سودان

دولت هاي آمريكا، فرانسه ،كانادا ، مصر و اتحاديه اروپا روز شنبه كشور تازه تشكيل شده سودان جنوبي را رسما به رسميت شناختند.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري هاي داخلي و خارجي،
رييس پارلمان سودان جنوبي در روز شنبه بيانيه اعلام استقلال اين كشور را قرائت كرد و به اين ترتيب بزرگترين كشور سابق آفريقا به دو كشور تقسيم شد.
'سالوا كِر' نيز امروز (شنبه) به عنوان نخستين رييس جمهوري كشور تازه تاسيس شده سودان جنوبي قانون اساسي انتقالي اين كشور را امضا كرد و ضمن اداي سوگند رياست جمهوري، وعده داد كه تمام تلاش خود را براي توسعه اين كشور و رفاه ساكنان ‌آن به كار بندد.
به دنبال اين موضوع كشورها و سازمان هاي مختلف اين كشور را به رسميت شناختند.
'باراك اوباما' رييس جمهوري آمريكا روز شنبه اعلام كرد كه واشنگتن، جمهوري تازه تشكيل شده سودان جنوبي را رسما به رسميت مي شناسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اوباما در بيانيه اي خاطر نشان ساخت : مفتخرم اعلام كنم كه آمريكا از امروز 9 ژوئيه 2011 (18 تير 1390) رسما جمهوري جنوب سودان را به عنوان كشوري خود مختار و مستقل به رسميت مي شناسد.
وي گفت اطمينان دارد كه تعهدات در زمينه دوستي بين جنوب سودان و آمريكا، در سال هاي پيش رو تعميق خواهد رفت.
اوباما افزود: در حالي كه سوداني هاي جنوبي، فعاليت هاي دشواري در ارتباط با ساخت كشور جديد خود را برعهده دارند، آمريكا نيز به مشاركت در تلاش آنها براي ايجاد امنيت، پيشرفت و حكومتي مسوول كه بتواند به آرمان هاي آنها صورت واقعيت به خود دهد و حقوق انساني شان را ارج نهد، متعهد مي شود.
رييس جمهوري آمريكا در ادامه يادآور شد كه استقلال جنوب سودان نمايانگر 'يك گام ديگر رو به جلو در سفر طولاني آفريقا به سوي فرصت، دمكراسي و عدالت است.'
در همين حال 'هيلاري كلينتون' وزير امور خارجه آمريكا نيز در بيانيه جداگانه اي، از دولت سودان به خاطر اتخاذ تصميمي براي به رسميت شناختن استقلال جنوب سودان به عنوان نخستين كشور، ستايش كرد.
وي تصريح كرد: دولت سودان با ادامه دادن مسير صلح، مي تواند مناسبات خود را با جامعه جهاني دوباره تعريف كند و آينده كامياب تري را براي مردمش رقم زند.
رئيس جمهوري فرانسه نيز با صدور بيانيه اي استقلال كشور تازه تاسيس سودان جنوبي را به رسميت شناخت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، به دنبال اعلام تشكيل جوانترين كشور جهان به نام سودان جنوبي، 'نيكلا ساركوزي' اعلام كرد به نمايندگي از مردم فرانسه استقلال اين كشور را به رسميت مي شناسد.
رئيس جمهوري فرانسه افزود: فرانسه از تشكيل كشوري جديد به نام سودان جنوبي استقبال مي كند و آن را به رسميت مي شناسد و با تاسيس سفارتخانه هاي فرانسه و سودان جنوبي در پاريس و جوبا، خواستار برقراري روابط ديپلماتيك ميان دو كشور است.
اتحاديه اروپا نيز ضمن به رسميت شناختن كشور جديد سودان جنوبي به مردم اين كشور آفريقايي بابت استقلال آنان تبريك گفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل ، اتحاديه اروپا با صدور بيانيه اي همچنين از دولت سودان به دليل تصميم به پذيرفتن استقلال جمهوري سودان جنوبي ستايش كرد.
اين بيانيه افزود: اتحاديه اروپا همواره از اجراي توافقنامه فراگير صلح سال 2005 كه به همه پرسي درباره استقلال سودان جنوبي منجر شد، حمايت كرده است.
در ادامه بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: همه پرسي استقلال جنوب سودان به طور مسالمت آميز و معتبر برگزار شد و نتيجه آن بازتاب دموكراتيك آمال مردم سودان جنوبي بود.
اين بيانيه افزود: در اين روز تاريخي ، اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو آن از جمهوري سودان جنوبي به عنوان يك كشور مستقل جديد استقبال مي كنند . جديدترين كشور جهان نيازمند حمايت بين المللي براي بنا نهادن خود و تامين نيازهاي مردم اين كشور است. اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو آن از سال 2005 تا كنون براي حمايت از ايجاد سودان جنوبي كار كرده اند و مشتاق برقراري مشاركت نزديك و بلند مدت با جمهوري سودان جمهوري و مردم آن هستند.
پس از مصر، آمريكا، ‌فرانسه، و اتحاديه اروپا، كانادا نيز استقلال كشور تازه تاسيس سودان جنوبي را به رسميت شناخت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مونترال، 'جان بيرد' وزير امورخارجه كانادا با صدور بيانيه استقلال كشور سودان جنوبي را به رسميت شناخت.
در اين بيانيه وزير امورخاجه كانادا اعلام كرد، پس از دهه ها تنش ميان ساكنان جنوب سودان و دولت مركزي، اكنون اين فرصت خوبي براي شهروندان جنوب سودان است تا به بهترين شكل ممكن آينده كشور خود را رقم بزنند.
جان برد خاطرنشان ساخت، به محض انتخاب وزير امورخارجه سودان جنوبي، به منظور برقراري روابط ديپلماتيك دو جانبه، به وي نامه اي خواهد نوشت.
بر اساس اين بيانيه، كاناد اميدوار است كه ساكنان سودان و سودان جنوبي سالهاي سال در كمال آرامش و صلح در كنار يكديگر زندگي كنند.
در بيانيه وزير امورخارجه كانادا آمده است، از سال 2006 تا كنون دولت كانادا به منظور برقراري صلح و ثبات در سودان و همچنين توسعه اين كشور، بيش از 885 ميليون دلار كمك بشر دوستانه به سودان اختصاص داده است.
در اين حال' ميخاييل مارگلوف' نماينده ويژه رييس جمهوري روسيه در امور آفريقا اعلام كرد كه كشورش آماده است استقلال سودان جنوبي را به رسميت بشناسد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، مارگلوف امروز (شنبه) گفت: روسيه آماده برقراري ارتباط با سودان جنوبي در سطح عالي بوده و علاقه منديم كه اين روابط در حوزه هاي اقتصادي و سياسي توسعه پيدا كند.
مارگلوف براي شركت در جشن استقلال سودان جنوبي به اين كشور آفريقايي سفر كرده است.
وي افزود: تعدادي از شركت هاي روسي پش از اين اعلام
كرده اند كه علاقه مند به همكاري با دولت سودان جنوبي در زمينه هايي همچون انرژي، ايجاد زيرساخت ها ، مسايل نظامي و همكاري هاي فني هستند.
وي اضافه كرد تصميم دارد كه پس از پايان جشن استقلال سودان جنوبي با ' سالوا كر' رييس جمهوري اين كشور تازه استقلال يافته ديدار و پيام دميتري مدوديف رييس جمهوري روسيه را به وي تسليم كند.
بدين ترتيب منطقه جنوب سودان از امروز (شنبه ) به طور رسمي از منطقه شمال جدا شد و بزرگترين كشور آفريقايي به دو نيمه شمالي و جنوبي تقسيم شد. اين امر در حالي است كه سال هاست آمريكا و بسياري از كشورهاي غربي از جمله فرانسه با حمايت از شورشيان مناطق جنوبي سودان در فكر تجزيه اين كشور بزرگ اسلامي آفريقايي بودند.
شمال و جنوب سودان از سال 1955 ميلادي مدت ها به دليل اختلافات قومي ، عقيدتي و ثروت نفت با يكديگر در جنگ بوده اند.
در واقع استقلال سودان جنوبي پس از بيش از 50 سال درگيري بين شورشيان در جنوب و دولت هاي متوالي در خارطوم به وقوع پيوست. اين درگيري ها، منطقه اي ويران، ميليون ها كشته و ميراثي از بي اعتمادي دو طرفه را بر جاي گذاشت.
در همين حال، توافق صلح جامعي در سال 2005 تحت فشار شديد كشورهاي خارجي به ويژه آمريكا، انگليس و نروژ بين طرف هاي درگير به امضا رسيد و راه را براي برگزاري همه پرسي در مورد استقلال جنوب هموار ساخت.
اهالي جنوبي سودان در ماه ژانويه ( دي / بهمن ) در يك همه پرسي شركت كرده و راي به جدايي جنوب از شمال و تشكيل يك كشور جديد دادند.
تقريبا 99 درصد از جنوبي هاي سودان به جدا شدن اين بخش از شمال راي دادند.
استقلال سودان جنوبي از ساعت 21:00 به وقت گرينويچ و از دقايق اوليه روز شنبه به وقت محلي رسميت پيدا كرد.
انتظار مي رود هفته آينده، سودان جنوبي به عنوان يكصد و نود و سومين عضو سازمان ملل و پنجاه و چهارمين عضو اين سازمان در قاره آفريقا به رسميت شناخته شود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران