تونس

ایران دیپلماتیک - تونس در شمال آفریقا یکی از مراکز مهم گردشگری اروپاییان و آمریکاییها محسوب می شد که سرمداران این کشور هرگز تصور انقلابی را در آن نداشتند.

به دلیل فقر منابع زیرزمینی و عدم توسعه اقتصادی تونس ، درآمد عمده شهروندان این کشور را گردشگری تشکیل می داد و به همین دلیل زیر ساختهای اقتصادی تونس بر پایه جذب جهانگردان بنا شده است .


حضور هزاران گردشگر در طول سال در تونس و بیش از دو قرن استعمار فرانسه بر این کشور، موجب شده بود تا فرهنگ و نظام اجتماعی تونس دستخوش تغییرات اساسی شود .


با این وجود فشارهای سیاسی و فساد مالی دولت در دوران 'زین العابدین بن علی' عاملی برای افزایش نارضایتی عمومی و در نهایت وقوع انقلاب در کشوری شد که دولتهای اروپایی و حتی عربی تصور شروع آن را در این منطقه نداشتند .


با شروع انقلاب در تونس به یکباره ساختار اجتماعی و سیاسی این کشور دستخوش تحولی اساسی شد و بنیان نمادهای استعماری را به چالش عمده ای مواجه کرد.


ورود به این کشور در دوران دیکتاتور سابق با نمادهای مختلفی برای جذب گردشگران خارجی همراه بود که اکنون این نمادها جای خود را به شعارهای انقلابی و اعلام نارضایتی های سیاسی داده است .


شعارهایی که اکنون بر دیوارهای شهرهای تونس نقش بسته نشان از عمق تنفر از رژیم دیکتاتوری بن علی و اقدامات خانواده وی دارد .


' بن علی خائن باید محاکمه شود '، 'دیکتاتور خوانخوار نابود باد' و دیگر شعارهایی که در ابتدای ورود به شهرهای تونس به ویژه پایتخت آن خود نمایی می کند .


صحنه های کنونی در شهرهای تونس شبهات فراوانی با شعارهای انقلابی ایران دارد و از تاثیر پذیری حرکت مردمی این کشور از انقلاب اسلامی حکایت می کند .


رسانه های غربی و محافل مخالف قیام مردم تونس همواره سعی کرده اند تا این حرکت را بسیار کوچک و با اهداف صرفا اقتصادی معرفی کنند، در حالیکه شعارهای مردم تونس حکایت از اهدافی دیگری دارد .


اغلب شهروندان تونسی اعتقاد دارند که گسترش ظلم و نابرابری و ادامه حکومت نظام پلیسی بن علی، زندگی مردم تونس را با فقر و عقب ماندگی اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی همراه کرده است.


شهروندان تونسی معتقدند که تصور ظهور انقلاب یک شبه در این کشور کاملا اشتباه و بر اساس معیارهای غربی صورت می گیرد که با روح اسلامی مردم این کشور همخوانی ندارد .


انقلاب تونسی انقلابی بود که ریشه در تبعیض ، فساد دولتی ، بازداشت و تبعید انقلابیون بود که یک جرقه موجب شعله ور شدن آن و سقوط دیکتاتور شد .


در این انقلاب علاوه بر شعارهای اسلامی ، استقلال طلبی و غرب ستیزی در شمال آفریقا و ک شورهای عربی به خوبی نمایان شد.


تونسی ها می گویند، ظلم در حکومت بن علی به حدی بود که زندانها مملو از سیاستمداران و اندیشمندان شده بود و رهبران مردمی یا در تبعید بودند و یا توسط نیروهای امنیتی سر به نیست شدند.


به گفته گروهی از شهروندان تونسی ، دولت بن علی انحصار تمامی شریانهای اقتصادی و سیاسی را در دست داشت و با اهداف گسترش فرهنگ غرب در کشور تلاش کرد صنعت گردشگری که اهداف تهاجم فرهنگی را دنبال می کرد ، توسعه یابد .


این تفکر اقتصادی به گونه ای تبلیغ می شد که صنعت گردشگری به عنوان تنها منبع درآمدی مردم محسوب شود و تونس راه دیگری برای ادامه حیات نخواهد داشت .


به گفته شهروندان تونسی، بخش کشاورزی این کشور به رغم حاصلخیزی اراضی تونس و پیشینه تاریخی آن ، در طول دوران دیکتاتوری کاملا از بین برود .


در واقع در مدت کوتاهی که از تغییرات کلی و انقلاب در تونس می گذرد، مردم این کشور توانسته اند آزادی بیان، آزادی اعتراض و آزادی تشکیل حزب را تجربه کنند. ناگفته نماند، هنوز فرصت زیادی باقی مانده تا مردم تونس بتوانند به خواسته های مورد نظر خود دست یابند.


یک ماه پس از آغاز حرکت مردمی در تونس ، بن علی مجبور به ترک این کشور شد به همین دلیل مردم این کشور برای رسیدن به سایر خواسته های خود انتظار زیاد و زود هنگامی را دارند .


اما در واقع جامعه تونس مانند سایر کشورهایی که انقلاب در آن روی می دهد، دچار تحولات از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شده است.


اکنون ظاهر شهرهای تونس چهره عوض کرده و دیگر خبری از مفاسد گسترده دوران بن علی نیست و زنان آزادانه و با حجاب وارد معابر عمومی می شوند و مساجد مملو از نمازگزاران شده است.


بنا به گفته گروهی از شهروندان تونسی ، مبارزه با نمادهای اسلامی در دوران دیکتاتوری ناشی از نگاه مغرضانه حکومت به مناسک مذهبی و جلوگیری از گسترش روحیه اسلامی در اجتماع بود.


شهروندان تونسی که با تحولات عمده ای مواجه شدند اکنون با مسایل حاشیه ای دیگری نیز مواجه هستند که از جمله آنها ناامنی در مرزهای مشترک با لیبی است .


از سوی دیگر کاهش محسوس گردشگران خارجی در تونس بر مشکلات اقتصادی این کشور افزوده است.


این مساله بیش از اینکه داخلی باشد ناشی از تبلیغات منفی کشورهای غربی بر علیه مردم تونس است.


تعداد زیادی از رستورانها و اماکن دیدنی تونس به دلیل مشکلاتی که کشورهای غربی برای آنان بوجود آورده اند، مجبور به اخراج کارگران خود شده و این مساله بر دامنه مشکلات اقتصادی تونس افزوده است .


این در حالی است که دولت کنونی تونس اعلام کرده که با رعایت موازین و قوانین جدید گردشگران خارجی به راحتی می توانند وارد این کشور شوند .


محافل اقتصادی و سیاسی تونس امیدوارند که با برگزاری انتخابات پارلمانی و برقراری ثبات سیاسی در این کشور ، وضعیت اقتصادی نیز تغییر کرده و برنامه های جامع و زیربنایی در تونس به اجرا گذارده شود.


به گفته یک کارشناس اقتصادی ، در صورتی که امنیت در کشور برقرار شود ، گردشگران خارجی می توانند با رعایت موازین قانونی جدید وارد تونس شوند و بار دیگر اقتصادی تک بعدی این کشور رونق یابد.


کارشناسان اقتصادی معتقدند، تا هنگام اجرای برنامه های جامع اقتصادی و توسعه بخش های مختلف از جمله کشاورزی ، گردشگری می تواند به عنوان منبع درآمد و تامین کننده منابع مالی طرحها ، مورد استفاده قرار گیرد .


قابل ذکر که از چهار ماه پیش تاکنون که انقلاب در تونس رخ داده، دولت موقت به منظور حفظ امنیت کشور، بیش از چهار بار قانون منع تردد در این کشور به اجرا گذاشته ، اما اکنون این قانون بار دیگر لغو شده است.


رسانه های تونس نیز با وجود وابستگی مردم به پایگاههای اینترنتی ، تلاش می کنند که در دوران جدید نقش تاریخی خود را ایفا کنند .


در کنار گسترش رسانه ها، حضور شهروندان تونسی در کتابفروشیها و تقاضای کتابهای انقلابی پس از انقلاب این کشور کاملا مشهود است .


جوانان و برخی خبرنگاران تونسی خواهان حفظ آزادی بیان هستند تا انقلاب این کشور تغییر مسیر نداده و بار دیگر تونس به سوی دیکتاتوری حرکت نکند.


این گروهها معتقدند که تونس بار دیگر متولد شده و بهار آزادی را بخوبی احساس می کنند و امیدوارند ، احزابی که در دولتهای گذشته مورد غضب قرار گرفته بودند و عمدتا نیز احزاب اسلامی هستند ، قدرت را در دست گیرند.


یک دانشجو تونسی معتقد است که جنبش نهضت اسلامی را خوب می شناسد و این حزب برای رهایی از استعمار و استبداد برای کشور تلاشهای فراوانی کرده است . آنان حتی از کشور تبعید شدند و یا در زندانهای
بن علی ، جان خود را از دست داده اند.


این دانشجو پیش بینی کرد که جنبش نهضت اسلامی تونس در انتخابات آینده این کشور کرسی ها زیادی را بدست آورد و تحقق این موفقیت برای انقلاب تونس حیاتی خواهد بود.


وی افزود: هم اکنون یک تفکر و جریان انحرافی در تونس وجود دارد که به دنبال اهداف غربی گام برمی دارد و تلاش دارد تا پدیده اسلام هراسی را در کشور رواج دهد.


وی گفت، در چند عملیات تروریستی که توسط افراد القاعده در تونس صورت گرفت، همواره سعی شد آن را به محافل اسلامی نسبت دهند تا افکار عمومی را بر علیه آنان بشورانند.


یک دانشجوی دیگر تونسی گفت: پس از انقلاب احزاب قارچ گونه ای در کشور پدیدار شده اند که خواستار بدست آوردن سهمی از این انقلاب هستند.


نگاهی به رژیم بن علی


از زمان به قدرت رسیدن زین‌العابدین بن علی در نوامبر سال 1987، دولت این کشور به منظور فریب افکار عمومی سعی کرد تا چهره دمکراتیکی از خود عرضه کند.


از جمله ظاهرا فعالیت احزاب سیاسی و رسانه ها را آزاد اعلام کرد ولی درعمل تمامی احزاب را منحل کرد و رهبران آنها را بازداشت نمود.


قانون اساسی تونس با تغییرات اساسی مواجه شد و دولت یک مجلس تشریفاتی را برای توجیه اعمال استبدادی خود تشکیل داد.


اما در آغاز دهه 1990 میلادی مشکلات سیاسی و اقتصادی ناشی از انجام سیاستهای استبدادی و درگیر شدن با نیروهای مخالف ، بار دیگر موجب شکاف میان نیروهای مخالف و در نهایت منجر به محدود شدن روند توسعه سیاسی در تونس شد.


از نظر اقتصادی و تجاری، تونس با اروپا پیوند زیادی پیدا کرد و به این کشور به عنوان اولین کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح شد که با رژیم صهیونیستی ارتباط سیاسی و اقتصادی برقرار کرد.


با وقوع انقلاب در تونس ، پایگاههای رژیم صهیونیستی در این کشور برچیده شد و قراردادهای اقتصادی و سیاسی به حالت تعلیق درآمد و اکنون شهروندان تونسی انتظار دارند که با برگزاری انتخابات پارلمانی و تعیین رییس جمهوری جدید این کشور بار دیگر به جامعه اسلامی باز گردد.


بسیاری از نمادهای اسلامی که در زمان بن علی توسط شهروندان مسلمان پنهان شده بودند اکنون به صورت آزادانه به نمایش گذاشته می شوند و مسلمانان به این نمادها افتخار می کنند .


در منطقه 'سیدی بو سعید' که بعنوان یک محل گردشگری برای خارجی ها معرفی شده بود و محل دفن یکی از عارفان صوفی به نام ' ابن سعید ین خلف بن یحی الباجی' معروف به سیدی بو سعید است، اکنون تابلوهایی از واقعه کربلا را در خود جایی داده است.


در فروشگاه یک شهروند تونسی در این منطقه ، تابلوهای بسیار جالبی از واقعه کربلا به نمایش درآمده که در سالهای گذشته حتی گفت و گو درباره آن جرم محسوب می شد.


صاحب این فروشگاه در گفت وگو با ایرنا از علاقه خود به شهدای کربلا و انقلاب ایران سخن گفت .


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران