تونس

جهان نيوز- نزديكي گفتمان سياسي حزب اسلامگراي النهضه به دردها و رنج‌هاي شهروندان تونسي از جمله مهمترين عوامل موفقيت اين جنبش در انتخابات تونس بود. فعالان اين جنبش تافته‌اي جدا بافته از شهروندان عادي نبودند ‌بلكه خود را همچون مردم عادي در درد و رنج‌هاي آنها شريك مي‌دانستند.


به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيره، سرانجام نتايج نهايي و رسمي انتخابات پارلماني تونس اعلام شد و حزب اسلام‌گراي نهضت اسلامي اين كشور موفق شد، 41 درصد كرسي‌هاي پارلمان را از آن خود كند و با اختلاف زياد در صدر قرار گيرد.

* توجه به خواسته‌هاي مردمي

كارشناسان علوم اجتماعي از جمله مهمترين عوامل پيروزي جنبش النهضه تونس در اين انتخابات را نزديكي سخنان سياسي حزب با دردها و رنج‌ها و خواسته‌هاي مردم تونس مي‌دانند.
اين كارشناسان بر اين باورند،‌اين عامل موجب تمايز جنبش النهضه از ديگر رقباي خود در انتخابات مجلس موسسان شد، درحالي كه در اين ميان سوابق مبارزاتي و بهره‌مندي از شبكه گسترده و پرنفوذ اعضايش را هيچ‌گاه در اين موفقيت ناديده نمي‌گيرند.
در واقع حزب النهضه موفق شد، در اولين انتخابات آزادي كه از زمان سرنگوني رژيم ديكتاتوري زين العابدين بن علي در تونس برگزار شد، 90 كرسي از مجموع 217 كرسي مجلسس موسسان، يعني 41 درصد كرسي‌ها را به خود اختصاص دهد.

* عبد الستار السحباني: تونس‌ها بر اين باورند، النهضه تنها مي‌تواند بر فساد غلبه كند

عبد الستار السحباني، رئيس جمعيت علوم اجتماعي تونس در باره پيروزي النهضه اعتقاد دارد كه اين جنبش از زمان پيروزي انقلاب راه بسيار سختي را پيمود و هميشه موضع معارض را در دولت‌هاي پيشين تونس داشته و همواره از مشاركت در دولت‌هايي كه گرايش‌هاي سياسي خاصي بر آنها حاكم بودند، امتناع كرده است، به همين دليل شهروندان تونسي بر اين باورند كه النهضه تنها جنبشي است كه مي‌تواند بر فساد حاكم بر كشور غلبه كند و موجبات نجات آنها از وضع موجود را فراهم آورد.

* ماهر تريمش: جنبش در انتخابات واقع‌گرا و آگاه نشان داد

اما "ماهر تريمش"، استاد علوم جامعه شناسي دانشگاه تونس در خصوص ارزيابي روند و اقدامات جنبش در تبليغات انتخاباتي تاكيد كرد كه جنبش در تبليغات انتخاباتي خود همواره خط‌مشي را برگزيد كه بيانگر واقع‌گرايي، متانت و آگاهي و شعور جنبش بود و اين نكته‌اي بود كه با استقبال راي دهندگان تونسي مواجه شد.
اين استاد علوم جامعه شناسي تاكيد كرد كه مسئولان جنبش بارها نشان دادند كه به خوبي توان اداره بحران‌هايي كه پس از انقلاب در عرصه سياسي و انتخاباتي تونس ظهور كردند،‌ را دارند و در عين حال از اشتباهات و خطاهاي احزاب سياسي ديگر استفاده كردند.
تريمش بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه احزاب رقيب النهضه با مسئله هويت ملت تونس به شكلي تحريك‌آميز برخورد كردند و در اين‌باره توجه ما را به بحراني جلب مي‌كند كه پس از پخش يك فيلم كارتوني توسط شبكه نسمه واكنش‌هاي بسياري را در تونس به همراه داشت.
وي مي‌افزايد: درحالي‌كه طرف‌هاي سياسي مختلف تلاش داشتند در برابر اين فيلم يك‌جانبه گرايانه قضاوت كنند و به عاملي جهت تحريك جامعه تونسي تبديل شوند، النهضه تلاش كرد،‌ با اتخاذ ميانه‌روي و تلفيق دو بعد تمدن و نوگرايي سوء تفاهمات پيش آمده را رفع كند و اين نوعي آرامش و اطمينان خاطر به جامعه تونسي مي‌بخشيد، اين درحالي است كه نبايد اداره اين بحران در بعد ديني آن توسط جنبش را كه به شكلي بسيار خوب انجام شد، ناديده گرفت.

* ريشه‌هاي عميق تاريخي از ديگر عوامل موفقيت النهضه

اين استاد دانشگاه تونس از ديگر عوامل موفقيت جنبش النهضه را در ريشه‌هاي تاريخي جنبش و ارتباط آن با مبارزات ضد رژيم ديكتاتوري بن علي ملاحظه مي‌كند و معتقد است، مبارزات سياسي النهضه چيزي نيست كه از ياد و خاطره شهروندان تونسي محو شود و با قدرت در ياد و خاطر آنها حك شده است.

* منصور الكلابي: عدم موفقيت الگوهاي ملي‌گرا و چپگرا در تونس

اما "منصور الكلابي"، پژوهشگر علوم اجتماعي عوامل موفقيت النهضه را فراتر از اين‌ها مي‌بيند و معتقد است، ارائه ناموفقي از نمونه‌هاي ملي‌گرايانه و چپگرايانه به جامعه تونس پس از استقلال كه روي كار آمدن نطام هاي استبدادي و ديكتاتوري را در اين كشور به همراه داشت،‌ موجب شد تا تونسي‌ها از اين نمونه‌ها روي گردان شوند.

* مشارمت در درد و رنج و خواسته‌هاي مردمي

از سوي ديگر وي بر عامل ديگري دست مي‌گذارد كه آن را در موفقيت النهضه بسيار مهم مي‌داند و آن اين‌كه جنبش النهضه به خوبي راه تعامل و برخورد با دردها و رنج‌ها و غصه‌هاي مردم را مي‌دانست و فعالان جنبش تافته‌اي جدا بافته از شهروندان عادي نبودند، ‌بلكه هر روز در كنار آنها صبح را به شب و شب را به صبح مي‌رساندند و اين تاثيري بسزا بر راي‌ دهندگان مي‌گذاشت.
وي در ادامه مي‌افزايد: جنبش غير از آن بر اعمال و اقدامات خيريه تاكيد و بر خطاب ديني به روز و همخوان با شرايط حاكم تمركز بسيار داشت و همواره مردم تونس را در طول تاريخش مردمي مسلمان و ميانه‌رو در افكار و انديشه‌ها مي‌خواند. در حالي‌كه اگر سخنان نيروهاي چپ را بررسي و تحليل كنيم،‌ در خواهيم يافت كه سخنان اين نيروها همچنان قشر خاصي از جامعه يا همان نخبگان را مورد خطاب قرار مي‌داد و هيچ‌گاه در آن نشانه‌اي از پاسخ به خواسته‌ها و دردها و رنج‌هاي ملت تونس مشاهده نمي‌شد.

* صلاح الدين الجورشي: موفقيت با وجود شبكه قدرتمند ياران حزب

اما در بعد ساختاري صلاح الدين الجورشي، كارشناس جنبش‌هاي اسلامي مي‌گويد كه جنبش از اميتازي بهره مي‌برد كه ديگر حزب‌ها و جنبش‌ها به ندرت از آن برخوردار بودند و آن داشتن شبكه‌اي قدرتمند از ياران و وفاداران به جنبش در تمام شهرها و روستاهاي تونس بود.
وي تاكيد كرد: اين افراد داراي قدرت ارتباطي بسيار عالي و بالايي بودند و اين موضوع اين امكان را براي جنبش فراهم مي‌ساخت تا نفوذ و رسوخ انتخاباتي گسترده‌اي در ميان مردم داشته باشد،‌ امتيازي كه ديگر احزاب سياسي از آن بي‌بهره بودند.
البته الجورشي به ضعيف بودن رقبا هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: واقعيت امر اين است كه نيروهاي سياسي چپ‌گرا و نوگرا خود را چندان آماده و مهيا در برابر النهضه نمي ديدند تا با آن به رقابت برخيزند و درحالي‌كه اين نيروها انرژي و وقت خود را به حمله به النهضه سپري كردند، النهضه تلاش خود را بر برقراري هرچه بيشتر رابطه با مردم و شنيدن مشكلات آنها متمركز كرده بود.

* مسئوليت سنگيني كه بر دوش النهضه نهاده شده است

و سرانجام اين‌كه الجورشي درباره مهمترين مسئوليت‌هايي كه در مرحله آينده بر عهده جنبش النهضه است، گفت: جنبش بايد به اين نكته بسيار مهم توجه داشته باشد كه هم اكنون مسئوليت بزرگي برعهده آن گذاشته شده كه در پاسخ به خواسته‌هاي سقف بالاي شهروندان تونسي نمود پيدا مي‌كند و براي اينكه النهضه در انتخابات آتي همچنان بلامنازع باقي بماند، بايد كه به اين خواسته‌ها پاسخ گويد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران