سودان

خبرگزاري فارس: سفير سودان در جمهوري اسلامي ايران گفت: بعد از انقلاب اسلامي در ايران مردم سودان نيز دست به انقلاب زدند و در اين زمينه گام به گام با مردم ايران به پيش مي‌روند.Open in new window

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، دومين هفته فرهنگي سودان چهار سال پس از نخستين هفته فرهنگي با همكاري حوزه هنري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فردا با حضور محسن مومني، دكتر حسيني و سفير سودان در حوزه هنري آغاز به كار خواهد كرد.
بنا بر اين گزارش، صبح امروز شنبه 28 خرداد ماه نشست خبري با حضور «سليمان عبدالتواب الزين» سفير سودان و «خسرو زينال‌پور» (معاون آموزشي و پژوهشي حوزه هنري) در موزه هنر انقلاب برگزار شد.
در آغاز اين نشست معاون آموزشي و پژوهشي حوزه هنري ضمن خوش آمد گويي به سفير سودان به بيان برنامه‌هاي حوزه هنري در آغاز دهه چهارم اشاره كرد و گفت: در آغاز اين دهه، حوزه هنري با پرداخن به ارتباطات فرهنگي و هنري منطقه در نظر دارد در كشورهاي اسلامي حضوري فعال تر داشته باشد.
در ادامه «خسرو زينال‌پور» ادامه داد: در ماه‌هاي اخير شاهد تحولات زيادي در منطقه هستيم و اين تغييرات نشان دهنده آن است كه كشورها به سرعت حركت اسلامي خود را عليه ديكتاتورها آغاز كرده‌اند.
وي با بيان اين شرايط گفت: حوزه هنري به عنوان يك سازمان فرهنگي و هنري توانسته است گام‌هاي بلندي را طي چند سال اخير در مسير مدنيت و هنر بردارد.
او گفت: حوزه هنري به عنوان يك سازمان پيشرو تلاش كرده تمام فرهنگ و هنر كشور اسلامي را ارائه دهد و توجه كشورهاي عربي منطقه يه اين فعاليت‌ها نشان مي‌دهد كه اين مركز كار خود را به درستي انجام داده است.
زينال‌پور با بيان اين كه حوزه هنري يك الگوي شاخص و مناسب براي توليدات شاخص فرهنگي و هنري است اظهار اميدواري كرد كه اين فعاليت ها در سطح گسترده‌تري در منطقه توزيع شود.
معاون آموزشي و پژوهشي حوزه هنري گفت: كشور سودان نسبت به كشورهاي عربي ديگر منطقه مقاوت و مبارزات خود را عليه استكبار غربي به ويژه آمريكا زودتر آغاز كرد و به همين دليل به شدت زير فشار و هجوم غربي‌ها بود.
زينال‌پور مشتركات فرهنگي ايران و سودان را مورد ارزيابي قرار داد و گفت: با اين كه مسلمانان سودان اهل تسنن هستند اما از محبان اهل بيت‌اند و با مسلمانان ايران مشتركات عرفاني و ديني زيايد دارند.
وي ادامه داد: حوزه هنري به تناسب نقشي كه دارد اقدام به برگزاري هفته فرهنگي ايران و سودان كرده است و بزودي برگزاري هفته فرهنگي ساير كشورهاي مسلمان نيز برپا خواهد شد.
وي به حضور 7 نفر از هنرمندان سودان در اين هفته فرهنگي اشاره كرد و گفت: شعرخواني، برپايي نمايشگاه گرافيك و خوشنويسي و صنايع دستي در نگارخانه ابوالفضل عالي از ديگر برنامه‌هاي اين هفته فرهنگي است.

* سفير سودان: برپايي هفته فرهنگي؛ زمينه‌ساز آشنايي نسل جوان

در ادامه اين نشست سفير سودان با اشاره به ارتباط مناسب ميان دو كشور ايران و سودان گفت: بسياري از لغات سوداني برگرفته از زبان فارسي است و استفاده از اين كلمات در ميان مردم سودان رواج دارد.
سليمان عبدالتواب الزين افزود: بعد از انقلاب اسلامي ارتباط قوي‌تري ميان دو كشور برقرار شد چرا كه مردم سودان نخستين مردماني بودند كه با ريختن به خيابان‌ها در دوران انقلاب اسلامي، اين انقلاب را تائيد كردند.
وي معتقد است: يكي از قوي ترين مشتركات ايران و سودان داشتن دين واحد يعني اسلام است و اين عامل بيداري مردم سودان شده است.
سفير سودان ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي در ايران مردم سودان نيز دست به انقلاب زدند و در اين زمينه گام به گام با مردم ايران به پيش مي‌روند.
الزين برپايي هفته فرهنگي ميان ايران و سودان را مورد ارزيابي قرار داد و گفت: برپايي اين برنامه‌ها سبب آشنايي نسل جوان با مشتركات دو كشور خواهد شد.
وي از حضور هنرمندان سوداني در اين هفته فرهنگي خبر داد و گفت: اجراي تواشيح، برپايي نمايشگاه گرافيك و صنايع دستي و نمايش فيلم را از برنامه‌هاي اين هفته فرهنگي است.
سفير سودان در ايران گفت: حضور وزيرفرهنگ سودان و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه و هفته فرهنگي نشان دهنده اهميت اين موضوع براي هر دو كشور است.
الزين همچنين از حضور رئيس جمهور سودان در هفته فرهنگي خبر داد و گفت: تقاضا دارم اختتاميه اين هفته فرهنگي را تا آمدن رئيس جمهور به تعويق بياندازيم.

* رييس جمهور سودان، عمر البشير به تهران مي‌آيد

به گفته اين مقام مسئول كشور سودان در پاسخ به اين سوال كه آيا تبادلات فرهگي مانند كتاب در ميان دو كشور وجود دارد افزود: متاسفانه تعداد كتب ترجمه شده از زبان فارسي به عربي در كشور سودان بسيار كم است.
وي اظهار اميدواري كرد كه برپايي اين هفته فرهنگي، اين مساله را نيز دستخوش تغيير كند و ما در آينده شاهد كتاب‌هاي ترجمه شده در سودان باشيم.
سفير سودان در ايران گفت: در سال هاي اخير ايران با راه اندازي يك مركز فرهنگي در سودان تعاملات و همكاري هاي زيادي را در زمينه فرهنگي انجام داده است و اين تعاملات بزودي عميق تر خواهد شد.
الزين، راه اندازي مدرسه عربي را در ايران يكي از فعاليت هاي سفارت سودان در ايران برشمرد و گفت: در اين مركز مكالمات زبان عربي به علاقه‌مندان آموزش داده مي‌شود.

* همسر سفير سودان: به زنان ايراني تبريك مي‌گويم

در ادامه اين نشست همسر سفير سودان با اشاره به اينكه سه سال است در ايران زندگي مي كنم افزود: در اين سه سال ديدم كه زن ايراني داراي فكر باز و انديشه نو و پيشرفت شگرفي در تمام زمينه است و از اين لحاظ به زنان ايراني تبريك مي‌گويم.
سلوي علي الامام افزود: در طي ارتباط با زنان ايراني متوجه شدم كه در قالب اسلام زن مي‌تواند به راحتي مديريت كند و در اوج قدرت از توانايي‌هاي خود استفاده كند.
وي، با اشاره به حضور در تمام همايش‌ها و نشست‌هاي بين‌المللي گفت: اين نشست‌ها دستاوردهاي مناسبي را به همراه دارد اما به دليل نبود ترجمه عربي به فارسي كمي براي ارتباط برقرار كردن دچار مشكل مي شوم.
علي الامام تاكيد كرد: در كشور سودان نيز مانند ايران زنان نقش مهمي را در تمام زمينه‌هاي مديريتي دارند حتي بيش از 25 درصد نمايندگان مجلس و 5 وزير دولت زن هستند.
وي ياد آور شد: به زودي همايش زنان مسلمان در سودان برگزار خواهد شد و ما از زنان ايراني موفق در اين همايش دعوت خواهيم كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران