سنگال

کنفرانس بین المللی علمای جهان اسلام با موضوع« نقش علما در جامعه» 16 خرداد ماه به مدت سه روز در سالن کنفرانس هتل مریدین سنگال برگزار شد.


به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين سمينار با شرکت هیاتهای 84 کشور و بیش ششصد نفر از علما و نمایندگان رهبران فرق مذهبی سنگال و امامان جمعه و جماعات و طلاب علوم دینی برگزار شد و از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز هیات ایرانی متشکل از حضرت آیت ا.. تسخیری و دکتر تبرائیان در این کنفرانس شرکت و حضور داشتند.

در مراسم افتتاحيه «شیخ عبدالرحمان سی» از طرف رهبر فرقه تیجانیه و شیخ محمد جوب از طرف شیخ احمد تیجان (رهبر تیجانیه منطقه نیاسن) و «شیخ عبدالعزیز امباکه» از طرف رهبر فرقه مریدیه و «شیخ احمد بشیر کونتا» از سوی رهبر فرقه قادریه و نیز «شیخ موسی غی لای» از طرف رهبر فرقه لاین به ايراد سخنرانی پرداختند.

نماینده رهبر فرقه قادریه در سخنان خود راجع به تاریخ اسلام و به ویژه اصحاب پیامبر(ص) از خدمات سلمان فارسی در غزوه خندق یاد نمود و افزود آنچه که تاکنون در زمینه تخریب وجه اسلام و مسلمانان صورت گرفته با هدایت علما قابل اصلاح است و می توان با تلاش و کوشش چهره خوب و واقعی به جهانیان ارائه کرد. در زمان حاضر دین اسلام در اقصی نقاط اروپا روبه توسعه و گسترش است و اسلام دین صلح و همزیستی مسالمت آمیز در بین اقوام و ایده های مختلف است.

در اين مراسم «اکمل الدین احسان اوغلو» دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی ضمن توصیه به اجتناب از بروز اختلافات و لزوم همبستگی برای حل و فصل مشکلات جوامع اسلامی به موضوع وقایع اخیر در کشورهای اسلامی که مبنی بر روشهای غیر انسانی است اشاره نمود و فعالیت در جهت ترویج و توسعه دین اسلام را در عالم و دستیابی به نتایج علمی و تحقیقاتی برای رشد جوامع مسلمان را بسیار ضروری توصیف نمود.

وی افزود: برای مقابله با تهاجمات فرهنگی و روشنفکری و رفع مشکلاتی که موجب تخریب ایمان مذهبی مسلمانان در تمامی زمینه ها نظیر امور فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی می گردد، باید تلاش کرد.

وی ابراز امیدواری نمود که این گردهمایی و کنفرانس بتواند راه حلهای مناسبی برای امت اسلام و گسترش دین اسلام در برداشته باشد و اخلاق اسلامی و هویت اسلامی در تمامی جهان توسعه یابد.

عبدا.. واد رئیس جهمور سنگال و رئیس سازمان کنفرانس اسلامی در بخشی از سخنان خود اهمیت آموزش زبان عربی در مدارس و نیز فراگیری علوم و دانش تاکید قرار داد و نقش علما برای هدایت جامعه را بسیار با اهمیت دانست و نشر و ترویج برادری و همزیستی مسالمت آمیز می تواند از طریق علما در جامعه و امت اسلامی صورت پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افتخارات علمی مسلمانان و دانشمندان اسلامی مانند ابن سینا و ابو حیان اشاره کرد و ضمن با اهمیت دانستن تمدن ایرانی به جوانان مسلمان توصیه نمود که مطالعه تاریخ اسلام و گذشته جهان اسلام را مد نظر قرار دهند که این امر برای یافتن راهکارهای آینده و پیشرفت بسیار دارای اولویت است. زیرا شناخت گذشته و فراگیری علم و دانش جامعه را به سوی توسعه رهنمون می سازد.

رئيس جمهور سنگال همچنین به نقش علما در مقابله با اسلام هراسی و جایگاه و مواضع مسلمانان در این خصوص اشاره کرد و مطرح نمود که چرا در زمینه فنآوریهای جدید و توسعه اقتصادی، جوامع اسلامی دچار عقب ماندگی هستند؟ و چگونه باید با آنها مقابله کرد و موجبات توسعه اقتصادی و اجتماعی را فراهم ساخت و جوامع فقیر که درآمد روزانه آنها فقط دو دلار است را چگونه می توان از فقر رهایی بخشید.

وی پیشنهاد نمود با همکاری موسسات و نهاد های اسلامی پروژه خانه سازی برای فقرا و اقشار کم درآمد را در کشورها مانند سنگال ساماندهی نماید. رئیس جمهور سنگال آشتی و اتحاد میان سران فلسطینی جنبش فتح و حماس را تبریک گفت و ابراز امیدواری نمود که در آینده نزدیک صلح واقعی در سرزمین فلسطین برقرار گردد.

در روز دوم حضرت آیت ا.. تسخیری طی سخنرانی خویش با اشاره به رئوس مطالب مقاله خویش ارائه شده به کنفرانس؛ به دو موضوع اشاره کرد نکته اول ؛ مبنی بر اینکه تقریب مذاهب مورد تایید اسلام از بدو ظهور آن است زیرا اسلام مبتنی بر عقلانیت ، آزادی اجتهاد، گفتگوی منطقی و لزوم تحقیق اخوت اسلامی است و این فرهنگ در قرون متمادی حاکم بر تعامل بین علمای فریقین بوده است ولی متاسفانه عده ای جامد الفکر این تعامل را بسوی تنافر و تفکیر سوق داده اند. که این امر وظیفه علمای امت برای برگردانیدن به وضع و حالت طبیعی است.

نکته دوم؛ ارزیابی حرکت بیداری اسلامی در منطقه بود که این حرکت را حرکتی مبارک توصیف نمودند و تاکید داشتند باید علما نقش اساسی در هدایت این حرکت در میان جامعه داشته باشند و اجازه ندهند استکبار غربی و صهیونیسم بین المللی که دشمن امت اسلامی این سوار موج شود و آن را به انحراف بکشاند. پس از اتمام سخنرانی؛ ایشان مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

در ادامه جلسات «شیخ علی محی الدین القره داغی» از قطر (معاون شیخ قرضاوی)رئیس جلسه طی سخنانی مطرح کرد؛ نتایج مطالعات دانشگاه فقه در دسترس است و علما می توانند بدانها مراجعه نموده و نظرات خود را بیان نمایند. وی افزود؛ در کشورهای اسلامی مشکلات بسیاری وجود دارد و تعداد بیشماری از فقر و گرسنگی می میرند که این وضعیت غیرقابل قبول است و منشا بسیاری از این مسائل بی عدالتی، دیکتاتوری و امور سیاسی است و این وظیفه علماست که به این موضوعات بپردازند و نباید در این خصوص بی تفاوت و بدون تحرک باشند. وی افزود ما همیشه مخالف دخالت کشورهای خارجی در امور کشورهای مانند لیبی ، مصر و .. هستیم ولی متاسفانه امروز ما شاهد این موارد هستیم و ما معتقدیم که باید میان مردم و دولتمردان توافق حاصل شودو باید دولتمردان به خواسته های مردم تن در دهند.

در روز سوم و اختتامیه کنفرانس مذکور، نخست وزیر سنگال آقای «سلیمان انجای» طی سخنرانی خویش به نقش عمده علمای امت اسلامی در ترویج ارزشهای اسلامی و توسعه اقتصادی و اجتماعی اشاره نمود و افزود از این پس نقش علما بایستی در عرصه های بین المللی ظهور یابد و موجبات همبستگی و وحدت امت اسلامی شود. اکنون جهان اسلام با بحرانهای زیاد مواجه است وی ابراز امیدواری کرد که کنفرانس با اتخاذ تصمیمات توسط علما؛ راهکارهای مناسبی را رائه خواهد کرد و در آینده نقش علما در هدایت و کادرسازی جوانان مسلمان موجب خواهد شد تا در دام جهل، خشونت و افراط گرایی نیافتند وی چهره واقعی از اسلام را جلوه گر سازند. وی در خاتمه از کمکهای مالی و مادی عربستان برای برپایی کنفرانس بسیار قدردانی و تشکر کرد.

پس از وی شیخ «عمر معلوم» ؛ شیخ «محمد المزروعی» و دکتر «باکر اسماعیل» به نمایندگی از علمای قاره آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا به ایراد سخن پرداختند و بر نقش علما در تحکیم وحدت بین مسلمین و نیز مبارزه علیه تهاجم فرهنگی و نیز حمایت از مردم فلسطین و آزاد سازی قدس تاکید گذاردند. سپس در خاتمه مراسم اختتامیه، بیانیه کنفرانس(به زبان عربی) قرائت گردید(پیوست).

لازم به ذکر است که در ایام حضور در سنگال، حضرت آیت ا.. تسخیری با علمای شیعی سنگال ملاقات و گفتگو نمود. همچنین در جمع ایرانیان در محل اقامتگاه نمایندگی سیاسی سخنرانی نمود و نیز با حضور در جلسه ای که توسط جامعه المصطفی(ص) شعبه داکار برپا شد در جمع طلاب و مدرسین و لبنانیها و خانواده های ایرانی سخنرانی کرد.

در حاشیه این کنفرانس شبکه های مختلف مانند الجزیره، المنار و العالم و .. با حضرت آیت ا.. تسخیری به مصاحبه پرداختند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران