تونس

تونس - با نزديك تر شدن به آخرين ساعت تبليغات انتخابات مجلس موسسان تونس كه ساعت 24 امروز (جمعه ) پايان مي يابد، پايتخت اين كشور حال و هواي انتخاباتي بيشتري به خود گرفته است.


به گزارش خبرنگاران اعزامي ايرنا، سرمقاله نويس روزنامه الصباح تاكيد مي كند كه درجه حرارت تنور انتخابات در تونس به بالاترين حد رسيده است و رقابت براي ائتلاف ها و پيروزي ، بحثها در باره مقامات ارشد آينده مانند رييس جمهور ، نخست وزير و حتي رييس مجلس موسسان داغ است و اين موجب حتي كشمكش ها در محافل سياسي و حزبي و حتي درون دولت انتقالي شده است.
حزب اسلامي تونسي ' النهضه' به رهبري ' راشد الغنوشي' كه در دوران ديكتاتوري بن علي فعاليتش ممنوع بود از شانس بالايي براي كسب كرسي هاي بيشتر در مجلس موسسان برخوردار است و انتظار مي رود در راس فهرست هاي برنده اين انتخابات باشد اما برخي احزاب سكولار و طرفدار غرب مي توانند مزاحمت هايي براي آن فراهم كنند وهمچنين نحوه برگزاري انتخابات مي تواند شانس النهضه را در كسب بيشترين كرسي ها از بين 218 كرسي اين مجلس كه وظيفه دارد قانون اساسي جديد تونس و ساختار سياسي آينده اين كشور را رقم بزند، كاهش دهد.
الغنوشي در آخرين اظهار نظرهايش با بيان اينكه ' اميدواريم بعد از پيروزي پيام هاي تبريك دريافت كنيم' اطمينانش به پيروزي در اين انتخابات را نشان داده است.
وي همچنين از تلاش هاي حزب اسلامي النهضه براي ائتلافي بزرگ بااحزاب ديگر براي تشكيل دولت وحدت ملي در تونس خبرداده است.
روحيه ضدغربي بويژه ضد آمريكايي و فرانسوي مردم تونس و تمايلات انقلابي و اسلامي آنان ، شانس پيروزي احزاب و شخصيت هاي مستقل كه مواضعي همسو با اين روحيه و تمايلات اتخاذ كرده باشند را افزايش مي دهد.
يك جمله معروف ' حبيب بورقيبه' ديكتاتوري كه 30 سال زمام امور تونس را قبل از بن علي در اختيارداشت و وابستگي و شيفتگي كامل او به غرب را نشان مي دهد، عمق چرايي انقلاب تونس و روحيه ضدغربي مردم آن را نشان مي دهد.
مي گويند، بورقيبه آرزو كرده بود كه اي كاش تونس در اروپا و در همسايگي كشورهاي غربي قرار داشت؛اي كاش تونس در جوار دانمارك يا سوئيس بود تا از محيط عربي و اسلامي فاصله مي گرفت.
بورقيبه و ديكتاتور بعداز او تمام تلاش خود را براي ريشه كني مظاهر اسلامي و عربي در تونس بكار بسته بودند و امروز با سفر به كشور كوچك تونس در جاي جاي آن مظاهر غربگرايي بويژه در زبان و گويش خودنمايي مي كند كه سالها طول مي كشد، اين مظاهر از بين بروند البته اگر اراده اي در اين جهت شكل بگيرد.
مردم تونس كه در دوران 53 ساله ديكتاتوري وابسته به غرب از فرصت تعيين سرنوشت خود منع شده بودند، امروز با شرايط مناسبي كه انقلاب و سرنگوني رژيم ديكتاتوري ' زين العابدين بن علي' در اختيار آنان قرار داده است، مي گويند براي ادامه راه شهداي انقلاب ، تحقق اهداف انقلاب، تاكيد برحق در انتخاب ، ضمانت آينده اي بهتر براي نسل هاي آينده و قطع كامل دست مستبدان و فاسدان در تونس به نامزدهايي راي مي دهند كه توان تحقق اين اهداف را داشته باشند.
قرار است واجدان شرايط راي دادن روز يكشنبه هفته آينده 23 اكتبر2011- اول آبان ماه 1390- به پاي صندوق هاي راي بروند تا نمايندگان خود در اين مجلس ملي كه آينده اين كشور را رقم خواهد زد، برگزينند.
اين در حالي است كه تونسي هاي واجد شرايط راي دادن مقيم كشورهاي ديگراز روز چهارشنبه براي انتخاب نمايندگان خود پاي صندوق هاي راي رفته اند.
پوسترهايي تبليغاتي نامزد هاي انتخاباتي كه فقط در مكان هاي پيش بيني شده نصب شده اند، افرادي كه در پياده روهاي مركز شهر اطلاعيه ها و بروشور هاي تبليغاتي را توزيع مي كنند به ويژه در مناطق پر تردد شهر تونس تصويري متفاوت از پايتخت كشوري را ترسيم مي كنند كه مردم آن 53 سال از ديكتاتوري وابسته به غرب رنج برده و اكنون براي ثبت نقطه عطفي ديگر در تاريخ خود و جهان عرب آماده مي شوند.
برخي شهروندان تونسي براي لحظاتي در مقابل تصاوير ليست هاي انتخاباتي توقف و نام هاي نامزدهاي مستقل و احزاب را با حساسيت قابل ملاحظه اي مرور مي كنند.
ديدگاه ها و گرايش هاي سياسي مردم تونس متفاوت است و تنوع تمايلات را شايد بتوان به شكل آشكاري در احزاب متعدد كوچك و بزرگ آن كه بسياري از آنها در 10 ماه گذشته بعداز پيروزي انقلاب با اهداف خاص روئيده اند، ديد.
اكنون در تونس 117 حزب مختلف سياسي از اسلام گرا تا ليبرال و سكولار فعاليت دارند.
دركنارخيابان حبيب بورقيبه كه با وجود پاتوق هاي گپ و گفت وگوي سياسي و اجتماعي در قهوه خانه هاي به سبك عربي به نوعي به خيابان انقلاب تونس معروف شده، خيابان فلسطين كه كميته عالي مستقل انتخابات در آن قرار دارد، اين روزها شاهد جنب وجوش انتخاباتي بيش از ديگر نقاط پايتخت تونس است و بيش از همه حضورخبرنگاران خارجي كه از اقصي نقاط جهان براي پوشش خبري و تصويري اين رويداد مهم سياسي خود را به اين كشور كوچك رسانده اند، چشمگير است.
برشورهاي نحوه راي دادن و وظايف ناظران انتخاباتي، دفترچه راهنماي راي دهندگان با يكصد پرسش و پاسخ در اختيار شهروندان قرار گرفته است و مراكزي كه كميته مستقل انتخابات در بخش هاي مختلف شهرها از جمله فرودگاه و ميادين براي راهنمايي راي دهندگان و ديگر مراجعه كنندگان ازجمله خبرنگاران خارجي در نظر گرفته است، نگاه هر تازه واردي را به خود جلب مي كند.
رسانه هاي ديداري و شنيداري، مطبوعات و خبرگزاري رسمي تونس(وات) بيشترين تلاش خود را به اين انتخابات معطوف كرده اند.
تلويزيون تونس اين امكان را براي احزاب سياسي و نامزدهاي انتخاباتي فراهم كرده است تا در فرصت هاي در نظر گرفته شده، خود و برنامه هايشان را معرفي كنند؛ خبرگزاري تونس قسمت ويژه از توليدات خود را به اين رويداد مهم اختصاص داده و روزنامه ها با گرايش هاي مختلف سياسي مردم تونس را به مشاركت بيشتر در انتخابات دعوت و ترغيب مي كنند.
عصر ديروز پنجشنبه سخنگو و رييس دفتر سياسي حزب التحرير تونس كه اكنون فعاليتش در اين كشور ممنوع است، در حياط هتل ' گلدن توليپ' با خبرنگاران گفت وگو كردند و بخش هايي ازاين گفت وگو حتي در خبرگزاري تونس منتشر شد.
يكي ديگر از مراكزي كه جنب و جوش انتخاباتي در آن موج مي زند، محل برگزاري كنفرانس خبري روز برگزاري انتخابات است.
اين مركز در يك ورزشگاه سرپوشيده در نزديكي قصرهمايش هاي تونس داير شده و حضور گسترده رسانه هاي خارجي در آن جالب توجه است.
كمتر از 15 ساعت ديگر به وقت محلي تونس فرصت تبليغات براي نامزدها باقي مانده است و با آغاز روز شنبه سكوت تبليغاتي در تونس حاكم مي شود.
راي دهندگان تونسي فرصت دارند از ساعت 7 صبح تا 7 شب روز يكشنبه با مراجعه به شعب اخذ راي، نمايندگان خود در مجلس موسسان را برگزينند تا صفحه جديدي از حيات سياسي در اين كشور ورق بخورد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران