88.06.10
شیخ "جمال قطب" رئیس سابق کمیته فتوای دانشگاه الأزهر مصر در جدیدترین فتوای جنجالی خود، شنیدن قرآن کریم در زمان رانندگی و در محل کار را حرام اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ شیخ "جمال قطب" در این فتوای خود که در پاسخ یک جوان مؤمن و علاقمند به قرآن کریم بود، گفت: استفاده از ضبط صوت، نوار کاست و CD های قرآنی در ماشین و محل کار و حتی اماکن عمومی حرام است زیرا با این کار قدسیت قرآن کریم زیر سؤال میرود و به اعتقاد بنده چنین کاری توهین به قرآن به شمار میرود. بدون شک روشن بودن نوار قرآن در هنگام کار، باعث میشود که انسان بیشتر به کار خود توجه کند و اصلا قرآن نشنود و این خود توهین به قرآن کریم است.این فتوای جدید شیخ "جمال قطب" واکنش و اعتراض شدید تعدادی از علما دینی مصر و اساتید دانشگاه الأزهر را برانگیخته است. در پی اعتراض و واکنش شدید این چهرههای دینی، دارالإفتاء مصر با هدف آرام کردن اوضاع و پایان دادن به جنجال، صدور چنین فتوایی را تکذیب کرده و بر اساس یک فتوای قدیمی اعلام کرد که شنیدن قرآن کریم در اماکن عمومی بلامانع است.یکی از معترضین به این فتوا شیخ "احمد سایح" استاد عقیده اسلامی در دانشگاه الأزهر بود که در این باره گفت: بنده معتقدم شنیدن قرآن کریم در مسیر حرکت خودرو، در محل کار و یا هر محل عمومی دیگری بلامانع و حلال است حتی اگر هم فرد به صدای قرآنی که در حال پخش است، توجه زیادی نداشته باشد. به نظر بنده پخش شدن صدای قرآن در این اماکن به مرور زمان باعث خواهد شد که فرد به نوای قرآن علاقه پیدا کند.وی در ادامه افزود: در هر صورت پخش و شنیدن صدای قرآن کریم خیلی بهتر از پخش و شنیدن موزیک است. یکی از مزایای پخش قرآن کریم در اماکن عمومی این است که تکرار آیات قرآن به مرور زمان موجب حفظ شدن آن توسط شنونده خواهد شد.دیگر مخالف این فتوا شیخ "خالد بحیری" است که در این باره میگوید: در مجموع مردم مصر علاقه زیادی به قرآن کریم و صدای آن دارند از همین رو بسیاری از آنان هر صبح روز خود را با صدای قرآن آغاز میکنند. بسیاری از مغازه داران و غیره نیز فضای مغازه خود را با نوای قرآن معطر میکنند. بسیاری از فروشندگان نیز معتقدند شنیدن قرآن موجب افزایش رزق آنان میشود.وی در ادامه گفت: خداوند متعال در قرآن کریم ما را به شنیدن قرآن دعوت کرده و فرمود " وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وأنصتوا لعلكم ترحمون".