سودان

خبرگزاري دانشجويان ايران - رئيس اتحاديه دانشجويان سودان اعلام كرد، رژيم صهيونيستي با سياست‌هاي مداخله‌جويانه‌ و تلاش براي ايجاد تفرقه در منطقه، به دنبال از ميان بردن اتحاد مسلمانان است.


به گزارش خبرنگار سرويس بين‌الملل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد صلاح احمد حسن، رئيس اتحاديه دانشجويان سودان در رابطه با موضع مردم سودان نسبت به حضور رژيم صهيونيستي در منطقه گفت: سوداني‌ها قوي‌ترين جنبش‌هاي ضد آمريكايي و ضد اسرائيلي را در منطقه دارند.

وي افزود: سودان در سال 1998هدف حمله آمريكا قرار گرفت و واشنگتن با شليك موشك‌هايي، چند كارخانه تجهيزات پزشكي در كشور را نابود كرد. هم‌چنين سودان از گزند حملات اسرائيل نيز در ماه‌هاي اخير در امان نبوده است.

رئيس اتحاديه دانشجويان سودان در ادامه اظهار كرد: همه افراد در سودان داراي اين نقطه‌نظر مشترك هستند كه از آمريكا و اسرائيل نفرت دارند و در مورد اسرائيل مي‌توانم بگويم كه هيچ سوداني را نمي‌توان يافت كه نسبت به آن نفرت نداشته باشد.

وي در رابطه با حضور رژيم صهيونيستي و اقدامات مداخله‌جويانه آن در منطقه به ويژه در سودان جنوبي تصريح كرد: اين مساله داراي دلايل متعددي است. يكي از اصلي‌ترين دلايل اين اقدامات اسرائيل سياست مداخله‌جويانه تل‌آويو است.

محمد صلاح احمد حسن گفت: اعراب و مسلمانان متحد هستند و اسرائيل مي‌خواهد اين اتحاد را در هم شكند. اين سياست از زمان‌هاي گذشته آغاز شده است. قبل از انقلاب اسلامي در ايران، اسرائيل بر روي ايران متمركز بود و سپس درصدد مداخله‌گري در اتيوپي و تركيه برآمد و در حال حاضر به دنبال تحت كنترل درآوردن سودان و مصر است.

وي افزود: مصر كشوري بزرگ و داراي مرز مشترك با اسرائيل است اما روابط قاهره و تل‌آويو در قياس با گذشته در شرايط بدتري است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: مساله ديگر اين است كه اسرائيل به دنبال ايجاد تنش و اختلاف ميان سودان شمالي و سودان جنوبي است. اگر صلح در سودان وجود داشته باشد، اين كشور به كشوري قدرتمند تبديل مي‌شود. منابع مختلفي از جمله آب، نفت و زمين‌هاي كشاورزي در اختيار داريم، در نتيجه كشوري داراي پول و منابع هستيم. حضور دو عنصر قدرت و صلح در سودان، براي اسرائيل به هيچ‌وجه مطلوب نيست.

محمد صلاح احمد حسن در پاسخ به پرسش خبرنگار سرويس بين‌الملل ايسنا درباره روابط رژيم صهيونيستي و سودان جنوبي مي‌گويد: قبلا اسرائيلي‌ها از رهبران سودان جنوبي به طور مخفيانه حمايت مي‌كردند و اكنون اين كار را آشكارا انجام مي‌دهند. سفير اسرائيل در سودان جنوبي يكي از سران سابق موساد است و اين مساله نشان‌دهنده نوع روابط ميان اسرائيل و سودان جنوبي است.

رئيس اتحاديه دانشجويان سودان در رابطه با موضع مردم سودان جنوبي نسبت به حضور اسرائيل در كشورشان گفت: در سودان جنوبي گروه‌هاي مذهبي متعددي از جمله مسلمانان، مسيحيان و افراد بدون‌دين حضور دارند. موضع مسلمانان در قبال اسرائيل همانند موضع ما و موضع ايران است اما ساير گروه‌هاي مذهبي دچار نوعي سردرگمي شده‌اند. برخي از آنها مي‌گويند ارتباط سودان جنوبي با اسرائيل يك ارتباط اقتصادي است و با توجه به اين رابطه، دليلي براي نفرت داشتن از اسرائيل وجود ندارد. در عين حال، برخي ديگر بر اين باور هستند كه اين روابط نبايد وجود داشته باشد. با اين همه، حقيقت امر اين است كه اسرائيل در حال حاضر در سودان جنوبي سفارت تاسيس كرده است.

محمد صلاح احمد حسن در رابطه با اختلافات دو سودان بر سر صادرات نفت اظهار كرد: فرآيند استخراج نفت، فرآيندي طولاني است. سودان جنوبي داراي چاه‌هاي نفت است اما در مورد تجهيزات فرآوري نفت بايد گفت اين تجهيزات همگي در سودان هستند و بنادر صادرات نفت نيز در سودان واقع شده‌اند. سودان جنوبي هيچ تسهيلاتي براي فرآوري در اختيار ندارد.

وي در ادامه عنوان داشت: آنها مي‌خواهند نفتشان را صادر كنند اما نمي‌خواهند هيچ پولي در ازاي هزينه‌هاي مربوطه پرداخت كنند؛ نه براي فرآوري و نه براي حمل و نه براي هيچ چيز ديگري. آنها گفته‌اند كه فقط هفتاد سنت براي هر بشكه مي‌پردازند و ما براي هر بشكه شش دلار مي‌خواهيم.

رئيس اتحاديه دانشجويان سودان اضافه كرد: مساله ديگر اين است كه اقتصاد سودان جنوبي بيش از 95 درصد به نفت وابسته است. ما نيز به نفت وابستگي داريم اما نه در اين حد. اگر صادرات نفت متوقف شود ما آسيب مي‌بينيم اما آنها از بين مي‌روند.

وي با اشاره به روند مذاكرات براي حل مناقشات نفتي ميان دو كشور تصريح كرد: بهترين اقدام، دستيابي به توافقنامه‌اي دو طرفه است كه رقم آن مورد قبول طرفين باشد. شما نمي‌توانيد از تجهيزات من استفاده كنيد بي ‌آن كه پولي در ازاي آن بپردازيد و من نمي‌توانم به شما اجازه دهم نفت‌تان را رايگان صادر كنيد.

رئيس اتحاديه دانشجويان سودان با بيان اين ‌كه دو كشور احتمالا ظرف يك تا دو ماه آينده به توافقنامه‌اي دست خواهند يافت، اظهار كرد: آنها (رهبران سودان جنوبي) فكر مي‌كنند اگر صادرات نفت را متوقف كنند آمريكا به آنها پول پرداخت خواهد كرد. اين مساله درست است اما تنها براي يك بار. آمريكا در حال حاضر خود دچار بحران است. ممكن است واشنگتن امروز مبلغي بپردازد اما فردا آنها هيچ پولي نخواهند پرداخت.

وي وام‌هاي دولتي، مليت افراد، مرزها، اقتصاد و ‌سيستم كشاورزي را از عوامل تاثيرگذار در روابط خارطوم و جوبا دانست و در همين حال گفت: مشكلي كه ماوراي اين مسائل وجود دارد، اين است كه سودان جنوبي استقلال ندارد. آنها آن چيزي را انجام مي‌دهند كه اسرائيل و آمريكا مي‌گويند. آنها به آمريكا و اسرائيل وابسته‌اند.

محمد صلاح احمد حسن در ادامه تصريح كرد: اين مساله دليل اصلي مناقشات (ميان سودان و سودان جنوبي) است. اگر مناقشه تنها ميان ما و سودان جنوبي بود، مي‌توانستيم آن را حل كنيم، حال آن كه اين مناقشه ميان ما، اسرائيل و آمريكاست.

از سوي ديگر رئيس اتحاديه دانشجويان سودان از آرام بودن اوضاع در دارفور و خاتمه درگيري‌ها در اين منطقه خبر داد و گفت كه علت اصلي آرام بودن دارفور قطع حمايت‌هاي عوامل خارجي از آشوبگران بود؛ آشوبگراني كه از سوي چاد و ليبي حمايت مي‌شدند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: همچنين تفاهم‌ نامه صلحي ميان شورشيان دارفور و دولت به امضا رسيده و اكنون آنها از دولت سودان حمايت مي‌كنند. تنها مساله‌اي كه باقي مي‌ماند، مشكل پناهندگي در دارفور است كه اميدواريم به زودي حل شود.

وي درباره اقدام‌هاي مداخله‌جويانه رژيم صهيونيستي در دارفور گفت: اين يكي ديگر از مشكلات ما با اسرائيل است. بسياري از شورشيان دارفور از سوي آمريكا و اسرائيل حمايت مي‌شدند. اكنون توجه اسرائيل بيشتر بر روي حمايت از سودان جنوبي معطوف است و اين مساله باعث مي‌شود ناآرامي‌ها در دارفور خود به خود خاتمه يابد.

اين مقام سوداني همچنين گفت: در هر كشوري مشكلاتي وجود دارد اما وقتي پاي يك عامل خارجي به ميان مي‌آيد و اين عامل خارجي دست به پرداخت پول و مشكل‌ آفريني مي‌زند، مشكلات بيشتر و بيشتر مي‌شوند.

وي در پاسخ به پرسشي درخصوص فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان در سودان اعلام كرد: دانشجويان سوداني در فعاليت‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي شركت دارند. آنها در دانشگاه‌ها، گروه‌هاي بحث آزاد سياسي تشكيل مي‌دهند و با انتشار بيانيه‌هايي عقايد سياسي خود را مطرح مي‌سازند.

وي همچنين اقدام دانشجويان براي برگزاري سمينارهاي سياسي و دعوت از رهبران سياسي براي شركت در اين سمينارها را از جمله فعاليت‌هاي دانشجويان سوداني در عرصه سياسي اين كشور خواند.

رئيس اتحاديه دانشجويان سودان با اشاره به حضور دانشجويان در عرصه سياسي اين كشور گفت: تمامي احزاب سياسي در سودان داراي حلقه‌هاي متشكل از دانشجويان هستند. همچنين دانشجويان سوداني جلساتي را با مقا‌م‌هاي دولتي از جمله وزير آموزش عالي دارند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران