تهران - يکي از رهبران حزب عمل مصر با بررسي عملکرد آمريکا درجهان و با ذکر شواهد و قراين، نتيجه گيري مي کند که آمريکا، يک ببر کاغذي و دولتي شکست خورده است.
به گزارش روز شنبه گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، "محمد السخاوي" در تحليلي که در پايگاه خبري المحيط منتشره شده، دلايل ناکامي دولت آمريکا را با آوردن شواهدي چنين بر شمرده است:
1- اولين نشانه هاي شکست آمريکا از زبان ژنرال جان ابي زيد فرمانده نيروهاي آمريکايي در خاورميانه بيان شد که گفته بود در صورتي که راهي براي توقف "افراط گرايي اسلامي رو به رشد" نيابيم جنگ جهاني سوم به راه خواهد افتاد.
وي در سخنانش به مقايسه ظهور فاشيسم در اروپا - در دهه هاي 20 و 30 قرن گذشته که راه را براي آغاز جنگ جهاني دوم هموار کرد- با عقايدي مي پردازد که به ادعاي وي نيروي محرکه شبکه القاعده است.
صرف نظر از گرايش صليبي در اظهارات ابي زيد، سخن وي کاملا با گفته هاي کاندوليزا رايس وزير خارجه سابق آمريکا در مصر به هنگام رياست نشست گروه 6+ 2 ( حوزه خليج فارس، مصر واردن) در تضاد است که گفته بود آمريکا قصد دارد با آبرو از عراق خارج شود.
اين امر نشانگر آن است که شکست آمريکا در عراق حتي رايس را وادار کرده است از محافظه کاري ديپلماتيک در توصيف مخمصه اي که کشورش در عراق در آن دست وپا مي زند دست بردارد و دنبال راهي بگردد که اين کشور را با حفظ آبرو از عراق نجات دهد.
دقيق ترين توصيف شکست آمريکا در عراق نيز از زبان کوفي عنان دبير کل سابق سازمان ملل متحد بيان شد که خواستار مشارکت سوريه و ايران در حل مشکل عراق و کمک به حکومت بغداد براي پايان دادن به درگيري هاي طايفه اي شده بود.
وي در يک کنفرانس خبري در ژنو گفته بود که ايالات متحده از سويي براي عقب نشيني از عراق و از سوي ديگر براي آرام کردن اوضاع در اين کشور پيش از ترک آن تحت فشار است.
عنان با اشاره به اينکه ايالات متحده در عراق به درد سر افتاده است گفته بود: اين کشور در دامي گرفتار شده است که نه قادر به ماندن است و نه قادر به خارج شدن...بنابراين بايد گفت که زنده باد عراق و نيروهاي مقاومت در اين کشور.
2- شکست آمريکا در عراق دروازه پيروزي حزب الله در جنگ اخير بر ضد صهيونيست ها در فلسطين بود چرا که نيروهاي مقاومت در عراق، آمريکا را به جسدي بي روح تبديل کردند و حزب الله نيز شکست سنگيني به صهيونيست ها وارد کرد و سامانه پيشرفته نظامي آمريکا و رژيم صهيونيستي را به زانو درآورد. مجموعه اي از نيروي انساني، فناوري اطلاعات جاسوسي و... بنابراين بايد گفت زنده باد لبنان و نيروهاي مقاومت لبناني.
3- پايداري سودان و ملت اين کشور در واقع شکستي براي ايالات متحده است و سبب عقب نشستن اين کشور در سودان شده است چرا که پس از اصرار واشنگتن براي جايگزيني نيروهاي اتحاديه آفريقايي با نيروهاي بين المللي وابسته به سازمان ملل متحد، سخن از مشارکت نيروهاي سازمان ملل با نيروهاي وابسته به اتحاديه آفريقا براي حفظ امنيت در دارفور به ميان آورد .در حال حاضر نيز موضع بين المللي بسيار به موضع سران سودان نزديک شده است که نقش سازمان ملل را تنها در ارائه کمک مالي به نيروهاي اتحاديه آفريقا براي بهبود عملکردشان در درافور خلاصه کرده است.
بنابراين، اين نزديکي هم نشانگر پايان و شکست راهبرد آمريکا در سودان است که قصد داشت با اخلال در کار سيستم قضايي و پليس سودان در دارفور با هدف جدا کردن دارفور از اين کشور، دولت خارطوم را سرنگون کند. بنابراين مي توان نتيجه گرفت که آمريکا ببري کاغذي است.
4- در سومالي نيز شبه نظاميان دادگاههاي اسلامي با پيروزي بر رهبران جنگي و مزدوران آمريکا در اين کشور بيش از سه چهارم خاک اين کشور را آزاد کردند. سران دست نشانده دولت انتقالي نيز با کشتي هاي آمريکايي از اين کشور پا به فرار گذاشتند.
اين پيروزي موجب دگرگوني در اوضاع راهبردي منطقه شاخ آفريقا شد به گونه اي که اتيوپي هم اکنون از مقابله با شبه نظاميان دادگاههاي اسلامي سومالي در اين کشور ناتوان است و از گسترش انقلاب به خاک خود که 60 درصد جمعيت آن را مسلمانان تشکيل مي دهند مي هراسد.
علاوه بر آن بهبود روابط اريتره و سودان و تبديل آن از حالت دشمني به همکاري و دوستي و تبديل اريتره به عمق راهبردي دادگاه هاي اسلامي در مقابله با حمايت آمريکا از اقدامات خصمانه اتيوپي بر ضد اريتره از ديگر نشان هاي شکست ايالات متحده است.
5- در فلسطين نيز جنبش حماس و ساير گروههاي مقاومت جانبداري کامل آمريکا از رژيم صهيونيستي را به چالش کشيده و اعلام کرده اند که اين رژيم را به رسميت نخواهند شناخت. آنها موشکهاي خود را بهبود مي بخشند و با انجام عمليات شهادت طلبانه فشارهاي آمريکا و کشورهاي عربي را به چالش مي کشند. حماس تهديد کرده است که انتفاضه سوم را به راه خواهد انداخت .پيروزي حزب الله و پايداري حماس و گروههاي فلسطيني آغازي براي شکست نقشه هاي رژيم صهيونيستي است که اين رژيم را از همپيمان راهبردي آمريکا به باري استراتژيک بر دوش اين کشور تبديل کرده است.
6- درک صحيح ايران از شکست آمريکا در عراق و تضعيف نظامي و راهبردي نيروهاي آمريکايي در آنجا به ايران يک ويژگي راهبردي براي محاصره ايالات متحده در خليج فارس و پيشبرد طرح هسته اي خود داده است.
7-در افغانستان مقاومت افغان پيروزي هاي بسياري بر ضد نيروهاي ناتو و بين المللي کسب کرده اند. گزارشهاي رسيده از اين کشور نشانگر تماسهاي کشورهاي غربي با گروهک طالبان براي توقف عمليان نظامي و مشارکت اين گروهک در حکومت يا به دست گرفتن حکومتهاي محلي در سه ولايت خبر مي دهند .
فرمانده نيروهاي بين المللي در افغانستان نيز با اشاره به ضعف نيروهاي بين المللي در برابر نيروهاي مقاومت تاکيد کرده است: ما از زمان پايان جنگ جهاني دوم تاکنون سخت ترين درگيري ها را در افغانستان تجربه کرده ايم.
8- قاره آمريکاي جنوبي نيز شاهد تحولات بسياري بوده است که نتايج انتخابات رياست جمهوري در چند کشور اين قاره گوياي امر است. در بيشتر اين کشورها از جمله بوليوي ونزوئلا و نيکاراگوئه (پس از پيروزي دانيل اورتگا رئيس جمهور سابق نيکاراگوئه) جريانهاي چپ گرا بر روي کار آمده اند.
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا، پيروزي اورتگا در نيکاراگوئه را نشانگر پايان ايفاي نقش اين قاره به عنوان حياط خلوت آمريکا توصيف کرد.
9- نزديک شدن هند و چين به يکديگر و افزايش حجم مبادلات تجاري 2 کشور به 40 ميليارد دلار که اين دو کشور را در برابر آمريکا به 2 غول اقتصادي تبديل مي کند.
نويسنده اين تحليل در پايان اين پرسش را مطرح مي کند که آيا با همه اين شواهد جاي ترديدي هست که آمريکا يک دولت شکست خورده و ناکام است.
ايرنا


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران