تونس

خبرگزاري دانشجويان ايران - يك كار شناس مسايل آفريقا با اشاره به تصدي منصب نخست‌وزيري از سوي دبيرکل جنبش النهضه در تونس گفت: اگر اسلام‌گرايان سابقه درخشاني از خود در دوره انتقالي به جاي گذارند، آينده تونس نيز به طور کامل در اختيار آن‌ها خواهد بود، اما اگر آن‌ها نتوانند به مطالبات مردم پاسخ گفته و کشور را از بحران پيش روي خود در زمينه اقتصادي رها سازند، احزاب معارض النهضة از اين مساله براي حضور پررنگ خود در آينده، سوء استفاده خواهند كرد.


امير زياد زاده كارشناس مركزمطالعاتي آفران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي ايسنا درباره انتخاب اولين رييس جمهور تونس بعد از انقلاب اين كشور اظهار كرد: پس از پيروزي حزب کنگره براي جمهوري در انتخابات مجلس موسسان به عنوان دومين حزب پيروز در اين انتخابات، جنبش اسلامگراي النهضه با حزب دوم و سوم پيروز در اين انتخابات ائتلاف كرده و توافق کردند که منصب رياست جمهوري به دومين حزب پيروز در اين انتخابات اختصاص داده شود.

وي ادامه داد: بايد به اين نكته توجه كرد كه جريان‌هاي حاکم بر کشور تونس به دو دسته اسلام‌گرا و ليبرال تقسيم مي‌شوند و هر کدام از جريان‌هاي مذکور از نفوذ و قلمرو گسترده‌اي در کشور برخوردار هستند، اما انتخاب دکتر منصف مرزوقي به عنوان رئيس جمهور موقت مردم کشور تونس تا حد بسيار زيادي جهت جلب افکار عمومي و رضايت جريان ليبرال حاکم بر جامعه انجام گرفته و از طرف ديگر از آن جا که اين حزب پس از جنبش النهضة بيشترين آرا را به خود اختصاص داد، تصدي اين منصب طبق توافقات انجام شده به اين حزب تعلق مي‌گرفت.

اين كار شناس مسايل آفريقا اضافه كرد: انتخاب وي به عنوان رئيس جمهور، تا حد زيادي موج اعتراض ها، مخالفت احزاب و گروه هاي معارض جنبش اسلامگراي النهضة را مي کاهد؛ چراکه با اين انتخاب، احزاب ليبرال و لائيک نيز در ميان مناصب اصلي حکومت، از نماينده برخودار مي شوند. به هر حال با انتخاب وي، امور تا حد زيادي به روال عادي خود بازخواهد گشت و از طرف ديگر با توجه به ائتلاف شکل گرفته ميان احزاب اسلام گرا و ليبرال در خصوص پست هاي کليدي حکومت، اين کشور در مسير ترقي و اعتلا قرار خواهد گرفت.

وي درباره ميزان توانايي منصف المرزوقي به عنوان رييس جمهور تونس دربر آورد كردن مطالبات مردم تونس افزود: مرزوقي در جامعه تونس جداي از گرايش هاي سياسي اش، به عنوان يک فرد معتدل و ميانه‌رو در تمامي جهات شناخته مي‌شود. وي پس از آن که روز سه‌شنبه به عنوان چهارمين رئيس جمهور تونس به طور موقت انتخاب شد، بر ايجاد يک حکومت دموکراتيک، جمهوري‌خواه و چندحزبي تاکيد كرد. اظهارات اوليه مرزوقي حاکي از آن است که وي قصد دارد جهت اداره امور کشور و پيشبرد آن در زمينه‌هاي مختلف از تمامي طيف‌هاي سياسي استفاده کند تا بدين وسيله در ميان احزاب و گروه‌هاي معارض نيز يک اتحاد و همدلي را ايجاد كند.

زياد زاده با اشاره به اينكه مرزوقي از شخصيت محبوبي در ميان اقشار مختلف جامعه تونس برخوردار است، افزود: اين فرد مي‌تواند در مسير تحقق مطالبات مردم با پشتوانه آنها گام بردارد و از طرف ديگر، فرانسه نيز از انتخاب وي ابراز خرسندي كرده و بر حمايت و پشتيباني همه جانبه خود از تونس در زمينه اقتصادي جهت عبور از بحران‌ها تاکيد کرده است. بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه با انتخاب وي به عنوان رئيس جمهور موقت تونس، سران اکثر کشورهاي منطقه، بر آمادگي خود جهت تقويت و تحکيم روابط با دولت آينده تاکيد كرده‌اند.

وي ادامه داد: هم چنين برآورده کردن مطالبات مردم کشور تونس جداي از مرزوقي، بر عهده نخست‌وزير اين کشور است؛ چراکه طبق توافق‌هاي انجام شده، ماموريت اصلي بر دوش نخست وزير بوده و رئيس‌جمهور تنها يک پست تشريفاتي دارد، در واقع اختيارات اصلي در دست نخست وزير خواهد بود كه دبير كل حزب النهضه براي اين سمت انتخاب شده است.

وي درباره انتخاب دبيركل حزب اسلامي النهضه به عنوان نخست‌وزير اين كشور افزود: طبق توافق‌هاي اوليه صورت گرفته ميان سه حزب پيروز در انتخابات مجلس موسسان، قرار بر اين شد که دبيرکل جنبش اسلامگراي النهضة منصب نخست‌وزيري آينده اين کشور را به طور موقت بر عهده گيرد. منصف مرزوقي پس از اداي سوگند، اعلام كرده بود كه طي چند روز آينده حمادي الجبالي، دبيرکل جنبش النهضة را به عنوان نخست وزير آينده کشور مکلف مي‌كند. در واقع حمادي الجبالي از قبل براي تصدي اين پست انتخاب شده بود چراکه جنبش اسلامگراي النهضه بيشترين کرسي‌هاي مجلس موسسان را به خود اختصاص داده و تصدي منصب نخست وزيري طبق توافقات انجام گرفته از آن نخستين حزب پيروز خواهد بود.

وي درباره اظهارات دولت جديد مبني بر جلوگيري از برخي افراد كه خواستار مصادره انقلاب هستند، گفت: پيش از برگزاري انتخابات مجلس موسسان تونس، نظرسنجي‌ها حاکي از آن بود که حزب دموکراتيک ترقي خواه يعني حزب لائيك به عنوان رقيب اصلي جنبش اسلامگراي النهضة در اين انتخابات ظاهر خواهد شد، اما پس از برگزاري انتخابات حزب مذکور با استقبال کمي از سوي مردم مواجه شد و پس از آن که دکتر مرزوقي به عنوان رئيس‌جمهور آينده تونس معرفي شد، برخي از احزاب معارض داخل مجلس موسسان در اعتراض به اين اقدام، راي سفيد دادند و اين اقدام خود را اين گونه توجيه كردند که رئيس‌جمهور آينده از اختيارات کاملي برخوردار نبوده و يک مقام تشريفاتي است و اختيارات اصلي در اختيار نخست‌وزير خواهد بود. بايد دانست که رأي سفيد نه به معناي رأي ممتنع بلکه به معناي شرکت نكردن در رأي گيري است.

زياد زاده در ادامه اظهاراتش گفت: مايا الجريبي، دبيرکل حزب دموکراتيک ترقي خواه در خصوص اين اقدام نمايندگان مجلس موسسان مبني بر عدم اعطاي راي به منصف مرزوقي گفته بود كه مرحله فعلي، مرحله برپايي و ايجاد دموکراسي نبوده و از طرف ديگر رئيس جمهور موقت، اختيارات کامل را در اختيار ندارد و تمامي اختيارات در دست نخست وزير خواهد بود؛ در واقع وي علت اعطا نكردن راي 44 نفر از نمايندگان مخالف به مرزوقي را به موارد فوق ارجاع داد. بر همين اساس، مرزوقي تصريح كرد که اين افراد قصد دارند با ايجاد هرج و مرج در جامعه، به انقلاب ضربه زنند.

اين كارشناس مسايل آفريقا افزود: بايد اين نکته را خاطرنشان كرد که بر اساس آخرين نظرسنجي موجود در رسانه هاي جمعي مکتوب اين کشور، بيش از 90در صد مردم تونس نسبت به آينده کشور خود خوش بين هستند و آينده اين کشور نيز بيش از هرچيز ديگر به عملکرد اسلامگرايان در دوره موقت بستگي خواهد داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران