رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در فريتاون به منظور تقویت سطح اعتقادی علماء ، ائمه جمعه و جماعات، اساتید و شخصیت تاثیر گذار سیرالئون نسبت به اصل مترقی امامت و اعتقاد به منجی موعود (عج) ، اول مرداماه كارگاه آموزشي "شناخت فرهنگ انتظار" را برگزار كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمد رضا قزلسفلي رایزن فرهنگی كشورمان در ابتدای مطالب درسی خود به منظور تبیین جایگاه امامت و مهدویت به عنوان یک اصل اعتقادی غیر قابل اجتناب در اسلام با قرائت آیه " لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط " به تشریح مقصد و هدف رسالت انبیاء الهی (ع) پرداخت . وی در ادامه مطالب درسی خود بیداری مردم و ایجاد قسط و عدالت را با نیروی مردم از جمله اهداف رسالت انبیاء توصیف نمود .
قزلسفلی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که خداوند زمین مرده را چگونه زنده خواهد نمود ؟ با اشاره به مصداق آیه مبنی با برقراری عدالت توسط منجی عالم بشریت اظهار داشت: خداوند متعال پس از آنکه انسانیت بواسطه ظلم مرده باشد زمین و ما فیها را زنده خواهد نمود .
وی با اشاره به ضرورت اعتقاد به منجی عالم بشریت در زمانی که همه به ظهور مهدی موعود (عج) امیدوار خواهند بود گفت: در آستانه ظهور منجی یک انقلاب بزرگی به فرماندهی قائم آل محمد (ص) که جهان را یک جا در خواهد نوردید انجام و مهدی موعود (عج) دست همه بشریت را "برای متحول کردن موقعیت انسانی" خواهد فشرد.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی ابعاد انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) با بیان اینکه کادر اصلی انقلاب جهانی منجی موعود 313 نفر از جمله 50 نفر زن می باشند گفت زنان هم در این انقلاب نقش مهمی داشته و بدون اینکه دست از عفت خود بکشند به عزت می رسند .
محمد صالح باح استاد ارشد دانشکده اسلامی فریتاون و دانش آموخته حوزه علمیه قم در بخشی از مطالب درسی خود با قرائت آیات یکصد و پنج سوره مبارکه انبیاء و پنجاه و پنج سوره مبارکه نور گفت : عقيده به ظهور مصلح و آمادگى براى يک انقلاب جهانى آنقدر حياتى است که کسی نمی تواند منکر آن بوده و در وجود آن شک ایجاد نماید . زیرا اصل انتظار استراتژى مهم اسلام بوده و حکم و دستور آن توسط قرآن مجید و پیامبر اکرم (ص) در دوران غيبت داده شده است .
باح در خصوص آمادگی فرهنگی و معنوی برای ظهور منجی موعود افزود: فکر و اندیشه به عنوان بخشی ازفرهنگ انتظار باید در سطح جهانی در بین همه ملت ها گسترش یابد . ضمن اینکه انسان منتظر باید در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و تکنولوژی نیز آمادگی لازم را داشته باشد .
ابراهیم کی کامارا رئیس روابط عمومی شورای متحد ائمه جمعه و جماعات سیرالئون نيز در سخناني با بیان اینکه امروزه برای بشریت پرسش های بی پاسخ زیاد اجتماعی مطرح است که نتیجه محرومیت ، فقر ، بردگی ، تبعیض و اسارت فرهنگی بوده و هرگز توجهی به رفع آن ها نمی شود گفت ملت ها در عصر تکنولوژی برای دست یابی به عدالت و سعادت باید در باره این سوال ها فکر کنند .
شیخ احمد تیجان سیلاه امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون و رهبر معنوی شورای متحد ائمه جمعه و جماعات سیرالئون نيز در سخناني با طرح موضوع انتظار و ظهور مهدی موعود (عج) و قرائت حدیث " یخرج من آخر الزمان رجل من ولدی اسمه اسمی و کنیته کنیتی . یملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا فذلک هذا المهدی " گفت: اعتقاد به منجی موعود یک ضرورت عقلی و نقلی بوده و اصل انتظار در تمام اديان الهی و اذهان بشری وجود دارد.
وی در ادامه سخنان خود جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام امت حضرت آیت آلله العظمی خامنه ای ( مد ظله العالی ) را نمونه بارز جامعه منتظر معرفی نمود .
احمد باح استاد ارشد دانشکده اسلامی فریتاون و دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه آزاد کشورمان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه تنها با ایمان حقیقی و عمیق به خدا ، پیامبر و اسلام می توان حقانیت منجی موعود و انتظار را برای بشریت تبیین نمود گفت ایمان به ظهور منجی موعود (عج) یک قضیه علمی و فلسفی بوده و غیر قابل انکار می باشد.
وی درپایان سخنان خود به منظور تبیین فرهنگ انتظار با بیان اینکه در زمان انتظار باید از ظلم و نفاق دوری جسته و خود را در همه زمینه ها برای استقبال منجی موعود آماده نمود گفت آنچه از مجموع آیات و روایات اسلامی و مفهوم خود کلمه انتظار استفاده میشود این است که انتظار، در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، عامل رشد و اصلاح، مقاومت و پیشرفت، بیداری و حرکت، و از عقاید انقلاب آفرین و ریشه اصل قیام جهانی حضرت مهدی(ع) است.