آفريقا

خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به صدمات شديدي كه مردم ليبي متحمل مي‌شوند، تصريح كرد: هر نوع مداخله خارجي در كار ليبي مي‌تواند خسارات بيشتري را به مردم اين كشور وارد كند و بايد از اين مداخلات جلوگيري شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران اعياد شعبانيه و ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) را تبريك گفت.

* بحث جديدي از سوي آژانس اعلام نشده است
خبرنگاري با بيان اينكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با پيشنهاد ايران براي آغاز مذاكرات مخالفت كرده، نظر سخنگوي وزارت خارجه را در اين زمينه جويا شد كه وي با ذكر اين نكته كه بحث جديدي از سوي آژانس اعلام نشده، خاطرنشان كرد: آن چيزي كه مطرح شد مذاكراتي بود كه آقاي صالحي با آمانو در وين انجام داد و در اين ملاقات، توافقات قبلي جمهوري اسلامي ايران و آژانس مرور و بررسي شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: طبق توافق قبلي ابهاماتي كه آژانس نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز ما داشت در 6 دسته مطرح شد، جمهوري اسلامي ايران به تك تك اين سؤالات و ابهامات پاسخ گفت و آژانس هم تأييد كرد و طبق توافقي كه قبلا صورت گرفته بود و مكتوب است، آژانس موظف بود بعد از رفع ابهامات اين موضوع را اطلاع‌رساني كند و به افكار عمومي دنيا اعلام كند.

مهمان‌پرست ادامه داد: آن چيزي كه در اين ملاقات بحث شد يادآوري تعهد آژانس نسبت به توافقي بود كه قبلا داشتيم و اينكه اگر رفع ابهام در رابطه با اين 6 موضوع توسط آژانس اعلام شود بعد مي‌توان در يك چارچوب كاري جديد نسبت به ابهامات يا ادعاهايي كه مي‌شود مجددا برنامه‌ريزي كرد.

* جلوي مداخلات خارجي در ليبي گرفته شود
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سؤال ديگري درباره اظهارات علي‌اكبر صالحي وزير خارجه كه از ارائه طرح مكتوب ايران براي حل بحران ليبي خبر داده، گفت: در رابطه با وضعيتي كه در ليبي اتفاق افتاده، فعاليت‌هاي زيادي صورت مي‌گيرد تا صلح، ثبات و امنيت براي مردم آن كشور هر چه سريعتر برقرار شود.

وي با بيان اينكه طرح‌هاي مختلفي در دست پيگيري است، به طرح مكتوبي كه ايران در اين زمينه آماده كرده اشاره كرد و افزود: در ملاقات وزراي خارجه ايران و الجزاير در توقف كوتاه وزير خارجه كشورمان در الجزيره، آخرين اقدامات كشورهاي مختلف در اين زمينه مرور شد و آن چيزي كه به صورت مشترك مورد توجه كشورها قرار گرفته وضعيت مردم در آنجاست كه تحت تأثير جنگ‌هاي داخلي و حملات ناتو، صدمات شديدي را متحمل مي‌شوند و بايد از اين كار جلوگيري شود.

مهمان‌پرست تصريح كرد: بايد با توجه به خواسته همه گروه‌ها و تشكل‌هاي مردمي در داخل ليبي، دولت مردمي تشكيل شود كه به خواسته‌ها و مطالبات مردم پاسخ داده شود و هر نوع مداخله خارجي در كار ليبي مي‌تواند خسارات بيشتري را به مردم اين كشور وارد كند و بايد از اين مداخلات جلوگيري شود.

* طرح لاوروف را دريافت كنيم بررسي مي‌كنيم
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد طرح گام ‌به ‌گام سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه درباره برنامه هسته‌اي كشورمان، با بيان اينكه درباره پرونده فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان بارها نكاتي تكرار شده، عنوان كرد: فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران در چارچوب فعاليت‌هاي آژانس و بندهاي مربوط به معاهده NPT كاملا قانوني و حق ملت ماست و با همكاري آژانس و تحت نظارت آن صورت مي‌گيرد و هر نوع فعاليتي كه انجام مي‌شود به آژانس اطلاع رساني مي‌شود.

مهمان‌پرست افزود: اگر كشورهاي مختلف به دنبال حل اين مسئله هستند، بايد به سمتي گرايش پيدا كنند كه حقوق ملت ما را به رسميت بشناسند.

وي با يادآوري اين نكته كه طرح لاوروف هنوز به دست ايران نرسيده است، اظهار داشت: بعد از دريافت، آن را بررسي مي‌كنيم.

* اتفاق جديدي درباره مذاكرات ايران و 1+5 رخ نداده است
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس درباره اظهارات احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه كه از آمادگي كشورش براي ميزباني مذاكرات ايران و 1+5 خبر داده، خاطرنشان كرد: اتفاق جديدي در اين زمينه رخ نداده است. هر زمان مسئله جديدي مطرح و يا توافقي صورت گيرد حتما اطلاع‌رساني خواهد شد.

* همه فعاليت‌ها تحت نظارت آژانس است
مهمان‌پرست در رابطه با اخبار مطرح شده در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و آزمايش نسل جديدي از سانتريفيوژها گفت: ما همه فعاليت‌هاي خود را با همكاري آژانس ادامه مي‌دهيم و همه جزييات اين فعاليت‌ها به اطلاع مسئولان آژانس رسيده و تحت نظارت و كنترل آنها قرار گرفته است.

وي ادامه داد: آنها به خوبي آگاهي دارند كه فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز كشور ما به پيشرفت خود ادامه مي‌دهد و با نصب سانتريفيوژهاي جديد و با كيفيت و سرعت بهتري اين كار انجام مي‌شود. هم خودمان اعلام كرديم و هم آنها نظارت كامل دارند و اين تأييدي است بر حركت موفق جمهوري اسلامي ايران در ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميزش.

* هر زمان احساس كنيم نياز به برقراري روابط ديپلماتيك است، اقدام مي‌كنيم

يكي از خبرنگاران با اشاره به پذيرش عضويت سودان جنوبي در سازمان ملل، از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد كه آيا ايران تصميمي براي برقراري روابط ديپلماتيك و سياسي با اين كشور دارد؟ كه وي پاسخ داد: وقتي كشوري تشكيل مي‌شود و توسط كشورهاي مختلف به رسميت شناخته مي‌شود بدان معناست كه هر زمان دو كشور مايل باشند و بتوانند نسبت به برقراري روابط رسمي و ديپلماتيك و يا داير كردن نمايندگي سياسي اقدام كنند. ما هر زمان احساس كرديم كه اين نياز وجود دارد، در اين رابطه اقدام خودمان را انجام مي‌دهيم.

* هيچ كس حق ندارد جلوي فعاليت ورزشي زنان ايراني را به دليل حجاب بگيرد
مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال خبرنگار NHK ژاپن درباره عدم حضور تيم فوتبال زنان ايران در بازي‌هاي جهاني به خاطر حجابشان، با بيان اينكه از پيروزي تيم‌هاي ورزشي ژاپن خوشحال مي‌شويم و به آنها تبريك مي‌گوييم، اظهار داشت: آن اتفاقي كه در ارتباط با تيم فوتبال زنان ايران در رابطه با مسئله حجاب رخ داد، يك برخورد تبعيض‌آميز، گزينشي و پايمال كردن حقوق ملت‌ ماست. وقتي خانم‌هاي كشور ما مايل هستند با حجاب به ورزش خود ادامه دهند هيچ كس حق ندارد جلوي فعاليت ورزشي آنها را به دليل حجاب بگيرد.

وي با بيان اينكه اين موضوع حتما پيگيري خواهد شد، اظهار داشت: اين تخلفي است كه در حق ورزشكاران ما انجام مي‌دهند و به هيچ وجه مورد قبول ما نخواهد بود. خانم‌ها در كشور ما با رعايت حجاب و شئونات اسلامي در صحنه‌هاي مختلف ورزشي افتخارآفرين بودند و اگر مانع آنها نشوند، افتخارات بزرگ‌تري را كسب خواهند كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران