شمال آفريقا

خبرگزاري آريا- سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران گفت: تحولاتي در منطقه روي داده است که بايد با‌‌ هوشياري و درايت با آن برخورد کرد؛انتشار برخي خبرها مانند اينکه ناتو مي خواهد از پايگاه هاي خود در ترکيه به سوريه حمله کند و يا اينکه ايران تهديد کرده،از خبرسازي هايي است که رسانه‌‌هاي غربي به آن دامن مي زنند.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «رامين مهمان پرست»سخنگوي وزارت امورخارجه امروز(سه‌شنبه) در نشست خبري با خبرنگاران داخلي وخارجي با اشاره به روز جهاني مبارزه با مواد مخدر، با بيان اينكه ايران تاكنون در اين راه هزينه‌هاي سنگيني را پرداخته،‌گفت،بيش از سه هزار ‌و‌700 شهيد از نيروهاي ارزشمند نظامي و انتظامي كشور و بيش از 12‌هزار‌‌مجروح و هزينه‌هاي هنگفتي براي مقابله با توزيع و گسترش مواد مخدر از طريق مرزها پرداخت شده است.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران به روز جهاني مقابله با سلاح‌هاي شيميايي و ميكروبي كه مصادف با حادثه بمباران شيميايي سردشت است، اشاره و يكبار ديگر تأكيد كرد، كساني كه اين گونه سلاح‌‌هاي كشتار جمعي شيميايي و ميكروبي را توليد و تكثير مي‌كنند و در اختيار ساير كشورها قرار مي‌دهند به ويژه سلاح‌هايي كه در طول جنگ تحميلي در اختيار صدام بعثي قرار داده شد تا به وسيله آن مردم اين كشور و مردم ايران را مورد حمله قرار دهد، در اين جنايت شريكند و بايد عزم جهاني در مقابله با توليد اين سلاح‌ها به وجود آيد.
مهمان پرست در ادامه با غيرانساني و خارج از قوانين بين‌المللي خواندن اقدام برخي کشورهاي غربي در امتناع از سوخت رساني به هواپيماهاي ايراني، آن را بازي سياسي و فشار هدايت شده غربي‌ها به ويژه امريکا براي تحت فشار قرار دادن ملت ايران دانست.
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران درباره پيوستن صربستان به کشورهايي که از ارائه سوخت به هواپيماهاي ايراني جلوگيري مي کنند،افزود،سوخت رساني نکردن به هواپيماهاي مسافربري اقدامي غيرانساني و خارج از قوانين بين‌المللي است چرا که کشورها بايد براي هواپيماهاي مسافربري سوخت لازم را در اختيار بگذارند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران تصريح کرد،اين اقدام برخي کشورهاي اروپايي در جهت‌بازي سياسي و فشار هدايت شده از طرف غربي ها به ويژه امريکا براي تحت فشار قرار دادن مردم ايران است؛توصيه مي کنيم کشورهاي اروپايي وارد اين بازي‌ها نشوند چرا که نه منطقي دارد و نه نتيجه خواهد داشت؛اگر اين فشارها را وارد مي کنند تا ملت ما دست از پيشرفت‌ها بردارد و از حقوق خود عقب نشيني کند، تصور اشتباهي است.
مهمان‌پرست تصريح کرد،اگر کشورها پس از 33 سال اين مقدار هوش و درايت نداشته باشند که ملت ما هرگز از حقوق حقه خود عقب نشيني نمي کند، بايد فکر جديدي به حال خود کنند.
مهمان پرست در ادامه درباره پيوستن انگليس به جمع کشورهايي که از مسافران ايراني به ويژه زنان محجبه انگشت نگاري مي کنند،گفت،در اين خصوص قواعد کشورها براي پذيرش مسافر مي تواند متفاوت باشد؛اگر قاعده کلي براي همه کشورها در نظر گرفته شده باشد، قابل بررسي است و عمل متقابل هم جاي اعتراض باقي نمي گذارد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران گفت،هرجا برخوردها تبعيض‌آميز باشد برخورد جدي صورت مي گيرد؛ برخي کشورها موضوع انگشت نگاري را براي همه اتباع انجام مي دهند و چون درباره اتباع ما هم صورت مي گيرد، ما هم عمل متقابل خواهيم کرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره موضوع تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر براي ايران نيز گفت،اين موضوع دو نکته وجود دارد که نبايد با هم اشتباه گرفته شود؛ يکي گزارشگرهاي موضوعي هستند که با همکاري و مشارکت خود کشورها به جوامع مختلف سفر مي کنند؛ آنان پس از بازديد از کشورها درباره آن موضوع خاص با هم گزارش هايي را مانند حق غذا، حق مسکن و آزادي قضات تهيه مي کنند و ايران نيز تاکنون از شش گزارشگر موضوعي دعوت کرده است که پس از سفر به ايران گزارش هايي تهيه کرده‌اند؛اين همکاري ميان کشور ما و بخش‌هاي حقوقي بين المللي ادامه خواهد داشت.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران افزود،نکته‌‌اي که به تازگي از طرف شوراي حقوق بشر اعلام شده است تعيين گزارشگر ويژه براي بررسي همه مسائل حقوق بشري ايران است که اين اقدامي گزينشي با اهداف سياسي و تحت فشارهاي کشورهاي غربي است؛ اين موضوع خارج از قاعده‌اي است که بايد براي همه کشورها به شکل طبيعي انجام شود بنابراين تعيين چنين افرادي از نظر تهران قابل قبول نخواهد بود؛اين اقدامي سياسي براي اعمال فشار با اقدام برخي از کشورها است و حرکت درستي نيست.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره توافقات اجلاس رئيسان جمهور ايران، افغانستان و پاکستان در حاشيه اجلاس بين‌المللي مبارزه با تروريسم نيزگفت،اين اجلاس گام بسيار محکم و موثري براي بسيج همه کشورها و ملت هاي مستقل در راه مبارزه واقعي با پديده شوم تروريسم بود؛ همانطور که مي دانيد کشورهاي بسياري در غرب ادعاي مبارزه با تروريسم داشته و‌دارند اما نتيجه اقدامات آنان لشکرکشي به کشورهاي منطقه، کشتار انسانهاي بي گناه و به دست‌آوردن پايگاه هاي دايمي براي کسب منافع نامشروع شان بوده است.
در اين اجلاس بيش از 50 کشور نماينده رسمي داشتند،حدود 10 سازمان بين‌المللي شرکت‌فعالي کردند و پيام هايي از سوي دبيران کل سازمان هاي ملل متحد و کنفرانس اسلامي به عنوان دو تشکل بزرگ بين المللي قرائت شد و از اين حرکت حمايت کردند؛ در اين اجلاس نويد رويه‌اي جديد و جهاني براي مقابله با اين پديده ، شناخت ريشه ها و مبارزه با عوامل بوجودآورنده آن ارايه شد و تعريف واقعي از اين پديده در دستورکار قرار گرفت.
مهمان‌پرست گفت،موضوع قابل توجه تعيين محل برگزاري سال بعد اين اجلاس،توافق‌ کشورها براي برگزاري اجلاس سالانه آن و نيز تعيين دبيرخانه دائمي آن در تهران است که اميدواريم در کاري هماهنگ با ديگر کشورها و مجامع بين‌المللي بتوانيم اين حرکت را به نقطه مطلوب آن هدايت کنيم؛ ويژگي ديگر اين اجلاس مسايلي بود که در حاشيه آن مطرح و روابط دو و چند جانبه ميان مقامات کشورها بررسي مي شد و يکي از موضوعات مهم برپايه اجلاس رئيسان جمهور ايران،افغانستان وپاکستان بود؛با توجه به مشکلاتي که در منطقه وجود دارد همکاريهاي منطقه‌اي مي تواند بسيار راهگشا باشد.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران افزود،اين اجلاس دومين اجلاس سران بود که توافقات خوبي شد و سومين اجلاس نيز تا قبل از پايان سال جاري ميلادي در اسلام آباد برگزار خواهد شد و تا قبل از برگزاري آن اجلاس وزيران امورخارجه، وزيران کشور يا امنيت اين سه کشور و نيز وزيران اقتصاد اين کشورها برپا مي شود؛مسايل سياسي، امنيتي و انتظامي و اقتصادي موضوعاتي است که وزيران امورخارجه آن را بررسي مي کنند و جمع بندي آن در اجلاس سران به تصميم گيري هاي جدي منجر خواهد شد.
مهمان پرست از برگزاري اجلاس چهارم سران ايران، پاکستان و افغانستان درسال آينده ميلادي در کابل خبر داد و افزود،اين حرکت، حرکتي منطقي، بسيار موثر، سازنده و برطرف کننده مشکلات کشورهاي منطقه ما خواهد بود که صحيح ترين اقدام براي رفع مشکلات نيز توسل به روش هاي منطقه اي است.
سخنگوي وزارت امورخارجه در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري آريا در خصوص روابط تهران و آنکارا در آينده با توجه به تحولات منطقه، جمهوري اسلامي ايران و ترکيه را دو کشور بزرگ و موثر منطقه دانست که روابط بسيار خوبي دارند و ظرفيت همکاري دو کشور بسيار فراتر از همکاريهاي کنوني است؛طبيعي است که تحولاتي در منطقه روي داده است که بايد با‌‌ هوشياري و درايت با آن برخورد کرد؛انتشار برخي خبرها مانند اينکه ناتو مي خواهد از پايگاه هاي خود در ترکيه به سوريه حمله کند ويا اينکه ايران تهديد کرده،از خبرسازي هايي است که رسانه‌‌هاي غربي به آن دامن مي زنند؛ روابط ما با ترکيه روابط بسيار خوبي است و خبرهايي که درباره اقدامات ناتو منتشر مي شود غير واقعي است؛ناتو پس از مشکلاتي که درافغانستان با آن مواجه شده است توانايي لازم براي ورود به بازي جديدي را ندارد و مسئولان کشور ترکيه هم ازهوش و درايت بالايي برخوردارند که اسير بازيهاي غرب در سوريه نشوند.
مهمان‌پرست گفت،اگردخالت کشورهاي خارجي درکشورهاي منطقه قطع شود و با همکاري و مشارکت و همفکري کشورهاي منطقه صلح و ثبات و امنيت ايجاد شود بيشترين منافع را براي ملل اين منطقه خواهد داشت و به ويژه نقش همکاري هاي ايران، عراق، ترکيه و سوريه براي پيشرفت هاي اقتصادي منطقه جهشي بزرگ ايجاد مي کند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره سفر صالحي به قزاقستان براي شرکت در اجلاس کنفرانس اسلامي نيز گفت،سي و هشتمين اجلاس وزراي خارجه کنفرانس اسلامي از امروز در آستانه قزاقستان آغاز به کار مي کند و موضوعات مهمي در دستور کار آن است؛مسايل مربوط به تحولات منطقه،موضوع فلسطين،موضوع اسلام هراسي و بحثهاي مختلف اقتصادي،‌فرهنگي و اجتماعي را که کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي درباره آنها پيشنهادها و طرح هاي مختلفي ارائه مي کنند ، از جمله اين موارد برشمرد.
مهمان پرست افزود،سازمان کنفرانس اسلامي ظرفيت بسيار بالايي دارد تا درباره رفع‌مشکلات کشورهاي عضو و نيز تاثير بر تحولات منطقه،جدي‌تر وارد صحنه شود؛از موضوعات دستور کار اين اجلاس که جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد کرده، چند پيشنهاد درباره موضوع حقوق بشر و حقوق بشر اسلامي و نيز مبارزه با سلاح هاي هسته اي،عاري شدن جهان و خاورميانه از اين سلاح هاست که فکر مي کنيم حضور هيئت ايراني تاثير زيادي درجمع بندي و‌‌ دستاورد هاي اجلاس دارد؛اميدواريم اين اجلاس بتواند با تصميم گيري هاي درست خود، حرکتي جدي در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشد.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري آريا درباره بيانيه اخير وزارت امورخارجه روسيه در مخالفت با تحريم هاي يکجانبه آمريکا ضد ايران گفت،مخالفت روسيه موضعي درست براي برقراري عدالت ومخالفت با تحريم هاي غيرقانوني، غيرعادلانه و غيرانساني است که در شوراي امنيت عليه ملت ما تصويب شده است؛جرم ملت ايران اين است که مي خواهد مستقل باشد و از دانش فني و پيچيده بالا بهره‌مند شود و براي فعاليتهاي صنعتي و اقتصادي خود در چارچوب‌ اهداف صلح آميز از دانش هسته اي برخوردار باشد و به هيچ عنوان با اين قطعنامه ها و تحريم ها از مسير خود عقب نشيني نخواهد کرد. وي اضافه کرد: مخالفت روسيه با اين تحريم ها را اقدامي دوستانه و درست در جهت مقابله با بي عدالتي تلقي مي کنيم.
مهمان پرست همچنين درباره اظهار نظر يک مقام روسيه درباره از سرگيري مذاکرات با ايران براي تحويل سامانه موشکي اس 300 گفت،سامانه‌هاي موشکي جنبه دفاعي و پدافندي دارد بنابراين حتي شامل همين تحريم هاي غيرقانوني هم نمي شود؛انتظاري که از کشور روسيه مي‌ رفت و مي رود اين است که در تعهدات دوجانبه جدي تر آن را پيگيري کنند و نبايد وارد‌ مسيري شوند که کشورهاي غربي در پي ايجاد محدوديت ها و فشارهاي غيرقانوني و غيرعادلانه هستند.
مهمانپرست درباره اعلام وزيرامورخارجه ايران مبني بر ورود برق نيروگاه بوشهر به شبکه برق سراسري تا پايان ماه مبارک رمضان گفت، تست‌هاي مختلف فني نيروگاه بوشهر صورت گرفته و آخرين تست مربوط به بحراني کردن قلب نيروگاه بوده که آن هم در مرحله اتمام است و بعد از آن نيروگاه با ظرفيتهاي تعريف شده به شبکه سراسري برق کشور متصل خواهد‌ شد. از نظر ايران کار نيروگاه به اتمام رسيده است.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره گزارش وزارت امورخارجه آمريکا مبني بر اينکه ايران مبداء و مقصد قاچاق انسان است،نيزگفت،شبکه هاي قاچاق انسان به دست گروههاي آمريکايي در کشورهاي همسايه خودشان خيلي فعال است؛گروه هاي امريکايي بيشترين نقش را در قاچاق انسان از کشورهاي همسايه خود دارند که بايد به اين مسائل با دقت رسيدگي شود؛ربودن اتباع کشورهاي مختلف از جمله اتباع کشور ما به عنوان حرکتي زشت و غير اخلاقي در دستور کار امريکايي ها قرار دارد.
مهمان‌پرست درباره رزمايش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيامبر اعظم شش که در آن نيروهاي مقتدر نظامي کشورمان آزمايش‌هاي مختلف موشکي انجام مي دهند، گفت،هرقدر يک کشور مستقل براي دفاع از خودش توانايي بالاتري داشته باشد مي تواند در ايجاد صلح، ثبات و امنيت در منطقه موثرتر باشد؛اگر همه کشورهاي منطقه ما از بالاترين توانايي دفاعي‌برخوردار بودند، هيچ موقع رژيم صهيونيستي به خودش اجازه نمي داد مرتکب تجاوز و اشغالگري شود؛
اينکه غرب نگران است باعث خوشحالي است، چون زماني که آنها نگران نيستند، معنايش اين است که به راحتي منافع خود را درمنطقه دنبال مي کنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره دادگاه سه تبعه امريکايي که قرار است در سه روز آينده برگزار شود، نيز گفت،مراحل قضايي سه تبعه امريکايي در دست اقدام است و دادگاه آنها برگزار خواهد شد؛طبق قانون خانم سارا شورد با وثيقه آزاد شده است و مسئولان قضايي‌درباره حضور و عدم حضور وي تصميم مي گيرند،مهم اين است که به اتهامات اين سه تبعه با دقت رسيدگي شود.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره اظهارات وزيراطلاعات در اجلاس جهاني مبارزه با تروريسم که گفته بود تروريست ها امکانات مورد نياز خود را از بالگردهاي انگليس و امريکا تأمين مي کنند؛ گفت، بحث مربوط به فعاليت تروريست ها و موضع کشورهاي غربي درباره فعاليت هاي تروريستي استاندارد دوگانه اي است که کشورهاي غربي با پديده تروريسم دارند؛از طرفي ادعاي مبارزه با اين پديده را مي کنند و از طرف ديگر در حوادث تروريستي رد پاي آنها را مشاهده مي کنيم؛به هيچ وجه براي ملت هاي مستقل قابل پذيرش نخواهد بود که گروه هاي تروريستي با جنايات بيشماري که مرتکب شده‌اند درکشورهاي غربي اروپا و امريکا بتوانند به راحتي مستقر شوند و در پناه آنها به فعاليت هاي تروريستي خود ادامه دهند؛اروپاييها و کشورهاي غربي که به اين گروه ها امنيت و اجازه فعاليت در خاک خود را داده‌اند ، در جرم آن ها شريکند و بايد به همه ملت ها پاسخگو باشند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره پيگيري روابط دو جانبه ايران و عربستان هم گفت، از موضوعات در دستورکار سياست خارجي ما رايزني و تبادل نظر با کشورهاي منطقه‌درباره تحولات کنوني و پيداکردن راهکارهاي درست رفع اين مشکلات است؛موضوعاتي که در کشورهاي مختلف روي مي دهد مسايل داخلي آنان است و نبايد کشورها در مسايل داخلي کشورهاي ديگر مداخله نظامي و امنيتي داشته باشند و بايد همه دولت ها را به تامين مطالبات مشروع مردم تشويق کنيم؛اين رايزني ها مي تواند به يافتن راههاي درست و تصحيح رفتارهاي نادرست گذشته برخي از اين کشورها کمک کند؛ اينکه ميان مقامات ايران و عربستان مذاکراتي صورت گيرد في نفسه مي تواند موضوع خوب و موثري باشد اما اينکه در چه زمان و مکان و در چه وضعي باشد ، مسئولان در پي آنند که مناسب ترين شرايط را هرگاه تشخيص دادند انجام دهند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره ارزيابي برخي تحرکات نيروهاي خارجي و ضد انقلاب در مصر ضد ايران گفت،رابطه ميان دو کشور بزرگ ايران و مصر به نفع دو ملت ، مردم وکشورهاي منطقه خواهد بود؛کسانيکه تاکنون منافع رژيم صهيونيستي را پيگيري‌مي‌کردند و کشورهاي غربي که مايل به ايجاد روابط خوب دو کشور نيستند، رژيم صهيونيستي تلاش مي کند که اين روابط شکل نگيرد.
طبيعتا ممکن است با فضاسازيهاي کنوني برخي جريانات داخل منطقه نيز اسير اين‌‌ فضاسازي شوند و منافع رژيم هاي نامشروع مانند رژيم صهيونيستي و حامي آن را پيگيري کنند. سخنگوي وزارت امورخارجه ايران گفت،هوشياري، دقت و تيزهوشي مقامات ايران ، مصر ، مردم دو کشور و ملل منطقه ايجاب مي کند که در بهترين فرصت ممکن روابط دوجانبه را به بالاترين سطح آن ارتقا دهيم؛راه حل مشکلات منطقه ،همکاري وهمگرايي و مشارکت منطقه‌اي است و فقط کساني در پي اختلاف و درگيري در منطقه هستند که نمي خواهند اين همکاري شکل گيرد زيرا آن را مغاير منافع رژيم صهيونيستي و حاميان آن مي دانند.
مهما‌ن پرست تاکيد کرد،براين اساس بايد اين رويه به شکل طبيعي پيگيري شود و اميدواريم در آينده نزديک شاهد روابط خوب و نزديک دو کشور باشيم.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران افزود، خواست و اراده دو کشور ايران و مصر بر ايجاد روابط خوب و ارتقاي همکاري هاست.
مهمان پرست درباره ورود و نصب پرچم دولت امارات در يک سکوي نفتي در حوالي‌بوموسي گفت،اخباري که درباره جزيره بوموسي مطرح مي شود، از دقت کافي برخوردار نيست، مسئولان سياست خارجي ايران هرنقطه اي را که درباره اين موضوعات وجود داشته باشد با دقت پيگيري مي کنند و رسانه هايي که به اين موضوعات دامن مي زنند در پي ايجاد اختلاف و طرح مسائل غيرواقعي هستند؛جزاير ايراني متعلق به کشور ماست و در مسير برنامه هاي پيش بيني شده حرکت مي کند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره اخبار منتشر شد مبني بر اينکه برخي کشورهاي عربي در تلاش بودند بعضي کشورهاي خاورميانه را از حضور در اين کنفرانس منع کنند نيز گفت،اگر فهرست اسامي هيأت هاي شرکت کننده در اجلاس مبارزه جهاني با تروريسم در‌تهران و سطح اين هيأت ها را بررسي کنيم متوجه خواهيم شد که بيشترين همکاري و استقبال از کشورهاي منطقه بوده و اين نشان دهنده اهميت موضوع است؛پديده تروريسم پديده اي شوم است که همه کشورها بر مقابله با آن عزم جدي دارند به ويژه کشورهاي منطقه ما که بيشترين آسيب را ديده اند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران گفت،جمهوري اسلامي ايران از بزرگترين قربانيان پديده تروريسم است و امروز هفتم تير در چنين روزي شخصيت هاي زيادي را در حادثه تروريستي از دست داد؛رئيس جمهور،نخست وزير،رئيس قوه قضاييه ، وزيران و نمايندگان مجلس زيادي را در حوادث تروريستي از دست داديم ؛طبيعي است وقتي در فهرست کشورهاي شرکت کننده مي بينيد کشورهاي عراق ، پاکستان ، سودان و تاجيکستان در بالاترين سطح شرکت مي کنند حضور معاونان رئيس جمهور ، نخست وزير ، وزيران امورخارجه ، ‌وزيران کشور و دبيران شوراي عالي امنيت ملي نشان مي دهد کشورهاي منطقه بيشترين حضور را داشته اند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران در پاسخ به سوال خبرنگار وال استريت ژورنال درباره نحوه مقابله حقوقي جمهوري اسلامي ايران با تحريم هاي غيرقانوني ايران اير در آمريکا گفت، تحريم فروش هواپيماي مسافربري يا قطعات آن و نيز تحريم در ارايه تسهيلات و خدمات مانند سوخت را اصولا کاري غيرانساني ، غيراخلاقي و خلاف تعهدات بين المللي مي دانيم؛حتما شرکتهاي‌ايراني که به علت اينگونه اقدامات فراقانوني مقامات آمريکايي دچار خسارت مي‌شوند از طريق مراجع حقوقي و قانوني بين المللي شکايت خود را ارايه مي کنند و در پي دريافت خسارت خواهند بود؛اين اقدام کاري زشت، غيراخلاقي و غيرانساني است.
مهمان‌پرست همچنين در پاسخ سئوال اين خبرنگار درباره اقدام گروهي عراقي به نام حزب الله کتائب در کشتن 5 آمريکايي و ادعاي پنتاگون مبني بر تجهيز اين گروه از جانب جمهوري اسلامي گفت،ملت بزرگ عراق پس از کسب استقلال خواهان اداره کشورشان هستند و به همين علت آمريکايي ها با اينگونه تبليغات مي خواهند آنان را تحت فشار قرار دهند؛آمريکايي‌ها مطالبي را مبني بر وجود جرياناتي خاص در جهت فتنه انگيزي، اقدامات تروريستي يا انتحاري در عراق مطرح مي کنند اما اين اتهامات به اين علت است که آمريکايي ها از خروج نيروهاي خود از خاک عراق در پايان سال ميلادي نگران هستند؛آنان در پي بهانه اي براي ادامه حضور خود در عراق هستند و اين اقدامي که آمريکايي ها در پي آن هستند مخالف خواست ملت و‌دولت عراق است؛بهتر است آمريکايي ها به جاي فرافکني، فضاسازي، جوسازي و ادامه انتشار اخبار غيرواقعي به برنامه خروج خود از عراق جدي تر بپردازند و به مسايل و مشکلاتي که در داخل کشور خودشان وجود دارد بيشتر رسيدگي کنند؛ملت هاي منطقه خواهان حضور‌‌کشور هاي خارجي به ويژه آمريکايي ها نيستند و ايران قبلا هم توصيه کرده بايد کشورهاي غربي به ويژه آمريکايي ها همه توانايي خود را بکار گيرند تا بتوانند صداي ملت هاي منطقه را که از دخالت آنان در کشورهاي منطقه تنفر دارند بشنوند؛ملل منطقه از دخالت ها، تجاوزها و سياست هاي نادرست کشورهاي غربي به ويژه آمريکايي ها احساس تنفر مي کنند و به همين علت صداي بيداري اسلامي و حرکات ملل منطقه را ، همه غير از کشورهاي غربي شنيده‌اند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره اقدام ترکمنستان به تشکيل ناوگان دريايي نظامي در درياي خزر به رغم توافق سران کشورهاي حاشيه اين دريا براي غيرنظامي ماندن آن گفت، در اجلاس سران کشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران ، از موضوعات مورد توافق پنج کشور ساحلي ، غيرنظامي اعلام کردن اين منطقه بود؛اين به آن معني است که هيچ کشور ديگري حق استفاده از اين منطقه را براي اقدامات نظامي عليه پنج کشور ساحلي نخواهد داشت؛برقراري امنيت و مقابله با موضوعاتي مانند جنايات سازمان يافته از طريق خزر که مي تواند مشکلات ايجاد کند با اقدام نيروهاي نظامي و انتظامي پنج کشور ساحلي تامين خواهد شد.
مهمان‌پرست گفت،براين اساس از موضوعاتي که در دستور کار قرار دارد نحوه تامين امنيت خزر با مشارکت پنج کشور ساحلي است و طبيعي است که اين کشورها در مذاکرات خود از توانايي شان در اين چارچوب استفاده کنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران در ادامه نشست خبري درباره اينکه در ديدار اخير‌ وزير ‌امور‌خارجه لبنان با صالحي گفتگويي درباره پرونده امام موسي صدر شده است،گفت،موضوع امام موسي صدر ازموضوعات بسيار مهمي است که در دستور وزارت امور خارجه قرار‌‌دارد؛ امام موسي صدر از شخصيت هاي متعلق به جهان اسلام است و همه خود را مسئول و متعهد مي دانند تا از آخرين وضع سلامت او مطلع شوند؛ شرايط داخلي ليبي به نحوي نبود که اجازه دهد اطلاعات دقيق تري در اين باره کسب کنيم که اميدواريم با برقراري امنيت و روي کارآمدن جرياني مردمي همه پرونده هايي که در ليبي مي تواند بررسي شود به ويژه نتيجه پرونده امام موسي صدر هرچه سريع تر مشخص شود.
مهمان‌پرست ابراز اميدواري کرد،ملت ايران و ملتهاي منطقه و جهان اسلام از وضع امام‌موسي صدر آگاه شوند؛همچنين در سفري که وزير امورخارجه لبنان به ايران داشت موضوعات‌ مختلفي مطرح شد که از مهم ترين آن ها ايجاد کميته اي براي پيگيري وضع چهار ديپلمات‌ ايراني است که در لبنان مفقود شدند و رژيم صهيونيستي، متهم اصلي ربودن آنان است.
مهمان‌پرست تاکيد کرد،بايد اين موضوع پيگيري و وضع اين ديپلماتها مشخص شود که‌ وزارت امورخارجه لبنان نيز در اين باره اعلام آمادگي کرد.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره آخرين وضعيت نصرت الله تاجيک گفت،از مقامات انگليس مي خواهيم به وظايف انساني خود عمل کنند و برخلاف اصول بين‌الملل به ايجاد حصر براي اين تبعه ايراني اقدام نکنند وبايد هرچه سريع تر براي آزادي تاجيک اقدام کنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران درباره اعلام رژيم صهيونيستي مبني بر تحريم ايران در تعاملات اقتصادي و تجاري گفت،رژيم صهيونيستي در بدترين وضع ممکن خود به سر مي برد و با کابوس بيداري اسلامي مواجه شده است؛رژيم صهيونيستي بزرگ ترين هم پيمان خود در منطقه يعني حسني مبارک را از دست داده و معلوم است که بايد به شدت نگران وضع خود‌ باشد؛ هر کشوري که بيداري مردم به نتيجه مي رسد و دولتي مردمي مستقر مي شود، رژيم صهيونيستي به آخرين وضع خود نزديک تر مي شود.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران افزود،همه کشورهاي اسلامي در پي تحريم کالاهاي‌ صهيونيستي هستند و شايد اين اقدام هنوز به شکل اراده اي جمعي انجام نشده باشد اما در‌دستور کار هست تا همه کشورهاي اسلامي در اين باره اقدام کنند؛ در ايران نيز جلسات مختلفي در اين باره برگزار شده است و در مجلس شوراي اسلامي نيز طرحي براي ممنوعيت استفاده از هر نوع کالاي صهيونيستي در دستورکار قرار دارد.
مهمان‌پرست تاکيد کرد،بايد همه کشورهاي مستقل و همه کساني که با ترور،تجاوز،اشغال‌گري و کشتار مردم بي گناه مخالفند بايد در حرکتي جمعي رژيم صهيونيستي را تحت فشار شديد قرار دهند و رگه هاي حيات اقتصادي آن را از بين ببرند.
سخنگوي وزارت امورخارجه ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت عراق در همکاري با جمهوري اسلامي ايران اردوگاه اشرف را خواهد بست،گفت،اين موضوع تصميم حاکميتي‌‌دولت عراق است؛مسئولان عراق پيرو خواست ملت اين کشور خواهان حضور گروه هاي تروريستي درخاک خود نيستند پس مي خواهند تصميم حاکميتي خود را اعمال کنند که ايران از اين تصميم استقبال مي کند.
مهمان پرست گفت، هيچ‌يک از کشورهاي منطقه نبايد اجازه دهند گروه هاي تروريستي درداخل کشورشان فعاليت کنند زيرا اين کار به منافع ملت خود و ملل منطقه ضربه مي زند.

پيش از آغاز اين نشست سخنگوي وزارت امورخارجه ايران با تسليت ايام سوگواري امام موسي كاظم‌(ع)، ياد شهداي عاليقدر حادثه تروريستي هفتم تير و به ويژه شهيد بهشتي را گرامي داشت و‌ پيشاپيش عيد بزرگ مبعث را به همه مسلمانان جهان به ويژه ملت ايران تبريك گفت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران