آفريقا

خبرگزاري شينهوا در گزارشي به قلم ماتيو راسلينگ از واشنگتن گزارش داد/ سفر هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا به قاره افريقا و بازديد وي از هفت کشور افريقايي حامل يک پيام است و ان اينکه قاره افريقا براي امريکا از اهميت برخوردار است.
با اين حال منتقدان مي گويند با توجه به تعهدات مهمتر بين المللي و داخلي دولت اوباما رييس جمهور امريکا، سطح توجه امريکا به اين قاره همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.واشنگتن مي گويد امريکا نسبت به افريقا متعهد است، باراک اوباما رييس جمهور امريکا نيز در تاکيد بر اين احساس موثر بوده است چرا که اوباما که ريشه افريقايي دارد و پدرش اهل کنيا است ، ماه گذشته طي سفر به غنا قول داد کمک به قاره افريقا را تا پايان دوره نخست رياست جمهوري خود دو برابر کند.هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا در جريان سخنراني اخير خود در کنيا گفت امريکا متعهد به اينده افريقا است و با مردم افريقا شريک خواهد بود. براساس برنامه سفر کلينتون که پيش از سفر وي منتشر شده بود وي قرار است از کنيا جمهوري دموکراتيک کنگو افريقاي جنوبي انگولا دماغه سبز ليبريا و نيجريه ديدار کند.برانوين براتون تحليلگرا مسايل بين المللي در مرکز مطالعاتي شوراي روابط خارجي امريکا مي گويد با اين حال ميان انچه دولت امريکا قصد دارد انجام دهد و انچه واقعا مي تواند انجام دهد شکاف وجود دارد.براتون مي گويد با توجه به جنگ عراق و افغانستان و رکود شديد اقتصادي امريکا، مشخص نيست ايا زمان ان رسيده است که امريکا به طور جدي به افريقا بينديشد يا خير.
مارک شرودر تحليلگر مسايل افريقا در مرکز مطالعاتي استراتفور مي گويد براي اوباما بسيار دشوار خواهد بود که انتظارات در افريقا را دستکم در حد عمومي براورده سازد. وي افزود به رغم گرايش شخصي اوباما به افريقا، گريزي از اين حقيقت وجود ندارد که امريکا در مناطق ديگر جهان اولويت هاي مهمتري از جمله افغانستان عراق ايران و روسيه دارد.وي گفت کشورهاي افريقايي براي بدست اوردن جايگاه در صحنه جهاني نيازمند کمک و حمايت و پذيرفته شدن هستند و امريکا نمي تواند همه اينها را در حال حاضر فراهم کند.پرينستون ليمن سفير سابق امريکا در افريقاي جنوبي و نيجريه که از کارشناسان برجسته موسسه شوراي روابط خارجي امريکا به شمار مي رود گفت تاکيد اصلي اوباما درباره کشورهاي افريقا ايجاد حکومت بهتر و اتخاذ سياستهايي بهتر اقتصادي و مبارزه با فساد مالي و اداري در اين کشور ها است با اين حال دايره نفوذ امريکا درباره اين مسائل بسيار جزيي است و اين خود افريقا است که بايد در اين باره اقدام کند.شرودر همچنين گفت به رغم بيانيه مثبتي که درباره مناسبت امريکا و افريقا صورت مي گيرد، و اينکه دولت امريکا از اين محدوديتها اگاهي دارد هنوز مشخص نيست.شرودر گفت امريکا در گذشته اغلب درباره افريقا شعار داده است و افزود بيل کلينتون رييس جمهور پيشين امريکا نيز به اين علت به شدت تحت انتقاد قرار گرفت. وي افزود سفر هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا نيز احتمال دارد با چنين سرنوشتي روبرو شود.ليمن گفت دستيابي به دستاوردهاي جرج بوش رييس جمهور قبلي امريکا درباره افريقا براي اوباما بسيار دشوار خواهد بود. گفتني است بوش در طول هشت سال رياست جمهوري در امريکا کمک مالي اين کشور به قاره افريقا را سه برابر کرد. همچنين به نظر مي رسد بعيد است اوباما بتواند بيشتر انتظارات افريقا از امريکا از جمله اينکه امريکا مي تواند فقر در افريقا را از بين ببرد براورده سازد. همچنين تحقق تعهد وي مبني بر دو برابر کردن کمک به افريقا با توجه به محدوديتهاي بودجه اي امريکا بسيار دشوار به نظر مي رسد. براتون گفت يکي از وظايف اصلي هيلاري کلينتون مديريت انتظارات به منظور جلوگيري از ايجاد نااميدي خواهد بود.ليمن نيز گفت به رغم محدوديتهاي دولت امريکا، سفر کلينتون همچنان سفري مهم به شمار مي رود چرا که اين سفر در پي ديدار اخير اوباما از غنا صورت مي گيرد و کلينتون در جريان سفر خود با بازيگران اصلي در افريقا ديدار خواهد کرد که اين امر مي تواند موجب افزايش تبادلات تجاري با افريقا و سرمايه گذاري در اين قاره شود. در حقيقت تضمين جذب سرمايه گذاريهاي خارجي به منظور توسعه اقتصاد کشورهاي افريقايي از جمله اولويت هاي اصلي بسياري از کشورهاي اين منطقه است.براتون مي گويد کشورهاي افريقايي بيش از هر چيزي علاقمند به جذب سرمايه گذاري هستند و قابل توجه اينکه خود اين کشورها داراي فرصتهاي فراواني براي امريکا به منظور فعاليت هاي مشترک تجاري با امريکا هستند. وي گفت چنين شراکتهايي به ويژه درباره مسئله امنيت انرژي بسيار مهم است.وي گفت چين مطمئنا پيش از امريکا به اين نتيجه رسيده است و بدون انکه هيچگونه قيد بندهاي دولتي در اين باره اعمال کند، سرمايه هاي فراواني به افريقا تزريق کرده است.
از جمله بازيگران قدرت در افريقا کشور انگولا است که مي تواند صادرات نفت به امريکا را افزايش دهد. اين کشور در حال حاضر تامين کننده هفت درصد نفت وارداتي امريکا است. اگرچه بسيار بعيد است اين کشور و ديگر صادرکنندگان نفت در افريقا از نظر صادرات نفت به امريکا از رقباي خاورميانه اي خود پيشي بگيرند.با اين حال در پي افزايش سرمايه گذاريهاي نفتي در انگولا مي تواند تعادل صادرات نفت به امريکا را به هم بزند و موجب افزايش اهميت اين کشور در ميان کشورهاي صادر کننده نفت به امريکا شود.براتون گفت افزايش و تعميق مناسبات امريکا و انگولا از نظر منافع انرژي براي امريکا بسيار مهم به شمار مي رود وي افزود تصور مي کنم که اين دقيقا علت سفر کلينتون به افريقا است.براساس اعلام کارشناسان انگولا از نظر توليد نفت از کشور نيجريه که زماني نخستين توليد کننده انرژي در افريقا بود پيشي گرفته است و اکنون نخستين کشور توليد کننده نفت در افريقا است.يکي ديگر از کشورهايي که در برنامه سفر کلينتون به افريقا قرار داشت کنيا است که کلينتون هفته گذشته در انجا توقف داشت. کلينتون در جريان سفر به کنيا در محل سفارت امريکا در کنيا با شيخ شريف شيخ احمد رييس جمهوردولت در تبعيد سومالي ديدار کرد در اين ديدار درباره راههاي کمک امريکا به تقويت دولت شکننده در سومالي از طريق کمکهاي مالي و نظامي بيشتر براي شکست شبه نظاميان اسلامگرا گفتگو کرد.با اين حال اين ديدار با واکنشهاي مختلفي در موگاديشو روبرو شد و درحاليکه برخي تحليلگران سومالي از اين نشست استقبال کردند ديگران اعلام کردند کلينتون بايد به جاي کمک نظامي به دنبال ميانجيگري براي برقراري صلح در سومالي باشد.از جمله ديگر کشورهايي که در برنامه سفر کلينتون قرار دارد، نيجريه است . اين کشور که پرجمعيت ترين کشور افريقاي جنوبي به شمار مي رود از منابع سرشار انرژي برخوردار است. اين کشور مي تواند در صورت کاهش درگيريها در منطقه نفت خير دلتاي نيجر به يکي از تامين کنندگان مهم نفت امريکا تبديل شود.با اين حال به گفته ليمن به نظر نمي رسد که نيجريه از دخالت خارجي استقبال کند يا پيشنهاد کمک درباره اين مسئله را بپذيرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران