تونس

پيروزي قاطع اسلام گرايان با كسب 47/41 درصد آرا در انتخابات مجلس موسسان تونس مشتي بر دهان امپرياليسم غرب به ويژه آمريكا و پيام اميدي براي آزادي خواهان مسلمان منطقه است.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، تقريبا نه ماه پس از سقوط رژيم زين العابدين بن علي ديكتاتور تونس، مردم اين كشور روز يكشنبه پاي صندوق هاي رأي رفتند تا 217عضو مجلس موسسات را انتخاب كنند.

"كامل جندوبي" رئيس كميسيون انتخابات در گفتگو با خبرنگاران در تونس گفت اين حزب 90 كرسي از 217 كرسي مجلس موسسان را كه مسئول تدوين قانون اساسي جديد و تعيين رئيس دولت موقت است ، در اختيار گرفت.

بنابر اعلام رسانه ها، 90درصد تونسي ها در اولين انتخابات پس از سقوط رژيم بن علي، شركت داشتند كه اين امر حاكي از شور و اشتياق مردم اين كشور براي تعيين سرنوشت كشور خود، برطبق آرزوهاو آرمان هاي قلبي اين مردم ستمديده است.

از آغاز خيزش مردم تونس كه جرقه آن توسط محمود بوعزيزي جوان معترضي كه خود را به آتش كشيد، زده شد غرب به ويژه آمريكا در تلاش بود تا قيام مردم تونس را دموكراتيك و اصلاح طلبانه نشان دهد، نه اسلام خواهي.

اين درحالي است كه تونسي ها در طول قيام، در راهپيمايي ها و تظاهرات گسترده خود شعارهاي اسلامي سر مي دادند.

اين در حالي است كه مقامات ارشد ايران، از جمله رهبر معظم انقلاب در سخنان خود خيزش مردم منطقه به ويژه تونس را از همان ابتدا بيداري اسلامي توصيف كردند.

شمارش آراي انتخابات مجلس موسسان تونس نشان داد كه حزب اسلام گراي النهضه با برتري قاطع بر ديگر احزاب از جمله حزب سكولار دموكراتيك پيشرو پيروز شده است.

برگزاري انتخابات درفضايي سالم صورت گرفته و حتي هيئتي از ناظران اروپايي اذعان كرده اند كه اين انتخابات آزادانه و منصفانه برگزار شده است.بنابراين در پيروزي اسلام گرايان جاي هيچ شك و شبهه اي وجود ندارد و نمي توان به آن اتهامي وارد كرد.

پيروزي اسلام گرايان در تونس، پيام هاي خاصي را در دل خود جاي داده است. پيام هايي كه مخاطبان آن هم غرب به رهبري آمريكا است و هم كشورهاي به پاخاسته منطقه خاورميانه و شمال آفريقا.

اولين و مهمترين پيام پيروزي اسلام گرايان اين است كه قيام مردم تونس اسلامي بوده است نه سكولار و اصلاح طلبانه؛ پيامي كه صحت برداشت و تعابير ايران از خيزش مردم تونس را به اثبات رساند.

ازطرف ديگر پيروزي حزب اسلام گراي النهضه پاسخ روشني به غرب و آمريكا بود كه تلاش داشتند خيزش تونسي ها را سكولار نشان دهند، و به جاي علي دست ناشنده فراري خود، فرد يا افراد ديگري با همان ميزان وابستگي به غرب را برسر كار آورند.

الغنوشي، رهبر حزب اسلام گراي تونس نيز طي گفتگويي به صراحت اعلام كرد قانون اساسي كه تونسي ها برسر آن اتفاق نظر دارند از دولت سكولار حرفي به ميان نياورده بلكه از دولت اسلامي سخن مي گويد. وي تصريح كرد حقيقت اين است كه قانون اساسي مورد توافق تونسي ها حرفي از دولت سكولار نمي زند، بلكه سخن آن دين اسلام است، قانون اساسي تأكيد دارد، تونس كشوري آزاد و مستقل و زبان آن عربي و دين آن اسلام است و هيچ كس نيز خواهان تغيير اين متن صريح نشده است بنابراين در قانون اساسي ما دين اسلام آمده و دولت بي دين نيست.

با توجه به اين اظهارات مي توان نتيجه گرفت كه نمايندگان حزب النهضه در مجلس موسسان كه وظيفه آن انتخاب رئيس دولت جديدو تهيه پيش نويس قانون اساسي جديد است، فردي اسلام گرا را براي رياست دولت انتخاب كند و در قانون اساسي جديد بر دين اسلام به عنوان دين مرجع تأكيد كند.

با اين تفاسير اكنون زنگ خطر براي آمريكا و هم پيمانانش به صدا درآمده كه اين همان پيام دوم پيروزي اسلام گرايان تونسي است.

همانطور كه توس آغازگر خيزش مردمي عليه ديكتاتورها در منطقه و سرنگوني رژيم هاي وابسته به غرب بود، پيروزي اسلام گرايان اين كشور نيز مي تواند آغاز پيروزي احزاب اسلامي در ديگر كشورهاي بهار عربي باشد.

واشنگتن اين خطر را اكنون بيش از هر زمان ديگري احساس مي كند، چرا كه چند هفته ديگر انتخابات مصر نيز برگزار خواهد شد و همانطور كه آنها در قيام عليه حسني مبارك از تونس الگوبرداري كردند هيچ بعيد نيست در مسئله انتخابات نيز بار ديگر ازاين كشور الهام گرفته و به احزاب اسلام گرا رأي دهند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس درگزارش خود از انتخابات تونس به همين موضوع اشاره كرده و مي نويسد: پيروزي حزب النهضه تأثيرات وسيعي براي احزاب مذهبي مشابه در منطقه در بر خواهد داشت درحالي كه خود سوزي جوان تونسي كه منجر به شعله ور شدن آتش انقلاب تونس و فرار بن علي ديكتاتور اين كشور شد سلسله تحولاتي را در منطقه رقم زد كه انقلاب مصر و بركناري حسني مبارك بزرگترين نتيجه آن بود، به نظر مي رسد با توجه به پيروزي اين حزب در انتخابات تونس، اين مدل نيز به الگويي مجدد براي كشورهاي تازه آزاد شده منطقه كه انتخابات مجلس را در پيش دارند مبدل شود و به زودي منتظر نتايجي مشابه با نتايج انتخابات تونس در كشور مصر و ديگر كشورهاي درگير انقلاب خواهيم بود.

گرچه پيروزي اسلام گرايان در تونس موجي از شادي را بين مردم مسلمان منطقه به وجود آورده اما اين مسئله مي تواند نوعي نگراني را نيز در خود داشته باشد كه در آستانه انتخابات مصر، غرب به خصوص واشنگتن با بهره گيري از اين آگاهي زودهنگام دست به كار شوند و سعي كنند با انجام اقدامات و تدابيري كه در سابقه انها كم ديده نمي شود، احزاب اسلام گرا را از پيروزي دور كنند و برسر راه آنها سنگ اندازي كنند دراين ميان كشور استراتژيك مصر جايگاه ويژه اي براي واشنگتن دارد.

آمريكا در دوران حاكميت حسني مبارك ميلياردها دلار به اين كشور كمك مالي مي كرد و رژيم مبارك در ازاي آن به هم پيمان مهم رژيم صهيونيستي تبديل شده بود، و حتي گاز مورد نياز اين رژيم را با قيمتي ارزان تأمين مي كرد. اما با سقوط مبارك اسرائيل و آمريكا يك همان پيمان مهم خود را از دست دادند، بنابراين براي واشنگتن حضور مجدد در مصر از اهميت فراواني برخوردار است. به همين دليل است كه واشنگتن و تل آويو سعي كرده اند به ژنرال طنطاوي كه پس از سقوط مبارك به طور موقت دولت را در دست گرفت نزديك شوند، اين درحالي است كه تسخير سفارت اسرائيل درقاهره نشان داد مردم مسلمان مصر خواستار قطع رابطه با اين رژيم هستند.

حال با توجه به پيروزي اسلام گرايان در تونس و آگاه شدن واشنگتن از اين مسئله، مقامات واشنگتن تلاش خواهند كرد مانع وقوع چنين اتفاقي درمصر شوند. واشنگتن مي داند درصورت پيروزي اسلام گرايان درمصر، دولتي برسر كار خواهد آمد كه خواسته مردم، يعني قطع رابطه با اسرائيل را جامه عمل خواهد پوشاند. واشنگتن با اطلاع ازاين موضوع تلاشخواهد كرد به هر نحو ممكن مانع پيروزي اسلام گرايان مصري شود.سوابق آمريكا در دخالت درامور كشورهاي جهان، بخصوص درامر انتخابات اين امر راثابت مي كند.

آمريكا با صرف ميلياردها دلار در قالب و به بهانه كمك به گروه ها و انجمن هاي مردم نهاد،NGO ها، سعي مي كند نمايندگان مدنظر و وابسته به خود را در كشورهاي مختلف به پيروزي برساند، مصر نيز از امر مستثني نخواهد بود واشنگتن كه حتي درجريان قيام چند ماهه مردم مصر تلاش داشت. انقلاب مصر را به سود خود مصادر كند در مسئله مهم انتخابات نيز بكار نخواهد نشست و سعي خواهد كرد با صرف مبالغي كلان، نمايندگان و احزاب مدنظر خود كه عموما سكولار هستند را در برابر احزاب اسلام گرا حمايت كرده و به پيروزي برساند. با توجه به اين موضوع، لازم است كه مقامات مسلمان و رهبران احزاب اسلام گراي مصر كاملا هوشيار باشند و نگذارند، انقلابي كه به بهاي خون هزاران شهيد به دست آورده اند به دست آمريكا و حاميان داخلي آنها بيفتد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران