود دمکراسی حقیقی در مصر بود. علاوه بر این احزاب به اصلاح دارای مجوز چندین جریان بزرگ سیاسی دیگر نیز در مصر حضور داشتند که مجال فعالیت نمی یافتند که عمده این جریانات نیز دارای گرایشات اسلامی بودند. بااین وجود پس از قیام مردمی مصر و سقوط رژیم مبارک ما شاهد تاسیس احزاب سیاسی جدیدی در صحنه سیاسی مصر نیز هستیم.

Open in new window
خبرگزاری قدس (قدسنا) نظر به اهمیت جایگاه مصر در تحولات بنیادی خاورمیانه و نقش بی بدیل این کشور در معادله موجود در سرزمین های اشغالی فلسطینی برای نخستین بار با هدف آشنایی بیشتر محققین روزنامه نگاران و دانشجویان علاقه مند به تحولات مصر اقدام به جریان شناسی تک تک احزاب قدیم و جدید مصر همراه با گرایشات این احزاب نسبت به تحولات منطقه یی و بین المللی کرده است: در نخستین شماره از سلسله یادداشتهای این جریان شناسی به حزب حزب مصر العربی الاشتراکی می پردازیمکه معنای فارسی آن حزب سوسیالیست عربی مصر است:



حزب سوسیالیست عربی مصر


در سال 1976 میلادی تاسیس شد و رییس کنونی این حزب آقای وحید فخری الاقصری است.



در باره این حزب:

در بخش مربوط به درباره حزب که بر روی سایت رسمی این حزب به نشانی http://www.misrelaraby.net/ آمده پیرامون فعالیت و گرایش حزب حزب سوسیالیست عربی مصر آمده است:


حزب سوسیالیست عربی مصر در سال 1976 تقریبا سه سال پیش از عقد قرار داد کمپ دیود در دوران ریاست انور سادات تاسیس شد. خود انور سادات یکی از اعضای این حزب محسوب می شد تا اینکه در سال 1978 دقیقا زمانی که وی اقدام به عقد ننگین قرار داد سازش با رژیمصهیونیستی کرد 75 نفر از اعضای این حزب در مجلس الشعب مصر مخالفت قاطع خود را با این اقدام اعلام داشتند. همین امر باعث شد که ابتدا انور سادات از حزب سوسیالیست عربی مصر خارج و حزب دیگری را تحت عنوان حزب ملی دمکراتیک مصر به ریاست خود تاسیس نماید. به رغم اینکه سادات حزب جدیدی را با حضور برخی از اعضای حزب سوسیالیست عربی مصر تاسیس کرد اما این حزب به نقش ملی خود در خصوص تحولات کشورادامه داد و در کارنامه خود تعداد زیادی از مواضع شرافتمندانه درباره صحنه سیاسی داخلی و خارجی را به ثبت رساند. تا اینکه سادات در تاریخ 20 آوریل سال 1979 با صدور فرمان ریاستی مجلس الشعب را منحل تا به این ترتیب از دست اعضای حزب سوسیالیست عربی مصر رهایی یابد. پس از ان در تاریخ 27 ژولای سال 79 دبیرکل اتحادیه سوسیالیست عربی در فرمان شماره 20 خود خواستار ادغام دو حزب سوسیالیست عربی مصر و حزب ملی دمکراتیک شد که این امر منجر به درگیری بین دو حزب شد. این درگیری ادامه داشت تا اینکه حزب سوسیالیست عربی مصر در تاریخ 27 سپتامبر سال 1992 موفق شد مشروعیت خود را باردیگر بازستاند و به فعالیت سیاسی خود با گرایشات مربوط به خود در مسایل سیاست داخلی و خارجی ادامه دهد.



در تعریف برنامه کاری حزب تاکید شده است:


پایبندی به اصل عمل سیاسی متکی به دمکراسی و ایمان به وحدت ملی که باعث رشد و شکوفایی و همچنین نوعدوستی و اسایش میان همه اقشار از مسلمان گرفته تا قبطی مصر شود. این حزب هرگونه پدیده تعصبات طائفه ای را رد می کند و به تعدد و تکثر احزاب سیاسی که باعث خلق گفتگوی ملی شود را تایید می کند. بیان عقیده، احترام به رای دیگران براساس تمسک به دین و شریعت اسلامی از جمله برنامه حزب سوسیالیت عربی مصراست.

پایبندی به دین مبین اسلام به عنوان یک منبع اساسی برای وضع قوانین مختلف ضروری است. التزام به دادن فرصت به جوانان تا اینکه بتوانند توانمندیها، ارزوها و آرایشان را ابراز دارند. ازادی مطبوعات و اطلاع رسانی و همچنین نقد سازنده ولو علیه دولت از جمله اهداف این حزب است.

برپایی روابط متقابل با همه نیروها و تشکل های سیاسی خارجی به نوعی که به مصلحت مصر و امت عربی باشد از جمله اهداف حزب سوسیالیست عربی مصر عنوان شده است.



درباره تبار شناسی رییس این حزب، سایت حزب سوسیالیت عربی مصر مدعی است که:


نام: وحید فخری الاقصری


" نسبت او برمی گردد به پیامبر گرامی اسلام حضرت رسول الله (ص) و از سلاله مولای مان امام حسین (ع) و این نسب در سازمان ثبت و احوال مصر به شکل رسمی در نامه شماره 1985 به تاریخ 28/3/1994 به ثبت رسیده است".



تاریخ تولد: 19/8/1953



تحصیلات: دارای مدرککارشناسی نظامی – لیسانس حقوق- کارشناسی ارشد مطالعات اجتماعی و دیپلم مطالعات عالی اسلامی



سوابق و افتخارات رییس حزب :



در اکتبر 1974 از دانشکده جنگ فارغ التحصیل شد. و در فعالیت نظامی خود تا درجه سرهنگی پیش رفت. در سال 1991 حایز دریافت نشان بهترین مرجع تاریخی در سطح نیروهای مسلح شد. از وی تعداد زیادی مطالعات تاریخی و مقالات مطبوعاتی منتشر شده است. وی همچنین در تربیت نسل جدید نظاکمی مصر در مدارس نظامی مشارکتی فعال داشت. وی در مقطعی به عنوان رییس بخش مطبوعات نظامی منصوب و همچنین مدیر اخبار مجله نصر نیز بود. در سال 1995 به حزب سوسیالیست عربی مصر پیوست و به عنوان دبیر کل حزب منصوب شد و این در حالی بود که وی علاوه براین به عنوان یک حقوق دان اقدام به تاسیس کمیته مصری وحدت امت عربی اقدام کرده بود. وی با حضور در بسیاری از کنفرانسها و همایشها پیشنهاد تاسیس جمهوری متحده عربی را در سال 1998 با هدف وحدت میان امت عربی مطرح کرد.

وی همچنین در پنجاهیمن سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی کتابی را منتشر کرد در آن با استناد به اسناد تاریخی ریشه های جنبش صهیونیسم و ظهور و اهداف آن را بررسی کرده بود . وی در این کتاب همچنین راههایی را برای مقابله امت عربی با پیامدهای اظهور این جنبش ارائه کرد.

وحید فخری الاقصری همچنین همایشهای بسیاری در همبستگی عربی با قضیه فلسطین ، سودان، عراق و غیره برگزار کرد و حتی تاسیس وزارت وحدت عربی در همه کشورهای عربی را برای یکپارچه کردن امت عربی پیشنهاد داد. وی همچنین اقدام به شکایت قضایی در یکدادگاه مصری علیه روسای جمهور و پادشاهان عربی کرد و آن را متهم نمود به اینکه هیچ کاری در باره وحدت امت عربی براساس میثاق نامه اتحادیه عرب نمی کنند. او همچنین با طرح شکایتی خواستار قصاص عاملان شکنجه اسرای مصری توسط رژیم صهیونیستی در سالهای 1956 و 1967 شد که تعداد این اسرا به رقمی بالغ بر 65 هزار اسیر می رسید. دیدگاه وی در باره حاکمیت نیز جالب است: حاکم خادم ملت است نه سرور او و مردم اصل هستند و حاکم نماینده مورد اعتماد او باید باشد.



مهمترین رهبران حزب:



1- مرحوم / سرتیپ ممدوح سالم نخست وزیر و رییس حزب مصر از سال 1976 تا 1978

2- مرحوم / عبد العظیم ابو العطا وزیر آبیاری و دبیرکل حزب مصر ازسال 1978 تا سال 1981

3- مرحوم / سرتیپ جمال ربیع رئیس حزب مصر از سال 1983 تا سال 2001

4- استاد / وحید الأقصرى رئیس حزب از 25/9/2004 تا کنون


نشانی حزب:

قاهره – المعادی- بزرگراه نیل- برجهای مهندسی شماره 4


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران