مصر

قدسنا - گذرگاه مرزی رفح ؛ گذرگاه رفح، گذرگاه مرزی فلسطین و مصر است که در مرز شهر رفح در نوار غزه و شبه جزیره سیناء در مصر واقع شده است. این گذرگاه پس از توافق صلح مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 و عقب‌نشینی این رژیم از سیناء در سال 1982 بنا شد.

گذرگاه رفح در مرز 12 کیلومتری نوار غزه با مصر قرار داد که تا 11 سپتامبر سال 2005 تحت کنترل هیئت فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی بود، یعنی تا زمانیکه این رژیم از نوار غزه عقب‌نشینی کرد و ناظران اروپایی کنترل عبور و مرور آن را بر عهده گرفتند.

گذرگاه رفح تنها گذرگاه از هفت گذرگاه غزه است که خارج از کنترل و سیطره رژیم صهیونیستی است. نوار غزه هفت گذرگاه دارد که ارتباط یک و نیم میلیون فلسطینی با جهان خارج از خود را امکان‌پذیر می‌کند، ولی شش گذرگاه جز رفح، تحت کنترل رژیم صهیونیستی است.

رژیم سابق مصر به ریاست حسنی مبارک که با رژیم صهیونیستی کاملا همراه بود، در سال 2007 با بستن این گذرگاه به همراه تل‌آویو تلاش کرد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را تضعیف کند، اما با سقوط مبارک و تغییرات اساسی در سیاست خارجی مصر، دولت موقت این کشور گذرگاه رفح را از تاریخ 5 خرداد برای همیشه (6 روز در هفته جز روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 17) باز کرد.

با اعلام تصمیم دولت مصر برای باز کردن همیشگی گذرگاه رفح بار دیگر جنجال در خصوص این گذرگاه بالا گرفت و رژیم صهیونیستی آن را تهدیدی برای خود اعلام کرد.

در ادامه از سه منظر به بازگشایی گذرگاه رفح پرداخته می‌شود، گذرگاهی که در سال 2005 طبق توافقی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به عبور افراد اختصاص یافت و افراد موظف بودن ضمن در اختیار داشتن مدارک لازم برای عبور، نام خود را دور روز قبل از عبور اعلام کنند تا با عبور آنان موافقت شود.

* گذرگاه رفح فرصتی برای سیاست خارجی جدید مصر؛

سرانجام شنبه 28 می شورای نظامی حاکم بر مصر گذرگاه رفح را باز کرد. شبکه خبری بی‌بی‌سی در همان روز (28 می) اعلام کرد اگرچه گذرگاه مرزی رفح کماکان برای تجارت مسدود باقی خواهد ماند، اما انتظار می‌رود باز کردن این مرز، به اقتصاد غزه کمک کند.

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در تحلیلی (در روز 28 می) نوشت: بازگشایی این گذرگاه مرزی، نشانه تغییر عمده‌ای در سیاست‌های مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارک است. تحلیلگران می‌گویند با نزدیک شدن به زمان انتخابات [پارلمانی] در مصر، این انتظار وجود دارد که سیاست های این کشور بیشتر در راستای حقوق فلسطینیان باشد.

رادیو آلمانی دویچه‌وله در بخش عربی خود روز 26 می، این موضوع را از ناحیه سیاست مصر بررسی و تصریح کرد که پس از امضای آشتی ملی فلسطین در 4 می گامی مهم و تاثیرگذار به شمار می‌رود.

دویچه‌وله معتقد است، باز کردن گذرگاه رفح پس از انقلاب مصر گام دیگری از طرف مصر برای فلسطینی‌هاست. این گام جدید را تحلیلگران نشانه‌ای از تحول سیاست خارجی مصر در قبال «منازعه اسرائیل-فلسطین» می‌دانند که با امضای توافقنامه آشتی ملی فلسطین در تاریخ 4 می آشکار شد. این سیاست جدید مصر، با باز شدن گذرگاه رفح روشن‌تر شد؛ حال آنکه مصر تلاش می‌کند به دور از راهکار مذاکره مستقیم راهکاری جدید برای حل منازعه اسرائیل فلسطین بیابد.

تلاش مصر برای حل این منازعه زمانی آشکار شد که نبیل العربی وزیر خارجه جدید مصر روز پنجشنبه 26 می در میان اعضای جنبش عدم تعهد در بالی اندونزی از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست تا برای پایان دادن به منازعه‌ای که شش دهه طول کشیده است فکری بکنند نه اینکه فقط آن را اداره کنند. وی این خواسته خود را بر اساس آنچه آن را اصول ثابت مصر خواند، اعلام کرد.

پایگاه خبری-تحلیلی صهیونیستی دبکا، پایگاه نزدیک به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در تاریخ 29 می با بیان اینکه مصر بدون هماهنگی با تل‌آویو گذرگاه رفح را باز کرد، اعلام کرد که این اقدام مصر، سیاست شورای نظامی حاکم بر مصر است که تلاش می‌کنند خود را از اسرائیل و هرگونه مسائل مرتبط با آن دور کند.

دبکا نوشت: دولت نتانیاهو این تحول ریشه‌ای در سیاست‌های جدید مصر را در چهار ماه گذشته بررسی نکرده است. اسرائیل حتی درخواست صدور مجوز برای عبور کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز را در روز 22 فوریه گذشته نادیده گرفته است. ممکن است که این کشتی‌ها حامل سلاح بوده باشند و مصر می‌توانست از لحاظ حقوقی آنان را متوقف کند.

مرکز مطالعات راهبردی استراتفور آمریکا، که به داشتن ارتباطات نزدیک با نهادهای اطلاعاتی آمریکا مشهور است، اواخر می در گزارشی در خصوص بازگشایی رفح در تحلیلی اعلام کرد که این امر تحولی در سیاست خارجی مصر به شمار می‌رود. این مرکز در تحلیل خود نوشت که مصر با این اقدامات تلاش می‌کند موقعیت منطقه‌ای خود را بازیابد. برخی اقدامات شورای نظامی حاکم بر مصر در خصوص مسائل منطقه و در رأس آن موضوع فلسطین، اسرائیل و ایران، این تحول را تفسیر می‌کند.

این مرکز مطالعاتی آمریکایی، افتتاح دفتر حماس در قاهره را در کنار بازگشایی رفح نشانه‌ای دیگر در این خصوص ذکر کرد و نوشت که وجه مشترک همه این تحولات این است که همه بر خلاف خواست و سیاست اسرائیل و بر خلاف آنچیزی است که تل‌آویو از مصر جدید انتظار داشت.

طبق تحلیل مرکز استراتفور، اسرائیل اصلا انتظار این تغییرات در مصر را نداشته است. چه بسا تحولات داخلی و خارجی که منبع نگرانی شورای نظامی حاکم بر مصر است، این سیاست خارجی را بر آن دیکته کرده باشد. در عرصه داخلی این شورا با احساسات ملت مصر در قبال فلسطین و اسرائیل روبه‌روست که مجبور است خود را با آن مطابق کند. در عرصه خارجی نیز این شورا تلاش می‌کند نقش همیشگی مصر در جهان عرب را زنده کند و این امر مستلزم آن است که تحولی بزرگ در سیاست مصر در خصوص فلسطین، اسرائیل و ایران به وجود بیاید.


* پیام‌های بازگشایی رفح

روزنامه الوطن سوریه در تاریخ 31 می گذشته، در تحلیلی در این خصوص اعلام کرد که تصمیم مصر برای بازگشایی رفح، آنهم برای همیشه، پیامی مهم است که رویکردهای آینده سیاست خارجی مصر پس از حسنی مبارک را نشان می‌دهد.

الوطن در تحلیل خود نوشت: گذشته از استقبال طرف فلسطینی و ناخرسندی رژیم صهیونیستی از این اقدام جدید مصر که حاوی پیام‌هایی مهم بود، چند نکته را تاکید می‌کند:

1- جدیت سران مصر در اصول ملی بخصوص مسئله فلسطین. تصمیم بازگشایی گذرگاه رفح فقط چند هفته پس از امضای آشتی ملی فلسطین در قاهره اتفاق افتاد؛ آشتی‌ای که به دلیل اصرار سران سابق مصر بر امضای پیش‌نویس قبلی آشتی ملی به تعویق افتاده بود.

2- تصمیم مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح همراه بیانیه‌ای، اجرایی شد، که در آن با اشاره ضمنی به موضع منفی اسرائیل، بر رد قاطعانه فشارهای خارجی برای دخالت در امور داخلی مصر تاکید شده بود. این بدین معناست که سران جدید مصر بر استقلال سیاسی و اتخاذ تصمیم‌های حاکمیتی بر خلاف دیکته‌های خارجی که در رژیم گذشته روی می‌داد، تاکید می‌کنند.

3- تصمیم مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح نشان‌دهنده مرحله‌ای جدید در روابط مصر و با هر یک از حکومت‌ها در رام‌الله (تشکیلات خودگردان) و غزه (حماس) است. این تصمیم در پی توافق با رام‌الله صورت گرفت و اجرای آن در پی توافق و هماهنگی با غزه. این موضوع نشان‌دهنده تغییر سیاست قبلی مصر در زمان حسنی مبارک است که علیه غزه بود و به نفع رام‌الله.

4- تصمیم مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح گامی بزرگ برای شکستن محاصره چهار ساله غزه است. این همان تفاوت اصلی سران کنونی مصر با سران رژیم سابق آن است؛ سران کنونی مصر از جان و دل و با روحیه ملی‌گرایی با محاصره غزه و در نتیجه مسائل فلسطین برخورد می‌کنند در حالی که رژیم سابق نه تنها به تشدید محاصره به بهانه توافقنامه‌های بین‌المللی بسنده نکرد بلکه با هدف شکستن اراده ساکنان غزه و دولت حماس برای پذیرش دیکته‌های آمریکایی و اسرائیل، دیوار فولادی در مرز غزه بنا کرد.

الوطن سوریه در ادامه تحلیل خود نوشت: بدون شک تصمیم مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح آثاری مثبت بر زندگی فلسطینی‌ها و مسئله آرمانی آنان دارد. از یک سو رنج و درد آنان کاسته می‌شود، بیماران آنان امکان درمان خارج از غزه را دارند و مواد غذایی و سوختی و درمانی می‌تواند وارد غزه شود و از سویی دیگر این اقدام مصر، بیانی روشن از موضع سیاسی-ملی متعهدانه مصر است بخصوص اینکه نبیل العربی وزیر خارجه مصر که این اقدام را صورت داد و در حال تکیه زدن بر صندلی ریاست اتحادیه عرب است، کمیته‌ای به ریاست خود تشکیل خواهد داد که در بندهایی از توافقنامه صلح اسرائیل و مصر بازنگری کند.

الوطن در پایان تحلیل خود نوشت: این اقدام مصر نشان می‌دهد که انقلاب مصر فقط متوجه حسنی مبارک و برای سرنگونی او نبود، بلکه این انقلاب علیه سیاست‌هایی بود که مصر را از نقش تاریخی مشهود خود دور کرده بود.


* رژیم صهیونیستی و پیامدهای بازگشایی گذرگاه رفح


راعی نحمیاس تحلیلگر اسرائیلی روز 26 می در گفت‌وگو با رادیو دویچه‌وله با اشاره به قصد مصر برای باز کردن گذرگاه رفح از نگرانی شدید تل‌آویو خبر داد. وی اعلام کرد: اسرائیل با نگرانی بسیار نزدیکی مصر و حماس را دنبال می‌کند.

پس از اعلام مصر مبنی بر عزم خود برای، رژیم صهیونیستی بلافاصله واکنش نشان داد و رادیو اسرائیل 26 می به نقل از وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد که این اقدام، خطری برای تل‌آویو است.

متان ویلنای در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل اعلام کرد: این تصمیم در راستای توافق آشتی فتح و حماست است که وضعیت بسیار نامطلوبی را درست می‌کند.

همزمان با ویلنای، سیلوان شالوم معاون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که باز شدن رفح سبب می‌شود که تجارت [قاچاق] اسلحه در آن شدت بگیرد.

راعی نحمیاس کارشناس اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل در تحلیل این موضوع گفت: اسرائیل خیلی نگران امنیت خود است. ما می‌دانیم که قاچاق سلاح در مرزهای خیلی ساده روی می‌دهد. اما با این حال اسرائیل قدرت نظامی خود را به کار نمی‌گیرد تا نوار غزه کاملا بسته باقی بماند. وی معتقد است که این اقدام مصر، با توافقنامه‌های فی‌مابین تل‌آویو و قاهره تضادی ندارد. وی تصریح کرد هر گونه تحرک نظامی اسرائیل به سوی غزه در صورت اقدام نظامی حماس خواهد بود.

همچنین مرکز مطالعات راهبردی استراتفور در آمریکا، تحلیل می‌کند که تغییرات عمده در سیاست خارجی مصر که بر خلاف خواسته اسرائیل است، به معنای کودتای کامل علیه سیاست‌های اسرائیل نیست. سران کنونی مصر در پی خلق مشکل و تنش با اسرائیل نیستند.

در گزارشی که این مرکز در خصوص بازگشایی رفح منتشر کرد همچنین آمده است که این اقدام مصر نگرانی شدید مصر را بر انگیخته است ولی این بدین معنا نیست که مصر در صدد لغو توافقنامه کمپ‌دیوید است یا به دنبال ورود به تنش با اسرائیل است.

این مرکز در تحلیل خود اعلام کرد که شورای نظامی حاکم بر مصر ممکن است همانطور با اسرائیل رفتار کند که ترکیه در یک سال اخیر با تل‌آْویو رفتار کرده است یعنی مناسبات خود را با اسرائیل حفظ می‌کند اما در انتقاد کردن از سیاست‌های اسرائیل تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تاریخ 2 ژوئن در گزارشی در خصوص بازگشایی گذرگاه رفح اعلام کرد: در گذشته گذرگاه رفح نماد و معیاری بود برای سنجش وضعیت روند صلح اسرائیل و فلسطین. اولین بار که باز شد و خوش‌بینی‌ها را برانگیخت سال 2005 سال عقب‌نشینی اسرائیل از غزه بود هر چند که بعدا به بهانه قاچاق سلاح برای حماس، بسته شد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه تحلیل خود افزود: اما بازگشایی اخیر، با دفعات پیشین تفاوت می‌کند. این اولین باری است که بازگشایی آن معیاری برای سنجش روند صلح نیست. این بار بدون اراده و خواست اسرائیل باز شد. این امر دیگر معیاری برای روند صلحی که دچار احتضار شده است، نیست. شورای نظامی مصر بنا بر مصالح خود و مصر آن را باز کرد. مصر انتخابات در پیش دارد و این اقدام می‌تواند احساس موافق مردمی را بشدت جلب کند. هر چند گذرگاه رفح برای اقدامات تجاری بسته می‌ماند.

ایندیپندنت افزود که به هر حال این اقدام، پیامی روشن برای اسرائیل دارد. مفاد این پیام این است که قاهره به تعهدات خود در خصوص توافقات دوجانبه عمل می‌کند ولی دیگر اجازه نمی‌دهد که اسرائیل سیاست خود در خصوص فلسطین را بر مصر دیکته کند. گذرگاه رفح همیشه موضع اختلاف بوده است که اسرائیل سیاست و شروط خود را تحمیل می‌کند. اسرائیل از تغییرات اخیر در منطقه بشدت نگران است.

از طرف دیگر، حزب صهیونیستی کادیما و مهم‌ترین حزب مخالف لیکود، حزب حاکم بر اسرائیل، اقدام قاهره در گشودن گذرگاه مرزی رفح بدون هماهنگی با تل آویو را شکست دیپلماسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو برشمرد. این حزب در بیانیه‌ای که در اواخر ماه می منتشر کرد، اعلام کرد: این اقدام نشانگر ضعف دیپلماسی اسرائیل و ناتوانی آن در هماهنگی و همکاری با طرف‌های بین‌المللی است.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است که اسرائیل در شرایط امنیتی ضعیفی قرار دارد؛ حال آنکه [جنبش مقاومت اسلامی قلسطین] حماس، قوی‌تر شده است؛ این حزب تصریح کرد: یک بار دیگر خصومت دولت نتانیاهو با حماس به اثبات رسید؛ ولی این جنبش در مقایسه با گذشته قوی‌تر شده است.


* گرم شدن مناسبات حماس و مصر؛ پیامد منفی بازگشایی رفح برای رژیم صهیونیستی

مرکز مطالعاتی زیتونه در تاریخ 3 ژوئن تحلیلی از تاثیر باشگایی گذرگاه رفح منتشر و در آن اعلام کرد که نگرانی اصلی اسرائیل از این موضوع به دلیل باز شدن گذرگاه نیست، بلکه نگرانی اصلی در گرم‌تر شدن روابط مصر و حماس است. نگرانی در این است که این اقدام مناسبات بهتر این دو را نشان می‌دهد. آریه الداد عضو حزب راستگرای «اتحاد ملی» و از مخالفان دولت نتانیاهو تصریح کرد که نگرانی محافل امنیتی اسرائیل قاچاق شدن سلاح به غزه نیست؛ نگرانی بزرگ که چراغ خطر را برای ما به صدا در آورده است روابط حماس و مصر است. ما الان باید از خود بپرسیم که چه کسی بر مصر حاکم شده است.آیا نظام اخوان المسلمون است یا نظام ژنرال‌ها.

روزنامه الحیات در گزارشی در تاریخ سوم ژوئن نوشت: تصمیم مصر برای بازکردن گذرگاه رفح، نهادهای سیاسی و نظامی اسرائیل را وارد حالتی از تناقض و نگرانی کرده است که چگونه با این اقدام مقابله و برخورد کنند. سیاستمدارانی که با این اقدام مخالفتی نکردند، آن را طناب نجاتی برای اسرائیل از بحرانی دانستند که محاصره غزه از چند ماه گذشته اسرائیل را در سایه فشارهای بین‌المللی وارد آن کرده بود. فشارهایی که روز به روز به دلیل حصر غزه بر تل‌آویو بیشتر می‌شد و حتی کاروان‌های امدادرسان بیشتری عازم غزه می‌شد.

الحیات در این تحلیل افزود: با این اقدام مصر، اسرائیل از مرحله نخست جدایی کلی خود از غزه عبور کرد. برخی تحلیلگران نظرشان این است. این تحلیلگران معتقدند که اسرائیل می‌تواند این موضوع را بهانه کند و شش گذرگاه دیگر غزه را کاملا مسدود کند. برخی دیگر معتقدند که بازگشایی گذرگاه رفح قواعد بازی را تغییر نخواهد داد اما از حیث نظامی وضعیت متفاوت شده است. برخی به سرعت به این تحلیل رسیدند که نظام جدید حاکم بر مصر که برخی آن را نظام ژنرال‌ها می‌خوانند، برای کسب رضایت اخوان المسلمون این کار را کرده است. برخی سران نظامی اسرائیل معتقدند که باز شدن رفح، به حماس و گروه‌های فلسطینی کمک می‌کند تا قدرت نظامی خود را افزایش بدهند. حتی برخی اعلام کردند که باز شدن رفح به خارج کردن آسان گلعاد شالیت [نظامی صهیونیست اسیر شده در ژوئن سال 2006] از غزه کمک خواهد کرد.



* بازگشایی گذرگاه رفح و حماس

پس از اعلام مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز واکنش نشان داد و بشدت از این اقدام استقبال کرد. «سامی ابو زهری» در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که بازگشایی گذرگاه مرزی رفح بخشی از موضع مصر مبنی بر رفع محاصره غزه و گام تازه‌ای در این زمینه است. وی افزود: این اقدام تفاوت رهبران سابق مصر را که بر بستن این گذرگاه پافشاری می‌کردند و مسافران را تحت فشار می‌گذاشتند با رهبران فعلی که در راستای تسهیل تردد مسافران تلاش می‌کنند نشان می‌دهد.

سخنگوی حماس بازگشایی گذرگاه رفح را گامی مثبت در جهت بهبود روابط قاهره و غزه ارزیابی کرد و افزود: نتایج آن صرف نظر از اظهارات سیاسی مبنی بر اینکه این اقدام با همکاری تشکیلات خودگردان صورت گرفته، بر سطح روابط طرفین تاثیر گذار خواهد بود و باید گفت که این اقدام به طور عملی با همکاری تشکیلات خودگردان در غزه و جنبش حماس انجام شده است و ما به مسائل تبلیغاتی در این زمینه توجهی نمی‌کنیم و مهم این است که پیشرفت‌ های چشم گیری در زمینه موضع مصر در رابطه با آرمان فلسطین و ملت فلسطین ایجاد شده است و اقداماتی نیز از سوی کشورهای عربی صورت گرفته که مصر در راستای کاهش محاصره غزه از آنها حمایت می‌کند.

طلال عوکل کارشناس سیاسی فلسطینی مقیم غزه در تحلیل این مسئله به رادیو دویچه‌وله عربی گفت: اسرائیل به دنبال بهانه می‌گردد تا اوضاع را متشنج کند و بدین ترتیب در کار آشتی ملی کارشکنی کند و این امر کاملا در سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا روشن بود زمانیکه اعلام کرد که آماده است کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد اما محمود عباس باید توافق آشتی ملی را پاره کند.

در ادامه واکنش حماس، فوزی برهوم نیز اعلام کرد که این اقدام مصر اقدام جسورانه و شجاعانه بود که با خواست مردم جهان عرب، مردم مصر و فلسطین کاملا همخوان است.


* بازگشایی رفح و تعامل مردم غزه با حماس، کفایت و شایستگی دولت حماس را نشان داد

مرکز مطالعاتی امان (اردن) نیز در تحیلیلی از بازگشایی رفح در خصوص حماس نوشت که بازگشایی رفح سرانجام کفایت و شایستگی دولت حماس را نشان داد.

دکتر احمد سعید نوفل استاد علوم سیاسی دانشگاه یرموک گفت: کوتاهی رسمی اعراب در عدم ایستادگی عملی و سیاسی در کنار مردم غزه در خصوص محاصره و عدم بازگشایی غزه خیلی روشن بود. تعامل غزه (دولت و مردم با هم) در خصوص محاصره و گذرگاه رفح شایستگی حماس در رهبری نوار غزه و کنترل پیامدهای آن را نشان داد. این مسئله احساس مثبتی از قدرت حماس در تعامل با این اتفاقات که با منافع فلسطین مرتبط است، به دست داد.

این تحلیلگر فلسطینی در خصوص ارتباط دادن شکسته شدن محاصره با متوقف شدن مقاومت و شلیک موشک گفت که این مرتبط کردن، اقدامی سخیف است. زیرا اشغالگران بدون شلیک موشک هم بارها محاصره را تحمیل کرده است. هر کس توقف شلیک موشک یا تداوم محاصره را با هم مرتبط می‌کند، تلاش می‌کند که اهداف اسرائیل را محقق کند.

همچنین روزنامه الحیات، در تاریخ 3 ژوئن به نقل از ژنرال آمنون لیبکن شاحاک رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائیل اذعان کرد که باز شدن گذرگاه رفح فقط اسرائیل را نگران نکرده است. حقیقت این است که حماس بر غزه مسلط است و سلاح‌های پیشرفته نیز به دست می‌آرود و همین امر به خودی خود نگران کننده است و آنچه نگرانی را افزون می‌کند، بهبود مناسبات مصر با حماس است.



گزارش اطلاعاتی محافل صهیونیستی:

* بازگشایی رفح، هشداری شوم برای اسرائیل؛ پیروزی سیاسی آشکار برای حماس

کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی و پایگاه خبری ارتش این رژیم، در تحلیلی در تاریخ 30 می اعلام کردند که محافل سیاسی اسرائیل، تصمیم مصر برای بازگشایی رفح را «تغییر دراماتیک مصری» اعلام کردند و آن را «هشداری شوم» برای اسرائیل برشمردند و در حالی که این واقعه قابل پیش‌بینی بود، سیاستمداران صهیونیست آن را نادیده گرفتند.

ران بن یشای، تحلیلگر نظامی صهیونیست معتقد است علاوه بر این، یک نگرانی دیگر برای اسرائیل وجود دارد و آن تاثیر سیاسی نهفته در این اقدام مصر بر اسرائیل است. کنترل گذرگاه را از یک سو مقامات مصری و از طرف دیگر مقامات حماس در اختیار دارند، این به معنای گامی عملی در به رسمیت شناخته شدن دولت حماس است. این موضوع پیروزی سیاسی روشنی برای حماس و اعطای مشروعیت بین‌المللی به آن است.



* ابعاد منفی بازگشایی رفح برای رژیم صهیونیستی از دید محافل اسرائیلی؛



1- حماس به مشروعیت رسید و نظام جدید مصر آن را به رسمیت شناخت. این مرحله، مرحله‌ای مقدماتی برای به رسمیت شناخته شدن حماس در سطح بین‌المللی است.

2- حماس و سازمان‌های دیگر می‌توانند فعالان نظامی و سلاح‌های سبک را به راحتی وارد غزه کنند و رزمندگان خود را برای آموزش دیدن به خارج از غزه اعزام کنند.

3- عبور ساده و آسان از رفح که این خود راه را برای رسیدن فعالان جهادی جهانی به غزه باز می‌کند که این خود، شمار عملیات مسلحانه علیه اسرائیل را افزایش می‌دهد.

4- فراهم شدن امکان تماس‌های ساده و بیشتر اخوان المسلمون مصر با حماس و ساده شدن برگزاری راهپیمایی‌های غیرمسلحانه مشترک میان مصر و مردم فلسطین به سوی خط و موانع مرزی اسرائیل.

طبق گزارش کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی و پایگاه خبری ارتش این رژیم، شلومو آونیری نویسنده صهیونیست در تحلیل اعلام کرد که با همه این تفاصیل پیش‌بینی نگرانی‌ها و میزان پیامدهای باز شدن گذرگاه رفح هنوز دشوار است ولی روشن است که اقدام مصر در بازگشایی رفح نباید بیش از حد اسرائیل را نگران کند هرچند که این اقدام، «تغییری دراماتیک» در سیاست نظام سابق مصر است و «هشدار شوم» برای اسرائیل است زیرا سیاستمداران اسرائیل نشانه‌های بروز آن را نادیده گرفتند و سر خود را در برف فرو بردند.

گزارش اطلاعاتی کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی و پایگاه خبری ارتش این رژیم در پایان می‌افزاید که بازگشت اوضاع در مرز به مصر به اوضاع قبل صفر است زیرا رئیس جمهور آینده مصر باید به خواسته‌های ارتش و اخوان المسلمون، که بیشتر کرسی‌های پارلمان را به دست خواهند آورد توجه کند.

نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران