مصر

خبرگزاري فارس: كانديداي احتمالي رياست جمهوري مصر درباره مذاكرات آمريكايي‌ها با شوراي عالي نظامي مصر گفت: مذاكرات كاملا محرمانه و سري بود و به نظر من آمريكايي‌ها مي‌خواستند بابت توافقنامه‌هايي كه مصر با اسرائيل امضا كرده اطمينان حاصل كنند.


محمد البرادعي، مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي و كانديداي احتمالي رياست جمهوري مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به سوالات مختلف درباره اوضاع جاري در عرصه مصر پاسخ داد.

* تغيير اهداف و ماهيت شوراي عالي نظامي پس از رسيدن به قدرت/ هم اكنون با رژيم فاشيستي در مصر روبر هستيم

البرادعي در پاسخ به سوالي درباره به دست گرفتن قدرت توسط شوراي عالي نظامي پس از سرنگوني رژيم حسني مبارك، رئيس جمهور مخلوع مصر و سركوب انقلابيون توسط نيروهاي امنيتي گفت: ما هم اكنون با رژيم فاشيستي رو به رو هستيم؛ دادگاه‌هاي نظامي و قانون حالت فوق العاده هم‌چنان برقرار است و به همين دليل به نظر مي‌رسد كه اگر انقلاب ديگري در كشور روي دهد، انقلابي خشونت‌آميز و خشمناك خواهد بود.

اوضاع كشور از بد به سوي شرايط بدتر حركت مي‌كند
/ شوراي نظامي به بي راهه مي رود

وي تاكيد كرد كه پس از ناكامي شوراي عالي نظامي مصر در اداره مرحله انتقالي، هم اكنون كشور از وضعيت بد به سوي بدتر حركت مي‌كند و تمام جوانان مصري احساس ناكامي و نااميدي مي‌كنند، چون مي‌دانند كه هيچ‌چيز در اين كشور تغيير نكرده است، به همين دليل شوراي عالي نظامي در اتخاذ تصميماتش به بي‌راهه مي‌رود و يكي از مهمترين دلايل آن نداشتن مهارت و كارايي در اداره امور كشور است، در حالي‌كه اين راه و رسم اداره كشور نيست.

كشور با خطر آشوب و هرج و مرج روبرو است

البرادعي دليل اين مدعي را اتخاذ تصميماتي توسط شوراي عالي نظامي دانست كه هر روز اوضاع را در كشور بدتر از وضع موجود مي‌كند و موجب بروز آشوب و هرج و مرج و ناامني در كشور مي‌شود، به همين دليل يكي از شخصيت‌هاي مصر دو روز پيش به وي گفت كه اين اوضاع موجب مي‌شود تا طرح برگزاري انتخابات پيش از موعد رياست جمهوري در مصر و انتقال قدرت از نظاميان به غيرنظاميان تسريع شود.

قانون اساسي ما حتي در حد قانون اساسي بوركينافاسو نيست

مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد مي‌كند كه بسياري از افرادي كه خود را براي انتخابات كانديدا كرده‌اند، واقعا از ماهيت اصلي كار خود اطلاع ندارند نمي‌دانند اصلا نظام پارلماني يا رياستي چيست و چه تفاوتي با هم دارند. هر آنچه اكنون اتفاق مي‌افتد، توهين به قانون اساسي است، پس تدوين قانون اساسي جديد چه شد، قداست قانون اساسي چه شد، قانون اساسي ما بندهايي ندارد كه به موارد اعلام جنگ يا مرگ رئيس جمهور يا مقابله با فجايع طبيعي بپردازد. هم اكنون قانون اساسي كشور مصر صرفا مجموعه قوانين و نه قانون اساسي در معنا و مفهوم حقيقي آن است و هيچ كشوري در جهان حتي در كشور بوركينافاسو چنين قانون اساسي وجود ندارد.

شوراي نظامي حق ندارد مجلس مشورتي تشكيل دهد

كانديداي احتمالي رياست جمهوري مصر در ادامه گفت: با توجه به اين شرايط شوراي عالي نظامي مصر چگونه به خود اجازه مي‌دهد كه اختياراتش را به دولت مي‌دهد و سپس اقدام به تشكيل مجلس مشورتي مي‌كند، چرا بايد شوراي عالي نظامي اقدام به تاسيس چنين مجلسي كند كه تا دو ماه بعد پارلمان قدرت قانونگذاري را به دست خواهد آورد و نخست‌وزير كنوني نيز از داشتن اختيارات كامل سخن نمي‌گويد.

نمي‌توان هدف كشتار‌هاي شوراي عالي نظامي را اسلام‌گرايان دانست

البرادعي در پاسخ به اين سوال كه" آيا وي ميان كشتار و سركوب تظاهرات‌كنندگان مصري و نتايج مرحله اول و دوم انتخابات پارلماني (مجلس ملت) رابطه‌اي مي‌‌بيند يا خير" گفت كه چنين چيزي به نظر نمي‌رسد، به نظر من حوادث اخير ناشي از نااميدي انقلابيون از شرايط موجود از يك‌سو و عدم توانايي دولتي كه تشكيل داده در اداره امور كشور است. اما انتخابات موضوعي نيست كه بتوان مانع برگزاري آن شد، حتي اگر يقين وجود داشته باشيم كه اسلام‌گرايان در اين انتخابات پيروز شوند و اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را به دست آورند و مصر اختلاف نظري در اين‌باره وجود ندارد، بلكه اختلاف نظرها برسر سند السلمي و تدوين قانون اساسي جديد است كه به نظر مي‌رسد به مرحله بعد موكول شود.

بيمي از به قدرت رسيدن اسلام‌گرايان در مصر وجود ندارد

البرادعي درباره بيم و هراس نظاميان از به دست گرفتن قدرت توسط اسلام‌گرايان گفت: نيروهاي اسلام‌گرا در مصر يك نيروي متحد و يكپارچه‌اي نيستند و همه در قالب اخوان المسلمون كه معروف‌ترين و مهم‌ترين جريان اسلامي مصر است، عمل نمي‌كنند؛ بلكه در اين ميان سلفي‌ها و الازهر نيز هستند كه جزو جريان‌هاي اسلام‌گرا هستند و آنها نيز مواضع مختلفي با شوراي عالي نظامي دارند، بنابراين نمي‌توان گفت كه سركوب تظاهرات‌كنندگان مصري فقط اسلام‌گرايان را دربرمي‌گيرد، بلكه شامل تمام جريان‌ها و جناح‌هاست.

بازماندگان رژيم مبارك همچنان در تصميم‌گيري دخالت دارند

اما درباره اين‌كه آيا خواسته‌هاي بر حق ملت مصر مانند تشكيل قدرت غيرنظامي چرا بايد توسط شوراي عالي نظامي سركوب شود، گفت: همان‌گونه كه گفتم در اتخاذ تصميمات تداخل‌هايي صورت گرفته است، در اين ميان برخي شوراي عالي نظامي مصر را به سمت بكارگيري خشونت و تباه ساختن روند سياسي هدايت كرده‌اند و در اين ميان همچنان بازماندگان رژيم سابق آزادانه در دستگاه‌هاي دولتي فعاليت مي‌كنند و روابط تنگاتنگي با دولتمردان كنوني مصر دارند و اين جاست كه تضاد منافع به‌وجود مي‌آيد و بازتاب آن در تصميم‌گيري‌ها خود را نمايان مي‌سازد.

آمريكا قصد دارد از عدم لغو توافقنامه هاي مصر با اسرائيل اطمينان حاصل كند

البرادعي در خصوص مذاكرات آمريكايي‌ها با شوراي عالي نظامي مصر و اهداف نهفته در پس اين مذاكرات گفت: مذاكرات كاملا محرمانه و سري بود و آن‌چه شوراي عالي نظامي درباره آن گفته اين‌كه گفت‌وگوها برسر روابط دو جانبه و مشترك بوده، اما به نظر من آمريكايي‌ها مي‌خواستند بابت توافقنامه‌هايي كه مصر با اسرائيل امضا كرده اطمينان حاصل كنند كه در صورت به قدرت اسلام‌گرايان نيز اين توافقنامه‌ها به قوت خود باقي خواهد ماند.

شوراي عالي نظامي پيشنهادي درباره هدايت "دولت نجات ملي" به من نداد

البرادعي در پاسخ به اين سوال كه "آيا شوراي عالي نظامي مصر پيشنهاد به دست گرفتن رياست دولت نجات ملي را به وي داده است، يا خير" گفت كه نه شوراي عالي نظامي مصر چنين پيشنهادي را به من ندادند، چون من از همان ابتدا آمادگي خود را براي برآوردن خواسته‌هاي انقلابيون در صورت به دست آوردن اختيارات كامل و بدون نقص اعلام كردم و اين چيزي نبود كه مورد نظر شوراي عالي نظامي باشد و به همين دليل شورا كمال الجنزوري را برگزيد كه با تمام خواسته‌هاي آنها موافق بود.

شوراي نظامي براي سركوب انقلابيون چراغ سبز نشان داد

البرادعي در خصوص حوادث كنوني جاري در مصر گفت كه من از شوراي عالي نظامي مصر كه قدرت را در اين كشور در اختيار دارد، مي‌خواهم كه دستوراتي درباره توقف فوري استفاده از زور و قدرت و خشونت دهد و فعاليت‌هاي آنها را به حمايت تاسيسات عمومي و دولتي كند تا نيروهاي سياسي بتوانند به اداره امور بپردازند و كشور را آرام كنند، بي‌آن‌كه موجب خون و خون‌ريزي در كشور شوند و امنيت ملي را تهديد كنند. شوراي عالي نظامي مصر عملا چراغ سبز را به نيروهاي مسلح و پليس مي‌دهد تا شهروندان را سركوب كنند و وعده معرفي مقامات امنيتي براي محاكمه و مجازات فوري و عادلانه آنها را كه در اين حوادث خشونت‌‌آميز دست داشته‌اند، مي‌دهد.

* اخوان المسلمون جزء انكارناپذير جامعه مصر هستند

البرادعي درباره رابطه خود با اخوان المسلمون مي‌گويد: من جزو اولين افرادي بودم كه بر لزوم حضور جماعت اخوان المسلمون در روند سياسي مصر تاكيد مي‌كردم و پيش‌بيني مي‌كنم، جريان‌هاي اسلام‌گرا اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را به دست آورند.
وي درباره سخنان اخير سرلشكر "قاطو" كه انقلابيون مصر را مستحق كوره‌هاي آدم سوزي هيتلر مي‌دانست، گفت كه در ابتدا از شما اين سوال را مي‌كنم، آيا خانمي كه توسط نظاميان مصري بر زمين كشيده مي‌شد و برهنه شده بود، را ديديد، من از آنها اين سوال را مي‌كنم كه آيا شما از ديدن اين صحنه‌ها خجالت نمي‌كشيد و شرمنده نمي‌شويد، به نظر شما جاي اين افراد بر مسند حكومت است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران