مصر

خبرگزاري فارس: نامزد انتخابات آتي رياست جمهوري مصر ايران را پشتوانه منطقه در مبارزه با آمريكا در منطقه دانست و اعلام كرد كه رئيس جمهور آتي كشورش خادم آمريكا و اسرائيل نخواهد بود.


به گزارش فارس، وكيل موسسه حزب الكرامه سابق و سردبير روزنامه الكرامة (وابسته به حزب)، نماينده پارلمان از حوزه البرلس و الحامول در دو دوره سال‌هاي 2000 و 2005 و عضو شوراي اتحاديه روزنامه‌نگاران سابق و اكنون نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره، تاكيد كرد كه ايران پشتوانه منطقه در مبارزه با آمريكاست.

وي تاكيد كرد كه در صورت رئيس جمهور شدن در خصوص توافقنامه صلح با اسرائيل طبق خواسته مردم عمل و صدور گاز را به آن متوقف مي‌كند. وي در خصوص ايران نيز تاكيد كرد كه مصر بايد مناسبات محكمي با آن برقرار كند.

پاسخ‌هاي حمدين صباحي را در ذيل مشاهده مي‌فرماييد:

1) نتايج انتخابات رياست جمهوري را چگونه مي‌بينيد؟
به همه رقيبان احترام مي‌گذارم و از كسي هم نمي‌ترسم. معتقدم ملت همانطور كه در انتخابات پارلماني عمل كردند در انتخابات رياست جمهوري نيز حرف خود را خواهند زد. براي همين به صورت مستقل شركت مي‌كنم از به نمايندگي از حزب الكرامه كه خودم يكي از موسسانش بودم. زيرا ما خواستار كناره‌گيري رئيس جمهور مخلوع از رياست حزب ملي بوديم. لذا معتقدم كه همه نامزدان انتخابات رياست جمهوري از مواضع حزبي دور هستند چون همه به نوعي از اشتباهات دوره گذشته درس گرفته‌اند. بس است ديگر هر چه در دوره گذشته رخ داده است. همه در آن از رياست جمهوري به سود حزب ملي سوء استفاده كردند و جنايات زيادي مرتكب شدند. براي همين تصميم گرفتم عضويتم در حزب الكرامه را تعليق كنم و اگر در انتخابات رياست جمهوري موفق شدم يك عضو در آن باقي مي‌مانم.

2) نظرتان درباره حوادث ميدان التحرير و سركوب انقلابيون و كارهايي كه شوراي نظامي در اين خصوص مي‌كند چيست؟
كساني كه الان در ميدان التحرير هستند كساني هستند كه خواستار كامل شدن انقلاب هستند. اگر كسي بخواهد بين كساني كه در التحرير هستند و بين كساني كه در خانه‌هايشان هستند، اختلاف‌افكني كند اين اشتباه فاحشي است. زيرا اين كار اتحاد را از بين مي‌برد. همچنانكه اكثريت خاموشي كه از آن سخن مي‌گويند بدون شك در انقلاب 25 ژانويه شركت كرد. شوراي نظامي مي‌تواند با تلاش براي تشكيل حكومت نجات ملي كه داراي اختيارات كامل باشد و اختيارات شوراي نظامي به آن منتقل شود به خواست مردم پاسخ بگويد. حكومتي كه در راس قدرت در مصر باشد. سپس از اين حكومت يك كابينه تشكيل شود براي دولت وحدت ملي كه رئيس آن كاملا در اختيار انديشه انقلاب باشد. پس از آنكه روشن شد كه شوراي نظامي صلاحيت اداره مرحله انتقالي را ندارد ديگر ممكن نيست كه شوراي نظامي به صورت انفرادي به حكمراني ادامه دهد. كسي كه بر كشور حكومت مي‌كند، بزرگ مي‌ماند. طبق اين [عرف رايج] شورا بايد بالاتر از همه اتهامات رد و بدل شده باشد. پيامي براي شوراي نظامي ارسال شد كه «خواهش مي‌كنم شورا خود را بالا بكشد و از اتهام زني در رسانه‌ها دوري كند و اگر متخلفاني هست به ما بدهند او را. ما حمايت شوراي نظامي از انقلاب را فراموش نمي‌كنيم ولي شورا در اداره كشور بر اساس تجربياتي كه در دوره مبارك به دست آورده و همان امكانات هم در دستش است، ناكام ماند.

وي افزود: الجنزوري از آنجا كه از ابتدا بر خلاف ميل مردم آمد و اراده مردم را شكشت، موفق نخواهد بود. اولين بحراني كه دچار دولت جنزوري شد ثابت كرد كه او اختياري ندارد و اگر هم داشته، از آن استفاده نكرده است. اين سوال اينجا مطرخ مي‌شود كه منافع شوراي نظامي در اينكه به جوانان اعلام كند كه اراده‌شان شكشته شده است چيست؟ هيچ كس يا طرفي در مصر نبايد ناكام و شكست خورده باشد يا به يكديگر تهمت‌هاي زده بشود.
من از حق مقاومت مشروع حمايت مي‌كنم. در اين خصوص مسئله روشن است. نظام سابق [مصر] خنجري در پشت مقاومت بود و مصر ديگر چنين نقشي را ايفا نخواهد كرد. اين دوره به پايان رسيد و ديگر نوار غزه به طور كامل محاصره نخواهد شد. ما ديگر وارد جنگ نيابتي به سود آمريكا يا رژيم صهيونيستي نمي‌شويم. چه مستقيم چه غيرمستقيم. تصميم‌هاي مصر ديگر جز از طريق ديدگاه صرفا مصري كه از كاخ سفيد و امثال آن دور باشد، اتخاذ نمي‌شود. ديگر نمي‌خواهيم شوراي نظامي را اينطور ببينيم.

3) آيا تصاويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و در آن به چوب به سر يك شهروند مصري كه بازداشت شده بود،‌مي‌زدند، ديديد؟ نظرتان چيست؟ چه احساسي داشتيد؟
اين تصاوير را نديده‌ام ولي هرگونه خشونت را رد مي‌كنم چون اسلام چنين چيزي را رد مي‌كند.

4) نظرتان درباره توسعه مناسبات ايران و مصر چيست؟ فرصت‌ها و چالش‌هاي آن چيست؟ موانع آن چيست؟
بايد مناسبات محكمي با ايران برقرار كرد زيرا اين كشور پشتوانه منطقه براي ايستادگي مقابل طرح آمريكايي-غربي است كه هدف آن تجزيه منطقه‌اي است كه انقلاب‌هاي عربي مزدوران و خادمان آنان را سرنگون كرد. علاوه بر اين بايد به انقلاب‌هاي ليبي و يمن نيز كمك كرد تا در انقلاب خود به نتيجه برسند و از دست مستبدان خلاص شوند.

5) به نظر شما چه گروهي قانون اساسي آينده مصر را تهيه خواهد كرد؟ آيا شوراي مشورتي كه شوراي نظامي تعيين كرده است قانون اساسي جديد را مي‌نويسند يا نمايندگان كه منتخب مردم هستند؟
بايد به جاي تاخير انداختن، زماني براي تشكيل كميته تدوين قانون اساسي تعيين كرد تا پس از به پايان رسيدن انتخابات پارلمان اولين جلسات آن بلافاصله برگزار شود. طبيعتا شوراي مشورتي است كه قانون اساسي را مي‌نويسد سپس به همه‌پرسي نمايندگان و مردم گذاشته مي‌شود.

6) روابط آينده مصر و اسرائيل را چگونه مي‌بينيد؟
مصر كشور بزرگي است و جايگاه جهاني دارد. ما به همه توافقنامه‌هاي بين‌المللي از جمله كمپ‌ديويد را امضا كرده است، متعهد خواهد ماند. هر چند كه موضع شخصي من عليه اين توافق بوده و هست و كاملا آن را رد مي‌كنم ولي من به آنچه مصر امضا كرده متعهد مي‌مانم. با اين حال اگر پارلمان اين توافقنامه را رد كند يا تمايل داشته باشد برخي بندهاي آن را اصلاح كند، من به اراده مردم احترام مي‌گذارم و بايد دست به راه‌هاي حقوقي بزنيم كه در دسترس ماست. در همين چارچوب تاكيد مي‌كنم كه من دوست ندارم با اسرائيل وارد جنگ شوم ولي همه تلاشم را به كار مي‌گيرم تا با فقر و جهل و بيماري و بيكاري مبارزه و براي توسعه مصر تلاش مي‌كنم.
رئيس جمهور آينده مصر خدمتكار آمريكا و اسرائيل نخواهد بود. گاز اسرائيل را نيز قطع خواهيم كرد تا آن را به مردم بزرگ خود در هر نطقه و روستايي بدهيم. آن را به دشمن نمي‌دهيم كه برادران ما و مردم غزه را در همه جاي فلسطين بكشد.

7) نظرتان درباره آينده فلسطين چيست؟
قول مي‌دهم اگر رئيس جمهور مصر شدم همه تلاش و كوشش خود را از طريق ايستادگي در مقابل آمريكا و اسرائيل براي حل مشكل فلسطين به كار بگيرم و صادرات گاز مصر به اسرائيل را متوقف كنم تا بحران فلسطين حل شود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران