واحد مرکزی خبر/ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از رفح به قلم سلیم شهاب نوشت : فعالیت ها در تونل ها در مرز بین غزه و مصر با سقوط حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر شدت گرفته و کنترل مصری ها در این بخش اکنون کاهش یافته است.
در زمانی که رئیس جمهوری مخلوع مصر بر روی تخت خود در برابر قضات دادگاه ناله می کند ، قاچاقچیان غزه که از ژوئن دو هزار و شش با همکاری ضمنی قاهره تحت محاصره قرار داشتند از آزادی جدیدی که برای آنان به وجود آمده است بهره می برند. محمد بیست و هفت ساله که کارگران خود را مدیریت می کند می گوید: مسایل با اوضاع جدید در مصر بسیار تغییر کرده است ، آنجا هرج و مرج است.
کارگران در حال حمل سیمان در داخل تونل ها هستند.
سیمان از جمله مصالح ساختمانی است که اسرائیل ورود آن را به غزه به بهانه استفاده احتمالی نظامی منع کرده است. این جوان فلسطینی که نمی خواهد نام واقعی خود را اعلام کند می گوید:اکنون، ما روزی صد وپنجاه تن سیمان را از این تونل ها عبور می دهیم.
قبلا روزی بیست تا سی تن جابجا می کردیم.
این فراوانی ناگهانی موجب کاهش قیمت ها شده است: هر کیسه سیمان پنجاه کیلویی اکنون بیست وپنج شکل ( پنج یورو) قیمت دارد.
قبلا هر کیسه سیمان تا دویست شکل( چهل یورو) قیمت داشت.
یک جوان دیگر فلسطینی با اشاره به جنبش اسلامگرایی که درغزه حکومت می کند می گوید : نیروهای حماس فعلا عوارض نمی گیرند.
وی می افزاید: آنان فقط به کنترل این مسئله بسنده می کنند که ما مواد غیرقانونی مانند مواد مخدر را وارد غزه نکنیم.
حماس به تازگی موانعی را برای جلوگیری از دسترسی به منطقه مرزی ایجاد کرده است. حماس همچنین سرشماری تونل ها را آغاز کرده است تا از ورود مواد ممنوعه مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی پیشگیری و از دیگر مواد عوارض دریافت و تونل هایی را که تکمیل نیستند یاپرخطر هستند تعطیل کند. یک جوان هجده ساله که خود را محمد معرفی می کند می گوید: حماس هر هفته از تونل ها بازرسی می کند و بیست شکل ( چهار یورو) در هر تن کالای وارداتی عوارض می گیرد.
وی می گوید: از چند هفته پیش کنترلی وجود ندارد.
از این تونل ها که بیست وپنج متر عمق و هفتصد وپنجاه متر طول دارد بارهای بزرگ آهن که اکنون مشتریان زیادی در آن طرف مرز دارد منتقل می شود. یک جوان دیگر که در درون یک گروه دوازده نفره کار می کند می گوید: نیروهای امنیتی قبلا حضور گسترده ای داشتند.
این جوان فلسطینی دوازده ساعت در روز در این تونل ها کار می کندو برای هر روز دویست وپنجاه شکل( پنجاه یورو) دستمزد می گیرد. ابو محمد چهل وپنج ساله که تلفنی در خروجی تونل بارها را هماهنگ می کند می گوید: کار اکنون بسیار راحت تر شده است.
گشایش دائم پایانه مسافری رفح که حکومت جدید مصر دستور آن را در مه گذشته صادر کرد اوضاع را برای کالاها هیچ تغییر نداد زیرا در این پایانه تاسیساتی برای انتقال کالا وجود ندارد. مسافران به رفح ، تنها دسترسی به غزه که تحت کنترل اسرائیل قرار ندارد، برای گرفتن مجوز دو یا سه ماه قبل از عزیمت به مصر باید نام نویسی کنند. براساس گزارش اخیر هفتگی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد حدود هفتصد تن به صورت میانگین هر روز غزه را به مقصد رفح ترک می کنند و ششصد تن وارد این سرزمین می شوند و حدد سی هزار تن برای عبور در ماه های آینده نام نویسی کرده اند. رامی ابوشیع که برای استقبال از نزدیکان خود آمده است می گوید عبور در دو طرف دشوار است .
برای ورود به رفح دست کم سه ساعت و برای خروج از آن هفت ساعت وقت لازم است.