تونس

تونس - در حاليكه كمتراز24 ساعت به آغاز ' آزمون بزرگ ' احزاب سياسي در تونس باقيمانده است و محافل سياسي و رسانه اي برنده اصلي اين آزمون را مسلمانان با رهبري حزب النهضه به رياست ' راشد الغنوشي' مي دانند، غرب به سردمداري آمريكا و فرانسه و عوامل داخلي همه تلاش خود را بكار گرفته اند كه اين پيروزي هرچه ممكن است، كمرنگ و ضعيف باشد.


به گزارش خبرنگاران اعزامي ايرنا در همه محافل سياسي و مطبوعاتي و بويژه بين مردم ،پيروزي قدرتمند مسلمانان در انتخابات مجلس موسسان كه وظيفه مهم تدوين قانون اساسي جديد و نقشه راه جمهوري دوم تونس و طراحي ساختار سياسي آينده اين كشور را دارد، حتمي است و بحث تنها بر سرتعداد كرسي هايي است كه بايد از ميان 217 كرسي اين مجلس بدست آورند.
بين 20 تا 45 درصد كرسي هاي مجلس موسسان پيش بيني شده است كه به حزب النهضه و فهرست هاي وابسته به آن تعلق گيرد كه با تحقق آن مسلمانان نقش اصلي و اساسي را در دوران جمهوري دوم برعهده خواهند داشت.
در 53 سال دوران ديكتاتوري غربگراي' حبيب بورقيبه و زين العالدين بن علي'، مسلمانان برغم اينكه داراي راي اكثريت در تونس بوده و هستند، از صحنه سياسي اين كشور حذف شده بودند، بسياري از آنان يا در زندان ها بسر برده و يا تبعيد شده بودند.
راشد الغنوشي بعداز سالها تبعيد ، بدنبال سقوط رژيم ديكتاتوري بن علي به تونس بازگشته است.
فضاي اجتماعي و سياسي تونس در 53 سال گذشته دائما از يك فضاي ديكتاتوري و استبدادي رنج برده و در اين مدت عمدتا گرايش به سوي غرب و اروپا و در زمان بن علي به شكل شديدتري متمايل به آمريكا بوده است.
حداقل آزادي سياسي ، اجتماعي و اعتقادي به مردم داده شده زيرا هميشه رشد اسلام گرايي را در تونس مانع جدي براي غرب گرايي و نفوذ غربي ها در اين كشور مي دانستند.
اسلام گراهاي تونس از دهه هشتاد و همزمان با انقلاب اسلامي گرايش هاي بسيار جدي و روشن به انقلاب اسلامي داشته اند.
آقاي راشد الغنوشي پس از پيروزي انقلاب رسما كتاب و مقاله نوشت و در آنها از انقلاب اسلامي دفاع كرد، حضرت امام خميني (ره) را به عنوان مصلح موعودي كه پيامبر(ص) به ايشان اشاره كرده است، نام برد و گفت اين همان مردي است كه پيامبر وعده آمدنش را داده است و مصداق آن حديث نبوي است كه اگر علوم جهان به ثريا هم آويزان باشد مرداني از فارس مي آيند كه به آن دست يابند.
به بهانه تمايل به ايران و انقلاب اسلامي اعضاي حزب النهضه را زنداني و شكنجه كردند و به آنها اصطلاح خمينيون را اطلاق مي كردند ، سال هاي سال آنان را متهم كردند كه شما از ايران حمايت مي كنيد در خدمت ايران هستيد و از آن پول مي گيريد.
بنابراين مواجهه فكر انقلابي و اسلامي مستقلي كه ايران مطرح كرده بود بعد از انقلاب هميشه كابوسي روي سر حكومت بورقيبه و بن علي بوده و لذا هميشه در اين كشور حكومت ها سعي كردند تفكر اسلام گرايي را سركوب كنند و از طريق زنداني كردن ، تبعيد، اعدام ، ممنوع الخروج و محدود كردن فعاليت ها از قبيل سخنراني و داشتن شغل ، آنان را تحت فشار قرار دهند.
اينها تنها جنبه سخت افزاري بود و در بعد نرم افزاري تخريب چهره هاي اسلام گرايان و زدن ريشه تفكر اسلامي در تونس خطرناكتر از اقدامات پليسي و امنيتي و سخت گيري هاي خاص بود، به اينصورت كه از زمان استقلال تا بورقيبه و بن علي و حتي تا همين امروز در زمان حكومت انتقالي بعد از انقلاب هميشه مسئوليت سيستم آموزشي دانشگاهي و آموزش و پرورش تونس با اشخاص ملحد و چپ و يا كمونيست بوده است.
ريشه تفكر اسلامي قرار بود در برنامه اي با عنوان تجفيف المنابع يعني خشك كردن ريشه ها زده شود و سالهاي متمادي اين برنامه دنبال شده است.
اما انقلاب مردم تونس نشان داد كه آن ريشه هاي اسلامي نه تنها خشك نشده بلكه عميق تر هم شده است . نمونه اين شكست در برنامه خشك كردن ريشه ها فيلم جنجالي مورد اشاره بود كه در زمان بن علي هم نمايش داده شده بود اما با واكنشي روبه رو نشده بود .
در چنين فضايي، آمريكايي ها و فرانسوي ها كه نفوذ مداخله جويانه زيادي در دوران ديكتاتوري در تونس داشته اند و اكنون موقعيت خود را بطور جدي در خطر مي بينند، تنها راه پيش روي را كاهش قدرت و نفوذ مسلمانان يافته اند و براي تحقق اهداف خود به هر ريسماني چنگ انداخته اند.

** توطئه نسمه
چند روز مانده به انتخابات سرنوشت ساز و تاريخي مجلس موسسان كه از ساعت 7 صبح فردا به وقت محلي در تونس آغاز مي شود، ' نسمه ' شبكه تلويزيوني خصوصي با نمايش فيلم زننده و غيرواقعي پرسپوليس تلاش كرد كه مسلمانان را تحريك كند اما با درايت مسلمانان اين توطئه خنثي و حتي به ضرر دسيسه چينان و به نفع مسلمانان پايان يافت.

** مداخله هاي آشكار آمريكا
' مسافرت سفير آمريكا در تونس به شهرهاي مختلف و دادن وعده وعيدهاي اقتصادي' و ' اعزام يك تيم 52 نفري در قالب ناظران انتخاباتي ' بخش هايي از مداخلات آشكارآمريكا براي كمك به عناصر وابسته رژيم ديكتاتوري بن علي است تا شايد بتوانند كرسي هايي را در مجلس موسسان دست وپا كنند و از قدرت مسلمانان كاسته شود.
برخي رسانه هاي تونسي غربگرا و وابسته به رژيم ساقط شده ديكتاتوري بن علي همسو با رسانه هاي غربي تمام تلاش خود را درجهت سياست هاي اسلام هراسي ديكته شده واشنگتن و پاريس بكارگرفته اند.
اين رسانه ها ضمن تاكيد برقطعي بودن پيروزي احزاب مسلمانان تونسي بويژه النهضه، ادعا مي كنند كه با پيروزي مسلمانان، دموكراسي حذف خواهد شد و زنان از حقوق خود محروم خواهند شد.
خبرگزاري انگليسي ' رويترز' تاكيد كرده است كه مردم با راي دادن به احزاب اسلامي ، مسلمانان را در قدرت سهيم مي كنند و اين يك الگو براي مردم كشورهايي خواهد شد كه بعداز تونس انقلاب كرده اند.
اين خبرگزاري با بيان اينكه آزادي هاي جديد به حزب اسلامي النهضه اجازه داده است كه صاحب بهترين فرصت ها در انتخابات مجلس موسسان شود و اين موضوع سكولارها و ليبرال ها را بشدت نگران كرده است.
رويترز احتمال داده است كه اعضا و هواداران برخي احزاب رقيب درصورت شكست خوردن به خشونت روي آورند.
درهمين حال شبكه آمريكايي (CNN) در آستانه انتخابات تونس گزارشي را با عنوان ' تونسي ها و انتخابات... فرار ازچنگ بن علي بسوي جهنم مسلمانان' منتشر كرده و با دروغپردازي و برزگنمايي تلاش كرده است تا وانمود كند مردم تونس از قدرت گرفتن مسلمانان در دوره بعداز ديكتاتوري نگران هستند.
اين رسانه آمريكايي با اين گزارش' دروغ بودن دموكراسي خواهي واشنگتن براي مردم منطقه، حمايت كامل كاخ سفيد از ديكتاتورها و تروريست ها و سياست اسلام هراسي ' را به وضوح نشان داده و مدعي شده است كه برخي تونسي ها از قدرت گرفتن مسلمانان خرسند نيستند.
اما رهبر حزب اسلامي النهضه تونس كه انتظار مي رود اكثريت كرسي هاي مجلس موسسان اين كشور را بدست آورد، درآخرين متينگ تبليغاتي حزب متبوعش پاسخ اين دسيسه ها را اينگونه داد: ملت تونس مسلمان است و مسلمان باقي خواهد ماند و مي خواهد درعصر خود زندگي كند، ما مي خواهيم در حالي كه مسلمان هستيم وارد دنياي جديد شويم و نه كافر زيرا امت ما با اسلام وارد تاريخ شد.
راشد الغنوشي بر ديدگاه مترقي اسلام در خصوص حقوق زن اشاره كرد و خواستار بهره مندي بيشتر زنان تونسي از حقوق خود شد.
رهبر حزب النهضه به نقش آفريني زنان و تحمل سختي ها درمسير پيروزي هاي اين حزب در طول تاريخ اشاره كرد تا خط بطلاني برهمه تبليغات سوء عليه النهضه در اين زمينه كشيده شود.

** روي ديگر اين سكه
تونس جديد، بيش ازهرزمان ديگري شاهد جلوه هاي اسلام گرايي است.
ديروزجمعه، بيست و يكم اكتبر خيابان هاي اطراف مسجد جامع ' الفتح ' در پايتخت تونس مملو از نمازگزاراني بود كه براي اداي فريضه نماز آمده بودند اما چند ماه پيشتر و در زمان رژيم ديكتاتوري ين العابدين بن علي تنها تعداد كمي از مردم تونس تحت فشارهاي شديد ضد مذهبي و امنيتي مجاز به حضور در اين مسجد براي اقامه نمازجمعه بودند.
پيش از شروع نماز جمعه صدها نفر از مردم تونس در حالي كه سجاده در دست داشتند وارد مسجد جامع الفتح شدند و كمي پس از آن در بيرون اين مسجد واقع در مقابل يك ايستگاه قطار شهري پايتخت ديگر كمتر جايي به چشم مي خورد كه سجاده اي پهن نشده باشد.
براي خبرنگاران و عكاسان خارجي كه عمدتا به منظور پوشش انتخابات مجلس موسسان به اين كشور آمده اند صفوف پيوسته نمازگزاران فرصت مناسبي براي به تصوير كشيدن همبستگي اسلامي مردم تونس بود.
'عبدالحميد الشايح ' (30 ساله) يكي از نمازگزاران مسجد جامع الفتح به خبرنگاران ايرنا مي گويد: پيش از اين در زمان رژيم زين العابدين بن علي هر كس وارد مسجد مي شد نيروهاي امنيتي مشخصات او را در ليست سياه حكومت ثبت مي كردند.
وي مي افزايد: ماموران امنيتي بن علي همواره سايه به سايه كساني كه در پي مسايل اعتقادي بودند حركت مي كردند و حتي ممكن بود محاسن بلند نيز براي افراد درد سر ساز شود اما اكنون مي بينيد كه پيش از شروع نماز همه جا مملو از مردم مومن تونس مي شود و براي اداي فريضه اي كه سال ها مورد غضب حكومت بود بر يكديگر پيشي مي گيرند.
' فتحي مومني '(51ساله )يكي ديگر از شركت كنندگان در نماز جمعه مي گويد: آزادي هاي ديني مردم پس از انقلاب تونس قابل مقايسه با دوره پيش از آن نيست و باور نمي كرديم پيروزي انقلاب به اين ميزان از آزادي منجر شود كه مردم حتي در خيابان هاي اطراف مسجد نماز اقامه كنند.
'هيكل لمزوقي'( 35ساله) خبرنگار شاغل در يكي از شبكه هاي راديويي تونس در پاسخ به اين سوال كه فضاي جديد پس از انقلاب را در تونس چگونه مي بينيد؟ گفت: ما پس از سال ها رايحه روح نواز اسلام را در جاي جاي اين كشور از داخل خانه ها تا مساجد و ساير مراكز اجتماعي استشمام مي كنيم و اميدواريم كه اين رشد اسلامي نتايج خود را در انتخابات آينده نشان بدهد.
دكتر ' نورالدين الخادمي' امام جماعت مسجد جامع الفتح و استاد دانشگاه تونس در گفتگو با خبرنگارايرنا رشد اسلام گرايي را منحصر به بعد از انقلاب ندانست و گفت اين اعتقادات در قبل از انقلاب تونس هم وجود داشت اما در انقلاب به تجلي رسيد و اكنون شاهديم كه زنان تونسي به نسبت گذشته با حجاب تر شده اند و مردم به راحتي مناسك ديني خود را بجا مي آورند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران