كنيا

پیرو هماهنگی های بعمل آمده از سوی این رایزنی و همکاری دانشگاه قم روز پنجشنبه مورخ 8/2/90 نشست یک روزه فلسفه با حضور آقایان خوش آمدی سرپرست محترم سفارت ج.ا.ایران، دکتر بهشتی رییس محترم دانشگاه قم و از اعضای مجلس خبرگان رهبری، اساتید دانشگاه قم شامل دکتر تقی زاده، دکتر جوادی، دکتر مختاری، دکتر فخر، دکترعابدی، اینجانب و جمعی از مسئولین، اساتید و دانشجویان دانشگاه نایروبی در سالن کنفوسیوس دانشگاه نایروبی برگزار شد.


در ابتدای مراسم پروفسور chitere رییس دانشکده هنردانشگاه نایروبی ضمن عرض سلام و خوش آمد گویی به حاضرین درجلسه عنوان کرد این دومین برنامه رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در این دو ماه اخیر بعد ازنمایشگاه عکس که در 14 مارس و تحت عنوان ادیان در ایران برگزار شد می باشد و این جلسۀ بسیار ارزشمندی است بالاخص موضوعی که انتخاب شده درباره وحی الهی و تجربه دینی است که فلاسفه، دانشگاهیان و پژوهشگران را در کنار هم گرد آورده است. بخش فلسفه و مطالعات دینی یکی از قدیمی ترین بخش های دانشگاه نایروبی است که در سال 1950 تاسیس شده است که در حال حاضر بیش از 600 دانشجو و بیش از 30 استاد تمام وقت دارد و این همایش یکی از همایش هایی است که ستودنی است و ما می بایستی سعی کنیم در آینده روابط دانشگاههای ایران با دانشگاههای کنیا را بیشتر کنیم .

در ادامه جلسه آقای خوش آمدی سرپرست سفارت ج.ا.ایران ضمن عرض سلام به حاضرین و ابراز خرسندی از اینکه در جمع اساتید و دانشجویان رشته فلسفه قرار دارد گفتند: به نظر من اگر ما مشکلی در کارمان می بینیم مشکل از ادیان است که آنرا خوب درک نکرده اند مذهب باید رهنما باشد و همه را به راه راست هدایت کند و اگر اینطور نیست نمی شود آنرا به عنوان مذهب قبول کرد خوشبختانه مسلمانان در این کشور با آزادی رفتار می کنند و مانند کشورهای دیگر نیست که این مشکل را دارند و اکنون اساتید قم آمده اند موضوعاتی را درباره ی فلسفه بیان کنند و حاضرین استفاده لازم را ببرند . در اولین سوره قرآن آمده است خداوند برای تمام جهانیان است و تنها برای یک مذهب نیست و ما می توانیم راه راست را پیدا کنیم. رابطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ج.ا.ایران و کنیا رابطه خوبی است و دو کشور می توانند روابط را مستحکمتر کنند اما نقشی که فرهنگ می تواند ایفا کند نقش موثرتری است. در واقع فرهنگ و دانشگاهیان می توانند زمینه ساز روابط روشن باشند بنده خوشحالم که رایزنی فرهنگی حرکت خوبی را شروع کرده است دو کشور مشترکات و میراث فرهنگی و زبان مشترک فرهنگی دارند و این مشترکات هر چه بیشتر باشد می توانیم به هدفمان برسیم.

سپس آقای دکتر بهشتی رییس دانشگاه قم، از اساتید دانشگاه نایروبی که مقدمات این نشست را فراهم آوردند تشکر و قدردانی نمود، ایشان گفتند: علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی آنچه که در امروز و گذشته و آینده برای ملت ها مهم است روابط فرهنگی است و این روابط موجب می شود که ملت ها یکدیگر را بهتر بشناسند و این در روابط دانشگاهی می تواند خودش را بهتر نشان دهد و ما خوشحالیم که این فرصت به دانشگاه قم داده شد که اعضای فلسفی قم در دانشگاه نایروبی حضور پیدا کنند و همین فرصت برای اساتید دانشگاه نایروبی فراهم شود که روابط انشاءالله ادامه پیدا کند کشور ایران از عهد باستان مهد علم و فلسفه بوده و بعد از ظهور اسلام و گرایش یکپارچه ملت ایران به فلسفه افزایش پیدا کرده و کشور ما توانست در زمینه فلسفه پیرفت قابل توجهی داشته باشد ما ابن سینا را داشتیم که آثارش در دنیا ترجمه شده همچنین فارابی، شهاب الدین سهروردی و ملاصدرا را داشتیم که ایشان را صدرالمتالهین خطاب می کردند و درعصر حاضر متفکرین بزرگی را داشته و داریم که می توانند در دنیا اثرگذار باشند خوشبختانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی خودشان یک فیلسوف برجسته و عارف بودند و الحمدالله رهبری نظام ج.ا.ایران بر یک چنین مصندی تکیه دارند. و استقبال می کنیم که دانشگاه نایروبی قدمی بردارد و در این زمینه تقویت شود و مقاله بنده در این همایش تحت عنوان خداوند متعال یک ذات ثابتی است که به هیچ عنوان تغییر و تحول در ذات او جای ندارد می باشد.

در ادامه جلسه آقای دکترعابدی یکی از اساتید دانشگاه قم به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشتند اولا از زحمات مسئولین دانشگاه نایروبی تشکر می کنم و ثانیا مردم آفریقا به عنوان مردم اخلاقی و اهل عرفان شناخته شده هستند و همین روحیه معنویت طلبی مردم آفریقا باعث شد قبل از اینکه دین اسلام درعربستان پذیرفته شود در آفریقا پذیرفته شد و شهرهایی مثل حبشه مسلمان شدند. موضوع مقاله بنده درباره ی وحی و تفاوت آن با مسئله دینی است پیامبران دارای سه ویژگی هستند 1- وحی 2- عصمت 3- معجزه. شاید بتوان گفت عصمت و معجزه پشتوانه وحی به حساب می آیند و معجزه هم به عنوان تصدیق عملی خداوند نسبت به پیامبان است وقتی که بحث از تفاوت بین وحی و تجربه دینی می شود ابتدا باید تشابهی بین آن دو وجود داشته باشد تا تفاوت آنها مشخص شود معمولا در قدیم معجزه را به سحر تلقی می کردند در صورتی که تشابهی بین آن دو وجود دارد و مردم به تشابه آنها پی برده بودند همچنانکه بین وحی و تجربه دینی مشابهت و قرابت وجود دارد اصطلاح تجربه دینی دراین قرنهای اخیر بوجود آمده اما مسلمانان در قدیم با اصطلاحات هویت قلبی خدا یا قطع توجه به دنیا و ارتباط با خدا از قدیم آشنا بوده اند و هیچکدام از آنها را وحی نمی نامند در مسئله وحی صحت ادعای وحی است چنانکه مولای متقیان علی (ع) می فرماید: قول خداوند فعل خداوند است یعنی اگر خداوند بخواهد پیامبری را تصدیق کند عملی را که به او می دهد تصدیق می کند د مکاشفه عرفانی و کشف شهود آن چیزی که متعلق به شهود است با عارف د حال صحبت است یعنی عارف با همه موجودات ارتباط پیدا می کند تفاوت دیگر این است که تجربه دینی پایان ناپذیر است و انسانی که با اخلاق زندگی کند تجبه دینی همیشه قابل تحقق است اما وحی پایان پذیر است .

سپس درادامه آقایان دکترجوادی مقاله ای را تحت عنوان معرفت شناسی دینی از فیلسوفان معاصر، دکتر تقی زاده نقش آیین مذهبی درترویج تجربه معنوی و دکتر مختاری معنی زندگی در مذهب را ارائه دادند.
سپس اساتید کنیایی مقالاتی به شرح زیر ارائه نمودند:

- دکتر Dr Peter Mumo از دانشگاه نایروبی مقاله ای تحت عنوان اعمال مذهبی قبایل سنتی آفریقا

پروفسور Solomon Monyenye از دانشگاه نایروبی مقاله ای حت عنوان تولد بچه و اعتقادات مذهبی در میان قبیلهKisii در جنوب غربی کنیا

دکتر Karori Mbuguaاز دانشگاه نایروبی مقاله خود را درباره ی بازبینی موضوع جهنم

پروفسور Jack Odhiambo از دانشگاه نایروبی مقاله ای تحت عنوان مشکلات شر از دیگاه Anselm of Canterbury Saint

پروفسور Clement Oniango از دانشگاه نایروبی خدا و موضوع شر

لازم بذکر است همایش مذکور مورد استقبال اساتید و دانشجویان دانشگاه نایروبی قرار گرفت و پایان هر بحث به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.

برنامه های جانبی گروه اعزامی از ایران

- دانشگاه سن پل
پس از برگزاری نشست فلسفه و براساس هماهنگی های قبلی گروه اعزامی از دانشگاه قم روز جمعه صبح از دانشگاه سنت پل که یکی از مراکز دانشگاهی کلیسای کاتولیک است دیدار بعمل آوردند. در این دیدار پس از برنامه معارفه و آشنایی با فعالیتهای دانشگاه هیأت از کتابخانه دانشگاه بازدید کرد.

-دانشگاه کاتولیک
روز شنبه نیز گروه از دانشگاه کاتولیک بازدید و با رئیس دپارتمان ادیان این دانشگاه گفگو و سپس از بخشهایی از دانشگاه بازدید نمود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران