وی اهل نیجریه است و از هفده سالگي به تدريس فقه، عقاید، اخلاق و تاریخ اشتغال داشته است. او تا كنون سیزده كتاب در موضوعات مختلف اعتقادي، فقهي و اخلاقي تأليف كرده و هفده كتاب را هم به «هوسا» كه زبان هشتاد ميليون نفر در دنياست، ترجمه كرده، حافظ محمد، چندي پيش مالكي مذهب بود، كه موفق شد، به مذهب اهل بيت مشرف شود. او الان فوق لیسانس فلسفه گرفته و به مطالعۀ عرفان، فقه، اصول و تحقيق، تأليف و ترجمه مشغول است. آنچه ميخوانيد گزارشی از اوضاع و احوال شیعیان نیجریه از زبان وی است.
ابنا: لطفاً خودتان را معرفی کنید.
ــ حافظ محمد سعید هستم، در خانوادهای مالکی مذهب و روحانی متولد شدهام. از هفده سالگی فقه، اخلاق، عقاید، تاریخ و گاهی صرف و نحو تدریس میکردم، در خلال سالهای 1989 تا 1991 تحقیق کردم و توانستم به مذهب اهل بیت علیهم السلام مشرف شوم، از سال 1994 هم آشکارا فعالیتهایم را دنبال کردم. به لطف خدا توانستم برای شناساندن مکتب اهل بیت به دیگران، سیزده کتاب تألیف و بیش از هفده کتاب هم ترجمه کنم، این کتابها راجع به موضوعات مختلف عقیدتی،اجتماعی و فقهی بوده، و تا جایی که اطلاع پیدا کردهام عدهای با مطالعه کتابهای من، از جمله کتاب «الحقوق فی الاسلام» شیعه شدهاند. همچنین من چهار اتاق تدریس، مثل مدارس بومی در چهار ایالت نیجریه تأسیس کردهام که خوشبختانه اگر چه کلاسهایش یک روز در هفته برگزار میشود خیلی از آن استقبال شده است و بسیاری از مبلغین بومی توسط همین مدارس تربیت شدهاند. الان هم فوق لیسانس فلسفه گرفتهام و مشغول مطالعات فلسفی، عرفانی، فقهی و اصولی هستم.
ابنا: جمعیت شیعیان نیجریه چقدر است؟
ــ نیجریه بیش از 160میلیون نفر جمعیت دارد که شیعیان حدود 3میلیون نفر از این جمعیت را تشکیل میدهند. (برخی منابع، جمعیت شیعیان نیجریه را تا هفت میلیون هم اعلام می کنند ـ ابنا). شیعیان همه دوازده امامی هستند. شیعیان بیشتر در شمال نیجریه ساکن هستند، البته قبل از انقلاب ایران، در نیجریه شیعه نداشتیم.
ابنا: تعامل شیعیان با دولت چگونه است؟
ــ دولت نیجریه دولتی فدرال و لائیک است. رئیس جمهور هم طبق قانون باید یا مسلمان و یا مسیحی باشد. دولت شیعیان را استخدام میکنند و در استخدام، دین لحاظ نمیشود و همین که فرد، اهل یک ایالت باشد کافی است. شیعیان هم معمولاً کارمند دولت هستند، البته دولت به شیعیان فشار وارد میکند؛ مثلاً دشمنان شیعه که شیعیان را به شهادت میرسانند، دولت پیگیری و برخورد نمیکند، حتی گاهی خود دولت هم این کار را میکند.
ابنا: وضعیت اقتصادی شیعیان چطور است؟
ــ وضعیت اقتصادی اقشار مختلف مردم ضعیف است،بیشتر وهابیها و طرق صوفیه قادریه وضعشان از لحاظ اقتصادی بهتر است.
ابنا: چه کسانی به وهابیها کمک میکنند؟
ــ علاوه بر افراد ثروتمند وهابی، دولت هم به وهابیها کمک میکند، عربستان در اوایل شکل گیری وهابیت در نیجریه به آنها کمک کرد، از طرفی برخی رؤسای ایالتها هم وهابی هستند.
ابنا: فعالیتهای وهابیها در نیجریه چطور است؟
ــ وهابیها با افتخار اعلام میکنند که ما وهابی هستیم اما شیعیان نه، آنها در هر گوشه و کناری برای بچهها و زنان مدرسه راه اندازی کردهاند، کتابخانه و مسجد و مراکز مختلف هم دارند، از طرفی آنها چون در دولت نفوذ دارند،میتوانند در دانشگاهها تدریس کنند.
ابنا: نظر اهل سنت راجع به وهابیها چیست؟
ــ اهل سنت دیدگاه خوبی به وهابیت ندارند، لذا خیلی از علمای وهابی نمیگویند که وهابی هستند، بعضیها هم اسمشان را عوض کردهاند و به جای اینکه بگویند وهابی هستیم، میگویند سلفی هستیم و مردم این مغالطه را نمیفهمند.
ابنا: آیا شیعیان در تحولات فرهنگی و اجتماعی نقش قابل توجهی دارند؟
ــ متأسفانه شیعیان برنامهریزی ندارند، در کل کشور، شیعیان یک مسجد و یک مدرسه آکادمیک ندارند،اصلاً در امور اجتماعی وفرهنگی و سیاسی کشور نقشی ندارند. دولت هم در تبریک به رییس جمهور منتخب از فرقه احمدیه که حدود چهار هزار نفر جمعیت دارند دعوت میکند،اما از شیعیان خیر والبته این به خاطر روحیه ظلم ستیزی وانقلابی وتأثیرپذیری آنها از امام خمینی است.
ابنا: علاوه بر اینها، شیعیان نیجریه با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟
ــ کتابخانه و مسجد ندارند، البته در هر شهری یک جایی برای دور هم جمع شدن دارند که معمولاً یک منزل شخصی است. متأسفانه شیعیان نیجریه افکار امام خمینی وحتی خود مذهب تشیع را نمیشناسند. از لحاظ امنیتی اگر کسی وهابی یا صوفی را بکشد دولت و مردم عکس العمل نشان میدهند، اما در قبال کشتن شیعه،انگار مورچهای در خیابان له شده است،این واقعاً مشکل بزرگی است. مشکل دیگر این است که شیعیان مسئول و رهبر ندارند؛ نه در شهرها و نه در تمام کشور. یک مجله فرهنگی هم منتشر و پخش میشد که متأسفانه آن هم الان چاپ نمیشود.
ابنا: رابطه شیعیان با سایر مردم نیجریه چطور است؟
ــ با اینکه رابطهای معمولی با شیعیان دارند، راجع به کشته شدن شیعه تأسف نشان نمیدهند. باید یک مجلس اعلای شیعه در جهان داشته باشیم تا از حقوق شیعیان در تمام نقاط دنیا دفاع کند. من و دوستانم برای پر کردن این خلأ پیگیر تأسیس مجلس اعلای شیعیان نیجریه هستیم.
ابنا: تأثیر انقلاب ایران را در نیجریه چگونه ارزیابی میکنید؟
ــ بهترین ابراز برای تبلیغ تشیع "انقلاب اسلامی ایران" است. ما اول عکس امام را دیدیم، بعد به دنبال شناخت امام ومذهب امام رفتیم و این باعث شد که ما مذهب شیعه را بشناسیم و در نهایت شیعه شویم. کسانی که شیعه شدهاند رابطه صمیمانهای با ایران دارند،حتی بعضیها به سفارت ایران میرفتند تا عکس امام خمینی را بگیرند، که گاهی اوقات هم عکس با کتابی همراه میشد، که این خیلی مفید بود و ما همه را از برکات امام خمینی میدانیم.
ابنا: شما چقدر از امام خمینی تأثیر گرفتهاید؟
ــ من سه بار کتاب «الثورة الاسلامیه في إیران»، را خواندم و بشدت از امام تأثیر گرفتم. اما من با اینکه تحریرالوسیله را تدریس میکردم، از امام خمینی شناخت کافی نداشتم.
ابنا: شما گفتید رشتهتان فلسفه است، میدانستید که امام خمینی حدود بیست سال فلسفه تدریس میکردهاند؟
ــ الان بله! ولی آن موقع نه.
ابنا: کدام یک از آثار امام(ره) را مطالعه کردهاید؟
ــ کتاب البیع، تحریرالوسیله،شرح جنود عقل و جهل و وصیتنامه را خوانده ام. چهل حدیث امام را هم تدریس می کردم. کتاب کشف اسرار را با اینکه خیلی گشتم، نتوانستم پیدا کنم. کتابهای فقهی و اصولی امام خمینی را هم مطالعه کردهام.
ابنا: چه انتظاری از مجمع جهانی اهل بیت دارید؟
ــ انتظار داریم که از ما پشتیبانی و حمایت کنند، و اگر کتابخانه وحسینیه ومدرسه در نیجریه تأسیس میکرد و یا در جهت احداثشان کمک میکرد، خوب بود.
ابنا: صحبت پایانی شما را میشنویم.
ــ یک مطلبی هست که من خواهم به شما بگویم. ما برای کارهای فرهنگی خیلی وقت می گذاریم، گاهی اوقات که نوشته و یا ترجمهای از خودمان ارائه میکنیم، به ما میگویند باید از بزرگان مطلب بیاورید، تا مثلاً در این سایت بگذاریم و یا چاپ کنیم؛ سخن من این است که درست است که من طلبه هستم و دارم درس میخوانم، اما در کشور خودم، به عنوان یک عالم و متفکر برجسته نگاه میکنند و اگر مطلبی را که من به زبان هوسا نوشتهام، با توجه به اینکه من نیاز مخاطب همزبان خودم را میفهمم و تا حدودی شناخته شده هم هستم، بیشتر تأثیر گذار است تا مطلب یک عالم بزرگوار و برجسته که استاد من است و به من آموزش میدهد، این از نکاتی بود که من خواستم اینجا با شما در میان بگذارم و احتمال میدهم مشکل برخی دیگر از دوستان هم باشد.
ابنا: از شما به خاطر اینکه در این گفتگو شرکت کردید متشکریم.