سودان

خبرگزاري فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با وزير فرهنگ سودان در تهران گفت: اميدواريم در سفر وزير فرهنگ سودان به ايران، مراحل تأسيس مركز تقريب مذاهب اسلامي در سودان تسريع شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي خبرگزاري فارس، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، امروز در ديدار با «السموال خلف‌الله القريش» وزير فرهنگ سودان در تالار وحدت تهران با ابراز خرسندي از حضور وي در ايران گفت: علاقه مردم سودان به انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) را در زمان‌هاي مختلفي كه سفرهايي به سودان داشته‌ام يا در سفرهاي حج و ديدارم با اهالي سودان ديده‌ام و اين به‌نظر من امري طبيعي است چراكه مردم سودان در گذشته عليه استعمار انگليس و امروز در برابر دخالت‌هاي غرب مقاومت كرده‌اند.
وي افزود: مقاومت مردم و رهبران دو كشور در برابر غرب موجب روابط خوب سياسي بين ايران و سودان در مجامع بين‌المللي شده است و اميدوارم فعاليت‌هاي فرهنگي ايران و سودان نيز در همين راستا گسترش يابد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برگزاري دومين هفته فرهنگي سودان در تهران تأكيد كرد: عرصه‌هاي فرهنگي بسياري براي همكاري دو كشور وجود دارد و ما در جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي متعددي كه در ايران برگزار مي‌شود شاهد حضور سوداني‌ها بوده‌ايم اما اميدواريم اين حضور بيشتر شود.
وي با اشاره به آمادگي ايران براي اعزام گروه‌هاي هنري و فرهنگي به سودان، افزود: با توجه به مشتركات دو كشور، ايران و سودان مي‌توانند از محصولات فرهنگي يكديگر استفاده كنند كه ايران در عرصه توليدات سينمايي و تلويزيوني توليدات خوبي داسته كه مي‌تواند در سودان به نمايش درآيد.
حسيني با اشاره به راه‌اندازي شبكه فيلم «آي‌فيلم» توسط صداو‌سيما تصريح كرد: كتابخانه‌هاي ملي دو كشور نيز مي‌توانند همكاري‌هاي بيشتري داشته باشند و ما خواهان تقويت بخش ايرانشناسي كتابخانه ملي سودان هستيم تا مردم سودان بتوانند آشنايي بيشتري از ايران به دست آورند.
وي همچنين با اشاره به علاقه بالاي مردم سودان به قرآن كريم تاكيد كرد: ايران آمادگي دارد تا نمايشگاه قرآني را در خارطوم برپا كند.
وزير ارشاد همچنين بر آمادگي ايران براي ايجاد كارگاه‌هاي آموزشي هنري و ادبي در سودان تاكيد كرد و با اشاره به توافقنامه فرهنگي بين ايران و سودان گفت: اميدواريم در سفر وزير فرهنگ سودان به ايران مراحل تأسيس مركز تقريب مذاهب اسلامي در سودان تسريع شود.

* وزير فرهنگ سودان: اميدوارم غرفه‌هاي ايران بزرگترين غرفه‌هاي نمايشگاه كتاب سودان باشد

«السموال خلف‌الله القريش» نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور در ايران و برگزاري هفته فرهنگي سودان در تهران گفت: وزارت فرهنگ در سودان وزارت جديدي است كه يكي از برنامه‌هاي رئيس جمهور سودان در انتخابات اخير بود.
وي افزود: امور فرهنگي در سودان پيش از اين در وزارتخانه‌هاي اطلاع‌رساني و همچنين جهانگردي و حتي ورزش ادغام شده بود كه اكنون وزارت فرهنگ سودان به صورت وزارتخانه‌اي كاملاً مستقل در حال فعاليت است.
وزير فرهنگ سودان در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي سال جاري وزارتخانه متبوعش گفت: امسال 5 جشنواره را برگزار خواهيم كرد كه يكي از آنان «پنجمين جشنواره فرهنگي ملي سودان» خواهد بود كه در آن هنرمندان و ادبا به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت و اختتاميه آن در شهر «جنينه» در منطقه دارفور برگزار خواهد شد.
وي با اشاره به جايگاه شهر «جنينه» در غرب سودان آن را دروازه سودان به آفريقاي غربي معرفي كرد و گفت: اين شهر متاثر از حوادث دارفور است لذا امسال اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي سودان انتخاب شده است.
وزير فرهنگ سودان افزود: در همين راستا براي تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي و البته فرهنگي اين شهر و منطقه دارفور كشورهاي دوست همچون ايران مي‌توانند به ما كمك كنند.
وي با اشاره به ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي وزارتخانه متبوعش در سودان گفت: جشنواره شعر عرب خارطوم طرح ديگر ماست كه در آن از شعراي عرب و همچنين شعراي ايراني كه به زبان عربي شعر سروده‌اند مي‌توانند در آن شركت كنند كه از همين جا از همه آنان دعوت مي‌كنم.
«السموال خلف‌الله القريش» با اشاره به جشنواره‌هاي تئاتر و موسيقي خارطوم تاكيد كرد: جشنواره تئاتر ملي است كه اميدواريم در آينده بين‌المللي شود و جشنواره موسيقي سودان دهمين دوره خود را با حضور كشورهاي اروپايي و عربي شاهد خواهد بود و از ايران كه داراي سابقه موسيقي و موسيقي پيشرفته‌اي است دعوت مي‌كنيم در اين جشنواره حاضر شود.
وي همچنين با اشاره به بزرگترين حادثه فرهنگي سودان، نمايشگاه كتاب خارطوم گفت: ايران در سال‌هاي گذشته حضور خوبي در اين نمايشگاه داشته است كه اميدواريم مشاركت ناشران و اديبان ايراني در اين نمايشگاه پيش از گذشته باشد و غرفه‌هاي ايران بزرگترين غرفه‌ها باشد.
«السموال خلف‌الله القريش» همچنين با اشاره به سه طرح زيربنايي فرهنگي سودان گفت: پروژه ساخت كتابخانه ملي در ساحل رود نيل با بودجه 40 ميليون دلاري، پروژه ساخت مركز تئاتر ملي سودان و پروژه ساخت مركز هنرهاي تجسمي سودان با بودجه امارت شارجه امارات از جمله اين پروژه‌هاست.
وزير فرهنگ سودان همچنين با اشاره به اتمام توافقنامه فرهنگي ايران و سودان در پايان سال جاري ميلادي با دعوت از وزير فرهنگ و ارشاد براي سفر به سودان تاكيد كرد: اميدوارم در سفر وزير ارشاد ايران به سودان اين توافقنامه تجديد و تقويت شود.
وي افزود: ما مي‌توانيم هفته‌هاي فرهنگي و هفته‌هاي فيلم و هنرهاي تجسمي و همچنين جشنواره و نمايشگاه‌هاي قرآني را در آينده و در قالب اين توافقنامه داشته باشيم.
«السموال خلف‌الله القريش» ادامه داد: ما در سودان مركز سينمايي 40 ساله‌اي داريم كه امروز تعطيل شده و علاقه داريم از كارشناسان فرهنگي ايران در اين مركز و مراكز دانشگاهي استفاده بكنيم.
وي همچنين خواستار حضور دانشجويان سوداني در دانشگاه‌هاي ايران براي تحصيل هنر شد و گفت: مردم سودان ايران، انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) را دوست دارند و آنان از ابتداي انقلاب مسايل ايران را پيگيري مي‌كردند و من نيز ايران را از طريق كتاب‌ها، فيلم‌ها و مسئولان ايران در سودان مي‌شناسم.
در مراسم ديدار وزيران فرهنگ دو كشور ايران و سودان كه رايزنان فرهنگي سابق ايران در سودان از جمله دكتر آذرشب و شاه‌آبادي معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين سليمان عبدالتواب الزين سفير سودان در ايران حضور داشتند وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بخش‌هاي مختلف تالار وحدت را به وزير فرهنگ سودان معرفي كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران