مصر

خبرگزاري فارس- مفتي مصر با تاكيد بر اين‌كه هم اكنون دست‌هاي خارجي در كارند تا به هر طريق ممكن با ايجاد اختلاف ميان طوايف مختلف اين كشور جنگي داخلي را در اين كشور راه بياندازند، تاكيد كرد كه ثبات و استقرار مصر بي‌شك به زيان آمريكا و اسرائيل است.


"علي جمعه"، مفتي مصر در گفت‌وگوي تفصيلي به سوالات خبرنگار ما در قاهره درباره اوضاع جاري در مصر و دخالت هاي خارجي در اين كشور براي ايجاد ناامني و همچنين تغيير و تحولات منطقه‌اي و نيز رابطه آينده مصر و ايران پاسخ داد.

* مصر بايد به سوي سازندگي گام بردارد

وي در آغاز اين مصاحبه درباره نقش مبلغان در حفظ دستاوردهاي انقلاب 25 ژانويه با مهم توصيف كردن جايگاه و نقش آنها اظهار داشت كه مبلغان مصري بايد تمام توان خود را بر تشويق كارگران و نيروهاي مولد مصر جهت كار و تلاش هرچه بيشتر و دوري از برگزاري اعتصاب‌هاي بي‌مورد و تعطيلي كار متمركز كنند، چون اين موضوع موجب توقف رشد و پيشرفت كشور خواهد شد كه وابستگي كشور را به خارج به دنبال خواهد داشت.

* دست‌هايي خارجي درصدد توطئه عليه مصر هستند

مفتي مصر درباره وجود دست‌هاي خارجي كه تلاش دارند، به ثبات و استقرار مصر ضربه وارد كنند، گفت: با كمال تاسف نمي‌توان منكر توطئه‌ها و ايادي خارجي براي ايجاد فتنه و اختلاف در كشور و ايجاد شكاف‌ ميان طوايف مصري و از بين بردن وحدت ملت شد و اين موضوع آشكارا در بسياري از حوادث جاري در داخل مصر قابل ملاحظه است، همان‌گونه كه تاريخ مصر مملو از توطئه‌هاي دشمنان اين كشور براي ايجاد شكاف ميان طوايف آن است كه اين ملت تاكنون موفق شده‌، همه اين توطئه‌ها را پشت سر بگذارد و اكنون نيز اطمينان دارم، موفق خواهد شد، توطئه‌هاي كنوني را خنثي و همچنان وحدت خود را حفظ كنند.
وي تاكيد كرد كه آنچه هم اكنون از ملت مصر خواسته مي‌شود، اين است كه چه قبطي و چه مسلمان همه به وظيفه و تكليف ديني خود عمل كنند و هرآنچه در توان دارند، براي سربلندي مصر و عبور آن از اين مرحله حساس تاريخي به كار گيرند،‌ بويژه آن كه ما مصري‌ها اعتقاد داريم، فتنه‌گران و آشوب طلبان هيچ‌گاه به موفقيت نخواهند رسيد.

* ثبات و استقرار مصر هيچ‌گاه خواسته امريكا و اسرائيل نيست

علي جمعه در پاسخ به اين سوال كه ايجاد عدم استقرار و ثبات در مصر بيش از هر چيز به سود كدام طرف‌ها خواهد بود، گفت: بي‌شك كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا و اسرائيل از جمله طرف‌هايي هستند كه خواهان تضعيف ملت مصر و مكيدن خون آنها هستند تا مبادا كشورهاي عربي جاني دوباره بيابند و با ضعيف نگهداشتن آنها كشورهاي غربي بتوانند، نقشه‌هاي استعماري خود در اين منطقه را به منصه ظهور برسانند كه نمونه آشكار و عيان اين نقشه‌ها در عراق و سودان قابل ملاحظه هستند.
وي درباره نحوه برخورد با اين خطرها تاكيد كرد كه بايد همه ملت مصر يك جان در يك پيكر شوند و با اتحاد خود به تمام جهانيان ثابت كنند كه مصر با فرهنگ و تاريخ و تمدن و مذهبش مي‌تواند، ‌به دولت مدني تبديل شود كه در آن جز صداي حق و حقيقت و عدل و مساوات چيزي به گوش نرسد.

* حوادث داخل مصر با هدف ايجاد جنگ داخلي صورت مي‌گيرد

وي در خصوص حوادث ماسپيرو كه اخيرا جنجال زيادي در مصر به راه انداخته بود، گفت: بي‌شك كساني‌كه موجبات حوادث ماسپيرو را فراهم كردند، نمي‌توان مسلمان يا مسيحي ناميد بلكه آنها مشتي اخلالگر و آشوب طلب بودند كه با سوء استفاده از شرايط تلاش داشتند، نيات و اهداف خود را عملي كنند، به همين منظور ما اعتقاد داريم كه عاملان حوادث ماسپيرو بايد براساس قانون مجازات شوند.
مفتي مصر با اشاره به اين‌كه حوادث تعدي و تجاوز و بروز ناامني پس از انقلاب مصر به شدت افزايش يافته است، هشدار داد در صورتي‌كه اقدامي اساسي براي مقابله با اين اقدامات فتنه‌انگيزانه صورت نگيرد، بايد شاهد برافروخته شدت آتش جنگ‌هاي داخلي در مصر باشيم، به همين دليل به نظر مي‌رسد براي حفظ ثبات و استقرار كشور بايد در انديشه چاره‌اي اساسي باشيم و در اين ميان همه براي حفظ استقرار و ثبات و امنيت مصر مسئول هستند، چه انديشمندان و متفكران چه نيروهاي پليس و نيروهاي امنيتي.

* همواره مخالف موروثي كردن قدرت در مصر بودم

اما در خصوص اين‌‌كه هنگام صدور فتوا در معرض فشار رژيم سابق بوده‌اند،‌ يا خير علي جمعه مي‌گويد كه به حمد الله صدور فتواي مربوط به موروثي كردن قدرت و به ارث بردن قدرت از پدر به پسر را رد كردم و قاطعانه گفتم كه موروثي كردن قدرت شرعا جايز نيست چرا كه كشور ملك نيست كه از پدر به پسر ارث برده شود.

* هولوكاست واقعي در نوار غزه در حال وقوع است

وي درباره جنايات رژيم صهيونيستي كه هر روز آنها را در حق ملت فلسطين مرتكب مي‌شود، گفت: اسرائيل دست به كشتارها و قتل‌عام‌هاي بسياري در نوار غزه و سرزمين‌هاي اشغالي مي‌زند و اين به نظر من يك هولوكاست واقعي است، چون اسرائيل فجيع‌ترين جنايات از جمله مجازات جمعي را در حق فلسطيني‌ها مرتكب مي‌شود و صهيونيست‌ها در واقع نقطه سياهي را در تاريخ بشريت تشكيل مي‌دهند، چون جنايات آنها ماوراي جناياتي است كه مدعي هستند، نازي‌ها در حق آنها مرتكب شدند، آنها اقدام به شهرك‌سازي و شهرك‌نشيني و بيرون راندن ساكنان اصلي اين سرزمين و محو و يهودي كردن تمام مقدسات اسلامي و مسيحي مي كنند و جامعه جهاني در برابر تمام اين جنايات سكوت اختيار كرده است و نمونه اخير تجاوزات و تعدي‌هاي رژيم صهيونيستي در تعدي و تجاوز به قبور و مزارهاي مسلمانان بود كه در سكوت مطلق جامعه جهاني تمام اين جنايات به اجزا گذاشته شدند،‌ بي‌آنكه حتي رسانه‌ها زحمت پخش اين تجاوزات را هم به خود بدهند.

* ملت‌ها و حكام عرب بايد براي نجات جهان اسلام به حركت درآيند

مفتي مصر درباره نقش حكام و ملت‌هاي عرب گفت كه چه ملل عربي و چه حكام عرب بايد به مقابله با اين اقدامات رژيم صهيونيستي بپردازند، بويژه اقداماتي كه در راستاي يهودي سازي قدس شريف صورت مي‌گيرد يا شهرك‌سازي و محو نمادهاي اسلامي و مسيحي.

*تروريست واقعي اسرائيل است

علي جمعه درخصوص متهم كردن مقاومت اسلامي به تروريسم گفت: بي‌شك آنچه كه اسرائيل دست به آن مي‌زند،‌ تروريسم است،‌ چون صهيونيست‌ها اقدام به اشغال كامل يك سرزمين و ترور كامل يك ملت كردند و چون فلسطينيان به دفاع از خود برمي‌خيزند، تروريسم خوانده مي‌شوند.

* انسان عاقل رابطه با اسرائيل را نمي‌پذيرد

وي درباره عادي سازي روابط با اسرائيل گفت: يك انسان عاقل چگونه مي‌تواند، با رژيمي كه در زمين به فساد برخاست و محرمات را حلال و حلال را تحريم كرد، رابطه داشته باشد، الازهر اعلام كرده تا زماني كه اسرائيل به حق فلسطيني اعتراف نكند و آنها را به رسميت نشناسند، برقراري هرگونه رابطه با رژيم صهيونيستي را رد مي‌كند.

* گفت‌وگوي تمدن‌ها سودي به حال جهان اسلام نداشته است

مفتي مصر در خصوص گفت‌وگوي تمدن‌ها گفت: گفت‌وگوي ميان ملت‌ها بسيار مهم و مفيد است، چون موجب نشر فرهنگ تسامح و بخشش و گذست در برابر طرف ديگر را در سراسر جهان منتشر مي‌كند، اين درحالي است كه دين اسلام نيز تاكيد بسياري بر گفت‌وگو و تسامح كرده است و ما اعتقاد داريم از گفت‌وگوست كه حقايق رخ مي‌نمايند، به شرط آن‌كه اين گفت‌وگو يك گفتگوي واقعي باشد و به نظر من هيچ‌گاه گفت‌وگوي تمدن‌ها برخورد تمدن‌ها را به دنبال نخواهد داشت، برخلاف آنچه كه برخي تصور مي‌كنند و مدعي آن هستند، بلكه مي‌تواند راه حركت به سوي تمدن واقعي بشري را هموار سازد.

با اين حال علي جمعه تاكيد مي‌كند كه هم اكنون سودي از گفت‌وگوي تمدن‌ها كه مد نظر وي، مسلمانان و غير مسلمانان است،‌ عايد جهان اسلام نمي‌شود، چون مساوات و برابري در مذاكره و گفت‌وگو ميان تمدن اسلام و تمدن غرب مشاهده نمي‌شود،‌ به همين دليل اين گفت‌وگو از ديد ما مردود و غيرمقبول است.

* از تقريب مذاهب بايد براي اتحاد جهان اسلام بهره گرفت

اما درباره تقريب ميان مذاهب شيعه و سني مفتي مصر معتقد است كه مفهوم تقريب مذاهب شيعه و سني به معناي اين نيست كه يك مذهب جاي مذهب ديگر را اشغال كند، يا طرفي از اعتقادات خود به سود اعتقادات طرف ديگر چشم پوشي كند، بلكه بايد در اين شرايط كه جهان اسلام به شدت درگير مشكلات و اختلافات است، از اين اقدام براي وحدت بخشيدن به جهان اسلام و استفاده از اين وحدت براي مقابله با دشمنان بهره‌برد.

* بازگشت روابط ايران و مصر به سود جهان اسلام است

مفتي مصر در پايان درباره بازگشت روابط مصر و ايران به حالت عادي و سابق خود گفت كه بازگشت اين روابط به شكل عادي خود بي‌شك به سود جهان اسلام و مسلمانان است و در اين ميان بايد ميان برخي رفتارها كه هدف آنها فتنه‌انگيزي و ايجاد اختلافات طايفه‌اي است با برخي ديگر كه خواهان وحدت ميان مسلمانان است،‌ تمايز قائل شد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران