«صادق سليمی»، اسلامشناس الجزايری، در گفتوگو با روزنامه «الوطن» گفت: به جرئت میتوان ادعا كرد كه حدود نود درصد از مساجد الجزاير در حال حاضر در كنترل سلفیها است.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرسانی «elwatan»، اين اسلامشناس الجزايری در ابتدای گفتوگوی خود با روزنامه «الوطن» اين كشور، با تشريح عقايد و اصول سلفیها اظهار كرد: عقايد سلفیها نشئتگرفته از مبانی وهابيت است. اين جريان مذهبی با اينكه منبع يكسانی به نام «ابن تيميه» دارد، خود به دو گروه سلفیگری جهادی و سلفیگری علمی تقسيم میشود؛ گروه نخست كه «بنلادن» نيز از پيروان آن بود، معتقدند كه هر جريان ديگری، حتی قدرت حاكم كه مطابق با مبانی آنان نباشد، بايد از بين برود. در مقابل اين جريان، سلفیگری علمی هميشه وابسته و وفادار به حكومت است.
وی ادامه داد: تحقيقات در جهان اسلام به منبعی به نام «ابن تيميه» بسنده نكردهاند و منشأ پيدايش سلفیگری را به زمان حكومت معاويه بسط دادهاند. اين فرد مخالف علی ابن ابیطالب(ع) بود و اين مخالفت به جنگ صفين منتهی شد. زمانی كه معاويه به قدرت رسيد، خطاب به مردم در شهر دمشق، اظهار كرد «من شما را وادار به اقامه نماز يا پرداخت زكات نمیكنم. من اينجا هستم تا بر شما حكومت كنم». در حقيقت، از زمان معاويه بود كه نظريه «جبريه» بهوجود آمد كه بر مبنای آن، شهروندان بايد از حاكم كشور اطاعت كنند بدون اينكه توجهی به افكار و اعمال وی داشته باشند.
اين اسلامشناس الجزايری افزود: زمانی كه افكار ابن تيميه را مورد مطالعه قرار میدهيد، میبينيد كه اين شخص حتی تعداد زيادی از اصحاب پيامبر(ص) را به دروغگويی متهم كرده است. با جمعبندی عقايد ابن تيميه و معاويه، به اين نتيجه میرسيم كه اين دو شخص هيچ تفاوتی در نحوه تفكرشان نداشتند. هر دوی آنان به اطاعت بیچون و چرا از حاكم كشور معتقد بودند. اما نكته جالب اينجاست كه برخی كشورهای عربی ـ اسلامی اجازه دادند كه افكار كسانی چون ابن تيميه در جامعه رشد پيدا كند چراكه تفكر «جبريه» ابن تيميه و معاويه، به سود آنان بود و فقط مردم بودند كه در اين بين فريب میخوردند.
صادق سليمی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به افكار تكفيری سلفیها عنوان كرد: مشكل بزرگ در تفكر سلفی اين است كه سلفیها همه مسلمانان و همه مكاتب اسلامی را مورد حمله قرار میدهند و غير از خود، بقيه را كافر میپندارند. در حالی كه اسلام، دينی فراتر از اين تفكرات است. واجبات و مستحبات مشخص شدهاند و هچ ابهامی در مورد اين اصول وجود ندارد.
وی اضافه كرد: هر دو جريان جهادی و علمی سلفی، هر مسلمانی را كه ريش نداشته باشد، شلوار به تن كند و حتی دندانهای خود را با مسواك و خمير دندان تميز كرده و يا تلويزيون تماشا كند، كافر مینامند. سلفیهای راديكال به خود حق میدهند كه ديگر مسلمانان را تكفير كنند يا به قتل برسانند چراكه به عقيده آنان، اين افراد مسلمان واقعی نيستند. در واقع، سلفیها اسلام را بهگونهای كه خود میخواهند، تغيير دادهاند و تعاليم اخلاقی و انسانی اين دين مبين را منحرف ساختهاند.
اين اسلامشناس الجزايری واكنش كشورهای اسلامی در برابر اين جريان افراطی را نامعلوم توصيف و تأكيد كرد: جای بسی تأسف است كه برخی حاكمان به جای اينكه در مقابل اين جريان ايستادگی كنند، سلفیها را بيشتر قدرتمند میسازند در حالیكه اين جريان افراطی زمينه را برای فريب جوانان فقير و كشاندن آنان به دام تروريسم آماده میكند و با وعده دادن بهشت در برابر كشتن ديگران و نيز ارائه اسلام بهگونهای نادرست و منحرفشده، جامعه را به سوی خشونت سوق میدهد.
وی تأكيد كرد: كشورهايی كه در حال توسعه سلفیگری علمی هستند به شدت در اشتباهند؛ آنان يا در اين زمينه آگاهی كافی ندارند و يا اينكه میدانند و اقدامی انجام نمیدهند چراكه طرفداران سلفیگری علمی روز به روز راديكالتر میشوند و در نتيجه به زودی به سلفیهای جهادگر تبديل خواهند شد و خود همان حكومت را به عنوان طاغوت در نظر خواهند گرفت. نبايد فراموش كرد كه خلفای بنیاميه اولين كسانی بودند كه احاديث جعلی را بسط دادند و يا اينكه بدتر از اينكار، احاديث را با حذف يا افزودن جملاتی، تحريف كردند تا از اين طريق، حمايت مردم را جلب كنند و با اين سياست فريبكارانه، گروهی را به نام دين، دور خود جمع كردند.
صادق سليمی در پاسخ به اين سؤال كه نتايج حضور جريان سلفی در الجزاير چيست، بيان كرد: جريان سلفی با ويرانی و خرابكاری همراه است. اين جريان در چشم بههم زدنی، جامعه را به چند بخش تقسيم میكند و ميان شهروندان تفرقه میافكند. مذهب مالكی در الجزاير در حال از ميان رفتن است و به گفته يكی از مقامات موثق در وزارت اوقاف و امور اسلامی، بيش از نود درصد مساجد الجزاير را سلفیها در اختيار دارند. اصلاً جای تعجب ندارد كه ما اكنون در روزهای عيد و روز ولادت پيامبر(ص)، صدای مديحهسرايی و مولودیخوانی را در مساجد نمیشنويم چراكه چنين كارهايی به عقيده سلفیها، «بدعت و خرافات» است.
وی عنوان كرد: سلفیها در جامعه الجزاير روز به روز در حال زياد شدن هستند و دير يا زود، سلفیگری علمی به نقطهای میرسد كه سلفیگری جهادی رسيده است و اين تفكر خطرناك، همه مردم را تهديد میكند.
اين اسلامشناس الجزايری با اشاره به اينكه سلفیها در عرصه سياسی، پنهانكاری میكنند، توضيح داد: سلفیها در عرصه سياسی از فريب و پنهانكاری استفاده میكنند. آنان مردم را بازی میدهند و هيچگاه تفكراتشان را در اين عرصه، بيان نمیكنند. امروز آنان بسيار زيركتر از قبل شدهاند و سعی میكنند از گذشته درس بگيرند. سلفیها رؤيای حكومت بر جهان اسلام را در سر میپرورانند. ولی بايد يك نكته مهم را بدانيم كه سلفیها جزء اهل تسنن نيستند؛ آنان بدتر از ابن ملجم مرادی هستند و هيچ كسی غير از خود را نمیپذيرند.
وی ادامه داد: برای حل مشكل سلفیها و نفوذ آنان در جامعه راهحلهای مختلفی وجود دارد كه يكی از آنها، بازبينی كتابهای درسی مدارس الجزاير است. تفكر سلفی مخالف هرگونه پيشرفتی در جامعه است.
صادق سليمی در پايان تصريح كرد: برای مثال، «عبدالعزيز بن باز»، از علمای سلفی در قرن بيستم فتوا داده است كه هر كس به كروی بودن زمين معتقد باشد، كافر است! برخی ديگر از علمای اين جريان افراطی میگويند كه عكاسی كردن حرام است! حال چگونه میخواهيد كه جهان اسلام با وجود چنين افراد و تفكراتی پيشرفت كند. اما نكته تأسفبارتر اين كه چگونه با اين همه پيشرفت و فناوری، هنوز عدهای به چنين تفكراتی پايبند هستند و چگونه افرادی حاضر میشوند از آنان پيروی كنند.