مصر

خبرگزاري فارس: در پي تهديد رژيم صهيونيستي عليه ايران، مقامات سياسي، ديني و رسانه‌هاي مصر نسبت به تبعات غيرقابل پيش‌بيني اين تهاجم هشدار داده و كمپيني در حمايت از ايران تشكيل دادند.


به گزارش خبرگزاري فارس، تهديد رژيم صهيونيستي به حمله نظامي عليه تأسيسات هسته‌اي كشورمان بازتاب‌هاي مختلفي را در منطقه و محيط بين‌المللي داشته است و برخي كشورها در اظهارنظرهاي خود با اشاره به تبعات غيرقابل پيش‌بيني اين تهاجم كه ممكن است كل منطقه را دچار تنش و بي‌ثباتي كند، رژيم صهيونيستي را از اين عمل نابخردانه منع كرده‌اند.

اما در اين بين مقامات سياسي و ديني و رسانه‌هاي مصر به عنوان كشوري مهم در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا كه در همسايگي رژيم صهيونيستي قرار دارد نيز واكنش‌هاي مختلفي داشته‌اند.

* كارشناسان مصري: پاسخ ايران اضمحلال اسرائيل را رقم خواهد زد

كارشناسان سياسي مصر پاسخ تهران به حمله رژيم صهيونيستي را محكم و كوبنده خواندند.
آنها احتمال حمله اين رژيم به تاسيسات هسته‌اي ايران را در شرايط كنوني بعيد دانسته و ابراز داشتند كه آنچه الان روي مي‌دهد، تلاش براي كشاندن ايران به سويي است كه اين تهديدات براي آن عادي شود.

"صفوت الزيات" تحليلگر مسايل نظامي و كارشناس مصري در اين زمينه گفت كه زمان براي آغاز حمله اسرائيل به ايران مناسب نيست، مشكلات زيادي در اين زمينه وجود دارد كه ممكن است همه آن را ندانند و آن شكاف زياد در كاخ سفيد در زمينه دو مفهوم قدرت ايران در ساخت سلاح هسته‌اي و توانمندي‌هاي هسته‌اي اين كشور است.

سرتيپ "يوسف الشرقاوي" كارشناس نظامي مصري نيز در اظهاراتي گفت كه ايران منابع قدرت زيادي را در اختيار دارد و مي‌تواند به هر حمله اسرائيل پاسخ دهد. ايران برگه‌هاي زيادي در اختيار دارد كه سوريه، مقاومت لبنان و مقاومت فلسطيني بخشي از اين برگه‌هاست و با تمام قدرت ممكن به حملات اسرائيل پاسخ خواهد داد. پاسخ ايران آغاز اضمحلال اسرائيل را رقم خواهد زد.

* فتواي جهاد در كنار ايران عليه اسرائيل و آمريكا

علما و روحانيون مصري نيز در مقابل اين تهديد بي‌تفاوت نبوده و در برخي موارد حتي فتواهايي در لزوم حمايت جهان اسلام از ايران در برابر حمله رژيم صهيونيستي را نيز صادر كردند.

شيخ طريقت عزميه "علاء ماضي ابو العزائم" در اين خصوص اعلام داشت كه در صورت حمله به ايران طريقت عزميه، مريدان و پيروان اين طريقت آمادگي كامل خواهند داشت، در كنار ايران بجنگند و او فتواي جهاد براي مقابله با خطر آمريكا و صهيونيسم را خواهد داد.

شيخ "عبدالحميد الاطرش" رئيس سابق كميته فتواي الازهر مصر نيز در اين بين با اتخاذ يك موضع قاطع اعلام كرد كه هر كشور عربي و اسلامي عليه ايران به آمريكا كمك كند، جنايتكار است.
"الاطرش" تأكيد كرد: هر كشور عربي يا اسلامي كه با آمريكا عليه ايران همكاري كند، گناهكار و مرتكب جنايت در حق اسلام شده زيرا دشمني را ياري كرده كه نه به خدا ايمان دارد و نه به رسولش.

* كمپين حمايت از ايران در مصر

پس از اعلام برخي جريان‌هاي اسلام‌گراي مصر كه در صورت تحقق چنين حمله‌اي اعلام جهاد داده و در كنار برادران ايراني خود به مبارزه با اسرائيل و آمريكا خواهند پرداخت، كمپيني در فيس‌بوك به اين مناسبت ايجاد شد.

شعار "با هم در برابر سلطه صهيونيسم" و با استفاده از وسايل و ادوات مورد استفاده در انقلاب‌هاي عربي، كمپيني در شبكه‌ فيس‌بوك پديدار شد كه سلطه صهيونيسم بر كشورهاي اسلامي و تهديدات اسرائيلي و آمريكايي عليه ايران را رد و محكوم مي‌كند.

اين كمپين اولين كمپين مردمي است كه در مصر صرفاً براي حمايت از ايران راه‌اندازي ‌شد و 6 عبارت را براي آگاهي و بيداري شهروندان مصري از خطر صهيونيسم نه تنها عليه ايران كه عليه جهان اسلام و عرب مورد استفاده قرار داد.

اين جملات عبارتند از: "با هم عليه سلطه صهيونيسم برجهان اسلام"، "زخم جديد در پيكره جهان اسلام نه"، "عراق و افغانستان جديد نه"،"ناكامي انقلاب‌هاي بهار عربي نه"، "حمله به ايران نه"، "تحريم و مجازات ايران نه".

* موضع تند ملت مصر يكي از دلايل عقب‌نشيني آمريكا در مقابل ايران

علاوه بر موارد ذكر شده دهها مقاله و گزارش در مطبوعات مصري در اين خصوص منتشر شد كه محوريت غالب آنها ناتواني رژيم صهيونيستي و حتي آمريكا از چنين اقدامي بود كه ممكن است موجوديت رژيم صهيونيستي را با چالش روبرو كند.

بر اساس گزارش خبرنگار فارس از قاهره، يكي از دلايل عقب نشيني مقامات آمريكايي از اظهارات اوليه خود در مورد حمله به ايران به موضع مصر پس از انقلاب و ترس از واكنش مردم اين كشور همسايه با رژيم صهيونيستي بازمي‌گردد كه ممكن است مصر را به ايراني ديگر در منطقه تبديل كند.

آمريكا پس از سقوط مبارك تلاش زيادي در كاستن از نفرت ملت مصر نسبت به خود داشته كه ممكن است با اين حمله به آن دامن زده شده و عواقب غير قابل پيش بيني براي منافع منطقه‌اي اين كشور و همچنين رژيم صهيونيستي داشته باشد.

اگر چه مقامات حكومتي مصر واكنش چنداني به اين تهديد نداشتند اما نگراني آمريكا اين است كه در صورت حمله به ايران، حكومت اين كشور به ناچار تن به خواسته ملت خود داده و با آنان در حمايت از ايران همراهي كند.

چند روز پس از انقلاب مصر، هزاران نفر از مردم قاهره با برگزاري تظاهرات در برابر سفارت رژيم صهيونيستي خواستار اخراج سفير اين رژيم از مصر شدند كه در پي آن سفير اين رژيم گريخت. اين موضوع نشان داد كه مصر پس از مبارك، همانند گذشته ديگر نقطه اتكا و شريك استراتژيك رژيم صهيونيستي نيست و از اين پس تغيير در سياست خارجي مصر در قبال اين رژيم قابل پيش‌بيني است.

همين موضوع باعث شده، مردم مسلمان مصر كه در آينده سياسي اين كشور نقش تعيين كننده‌اي خواهند داشت، در قبال مواضع رژيم صهيونيستي عليه كشورهاي مسلمان منطقه حساس شده و اجازه فعاليت عليه جهان اسلام را مانند گذشته به اين رژيم ندهند كه موضع‌گيري آنها در قبال تهديد ايران يكي از اين موارد بوده و اين رژيم را وادار مي‌كند احتياط بيشتري را در سياست خارجي خود لحاظ كند؛ موضوعي كه دست ايران را در تحولات آينده بالاتر از آمريكا و رژيم صهيونيستي قرار داده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران