ليبي

ایرنا- هرچند غرب با توسل به دخالت نظامي تلاش مي كند مسير انقلاب ليبي را عوض كند، اما نگراني يهوديان ليبي و صهيونيست ها از دوران بعد از قذافي به كابوسي براي تل آويو بدل شده است.

اظهار اندوه صهيونيست ها پس از ورود انقلابيون به طرابلس و به طور مشخص نگراني يهوديان ليبي از فقدان دوستي حامي، مانند معمر قذافي گوياي جايگاه ديكتاتور ليبي در تسهيل سلطه صهيونيست ها بر قاره سياه است.
120 هزار نفر از يهوديان ليبيايي الاصل در 16 شهر رژيم صهيونيستي زندگي مي كنند و جمعيت «اورشالوم» ماموريت حمايت از ميراث يهوديان ليبي را برعهده دارد. اين جمعيت همچنين مجله اي با عنوان «عادا» را منتشر مي كند.
«بديتسور بن عطيه» رييس جمعيت اورشالوم كه خود در مصراته ليبي زاده شده، اخيراً به شدت از خبر سقوط قذافي اظهار نگراني و اشاره كرده است كه از اين پس گروه هاي اسلامي بر ليبي حاكم خواهند شد و ديگر يهوديان امكان ديدار از اين كشور را نخواهند داشت.
بن عطيه مي افزايد: «يهوديان ليبي از سقوط قذافي احساس رنج مي كنند. آنها به خاطر مي آورند كه يهوديان ليبي در زمان قذافي امنيت داشتند.»
رييس جمعيت اورشالوم كه با پايگاه عبري «واللا» گفت و گو مي كرد افزود: كمي پيش از آغاز انقلاب 17 فوريه با مسئولان ليبي تماس هايي برقرار كردم تا بازديد يهوديان اسراييلي از ليبي با اهداف گردشگري و ديدار از خواستگاه شان ميسر شود.»
«عاموس ليجزيان» 67 ساله به الجزيره مي گويد؛ اصالتا اهل شهر بنغازي است. او در حالي كه مي گريد مي افزايد: «قذافي حتي يك روز هم مخالف اسرائيل و يهوديان نبود. يهوديان ليبي هم هيچگاه از اين كشور طرد نشده اند بلكه با اختيار خود به اسرائيل رفتند.»
'رفرام حداد' يكي از ديگر از يهوديان است كه تصريح مي كند: «من ناراحتي يهوديان ليبيايي الاصل را از سقوط قذافي درك مي كنم. او به آنان اجازه مي داد به راحتي وارد ليبي شوند و به املاك آنان تعرضي نمي كرد.»
او مي افزايد: «مذاكرات خوبي بين ما و قذافي با هدف دست يابي به سهم خود از اموالي كه ايتاليا اعلام كرده است حاضر است در عوض استعمار ليبي بپردازد آغاز شده بود.»
اين اظهار تاسف از سقوط ديكتاتور چهار دهه اي ليبي تنها منحصر به گروه هاي يهودي يا صهيونيست هاي ليبيايي الاصل نيست بلكه رژيم صهيونيستي نيز از اين امر به شدت نگران است و با دقت تحولات انقلاب ليبي را زير نظر دارد.
هرچند هيچ واكنش رسمي پس از ورود انقلابيون به طرابلس از سوي اين رژيم ديده نشده است اما رسانه هاي رژيم صهيونيستي چيزهاي ديگري درباره رابطه قذافي و تل آويو مي گويند.
روزنامه جروزالم پست چاپ رژيم صهيونيستي در جولاي گذشته از سفر محرمانه تعدادي از مسئولان رژِيم معمر قذافي به تل آويو خبر داد. بنا بر گزارش اين روزنامه، فرستادگان قذافي ويزاي ورود به تل آويو را از طريق سفارت اسراييل در پاريس و با اخذ مجوز امنيتي از مقامات اسراييلي دريافت كرده بودند. اين سفر 4 روز طول كشيد و در آن ديدارهاي متعددي با مسئولان كابينه نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي انجام شد.
اين روزنامه تصريح كرد كه نظام قذافي به اسراييلي هاي يهودي ليبيايي در اين سفر پيشنهاد كرده كه در مقابل دريافت مبالغي از دولت ليبي «حزب سياسي ليبيايي ها» را در اسراييل تشكيل دهند.
جروزالم پست افزود: رييس سازمان جهاني يهوديان ليبي، 'مائير كاهلون' نيز گفته است كه به همراه 2 تن از اعضاي سازمانش با نماينده قذافي ديدراي محرمانه در امان پايتخت اردن در فاصله سال هاي 2005 تا 2007 ميلادي داشته و در آنجا نيز به آنان پيشنهاد تشكيل حزب يهوديان ليبي در اسرائيل داده شده است.

**ريشه يهودي قذافي در رسانه هاي صهيونيستي
--------------------------------------------------------
اما مساله يهوديان و حمايت از صهيونيست از سوي رژيم قذافي به همين جا ختم نمي شود و يهودي بودن قذافي به سوژه اي داغ در رسانه هاي اسراييلي تبديل شد.
«جيتا بوارين» 75 ساله كه به همراه خانواده اش در شهر نتانيا واقع در سرزمين هاي اشغالي ساكن است، با اظهار تاسف و اندوه از سرنوشت قذافي و خانواده اش از نسبت خوني قذافي با يهوديان پرده بر مي دارد و انقلابيون را متهم به كودتا عليه او مي كند.
او روز 24 آگوست در مصاحبه با روزنامه يديعوت آحرونوت رژيم صهيونيستي مي گويد؛ با ديدن گزارش الجزيره كه با محمد فرزند معمر قذافي مصاحبه مي كرد و شنيدن لحن فرزند قذافي حاكي از وداع با حكومت ليبي، قلبش را غمي بزرگ احاطه كرده است.
وي مي گويد: هنوز تصاوير قذافي در آخرين ديدارش از ايتاليا را به خاطر دارم كه مانند پادشاهان از او استقبال مي شد و لباس زيبايي بر تن داشت، سرنوشت او جدا غم انگيز بود.»
بورين مي افزايد: «ريشه و اصالت يهودي قذافي در ميان گروه هاي يهودي ليبي زبانزد است. پدرم همواره داستان خاله خود به نام «ديدا» را برايمان روايت مي كرد كه از شوهر يهودي خود به دليل بدرفتاري او طلاق گرفت و با شيخي عرب در ليبي ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج ها مادر معمر قذافي بود.»
بوارين از پدر خود نقل مي كند كه «ديدا» با وجود ازدواج با يك مسلمان شعائر يهودي را به جاي مي آورد، به ديدار نزديكان يهودي خود مي شتافت و به كنيسه و يهوديان كمك مالي فراواني مي كرد.
«يهوديت رونين» پژوهشگر متخصص در امور ليبي و استاد دانشگاه تل آويو روايت جيتا بوارين را تاييد مي كند و مي گويد «اين داستان به هيچ وجه مرا شگفت زده نكرد. قذافي هيچ وقت با يهوديان دشمني نمي كرد و حتي موافقت كرده بود كه سهمي از غرامت دوران استعمار ايتاليايي ها به يهوديان ليبي اختصاص يابد.»
نشريه صهيونيستي «اسرائيل تودي» نيز در 25 فوريه گذشته گزارشي از ريشه يهودي قذافي با استناد به اظهارات سال 2010 دو زن يهودي ليبيايي در گفتگو با شبكه 2 تلويزيون رژيم صهيونيستي ارايه كرد.
«جيتا براوين» و «راشل سعدا» در اين گفتگو گواهي دادند كه قذافي ريشه اي يهودي دارد و مادربزرگ جيتا براوين خواهر مادربزرگ معمر قذافي بوده است.
گوينده اين شبكه اضافه مي كند: «مهم اين است كه قذافي نه تنها نزديكان يهودي دارد، بلكه خودش هم يهودي است.»
راشل سعدا مي گويد: «هرچند جده قذافي با يك مسلمان ازدواج كرده اما بر اساس قانون اسراييلي همچنان يك يهودي است.»
'اسراييل تودي' اشاره مي كند كه تل آويو بايد در صورت نياز از پناهندگي قذافي استقبال كند و بر اساس قانون اسراييلي «بازگشت يهوديان» به او كمك كند.
يعقوب حجاج ليلوف مورخ اسراييلي و عضو سازمان جهاني يهوديان ليبي نيز به شبكه الجزيره مي گويد: «در ديداري كه با نماينده قذافي در اردن داشتم به قذافي كتابي درباره يهوديان ليبي پس از امضاي آن اهدا كردم و به او گفتم آرزو دارم اولين سفير اسراييل در طرابلس باشم. اخيرا دريافتم كه قذافي آن كتاب را خوانده و دستور داده است به عربي ترجمه شود.»

**رسوايي گلوبال سي اس تي
-----------------------------------
رسانه هاي صهيونيستي به نقل از منابع آگاه در تل آويو در 28 فوريه گذشته اعلام كردند كه موسسه مشاوره هاي امنيتي اسراييلي «گلوبال سي اس تي» با مجوز دولت نتانياهو در پشت پرده اعزام گروه هايي از مزدوران آفريقايي به ليبي براي مقابله با انقلابيون خواستار سقوط قذافي، بوده است.
اين منابع گفته اند كه اطلاعات درز كرده موجود حاكي از ان است كه اسراييل به انقلاب ليبي نگاهي راهبردي–امنيتي دارد و سقوط نظام قذافي را زمينه ساز بر پايي نظام اسلامي در ليبي مي داند.
بنابراين گزارش، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيِم صهيونيستي و ايهود باراك وزير جنگ، با درخواست ژنرال يسراييل زيف مدير موسسه مشاوره هاي امنيتي «گلوبال سي اس تي» كه در برخي كشورهاي آفريقايي فعال است موافقت كرده است.
بر اساس اين طرح گروه هايي مزدور و شبه نظامي از كشورهاي گينه، نيجريه، چاد، مالي، سنگال و شورشيان دارفور به همراه گروه هاي از جنوب سودان و با هماهنگي عبدا... السنوسي رييس سازمان اطلاعات ليبي به اين كشور اعزام شدند.
در همين حال ژنرال آويو كوخفي رييس دايره اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي در ديداري با شالوم كوهن رييس ميز شمال آفريقا در وزارت خارجه اين رژيم گفته است: «پيگيري و رصد دقيق نشان مي دهد كه انقلاب ليبي داراي باري ديني و اصول گرايانه است كه گروه اخوان المسلمين به ويژه در شرق ليبي و به طور مشخص بنغازي در آن يد طولايي دارند.»
كوخفي تشريح مي كند كه در صورت سقوط نظام قذافي، نظامي اسلامي جايگزين آن خواهد شد امري كه به حركت اخوان المسلمين مصر، اردن و سودان عمق استراتژيك مناسبي خواهد داد.

**ديدار آنجامنا
----------------
گزارش شبكه خبري محيط به نقل از رسانه هاي صهيونيستي حاكي از آن است كه ژنرال صهيونيست يوسي كوپرساور، يسراييل زيف مدير موسسه گلوبال سي اس تي، شلومو بن عامي وزير خارجه اسبق اسراييل و نسيم زويلي سفير پيشين اين رژيم در پاريس كه هم اكنون در سنگال به سر مي برد، ديدار مستقيمي با السنوسي رييس سازمان اطلاعات ليبي و برخي سران تابع قذافي در پايگاهي نظامي واقع در انجامنا پايتخت چاد داشته اند تا به اجراي طرح مزدورگيري از آفريقا تسريع بخشند.
در اين ديدار السنوسي به زيف پيشنهاد مي دهد كه موسسه امنيتي اسراييلي به آموزش و سازماندهي نيروهاي مزدور حوزه خود به ويژه در خصوص جنگ هاي داخلي و قومي بپردازد و در مقابل اين اقدام ليبي 5 ميليارد دلار و در صورت موفقيت طرح بيش از اين ميزان را به موسسه اسراييلي پرداخت خواهد كرد. اين گروه ها به انواع سلاح هاي روسي، آمريكايي، انگليسي و اسراييلي از جمله كلاشنيكوف پيشرفته اسراييلي از نوع «تافور» مجهز شدند.
اما بنابر گزارش هاي رسانه هاي عربي و اسراييلي اين تنها امتياز دولت قذافي به صهيونيست ها نبود و منابع مطلع گزارش دادند كه نظام قذافي به موسسه گلوبال سي اس تي ضمانت داد كه در صورت توقف انقلاب عليه قذافي امتيازاتي نيز در زمينه حفر، بهره برداري و صادرات از چاه هاي نفت سبها، طبرق، بنغازي و الكفره به صهيونيست ها اعطا شود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران