ليبي

خبر آنلاین - با لیبی که هنوز در دستان نیروهای مسلح منطقه ای و طایفه ای است که هرکدام سهم خود را از قدرت می خواهند،انتظار برای رسیدن به دموکراسی و انتقال آرام قدرت اندکی خوش بینانه به نظر می رسد.با این وجود شورای ملی انتقالی لیبی و سازمان ملل خود را برای برگزاری نخستین دور انتخابات مهیا می کنند.

اندک زمانی پس از فتح طرابلس بود که مصطفی عبدالجلیل که ریاست این شورا را بر عهده دارد خواهان تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات در بازه زمانی 18 ماهه شد. یک سند داخلی سازمان ملل هم برای گذار لیبی به دموکراسی یک طرح دو مرحله ای داد. در نختستین مرحله یک بازه زمانی اندک در نظر گرفته شده که در آن باید شروط سیاسی برای برگزاری انتخابات برآورده شود.امکاناتی نظیر تامین امنیت و اعتماد عمومی و انتخاب شورای ملی استانی که در بازه زمانی شش تا نه ماه قانون اساسی را تدوین کند. پس از این بازه زمانی هم شورای انتقالی شش ماه فرصت خواهد داشت برای تعریف مکانیسم انتخاباتی با کمک سازمان ملل.


در یادداشت سازمان ملل به درستی به پیش شرط ها اشاره شده است.نتیجه تحقیقات بر روی تمام پروژه های نخستین انتخابات از سال 1945 تاکنون به خطرات تعجیل در برگزاری انتخابات اشاره دارد. هر چه کشوری که از غبار ناآرامی داخلی بیرون آمده زودتر مردمانش را به پای صندوق رای بکشد بیشتر در معرض تکرار ناآرامی قرار می گیرد. به طور متوسط زمانی که حداقل یک بازه زمانی 5 ساله مابین پایان ناآرامی ها و برگزاری انتخابات باشد می توان به مثمر ثمر بودن آن امیدوار بود و شانس جنگ تا یک سوم کاهش می یابد.


این مساله منطقی هم به نظر می رسد. پس از ناآرامی های مدنی ، حاکمیت قانون بسیار ضعیف است. علاوه بر این انها که برای قدرت می جنگند در حقیقت همانهایی هستند که به تازه گی از نبرد بیرون آمده اند. مسائلی که آنها را دورتادور هم جمع کرده عمدتا گروه بندی های سنتی اجتماعی نظیر ارزش های قبیله ای ، گروه بندی های طایفه ای و تقسیم بندی های مذهبی است. در اینچنین شرایطی است که کاندیداها بر روی مطالبه های عام پسندانه بخصوص انها که بر مبنای هویت های گروهی هستند تکیه می کنند. طرفداران آنها عمدتا از پذیرش صلح آمیز نتیجه انتخابات سرباز می زنند. این مساله در شرایطی که انها مسلح باشند می تواند بسیار خطرناک باشد.


دموکراسی زمانی برقرار می شود که نهادهای مدنی و احزاب بتوانند تقسیم بندی های سنتی را به هم نزدیک کنند. در لیبی اما چهار دهه حکمرانی معمر قذافی چیزی به اسم جامعه مدنی باقی نگذاشته است و شورای انتقالی هم نمی تواند در چشم بر هم زدنی این خلا را پر کند. علاوه بر این مخالفان قذافی هنوز تا دندان مسلح هستند و این تسلیحات در اختیار گروه های مختلف است.
تحقق برخی پیش شرط ها می تواند میزان توسل به خشونت را کاهش دهد. نخست اگر یکی از طرفین دعوا کاملا شکست خورده باشد احتمال اغاز خشونت پس از انتخابات نصف می شود. در لیبی مخالفان توانسته اند نیروهای قذافی را شکست سختی بدهند اما توازن قدرت در این کشور چندان برقرار نیست.


حضور صلح بان های خارجی هم می تواند احتمال توسل به خشونت را تا 60 درصد کاهش دهد. اما در لیبی هیچ کس تصوری از احتمال نقش آفرینی سازمان ملل ندارد.
میزان توسل یک کشور به خشونت های پس از انتخابات در شرایطی که دولتمردان موقت بتوانند نهادهای سالم و قانون مدار نظیر ارتش ، سیستم قضایی و نیروهای امنیتی بی طرف را سامان دهی کنند ، کاهش چشمگیری خواهد یافت. بر همین اساس صبوری تا زمان شکل گیری این نهادها ضروری است . قذافی اما در سالهای حاکمیت مجال تشکیل چنین نهادهایی را نداد.


فارین افیرز در پایان این تحلیل می نویسد: توافقنامه میان گروه ها برای تقسیم قدرت می تواند به کاهش خشونت کمک شایانی بکند. با این توافقنامه ها این گروه ها شانس بیشتری برای برخورداری از انتخاباتی آرام خواهند داشت .
این مسائل نشان می دهد که طرح شورای انتقالی لیبی برای برگزاری انتخابات عاری از تدبیر است. به زبان کلی تر ، بازیگردان های بین المللی می توانند با استقرار صلح بان های سازمان ملل ، خلع سلاح نیروهای مسلح و انعقاد توافقنامه های معتبر تقسیم قدرت به نوعی به برقراری دموکراسی در لیبی کمک کنند. در لیبی انجام دادن هر کدام از این مسائل کار چندان آسانی نیست. با اینهمه تجربه تاریخی نشان می دهد که تا زمانی که این پیش شرط ها محقق نشود احتمال بازگشت لیبی به ناآرامی و آشوب هم زیاد خواهد بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران