سومالي

واحد مرکزی خبر/ کشته شدن اسامه بن لادن باعث تضعیف شورشهای شبه نظامیان سومالی که وابسته به القاعده هستند نخواهد شد.

این شورشیان در بحبوحه درگیرهای سیاستمداران سومالی در حال تجدید سازمان هستند. به گفته شهروندان سومالی بعد از انتشار خبر کشته شدن اسامه بن لادن در حمله نیروهای امریکایی تعدادی از جنگجویان الشباب در مگادیشو پایتخت سومالی به نشانه عزاداری لباسهای سفید به تن کردند. با وجود این در حالی که واشنگتن جنبش اسلامگرای ستیزه جوی الشباب را به عنوان یکی از گروههای وابسته به القاعده در شاخ امریکا می شناسد تحلیلگران می گویند الشباب هرگز تحت کنترل عملیاتی شبکه بن لادن نبوده است. الشباب برای سرنگونی دولت مورد حمایت غرب سومالی و اعمال نسخه سختگیرانه ای از قوانین شیعه بر این کشور نبرد می کند اما برنامه کار عمدتا ملی گرایانه این گروه از رقابت های قبیله ای و بده بستانهای مربوط به پول دراوردن هم تاثیر گرفته است. دیوید شین استاد امور بین الملل در دانشگاه جرج واشنگتن و فرستاده سابق امریکا به اتیوپی می گوید quotation mark مرگ بن لادن اثر اندکی بر ساختار الشباب خواهد داشت.

تقریبا تمام اعضای این گروه را جوانان سومالیایی تشکیل می دهند و فقط تعداد اندکی از انها انگیزه های ایدئولوژیکی دارند.

بن لادن هیچوقت برای انها یک چهره بسیار جذاب نبوده است.

quotation mark خود الشباب هم به نظر نمی رسدکه از جهت مالی خیلی به القاعده وابسته باشد.

این گروه برای تامین مالی خود از چند روش از جمله اخذ مالیات از تجار و کنترل چندین بندری که در اختیار دارد استفاده می کند. مارک شرودر از موسسه استافور می گوید quotation mark شمار اندکی از اعضای ارشد الشباب شاید با القاعده نبرد کرده باشند و شمار اندکی از اعضای القاعده شاید در بین اعضای الشباب پناه گرفته باشند اما قابلیت رزمی الشباب ارتباطی با القاعده ندارد.

quotation mark تحت نظارت به گفته تحلیلگران حضور سربازان صلح بان افریقایی در سومالی که بخش عمده هزینه های انها از طرف کشورهای غربی تامین می شود به شورشیان سومالی کمک کرد تا بر یک ارمان ملی گرایانه تکیه کنند و چند صد جنگجوی خارجی استخدام کنند که تعدادی از انها با القاعده مستقیما ارتباط دارند. دولت امریکا مجوز انجام عملیات مخفی را در سراسر خاورمیانه و شاخ افریقا صادر کرده است و نیروهای ویژه ارتش امریکا در سپتامبر سال دو هزار و نه یکی از اعضای برجسته القاعده شرق افریقا به نام صالح علی نبهان را در جنوب سومالی کشتند. یک کارشناس مسائل سومالی به نام کن منکاس می گوید انتشار جزئیات عملیات نظارتی امریکا که منجر به کشته شدن بن لادن شد شاید باعث شود تا فرماندهان ارشد الشباب احساس بی اطمینانی و اسیب پذیری کنند.

اما این امر احساس اسایش اندکی برای همسایگان سومالی که از کشته شدن بن لادن ستایش کرده اند و از حملات تلافی جویانه بیم دارند به همراه می اورد. اوگاندا که سهم اصلی را در نیروی صلح بان اتحادیه افریقا در سومالی برعهده دارد در سال گذشته شاهد دو بمب گذاری انتحاری در خاک خود از سوی الشباب بود. سرهنگ دوم فلیکس کولاییگی سخنگوی ارتش اوگاندا می گوید quotation mark این به معنای پایان مبارزه نیست چون من انتظار حملات تلافی جویانه را از طرف هوداران بن لادن دارم.

quotation mark کنیا که در سالهای هزار و نهصد و نود و هشت و دو هزار و دو بر اثر حملات انتحاری القاعده ضربه خورد از کشته شدن بن لادن ستایش کرد اما گفت برای ایجاد ثبات در سومالی باید کار بیشتری انجام شود. کنیا که بزرگترین اقتصاد شرق افریقا را در اختیار دارد ماه گذشته هشدار داد که سه بمب گذار انتحاری که دو نفر انها توسط الشباب تعلیم دیده اند فراری هستند و برای انجام حملات برنامه ریزی می کنند. فضای تنفسی صلح همچنان در حکم چشم انداز دوری در سومالی است.

دولت سومالی برای بقا عمدتا بر سربازان و کمک های کشورهای خارجی متکی است در حالی که الشباب کنترل بخش هایی از موگادیشو و قسمت های وسیعی از استانهای مرکزی و جنوبی سومالی را در اختیار دارد. تهاجم مشترک سربازان ارتش سومالی و صلح بانان اتحادیه افریقا در موگادیشو در اوائل سال کنونی در مراحل ابتدایی خود در پس گرفتن بخشهایی از مناطق تحت کنترل شورشیان موفق بود اما تشدید منازعه سیاسی بین رهبران این کشور ظاهرا این فرایند را کند کرده است. سیاستمداران کشور بی قانون سومالی به جای اماده شدن برای انجام انتخاباتی در ماه اوت که در قرارداد صلح سال دو هزار و نه در مورد برگزاری ان ابراز امیدواری شده بود درگیر جنگ قدرت شده اند. هم رئیس جمهور و هم پارلمان به شکل یکجانبه دوره های خود را تمدید کرده اند.

هر دو انها اقدامات طرف دیگر را رد می کنند. این مناقشه ،رئیس جمهور شیخ شریف احمد یعنی یک شورشی اسلامگرای سابق را که به دنبال ریاست جمهوری برای یک دوره دیگر است در مقابل شریف حسن شیخ عدن رئیس مجلس و دومین سیاستمدار قدرتمند سومالی که رویای ریاست جمهوری در سر دارد قرار داده است. یک تحلیلگر سومالیایی در گروه بحران بین الملل به نام رشید عبدی می گوید quotation mark هیچ راهی وجود ندارد که بر اساس ان جامعه بین المللی بتواند از رهبری که ثابت کرده است اینقدر بی لیاقت است حمایت کند.

quotation mark گزینه ای که از ان صحبت می شود تمدید دوره پارلمان است اما اهداکنندگان کمک به دولت سومالی با این امر مخالفند.

این تمدید باعث می شود تا نمایندگان مجلس بتوانند رئیس جمهور و رئیس جدیدی برای پارلمان انتخاب کنند. خیلی ها این راه حل را قبول دارند گرچه این راه حل راه را برای ریاست جمهوری رئیس مجلس با در نظرگرفتن ثروت و نفوذ او در مجلس هموار می کند و مسلما با مخالف رئیس جمهور فعلی روبرو خواهد شد. درگیری داخلی بین سیاستمداران سومالی فضای تنفسی برای الشباب فراهم کرده است و احتمال هرگونه امیدی را مبنی بر اینکه مرگ بن لادن شاید باعث شود سربازان ارتش سومالی فرصتی برای بدست گرفتن ابتکار عمل داشته باشند از بین می برد. عبدی می گوید هرگونه بی نظمی در اردوگاه دشمنان خوب است.

اگر این افراد در کاخ ریاست جمهوری دور هم جمع شوند و به جای صحبت در مورد راهبرد نظامی علیه شورشیان بین خود بر سر قدرت درگیر شوند این برای الشباب خوب خواهد بود.

در این فاصله الشباب فرصتی برای تجدید تنفس ، استخدام نیروهای جدید و تجدید سازمان خواهد داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران