خبرگزاري فارس: سينماگران مصري و ايراني در نشست مشترك خود تاكيد كردند: همكاري مشترك فضاي جديدي را براي هر دو طرف ميگشايد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نشست مشترك هنرمندان مصري و ايراني شب گذشته با حضور هيئت سينمايي مصر و برخي از هنرمندان و كارگردانان ايران تا پاسي از شب در بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.
كارگردان مصري: سينماي ايران با آنچه كه مردم جهان اسلام از سينما ميدانند متفاوت است
در اين نشست بشير الديك فيلمنامهنويس مصري با تاكيد بر ضرورت همكاري مشترك بين دو كشور، گفت: سينماي انساني و با داستانهاي انساني ميتواند آغازي بر اين همكاري باشد.
عزيزه الشلبي از نويسندگان عرصه مطبوعات سينمايي مصر نيز گفت: ميدان التحرير و مقاومت در آن باعث شد ما اينجا باشيم.
وي افزود: من بيشتر داراي نگاههاي فمينيستي بودم اما در ايران فهميدم كه ميتوان فيلمهاي خوب و انساني ساخت و به خاطر اين آشنايي كه با سينماي ايران پيدا كردم از انقلاب مصر متشكرم.
همچنين در اين نشست، محمود قاسم از فعالان سينماي مصر و دارنده كتابهاي متعدد در اين زمينه گفت: دوست دارم فيلمهاي انيميشن ايراني كه در چند جشنواره آنها را ديدهام و بسيار خوب بودند را بيشتر ببينم.
مني الصبان مدرس سينماي مصر نيز در اين نشست با اشاره به انقلاب مصر گفت: جوانان مصر پس از انقلاب به دنبال آموختن سينما و هنر هفتم هستند و من كارگاههايي در دانشگاه قاهره براي اين منظور برگزار كردم و امروز نيز از فيلمهاي ايراني و سينماي ايران شگفت زده شدم.
عبدالعزيز مخيون بازيگر و كارگردان مشهور سينماي مصر نيز در اين نشست گفت: متاسفانه به دليل محدوديتهاي رژيم سابق مصر هنرمندان و سينماگران مصري همديگر را نميشناسند البته آقاي سلحشور و آقاي زماني با سريال يوسف پيامبر راهي را در اين زمينه گشودند.
وي با بيان اينكه در زمينه سينما و هنر انتظارات زيادي از مصر و ايران وجود دارد، گفت: سينماي ايران با آنچه كه مردم جهان اسلام از سينما ميدانند و با آن آشنا هستند متفاوت است و اين ميتواند راه جديدي را براي ما باز كند.
اين كاگردان مصري با اشاره به مشتركات ايران و مصر گفت: ما در همكاري مشترك مسائل بسياري را ميتوانيم نشان دهيم.
مخيون افزود: سينمايي كه سريع ميتوانيم در آن همكاري داشته باشيم سينماي كودكان است چرا كه ما كودكان خود را به دست تام و جري و غرب رها كرديم تا آنها ذهنيت كودكان را شكل دهند.
در ادامه اين نشست محمدخان كارگردان مصري و نامزد رياست خانه سينماي مصر گفت: حضور من در ايران به خاطر انقلاب در ميدان التحرير است.
وي افزود: امروز پس از حضور در ايران با دو سينما از ايران آشنا شدهام، سينماي جشنوارهاي ايران و سينمايي كه در اين چند روزه در اينجا ديدهام.
محمدخان در ادامه با اشاره به فيلم «درباره الي ...» گفت: اين فيلم را در امارات ديدم و بسيار فيلم خوب و جالبي بود و اميدوارم بتوانم فيلم «جدايي نادر از سيمين» را كه از آن همان كارگردان است در آينده ببينم.
وي افزود: اميدوارم همكاري مشترك بين سينماگران ايران و مصر بتواند فضاي باز و جديدي را براي هر دو طرف بگشايد.
* داوودنژاد: حال امروز سينماگران مصر همچون حال من در زمان پيروزي انقلاب اسلامي است
بنابر اين گزارش در اين نشست كه امين زندگاني، محمدرضا عرب، عباس رافعي، انسيه شاهحسيني، محمد قهرماني، سعيد سعدي، مهدي همايونفر، اكبر نبوي، حجهالاسلام محمدسعيد بهمنپور، فرجاله سلحشور، جمال شورجه، عليرضا داوودنژاد، پوران درخشنده، محمد بزرگنيا و ابوالحسن داوودي حضور داشتند، ميرعلايي مديرعامل بنياد فارابي از آمادگي سينماگران ايراني براي كار مشترك خبر داد.
محمد قهرماني مديرعامل مركز سينمايي شهيد آويني نيز گفت: فرهنگ دو كشور بسيار به هم نزديك است و ما دشمن مشترك داريم و آمادهايم توليداتمان را در مصر اكران كنيم.
وي با اعلام آمادگي براي همكاري مشترك بين موسسه متبوعش با سينماي مصر گفت: آمادهايم خدماتي خوبي را به سينماگران مصري اعطا كنيم.
در اين نشست عباس رافعي نيز با اشاره به ساخت چند فيلم با بازيگران عرب زبان، گفت: من پيش از اين سابقه همكاري با بازيگران مصري را داشتهام.
وي افزود: ما سينماگران ايراني بعضا خود را محصور در فضاي خود كردهايم اما هنگامي كه كار مشترك انجام ميدهيم احساس جديد و خوشايندي وجود دارد.
ابوالحسن داودي نيز در اين نشست گفت: در دهه 90 داور جشنواره قاهره بودم و يك هفتهاي را نيز در شهرهاي مصر به گشت و گذار پرداختم و در آنجا هر چند مراقبت دستگاه امنيتي را ميديدم اما وقتي با مردم عادي هم صحبت ميشدم چيزي جز عشق دو ملت نديدم.
وي افزود: سينما قبل از آنكه ارتباط دولتها باشد ارتباط بين ملتها است و توليد مشترك بايد اين زبان مشترك و ارتباط را تقويت كند ولي اگر بخواهد به مباحث سياسي و دولتي بپردازد نقض غرض خواهد بود.
در اين نشست همچنين عليرضا داوودنژاد با اشاره به انقلاب مصر گفت: فكر ميكنم حال امروز شما مثل حال من در زمان پيروزي انقلاب اسلامي باشد.
وي با اشاره به فعاليتهاي سينمايياش پيش از انقلاب گفت: علي الاصول با آن فعاليتها نبايد از انقلاب اسلامي استقبال ميكردم اما دو مسئله من را به آن واداشت كه از انقلاب اسلامي استقبال كنم.
داوودنژاد با اشاره به نابود شدن سينماي بومي در كشورهاي عربي ادامه داد:اين دو مسئله يكي سانسور و ديگري هجوم فيلمهاي آمريكايي و غربي به كشورهاي ما بود.
وي سانسور را باعث جدايي سينما و زندگي دانست! و گفت: با هجومي كه در سايه اين سانسور از سوي فيلمهاي آمريكايي صورت ميگيرد كارگردانان ما تشويق به كپيبرداري از آثار غربي شدند و ما امروز به دنبال رسيدن به سينماي بومي هستيم.
* كارگردان مصري: بايد از طريق فيلم و سريال ملتهاي خودمان را براي مقاومت آماده كنيم
بنابر اين گزارش ادامه اين نشست به درخواست عبدالعزيز مخيون به فيلم 33 روز پرداخته شد.
بشير الديك سناريست مصري درباره اين فيلم گفت: اين فيلم داستاني عام و كلي را از طريق شخصيتهاي فيلم براي ما به شكلي ساده بيان كرده است.
عبدالعزيز مخيون نيز با بيان اينكه فيلم خيلي تاثيرگذار بود، گفت: اين فيلم يك پيام به جهان ميفرستد و معتقدم ما بايد از طريق فيلم و سريال ملتهاي خودمان را براي مقاومت آماده كنيم.
وي افزود: اجراي خوب بازيگران، كارگرداني خوب و همچنين ايجاد رابطه بين مقاومت و خانوادههاي لبناني كه نشان ميدهد مقاومت مردم لبنان از درون خانواده سرچشمه گرفته است از نكات مهم فيلم 33 روز بود.
مخيون ادامه داد: به دنيا آمدن بچه و استقبال از او در انتهاي فيلم با اينكه از قبل آن را حدس زده بودم تثير خوبي داست و به نطر من نمادها و پيامهاي فيلم بسيار خوب به مخاطب انتقال پيدا ميكند.
جمال شورجه نيز درباره فيلم 33 روز گفت: ما در اين فيلم بخش كوچكي از مقاومت بزرگ لبنان را نشان دادهايم و اميدوارم شاهد مقاومت در مصر نيز باشيم.
وي افزود: من از طرف ملت ايران از مردم مصر ميخواهم تا تحقق آخرين مطالبات خود صحنه را ترك نكنند و به آنها ميگويم كه ملت ايران از انقلاب مردم مصر بسيار خوشحال است.
شورجه همچنين درباره ممانعت از همكاري حنان ترك بازيگر مصري توسط نيروهاي امنيتي رژيم مبارك سخن گفت.