مصر

خبرگزاري فارس- "ناجح إبراهيم" يكي از بنيانگذاران جماعت اسلامي در اين كشور خواستار بازنگري در روابط تهران و قاهره شد و گفت: انقلاب مصر از تمام آنچه پيرامون خود بوده از جمله انقلاب اسلامي ايران كه در سال 1979 به وقوع پيوست، تاثير پذيرفته است.


"ناجح إبراهيم"، انديشمند و مبلغ مصري و يكي از بنيانگذاران جماعت اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قاهره تاكيد كرد كه روابط مصر با كشورهاي اسلامي به ويژه ايران بي‌ترديد بهتر از گذشته خواهد بود، اين درحالي است كه رابطه با ايران نسبت به بسياري از كشورهاي عربي كه به مسلمانان خيانت كرده، ميليون‌ها مسلمان را كشتند، در اولويت قرار دارد.

وي مهمترين چالش‌هاي فراروي انقلاب مصر را نبود رهبري پس از سرنگوني حسني مبارك، رئيس جمهور مخلوع مصر دانست.

وي با انتقاد از عملكرد شوراي نظامي مصر در توسل به خشونت عليه مردم اين كشور گفت: ارتش كه در زمان انقلاب در كنار مردم قرار داشت و از آنها حمايت مي‌كرد،‌ اكنون رو در روي مردم ايستاده و آنها را مي‌كشد.

اين انديشمند مصري افزود: نگاهي به آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه تعداد مصري‌هايي كه پس از سرنگوني مبارك به شهادت رسيدند،‌ بيشتر از زمان انقلاب بودند.

آنچه در زير مي‌آيد مشروح اين گفت‌وگوست:

فارس: به اعتقاد شما آيا انقلاب مصر نتايج مورد نظر خود را محقق كرده است؟

- برخي اهداف محقق و برخي اهداف محقق نشده‌اند؛ نتايجي كه محقق شدند در سرنگوني رژيم حسني مبارك و لغو موروثي كردن سلطنت در خاندان مبارك و از بين بردن حاكميت حزب منحل ملي بر عرصه سياسي و اقتصادي مصر و آغاز زندگي دموكراتيك مسالمت‌آميز در مصر و آغاز بيداري جديد و اقتدار و عزت ملت مصر و حمايت گسترده و با قدرت از قضيه فلسطيني و حماس و تمام نيروهاي مقاومت فلسطيني ملاحظه كرد.

اما اهدافي كه محقق نشدند را بايد در عدالت اجتماعي و مسائل اقتصادي ملاحظه كرد، به ويژه آنكه از اقتصاد مصر جز ويرانه چيزي برجاي نمانده و بيكاري به شدت افزايش يافته بي‌آنكه بهبودي در وضع معيشتي مردم حاصل شده باشد، همچنين بايد از هرج و مرج و آشوبي كه در كشور برقرار است و اختلاف موجود ميان جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي مصري ياد كرد. انقلاب مصر را همه اقشار مردم مصر رقم زدند و پس از سرنگوني مبارك شاهد بروز برخي اختلافات در كشور بوديم، از جمله اينكه ارتش كه در زمان انقلاب در كنار مردم قرار داشت و از آنها حمايت مي‌كرد،‌ اكنون رو در روي مردم ايستاده و مردم كشور را مي كشد. نگاهي به آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه تعداد مصري‌هايي كه پس از سرنگوني مبارك به شهادت رسيدند،‌ بيشتر از زمان انقلاب بودند. متاسفانه هم اكنون اشتباه نادرستي از آزادي مردم وجود دارد، هم اكنون مردم هر نيازي كه داشته باشند را به صورت برگزاري تظاهرات و ايجاد آشوب و هرج و مرج بيان مي‌كنند و اين همه به زيان ملت مصر است، افزون بر اينكه انقلاب مسالمت‌آميز مردم به انقلاب بمب‌هاي مولوتف و به آتش كشيدن مجمع علمي و موسسات و نهادهاي بزرگ دولتي تبديل شده است.

فارس: چه چالش‌هاي داخلي و خارجي هم اكنون پيش‌روي انقلاب مصر وجود دارد؟

- بزرگترين چالشي كه هم اكنون پيش‌روي انقلاب مصر وجود دارد، جلوگيري از ريختن خون‌هاي مردم است دومين چالش را بايد در اوضاع اسفبار اقتصادي مصر ملاحظه كرد كه به مرز بروز يك فاجعه رسيده،‌هم اكنون بيكاري در مصر به اوج خود رسيده،‌ بخش گردشگري كاملا تعطيل شده و هيچ سرمايه‌گذاري به دليل بيم سرمايه‌گذاران وجود ندارد و اين از جمله نكات منفي انقلاب مصر است، به نظر مي‌رسد، رسيدگي به اين اوضاع هم اكنون بايد در اولويت باشد.

فارس: آيا با لغو توافقنامه كمپ ديويد با اسرائيل موافق هستيد؟

اولا و پيش از هر چيز بايد به اين نكته اشاره كرد كه لغو هر توافقنامه‌اي به معناي اعلام جنگ به طرف مقابل است و هم اكنون مصر آماده چنين جنگي نيست؛ در واقع مصر نه از بعد سياسي و نه اقتصادي و نه نظامي آماده نيست و سلاح‌هاي مصر سلاح‌ها تهاجمي نيستند،‌ بلكه سلاح‌هاي تدافعي هستند كه توسط آمريكا تامين مي‌شوند و به عنوان مثال اگر مصر يكي از جنگنده‌هاي خود را در جنگ از دست بدهد توان جايگزين كردن آن را ندارد، چون بايد آن را از آمريكا تهيه كند كه در آن زمان به هم‌پيمان اصلي اسرائيل تبديل خواهد شد؛ به همين دليل در حال حاضر پيش از اتخاذ هر تصميمي بايد منافع مصر را در نظر گرفت. به همين دليل به نظر مي‌رسد، پيمان كمپ ديويد هم اكنون و با شرايط كنوني مصر در همان وضعيت كنوني خود باقي بماند چون لغو آن مصر را درگير جنگي خواهد كرد كه شكستي چون شكست ژوئن را به همراه خواهد داشت.

فارس: مهمترين چالش‌هاي داخلي و خارجي پيش‌روي انقلاب مصر را در چه مواردي ملاحظه مي‌كنيد؟

- شايد يكي از مهمترين چالش پيش‌روي داخلي مصر را در نبود رهبري ملاحظه كرد و اين يكي از مهمترين ويژگي‌هاي يك انقلاب است كه متاسفانه انقلاب آن از بي‌بهره است و ادامه نبود چنين رهبري پس از سرنگوني حسني مبارك مشكلاتي را در كشور به وجود مي‌آورد و موجب مي‌شود تا انقلاب از راه درست و واقعي آن تحريف شود.

از ديگر چالش‌هاي پيش‌روي انقلاب مصر خلف وعده اعراب است، بسياري پس از انقلاب مصر به اين كشور وعده كمك‌هاي مالي و اقتصادي را دادند، در حالي‌كه اين اموال و پول‌ها همه صرف احزاب و گروه‌هاي سياسي خاص شدند.

فارس: آيا انقلاب مصر را بايد بيداري اسلامي برشمرد يا چيز ديگر و چه دلايلي در اين زمينه ارائه مي‌دهيد؟

- انقلاب مصر قيام مردم اين كشور از هر قشر و طبقه‌اي بود،‌ اگرچه جنبش‌هاي اسلامي نيز در بطن اين انقلاب فعاليت داشتند و در كار مردم بودند، برعكس جريان‌ها و جناح‌هاي ديگر كه فقط به شبكه‌هاي ماهواره‌اي و روزنامه‌ها اكتفا كردند و هيچ‌گاه در كنار مردم نبودند، برخلاف اسلام‌گرايان كه همواره در كنار مردم بودند.

فارس: آينده مصر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- آينده مصر هم اكنون در گرو اين است كه مردم از ميدان‌ها به پاي صندوق‌هاي راي حضور يابند، پس از اينكه ميدان‌ها در انقلاب حرف اول را مي‌زدند، هم اكنون صندوق‌ها راي و انتخابات هستند كه حرف اول و آخر را در كشور خواهند زد و انتخابات هم اكنون بيانگر نظر و ديدگاه مردم است. صندوق‌هاي راي هم اكنون نماد تغيير مسالمت‌آميز در كشور است و كساني‌كه خواهان انجام تغيير و تحولات در كشور مي‌باشند، بايد كه پاي صندوق‌هاي راي حضور يابند.

فارس: آيا به اعتقاد شما انقلاب مصر از انقلاب ايران تاثير پذيرفته است؟

- واقعيت امر اين است كه انقلاب مصر از تمام آنچه پيرامون خود بوده تاثير پذيرفته است، از جمله انقلاب اسلامي ايران كه در سال 1979 به وقوع پيوست و بر جوانان مصر تاثير بسزا گذاشت،‌ به ياد مي‌آورم كه ما در آن زمان كنفرانس‌ها و نشست‌هاي متعددي را در دانشگاه اسيوط برگزار مي‌كرديم كه هدف آنها جلوگيري از ورود شاه به مصر بود و همين موضوع موجب وقوع درگيري‌هايي ميان ما با نيروهاي پليس و حتي كشته شدن يكي از اعضاي جماعت اسلامي و محاصره شدن ما در مسجد دانشگاه شد.

فارس: آيا اعتقاد داريد كه فلسطين از جمله عوامل برانگيزاننده انقلاب مردمي مصر بوده است؟

- قضيه فلسطيني همواره در ياد و خاطر مردم مصر بوده و و منبع الهام بخش تمام مردم از هر قشر و گروهي بوده و هست و هم اكنون كه از فلسطين ياد مي‌كنيد،‌ بايد تاكيد كنم كه قضيه فلسطيني در راس عواملي بوده كه موجب قيام مردم عليه رژيم حسني مبارك شد.

فارس: آينده روابط مصر با كشورهاي اسلامي از جمله ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- به اعتقاد من از جمله مهمترين قضايايي كه بايد در مرحله بعد به آن توجه ويژه داشت، بازنگري در روابط ايران و مصر است، البته بايد تاكيد كرد كه داشتن روابط خوب با ايران به معناي تيرگي رابطه با اسرائيل يا آمريكا يا ديگر كشورهاي عربي و اسلامي نيست. با اين حال هيچ‌گاه رابطه با ايران را رد نمي‌كنيم چون ايران از بسياري از كشورهاي ديگر جهان براي ما بهتر است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران