نجلا بن صالح در مقاله مهمی تحت عنوان [هل تصمد مقامات اولیاء الله الصالحین أمام التشدد الدینی] در روزنامه الحقائق تونسی مورخ 25/4/90 نوشته است: تونس فردا تونس متفاوتی در رویکردهاست.
در آن روز دیگر روشنفکران نیستند که سخن می رانند. پس از آن که وضعیت جدید سیاسی تونس مشخص شد فرهنگ مردمی بر فرهنگ نخبگان خواهد چربید و رویاروئی دین و فرهنگ موضوع اصلی این صحنه خواهد بود.
خانم بن صالح افراطی گری سلفی ها را خطری بزرگ برای آینده تونس دانسته و می گوید: تونس سرزمین امام زادگان و صالحان است و کلمه [سیدی] که به معنای [صالح و بزرگ] است اکثر مناطق تونس را پر کرده است و ضریح این انسان های صالح محل برآورده شدن حاجات مردم شده است. نویسنده مقاله با خطر حزب التحریر و دیدگاه های افراطی آنان می گوید سلفی ها در صدد ایجاد رقابت با اولیاء الله هستند چرا که آنان ادای انسان های صالح را در می آورند و می خواهند به حکومت برسند تا جای آنان بنشینند ولی در همین زمان آنان به فکر تخریب
قبورشان نیز هستند. خانم نجلا به نقل از پروفسور عادل بالکحله یکی از اندیشمندان تونسی (هفته پیش به مقام پروفسوری نائل آمد) می نویسد: گرایش به اولیای صالح و تبرک جستن به آنان در تونس جزء هویت ملت تونس است و این ارتباط تا جائی که بعضی از شهرها به خاطر وجود قبور این صالحان اسمشان تغییر کرد مثل شهر [سیدی بوزید] که در قدیم نام آن [قمودة] بوده است.
پروفسور عادل بلکحله بر ضرورت حضور فعال الزیتونه [جایگاه فقهی و علمی آنان در گذشته از الازهر بالاتر بوده است ولی بورقیبه با حیله های فراوان آن را از بین برد و صرفاً اسمی از آن به جای مانده است و پس از سقوط بن علی با بازگشت علما به آن احیاء می شود] و ایجاد بحث و گفتگوی آرام و منطقی با سلفی ها تأکید
می کند به ویژه آنکه الزیتونه مسئولیت تولید فکر دینی در تونس را نیز بر عهده دارد.