آفريقا

شرکت کنندگان خارجی در مراسم بیست و دومین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمانهای ارزشمند امام تجدید میثاق کرند و خیزش و انقلابهای اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا را نتیجه تاثیر پذیری آن از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام دانستند.

Open in new window
شرکت کنندگان در این مراسم همچنین بر هوشیاری مسلمانان در برابر توطئه های دشمنان به منظور ایجاد انحراف در بیداری اسلامی تاکید کردند.

خبرنگاران خبرگزاری قدس (قدسنا) با حضور در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی مصاحبه هایی را با چند تن از مهمانان خارجی از کشورهای مختلف از جمله لبنان، کویت، سودان، سریلانکا، چین، آفریقای جنوبی، اندونزی انجام داده است که در ذیل می آید:

"شریف ادریس عبدالقادر عایس" امام جماعت و مبلغ اسلامی در سودان

انقلابهای منطقه الگو گرفته از انقلاب ایران است

امام شخصیت بزرگی بود که در قلب مسلمانان جهان جای دارد . امام حامی مظلومین بود و به ملت مسلمان ایران و جهان ثابت کرد که می توان در برابر استکبار ایستادگی کرد حکومت های دیکتاتوری را شکست داد.
امام خمینی شخصیت غیر قابل توصیف است. ملل اسلامی احتیاج به یک رهبر داشتند که ناجی و هدایتگر آنها باشد و آن کسی نبود جز امام خمینی. در خصوص مشابهت و تفاوتهای انقلابهای منطقه با ایران باید گفت: انقلابهای منطقه الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران هستند ولی متاسفانه رهبر واقعی و واحد ندارند و من امیدوارم که انقلاب آنها هم به مانند ایران به پیروزی برسد.


دکتر "نزار جعفر" استاد دانشگاه کویت
امام خمینی اسلام را احیا کرد
امام خمینی در حقیقت یک دستاوردی بزرگ برای تمام بشریت بود. بسیار سخت است که ما بتوانیم یک کاریزما و جذابیتی در یک رهبر مانند آنچه در شخصیت امام خمینی (ره) لمس کردیم بتوانیم در شخص دیگری بیابیم. ما انقلابهای زیادی در دنیا شاهد بودیم که همه آنها جایگاه انسانها را کاهش داد و تنها انقلابی که منزلت انسان در آن به اوج رسید، انقلاب امام خمینی (ره) بود.
ملت ایران امروز وظیفه سنگینی در ادامه راه امام دارد. ملتهای دنیا امروز با الهام از افکار امام خمینی (ره) امید زیادی در بدست آوردن آزادی خود کسب کردند. بدون شک افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) در بهاری که امروز در انقلابهای کشورهای عربی می بینیم تاثیر بسزایی داشته است.
ملتها از امام خمینی (ره) یاد گرفتند که چگونه با ظلم مبارزه کنند. ایشان الگوی مبارزه با سیطره کشورهای غربی و آمریکا و زاده نامشروع آنها یعنی اسرائیل بود. امام در زمانی که ایران بسیار ضعیف بود توانست به همه دنیا ثابت کند که اراده انسان از هر نوع موشک و بمب اتمی قویتر است و این اندیشه به مرور به کشورهای عربی و دیگر نقاط جهان راه یافت.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ثابت کرد که مردم می توانند علیه حکومتهای دیکتاروری به پا خیزند و این پیروزی موجب شد اسلام که در حال افول بود تقویت شود و جان تازه ای به خود بگیرد.
استاد دانشگاه کویت در پایان گفت: امام خمینی عدالتخواه بود و حق خواهی را در جهان نها دینه کرد و با انقلاب خود ثابت کرد که نباید برای تحقق حق و عداتخواهی ساکت نشست.


"طولانی خدوی" فعال آفریقای جنوبی

امام خمینی در نزد آفریقا محترم و دوست داشتنی است
امام خمینی رهبر مسلمانان است ومن احترام زیادی برای ایشان قائل هستم. مردم آفریقا همانگونه که به نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین و محبوب شان احترام می گذارند به همان اندازه به شخصیت امام خمینی (ره) نیز احترام می گذارند. امام از ابتدا مبارزه با استعمار و رژیم صهیونیستی را در سرلوحه برنامه خود قرار داد و من امیدوارم همانگونه که امام فرمودند رژیم اسرائیل به مانند رژیم آپارتاید افریقای جنوبی به زودی نابود و محو شد.


دکتر "حسبی امیرالدین" استاد دانشگاه مطالعات اسلامی اندونزی

امام خمینی مبارزه مردم با زورگویان را جهانی کرد

معتقدم که اکثر مسلمانان منطقه عاشق خمینی بودند و هستند چرا که امام انقلابی را رهبری کرد که یک انقلاب اسلامی بود و به پیروزی رساند. متاسفانه وقتی دولتمردان به قدرت می رسند از قدرت خود علیه مردم مظلوم استفاده می کنند و امام خمینی با این انقلاب مبارزه با زورگو را نهادینه کرد. در خصوص شباهتها و تفاوتهای انقلابهای منطقه با انقلاب ایران نیز باید گفت که انقلاب ایران دارای رهبری واحد بود ولی انقلابهای منطقه فاقد رهبر ی واحد هستند. مردم ایران می دانستند چه می خواستند اما مردم منطقه هنوز منسجم نیستند و هنوز مشخص نیست چه کسی حکومت را به دست می گیرد.

"مصباح الزین" عضو جنبش مردمی ناصریهای لبنان
امام خمینی با حمایت خود از مظلومین جهان چراغ هدایت برای همه آزادی خواهان جهان است
امام خمینی بزرگ مردی از شخصیتهای جهان اسلام است. ارزش هر انسان را می توان با دستاوردهای او بیان کرد. در خصوص امام خمینی (ره) می توان گفت که دستاوردهای این بزرگ مرد برای کشورش و دنیای اسلام بی شمار است. از بزرگترین دستاوردهای او برای جهان اسلام می توان به این مورد اشاره کرد که امام کشور ایران را از یک کشور دشمن برای جهان اسلام به کشوری مسئولیت پذیر و فعال برای پیشبرد جایگاه کشورهای اسلامی تبدیل کرد. امام ایران را به راس کشورهای حامی فلسطین و مبارز با رژیم صهیونیستی تبدیل کرد و روز جهانی قدس را در آخرین جمعه ماه رمضان هر سال برای دفاع از فلسطین و قدس تعیین کرد. امام با حمایت خود از مظلومین عالم در واقع چراغ هدایت و راهنمایی برای همه آزادی خواهان جهان به شمار می رود.
در خصوص انقلابهای اخیر امتهای عربی و اسلامی باید بگویم که انقلابی که امام خمینی (ره) آنرا در ایران به پیروزی رساند سرمشق این انقلابها و ملتها بود. این مساله ذهن ما را به رابطه امام خمینی (ره) بین ایشان و جمال عبدالناصر در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی منتقل می کند. زمانی که امام پیروزمندانه از فرانسه به ایران بازگشت گروهی از حزب ناصری که از بین انها می توان به محمد حسنین هیکل اشاره کرد در هواپیمای امام خمینی (ره) بودند. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به ملتهای مظلوم منطقه یاد داد که با توکل به خدا می توان بر ابرقدرتها پیروز شد.


حجت الاسلام "جابر جویر" از علمای کویت
امام خمینی نه تنها در قلبهای ملتهای مسلمان بلکه در قلوب ملتهای دنیای غیر اسلام جا دارد

شخصیت امام خمینی (ره) یک شخصیت استثنایی است به طوری که این شخصیت توانست در قلبهای ملتهای اسلامی و نیز ملتهای دنیای غیر اسلام وارد شود. نفوذی که امام در دلها داشت به خاطر این است که شخصیت این فرد کامل است و از هر جهتی که به آن نگاه کنیم می بینیم که این شخصیت به تکامل کامل نزدیک بوده است. مثلا می توان به بعد سیاسی، فقهی و اجتماعی حضرت امام اشاره کرد. در خصوص ایجاد وحدت اسلامی امام توانست گامهای بلندی در این زمینه بردارد. این یک ادعا نیست بلکه هر کس می تواند به سخنرانیهای امام مراجعه کند و به این واقعیت برسد. امام به مساله وحدت مسلمانان اهمیت ویژه ای قائل بودند. امروز ما می بینیم که قدرتهای جهانی و آمریکا برای دست یافتن به اهداف خود از این مساله (اختلاف ایجاد کردن) بین مسلمانان استفاده می کنند و امام در آن زمان این خطر را احساس کرد و به دنبال چاره جویی بودند. امام از بیش از 30 سال پیش به دنبال وحدت بین تمام ملتهای مسلمان بودند تا دشمنان آنها نتوانند به آنها از این راه ضربه بزنند و همه ما امروز نیاز شدید به مساله وحدت را لمس می کنیم.


دکتر طراد حماده وزیر سابق کار و کشاورزی لبنان / استاد دانشگاه لبنان
امام خمینی (ره) معمار انقلابهای اخیر منطقه است
شخصیت امام خمینی (ره) شخصیتی چند بعدی است. امام شخصیتی عرفانی، اصولگرا ،عابد زاهد با ویژگیهای عالی اخلاقی بود. او توانست بزرگترین انقلاب اسلامی در نیم قرن گذشته را رهبری و به پیروزی برساند. مقایسه این شخصیت با ویژگیهای پیامبران واقعا ما را به مفهوم "علماء ورثه الانبیاء" یعنی (علمای به حق وارثان پیامبران هستند) و همچنین مفهوم انسان کامل می رساند. من شخصا پژوهشی برای مقایسه شخصیت فلسفی امام خمینی (ره) با شخصیت هیگل فیلسوف آلمانی و فلسفه "هونی برگسون" و فلسفه "دیچی" و فلسفه انسان کامل از نظر اسلام برای مقایسه امام با این شخصیتها انجام دادم. مساله جالب در خلال این پژوهش برای من این است که امام بر اساس همه نظرات این فیلسوفها انسان کامل به شمار می رود. امام خمینی شخصیتی مملو از ارزشها است و هر کس به امام خمینی (ره) عشق ورزد در واقع به همه ارزشها عشق می ورزد.
در خصوص حوادث اخیر منطقه و نقش امام در این جریانات باید بدانیم که شخصیت امام شخصیتی فرا زمانی است و شخصیت او تنها به زمان خود محدود نمی باشد. امام خمینی (ره) معمار این انقلابهاست و به عبارتی ایشان پدر روحی و معنوی همه این انقلابها به شمار می رود.


"عبدالعزیز عبدالله القناعی" نویسنده و روزنامه نگار روزنامه الدار کویت
مساله فلسطین همیشه در گفتار و رفتار و اندیشه های امام خمینی (ره) مشهود بود

امام خمینی رهبری بسیار بزرگ بود. این شخصیت بزرگ توانست تاثیر بسیار فراوانی بر کشورها و ملتهای اسلامی ایجاد کند و مایه خیر و برکت برای این کشورها و ملتها باشد. امام خمینی توانست این تاثیرات شگرف را با افکار و اندیشه ها و راه و روش خود در دنیا ایجاد نماید. او توانست فکر وحدت و یکپارچگی را در جهان اسلام بوجو آورد و خط و مشی جدیدی در تحولات دنیا بوجود آورد. ایشان شأن و منزلت اسلام و مسلمانان را به جایگاه متعالی و رفیعی رساند.
امام با اندیشه های خود توانست ثابت کند که اسلام تنها به یک کشور محدود نیست بلکه شامل همه کشورهای اسلامی است و از اینرو قدرت اسلام را چند برابر کرد. مساله فلسطین همیشه در گفتار و رفتار و اندیشه های امام خمینی (ره) مشهود بود. این از اینرو است که امام کشور فلسطین را یک کشور اسلامی اشغال شده تلقی می کرد و به همین دلیل بود که همواره به دنبال یاری رساندن به ملت فلسطین و آزادی آنها بود.


"حجا سعد قنسوم" تاجر لبنانی از منطقه بعلبک لبنان
امام خمینی به مانند بمبی در راه طاغوتها، صهیونیستها و آمریکا بود
امام خمینی بمبی در راه طاغوتها و صهیونیستها و به ویژه آمریکا بود. امام ملتهای مستضعف همه دنیا را از خواب غفلت بیدار کرد. این بیداری که امام به آن دست زد فراتر از یک قوم یا یک نژاد بود. این بیداری شامل همه مردم دنیا بود. امام خمینی عامل نزدیکی جهان اسلام به یکدیگر بود. او همواره به دنبال وحدت ملتهای اسلامی بود و شعار "جز با وحدت، جهان اسلام پیروز نخواهد شد" را برای ملتهای اسلامی از خود به جای گذاشت. انقلابهایی که امروز در جهان عرب می بینیم در واقع این انقلابها به روح امام خمینی (ره) باز می گردد. بدون شک این ملتها امروز راه خود را از افکار امام خمینی (ره ) در مبارزه با قدرتهای جهانی و آمریکا بدست آورده اند و به همین دلیل توانستند بر همه مستکبران پیروز شوند.



"مصطفی غلام عباس" عضو سازمان پژوهش های علمی در کویت

انقلابیون کشورهای منطقه از تجربیات انقلابیون ایران الگو بگیرند

انقلاب اسلامی ایران و اندیشه های امام خمینی تاثیر بسیار زیادی در انقلابهای منطقه داشته و خواهد داشت. اندیشه های امام، انسان سازی و آزادیخواهی بود و ما اکنون می بینیم که این اندیشه ها در جهان در حال تجلی است. انقلابهای منطقه از آزادیخواهی، انسان سازی و ایثارگری که در اندیشه های امام بود الهام گرفته است.
البته انتظار نداریم که انقلابیون کشورهای عربی و اسلامی مستقیما از اندیشه های امام الگو گرفته باشند اما در مجموع اثرات مهم انقلاب اسلامی در بیداری ملتها بی تاثیر نبوده و ما امیدواریم که انقلابیون کشورهای منطقه در آینده از تجربیات ایران استفاده کنند و به مانند ایران رهبری واحد برای خود انتخاب کنند.
حرکتی که در تونس، مصر، یمن و بحرین آغاز شده نشات گرفته از تجربیات انقلابیون جمهوری اسلامی و خط امام است و ما امیداوریم با هماهنگی و هوشیاری جمهوری اسلامی و همکاری و تقویت روابط بین ایران و این کشورها این انقلابها به سرانجام برسد.

"حیدر علی" مشاور روانشناس در سازمان ملل از سریلانکا

بدون شک انقلابهای منطقه از انقلاب ایران الگو گرفته است

امام رهبری کاریزماتیک بود که انقلاب اسلامی را رهبری کرد امام نه تنها متعلق به ایران بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان است امام انقلاب را در بین مردم سراسر کشور که خواهان آزادی هستند رواج داد و به مردم نشان داد که آنهایی که می خواهند به مقابله با دیکتاتوری به پا خیزند می توانند در این راه موفق باشند .
بدون شک انقلابهای منطقه از انقلاب ایران الگو گرفته است. این انقلابها یک انقلابی اسلامی است ولی غرب و رسانه های غربی سعی می کنند این انقلابها را به چالش بکشند و در امور آن دخالت کنند.


لیو زوهونگسون مهندس علوم تحقیقاتی از چین

انقلابهای منطقه به مانند انقلاب ایران قیام مردم علیه دیکتاتورهاست

من مطالعات زیادی درباره جمهوری اسلامی ایران هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی داشته ام . مردم ایران به رهبری امام خمینی علیه حکومت شاهنشاهی قیام کردند و توانستد در این انقلاب پیروی شوند و پیشرفتهای زیادی را در این راه بدست بیاورند . انچه که در منطقه شاهد ان هستیم قیام مردم علیه دیکتاتورهاست و این می تواند وجه تشابه این انقلابها با انقلاب ایران باشد.


"صاحب زاده عاتر محمود" سخنران دانشگاه پاکستان

امام خمینی رهبر مسلمانان جهان نقش بزرگی در احیای اسلام داشته است.امام با انقلاب اسلامی خود دین اسلام را در بین جهانیان رواج داد و ثابت کرد که اسلام محدود و مختص به یک کشور نیست.


"محمد علی" اندیشمندی از کشور باهاما
امام خمینی الگوی اسلام و مسلمانان در جهان اسلام است
انقلاب ایران قیام نسل جوان و مردم علیه شاه بود. انقلابهای خاورمیانه و شمال آفریقا هم قیام نسل جدید علیه حکومتهای دیکتاتوری است از این رو گرچه به طور کامل نمی توان این انقلابها را متاثر از انقلاب ایران دانست اما به طور نسبی انقلاب ایران در وقوع این انقلابها نقش بسزایی داشته است.

"نظیر حسین" استاد دانشگاه روابط بین الملل اسلام آباد
توافق بین فتح و حماس از دستاوردهای انقلابهای منطقه و انقلاب اسلامی ایران است

هدف انقلاب ایران تنها تغییر حاکمان یا رژیم شاه نبود بلکه تغییر سیستم حاکمیت و نظام شاهنشاهی بود. نقش امام خمنی تنها به ایران محدود نمی شود بلکه امام نورهدایت برای کل مسلمین جهان بود.
امام متعلق به مسلمانان نبود بلکه در سایر ادیان مسیحیت، یهودیت ، هندو نیز نقش و تاثیر بسزایی داشته است.
در زمان امام خمینی نظام دو قطبی بلوک شرق و غرب حاکم بود و امام با شعار نه شرقی و نه غربی اعلام کرد که تنها یک قطب اسلامی وجود دارد.
درباره انقلابهای منطقه اگرچه این انقلابها به طور کامل شبیه به انقلاب ایران نیست اما به طور قاطع می توان گفت که این انقلابها از انقلاب ایران الگو گرفته اند.
توافق بین فتح و حماس را می توان نتیجه این انقلابهای اخیر دانست ما دیدیم که رژیم حسنی مبارک با همکاری با صهیونیستها بدنبال اختلاف افکنی بین فتح و حماس بود اما بعد از انقلاب اخیر مصر وحدت بین فتح و حماس شکل گرفت .

گفتگو ها از : سیروس شیرزاد و سعید شاوردی


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران