محمدرضا قزلسفلی رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در خطبه هاي نماز جمعه مسجد حمید فریتاون به بررسي رابطه ايمان و عمل صالح در اسلام پرداخت.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمد رضا قزلسفلی كه بهعنوان امام جمعه مسجد «حميد» فريتاون سخن میگفت، در ادامه به بررسی رابطه ايمان و عمل صالح و خسران انسان از منظر قرآن مجيد و اهل البيت(عليهمالسلام) پرداخت.
وی با قرائت سوره عصر با تشريح مفهوم خسران با مثال آوردن يخ فروشی كه تمام سرمايهاش با كوچكترين آسيب و بیتوجهی از بين میرود؛ گفت: آيه دوم اين سوره «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ »(كه واقعا انسان دستخوش زيان است)، به اين نكته اشاره میكند كه انسان اگر مواظب نبوده و تلاش نكند؛ همه سرمايههای خدادادی و استعدادهايش از بين رفته و زيان خواهد ديد.
قزلسفلی در بخشی از خطبهها با بيان اينكه ايمان بهتنهائی هيچ فايدهای نداشته و با عمل صالح ارتباط متقابلی دارد؛ گفت: در بسياری از آيات قرآن مجيد بعد از ايمان به عمل صالح اشاره شده است.
رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در سيرالئون، در بخشی از خطبهها با بيان اينكه ايمان و عمل مانند دو كفه ترازوئی هستند كه سنجش بدون يكی از آن دو ممكن نيست و ايمان بدون عمل صالح، سودی نخواهد داشت؛ گفت: اگر كسی بدون آنكه به برنامههای اسلام عمل كند ادعای ايمان داشته باشد، ايمانش هيچ سودی به حال او نخواهد داشت؛ زيرا فوايد و ثمراتی كه از توأم بودن ايمان و عمل صالح درقرآن آمده حاكی از اين است كه اين دو با هم ارتباط تنگاتنگ و مستقيمی دارند.
وی در بخشی از خطبهها با اشاره به تحريفهای انجام گرفته توسط دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) نسبت به حقيقت دين و با بيان اينكه اگر ايمان در اعماق جان نفوذ كند شعاع آن در اعمال انسان خواهد تابيد و عمل او را صالح میكند؛ گفت: عمل صالح، ميوه درخت ايمان و ايمان بدون عمل صالح، درختی بیميوه است .
قزلسفلی در ادامه با اشاره به ظهور امام عصر(عج)، با بيان اينكه خداوند متعال در آيات متعددی از قرآن مجيد با زبان رمز و اشاره به زمان ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره كرده است؛ با قرائت سوره مباركه العصر گفت« طبق روايات مقصود از «والعصر» عصر ظهور حضرت قائم(عج) است كه دشمنان در خسران هستند مگر كسانی كه به آيات خدا ايمان داشته و عمل صالح انجام داده و همديگر را به حق و امامت و به صبر سفارش كنند.
وی در ادامه سخنان خود با بيان اينكه ائمه اطهار(عليهمالسلام) همواره در پی تبيين اصل نقش عمل صالح در سعادت انسان بوده و ايمان را تصديق قلبی دانسته و آن را مرحلهای بالاتر از اسلام میدانند؛ گفت: لفظ اسلام تنها شهادتين زبانی و ظواهر مسلمانی است در حالی كه ايمان عبارت از معرفت راسخ قلبی انسان بوده كه دارای درجات و مراتب نيز است.