مصر

خبرگزاري فارس: مناظره حجت الاسلام ذوالنور و صادق زيباكلام بعدازظهر امروز دوشنبه با موضوع "بيداري اسلامي يا آمريكايي " در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، مناظره‌اي با موضوع "بيداري اسلامي يا آمريكايي " بعد از ظهر امروز دوشنبه با حضور حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب و صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در تالار شهيد بهشتي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.

* زيباكلام: اعتراضات اروپا به دليل مشكلات اقتصادي در حوزه واحد پولي يورو است

صادق زيبا‌كلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در بخش اول از سخنان خود گفت: صورت مسئله‌اي كه اكنون در جهان عرب رخ داده است و حدود 3 ماه از اين اتفاقات را پشت سر مي‌گذاريم، روشن است و براي هر مشاهده‌گري جاي ترديد نيست كه مردم كشورهاي عربي براي چه به دنبال خيزش‌ هستند.

وي افزود: اسامي كه به اين خيزش‌هاي جهان عرب داده مي‌شود تحت عناوين بهار جهان عرب، جنبش دموكراسي‌خواهي جهان عرب و رنسانس جهان عرب و شمال آفريقا به كار برده مي‌شود.

زيباكلام خاطر نشان كرد: خواسته مردم جهان عرب در اين جنبش‌ها به خصوص در بحرين، سوريه، مصر، تونس، يمن و ... مشخص است و مردم اين كشورها به دنبال دموكراسي، آزادي سياسي و مدني، آزادي انتخابات و مطبوعات، آزادي بيان و آزادي زندانيان سياسي هستند.

اين استاد دانشگاه در ادامه تصريح كرد: در ايران اين‌طور به خيزش‌هاي جهان عرب نگريسته مي‌شود كه جنبش‌هاي عربي را الهام گرفته از حركت‌هاي انقلاب اسلامي ايران مي‌دانند و معتقدند مردم كشورهاي عربي به دنبال ايجاد انقلاب اسلامي هستند.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران اظهار داشت: در ايران گفته مي‌شود كه حركت‌هاي جهان عرب ضد آمريكايي، اسرائيلي و غربي است و چنين روايت‌هاي بسيار جالب است چون مشخص نيست صاحب‌نظران ومسئولان كشور به كجا نگاه مي‌كنند و اين مطالب را بيان مي‌كنند.

زيباكلام در ادامه گفت: تاكنون در جنبش‌هاي جهان عرب پرچم آمريكا و اسرائيل به آتش كشيده نشده است و حتي عليه اوباما، ملكه انگليس و آمريكا شعار سر داده نشده است و مردم اين كشور تنها عليه رهبران خودكامه خود شعار سر دادند كه از جمله اين رهبران خودكامه سرهنگ قذافي است.

وي افزود:‌ مردم كشورهاي عربي هيچ‌گاه اعلام نكردند كه هدفشان از ايجاد اين خيزش‌ها، ايجاد حكومت اسلامي شبيه جمهوري اسلامي يا غير از آن است. بلكه اهداف اين مردم رسيدن به دموكراسي است و بالتبع چون در ايران اين طور به موضوع نگريسته مي‌شود كه اين خيزش‌ها الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران است حتي اعلام مي‌كنند اين خيزش‌ها به اروپا هم كشيده مي‌شود.

اين استاد دانشگاه بيان داشت: انسان متحير مي‌ماند به اين مسئله كه كدام وجه حركت مردم اسپانيا اسلامي است. آنچه در اسپانيا رخ داده ابعاد گسترده‌اي خواهد يافت و نمي‌توان تصوراتي كه در خصوص خيزش‌هاي جهان عرب وجود دارد را به اروپا چسباند.

زيباكلام اظهار داشت: در كشورهايي كه در حوزه واحد پولي يورو قرار دارند، مشكلاتي وجود دارد و اين مشكلات در اسپانيا، ايتاليا، يونان و ... بروز كرده است و در حقيقت چه اصراري است كه در اين جهالت‌ها به سر ببريم و خودخواسته خود را در اين وضعيت قرار دهيم.

وي در ادامه گفت: شايد بتوان در مصر، تونس و بحرين جنبش‌هاي مردم را اسلامي اعلام كرد و معتقد بود اين راهپيمايي‌ها پس از نماز جمعه و جماعت شكل مي‌گيرد. اما هنگامي كه اعلام مي‌شود اين حركت‌ها در كشورهاي ديگر نيز بر اساس بيداري اسلامي و الهام گرفته از جمهوري اسلامي ايران است، جاي تعجب است.

* ذوالنور: انقلابيون مصري خطبه عربي مقام معظم رهبري را 7 بار در ميدان التحرير پخش كردند

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بخش اول سخنان خود گفت: آقاي زيباكلام فهرستي را با اين عنوان مطرح كرد كه خيزش‌هاي مردم منطقه تابع و يا متأثر از انقلاب اسلامي ايران نيست، بلكه اين حركت‌ها آزاديخواهانه است.

وي با بيان اينكه بنده سؤالاتي را مطرح مي‌كنم و با پاسخ به اين سؤالات موضوع روشن مي‌شود، افزود: هم مي‌توان تأثير انقلاب اسلامي را در خيزش‌هاي مردمي منطقه مطرح كرد و هم مي‌توان نفوذ انقلاب اسلامي را در اين كشورها مطرح كرد.

ذوالنور خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم نفوذ انقلاب اسلامي را در كشورهاي منطقه مطرح كنيم، بايد گفت كه همواره رسانه‌هاي عربي، غربي و كشورهاي اروپايي و آمريكا، ايران را متهم به نفوذ و دخالت در مسائل داخلي كشورهاي منطقه مي‌كنند.

وي در ادامه تصريح كرد: اگر اين موضوع صدق نمي‌كند پس چرا رسانه‌هاي عربي و غربي ايران را متهم به دخالت در خيزش‌هاي مردمي منطقه مي‌كنند؟ در حال حاضر كشورهاي غربي فرياد مي‌زنند جمهوري اسلامي ايران در حركت‌هاي مردم منطقه دخالت دارند اما ما اعلام مي‌كنيم كه اين طور نيست.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران بيان داشت: اگر معتقد باشيم كه خيزش‌هاي مردمي منطقه از جمهوري اسلامي ايران تأثير نگرفته است، سؤال من اينجاست كه آيا براي حفظ رژيم طاغوت آمريكا همه توان خود را پياده نكرد و آيا تاكنون تمام قد با انقلاب اسلامي ايران مبارزه نكرده است؟ اگر معتقد باشيم كه اين موضوعات را نديده و نشنيده‌ايم معلوم است كه در اين دنيا زندگي نمي‌كنيم.

اين مقام مسئول در سپاه پاسداران تأكيد كرد: ايران اسلامي 16 هزار شهيد ترور را تقديم انقلاب اسلامي كرده است اما همواره متهم به تروريسم است و همچنين جنگ سخت و مقابله با صدام حسين به ايران تحميل شد و تاكنون نيز تحريم اقتصادي متوجه اقتصاد ايران بوده است. آيا مي‌توانيم تحريم‌هاي اقتصادي غرب عليه ايران و نبرد سايبري آمريكا و همپيمانانش عليه ايران اسلامي را انكار كنيم؟ آيا اين مسائل واقعاً اتفاق نيفتاده است؟

ذوالنور بيان داشت: از سال‌هاي گذشته اسلام‌هراسي، شيعه‌هراسي و ايران‌هراسي در جهان مطرح بوده است و آمريكا و كشورهاي غربي منطقه را نقطه قرمز اعلام كرده‌اند چون ايران در اين منطقه به سر مي‌برد. پس چرا بايد اتفاقاتي كه روي داده است، انكار كنيم؟

وي افزود: آيا مي‌توانيم انكار كنيم كه يكي از علت‌هاي دشمني با ايران اسلامي و مردم و يا تغيير مسير اين انقلاب توسط دشمن به دليل هراس آنان از ايران است؟ امروز اگر در كشورهاي اسلامي اين جرأت پيدا شده كه در مقابل حاكمان جور خود بايستند و قيام كنند بايد بر اين نكته تأكيد كرد كه انقلاب اسلامي پس از 32 سال روي پاي خود ايستاده است و با دشمني‌هاي آمريكا و كشورهاي غربي مبارزه مي‌كند.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران اظهار داشت: اگر در جنبش‌هاي مردمي منطقه پرچم‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي به آتش كشيده نمي‌شود به دليل نوپا بودن اين قيام‌ها و انقلاب‌ها است و هر چند كه در ايران اسلامي اين پرچم‌ها به آتش كشيده شد اما تاكنون استكبار جهاني هيچ غلطي نتوانسته بكند اما با اين اقدام از سوي مردم منطقه فشار استكبار بر آنان بيشتر مي‌شود.

ذوالنور تأكيد كرد: در بسياري از موارد نمايندگان اين جنبش‌هاي مردمي اعلام مي‌كنند كه جمهوري اسلامي ايران به صورت گسترده از اين حركت‌هاي مردمي حمايت نكنند. چون موجب حساسيت بيشتر آمريكا و كشورهاي غربي مي‌شود و در نتيجه براي به ثمر نرسيدن اين جنبش‌ها فشار بيشتري بر مردم وارد مي‌شود.

وي در ادامه گفت: جنبش اخوان‌المسلمين در كشور مصر خطبه عربي مقام معظم رهبري را 7 بار در ميدان اصلي شهر قاهره پخش كرد و اكنون مسئولان دولتي اين كشور اعلام مي‌كنند كه در حال حاضر براي انتخاب نوع حكومت تصميمي نگرفته اما اميدواريم حكومتي مانند جمهوري اسلامي ايران را در مصر برپا كنيم.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با طرح اين سؤال كه آيا پرچم آمريكا در جنبش‌هاي مردم منطقه به آتش كشيده نشده است، دليل بر اسلامي نبودن اين جنبش‌ها دارد؟ تأكيد كرد: پس چرا مردم كشورهاي منطقه روزهاي خشم خود از حاكمان جور را روزهاي جمعه و پس از نماز جمعه قرار مي‌دهند.

ذوالنور با اشاره به اينكه آيا آمريكا از حكومتي كه از افغانستان ايجاد كرده، راضي است؟ بيان داشت: اولين ثمره انقلاب مصر كه متأثر از انقلاب اسلامي ايران بوده است، بازگشايي گذرگاه رفح است و آيا آمريكا و رژيم صهيونيستي با باز شدن اين گذرگاه خوشحال هستند يا ناراحت؟

وي خاطرنشان كرد:‌ آيا امروز آمريكا و رژيم صهيونيستي از خيزش‌هاي مردمي منطقه نفع مي‌برند يا ضرر؟ اين در حالي است كه به اقرار خودشان خيزش‌هاي مردم منطقه به نفع جمهوري اسلامي ايران است و مردم منطقه اكنون از آمريكا و رژيم صهيونيستي احساس تنفر مي‌كنند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران