مصر

یک نظرسنجی گسترده نشان می دهد که مردم مصر در شرایط جدید کشورشان مخالف نزدیکی با دولت آمریکا و خواهان لغو معاهده صلح با رژیم اسرائیل هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسسه نظرسنجی "پیو" در این باره گزارش می دهد: همه مصری ها از اقشار مختلف سنی به صورت قاطعانه سقوط رژیم مبارک را مثبت ارزیابی می کنند و قریب به دو سوم مردم، راهی که مصر در آن حرکت می کند تائید می کنند.

رابطه با آمریکا و رژیم اسرائیل
درباره ارتباط با کشورها تنها 20 درصد از شهروندان مصر دیدگاهی مثبت نسبت به ایالات متحده دارند و این در حالی است که دیدگاه نسبت به برخورد رئیس جمهوری امریکا با قیام های مردمی در کشورهای عربی خوب نیست و 52 درصد آن را تائید نمی کنند.

براساس این نظرسنجی شمار قابل توجهی از مردم مصر بر کم کردن روابط این کشور با آمریکا تاکید دارند و این موضوع درباره اسرائیل بدتر است و رقمی بین 56 تا 54 درصد از مصری ها خواستار لغو معاهده صلح بین دو طرف هستند.

تنها 22 درصد از مردم مصر معتقدند که آمریکا در راهی که آنها می روند تاثیر مثبت داشته و 79 درصد آن را مثبت نمی دانند. 52 درصد سیاست تغییر اوباما را قبول ندارند و تنها 45 درصد آن را تائید می کنند.

39 درصد تاثیر آمریکا بر تحولات مصر را منفی ارزیابی می کنند و 22 درصد آن را مثبت و 35 درصد هم بی نظر هستند. به همین دلیل 43 درصد معتقدند که نزدیکی کشورشان به آمریکا باید کمتر شود، 40 درصد معتقدند باید مانند سالهای اخیر باشد و تنها 15 درصد به نزدیکی بیشتر روابط نظر مثبت داده اند.

جایگاه قرآن در قوانین آینده مصر
از میان نظر دهندگان 62 درصد عقیده دارند که قوانین کشور آنها باید پیرو آموزه های قرآنی باشد. 31 درصد با اصولگرایان مصری احساس قرابت می کنند و 30 درصد نیز با مخالفین اصولگرایان موافقند و 26 درصد هم نظری بینابین دارند.

دیدگاه نسبت به رژیم مبارک
77 درصد رفتن مبارک را تحولی مثبت می دانند تنها 13 درصد با آن مخالفت کرده اند. 86 درصد او را فردی مطلوب نمی دانند و تنها 13 درصد مطلوب بودن رئیس جمهوری برکنار شده را تائید می کنند. در مورد عمر سلیمان 66 درصد با وی مخالفند و 33 درصد نیز موافق وی هستند.

جایگاه رسانه ها و شبکه های اجتماعی
همچنین براساس این نظرسنجی 65 درصد اعلام کرده اند که در انقلاب اخیر از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کردند در حالی که رسانه های غربی چنین تبلیغ می کردند که این انقلاب انقلاب شبکه های اجتماعی بوده است.

6 درصد استفاده از این اینترنت را تائید کرده اند اما استفاد از این شبکه را تائید نکرده اند و تنها 23 درصد بودند که استفاده از شبکه های اجتماعی را تائید کرده اند. 69 درصد تاثیر رسانه ها را در زندگی مثبت می دانند و 67 درصد هم نظام قضایی را دارای تاثیر مثبت می دانند.

جایگاه ارتش و پلیس
88 درصد نفوذ ارتش را خوب و 53 درصد هم بسیار خوب عنوان کرده اند. دیدگاه مثبت به ارتش نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است. دیدگاه مثبت در بین افراد با درآمد پائین خوب بوده و 96 درصد از کم درآمدها نفوذ ارتش را بسیار خوب عنوان کرده اند در حالی که در بین افرادی با درآمد متوسط این رقم به 48 درصد و در بین افراد بالای جامعه 46 درصد بوده است.

همچنین حمایت از نظامیان در بین زنان بیش از مردان بوده است. 58 در صد زنان و 49 درصد مردان از نظامیان حمایت کرده اند. تنها 36 درصد مصری ها تاثیر پلیس را مثبت می دانند در حالی که 61 درصد آن را منفی ارزیابی می کنند. پلیس همچنین بین افراد کهنسال، فقرا و افراد با تحصیلات پائین و شهرنشینان هم وجهه خوبی نداشته است.

آینده مصر
بر اساس این نظرسنجی 57 درصد نسبت به آینده مصر خوش بین هستند. وتنها 16 درصد از نظردهندگان نسبت به اینده ابراز بدبینی کرده اند و 26 درصد نیز در این باره نظری ندارند

مسیر حرکت مصر
65 درصد مسیر حرکت کشورشان را پس از تحولات اخیر قبول دارند و 34 در صد نیز با آن مخالفند، البته در سال گذشته میزان افرادی که رضایت داشتند 69 درصد در برابر 28 درصد بوده است. همچنین بر اساس نظرسنجی پیو 34 درصد دیدگاه مثبت به اقتصاد دارند. 62 درصد آن را بد و 2 درصد هم ممتنع می دانند در حالی که در سال 2010، 20 درصد آن را خوب و 80 درصد بد می دانستند. همچنین 56 درصد معتقدند که یکسال آینده وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد و 26 درصد معتقدند تغییری نخواهد داشت. 17 درصد عقیده داشتند که بد خواهد شد و 2 درصد هم ابراز نظر نکرده اند. در سال 2010، 25 درصد آن را رو به بهبود می دانستند و 35 درصد معتقد بودند تغییر نخواهد داشت و 38 درصد معتقد بودند بد خواهد شد و 4 درصد هم اطلاعی نداشتند.

71 درصد عقده دارند که دموکراسی برای هر حکومتی خوب است. 17 درصد آن را بسته به شرایط سیاسی می دانند و 10 درصد هم آن را منوط به حاکمیت نمی دانند.

دموکراسی و رهبران قدرتمند از مهمترین مسائلی هستند که مصری ها به آن فکر می کنند. 64 درصد دموکراسی و 34 در صد رهبران قدرتمند را ترجیح می دهد. همچنین 47 درصد بر دموکراسی خوب را بر اقتصاد قوی ترجیح می دهد در حالی که 49 درصد بر قدرت اقتصاد نظر دارند.

32 درصد به ثبات کشور اهمیت می دهند، 54 درصد به دموکراسی و 14 درصد هم نمی دانند که کدام را ترجیح دهند. 82 درصد از مصری عقیده دارند که اولویت آینده آنها بهبود شرایط اقتصادی است. 79 درصد سیستم قضایی عادلانه را برگزیده اند.

همچنین بر اساس این نظرخواهی 63 درصد آزادی بیان، 63 درصد قانون و نظم، 55 درصد انتخابات صحیح، 50 درصد ورود احزاب دینی به حاکمیت، 39 درصد حقوق برابر زنان با مردان، 36 درصد آزادی اقلیت ها و 27 درصد هم ارتش تحت کنترل غیر نظامیان را ترجیح می دهند.

41 درصد بر این باورند که بسیار محتمل است که در آینده مصر شاهد یک انتخابات آزاد و عادلانه باشند در حالی که 43 درصد هنوز در این باره تردید دارند و معتقدند که هنوز برخورداری از انتخاباتی آزاد و عادلانه "تا حدودی محتمل" است.

53 درصد نبود دموکراسی و فساد را در کشورشان در سال های اخیر نگران کننده عنوان کرده اند و بیش از 44 درصد نیز می گویند نبود رونق اقتصادی از مهمترین نگرانی های آنها بوده است.

گروهها و شخصت های سیاسی
هم جنبش 6 آوریل و هم اخوان المسلمین از اقبال مساعدی در بین شهروندان مصر برخوردارند. سه چهارم از شهروندان موافق اخوان المسلمین هستند و 37 درصد دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به این سازمان دارند.

همچنین از هر 10 نفر 7 نفر نسبت به جنبش 6 آوریل که یک سازمان اعتراضی است فقط سه سال سابقه دارد نظر مثبتی دارند.

در بین شخصیت های سیاسی ژنرال طنطاوی رئیس فعلی شورای عالی نیروهای مسلح بالاترین میزان تائید را در بین شهروندان مصری دارد و 90 درصد دیدگاه مثبت نسبت به وی دارند.

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب دومین فرد مهم در دیدگاه مصری هاست تقریباً 89 درصد او را تائید می کنند که میزان تائید در بین فقرا و اغنیا متفاوت است.

از هر 10 مصری 7 نفر ایمن التور رهبر حزب القد را تائید می کنند. محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی 57 درصد را از آن خود کرده است.

رهبری آینده
بر اساس این نظرخواهی 52 درصد بر آن هستند تا به جای اینکه به احزاب زمان بیشتری برای سازماندهی داده شود باید انتخابات فوری مقدماتی و ریاست جمهوری برگزار شود. 20 درصد از مصری ها حزب جدید وفد را برای رهبری آینده ترجیح می دهد.

17 درصد اخوان المسلمین، 16 درصد حزب الغد، 11 درصد حزب تجمع، 10 درصد حزب دموکراتیک ملی و 5 درصد هم دیگر احزاب را ترجیح می دهند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران