مصر

خبرگزاري فارس- علاءالدين يوسف در يك نشست تخصصي تأكيد كرد كه عدم درك درست از شرايط و جايگاه ايران و مصر يكي از موانع روابط دو كشو است و ترميم اين رابطه با توجه به عدم ارتباط رسمي دوجانبه در سه دهه گذشته نياز به زمان دارد.


بررسي تحولات انقلاب مصر و روابط اين كشور با ايران"

به گزارش فارس، نشست "بررسي تحولات انقلاب مصر و روابط اين كشور با ايران" در پژوهشكده مطالعات استراتژيك خاورميانه برگزار شد.

در اين جلسه غيررسمي كه با شركت اعضاي هئيت علمي و پژوهشگران مهمان پژوهشكده مطالعات استراتژيك خاورميانه صورت گرفت، "كيهان برزگر" رئيس پژوهشكده مطالعات خاورميانه، "علاءالدين يوسف" رياست دفتر حفاظت منافع جمهوري عربي مصر در ايران و "محمد علي مهتدي" پژوهشگر ارشد مركز مطالعات استراتژيك خاورميانه در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه اي نكاتي را مطرح و به تبادل نظر با حاضرين در جلسه پرداختند.

برزگر: تحولات مصر فرصت مناسبي براي روابط دو كشور است

در ابتدا دكتر برزگر كه مديريت نشست را بر عهده داشتند، با اشاره به اينكه دو كشور ايران و مصر دو كشور برادر و مسلمان هستند و ايران هميشه به داشتن رابطه با مصر در حوزه هاي مختلف تمايل داشته است، تحولات صورت گرفته در مصر را به چند دليل فرصت مناسبي در روابط دو كشور دانست.

وي افزود: نخست اينكه نتيجه فوري انقلاب مصر، خروج منطقه از مفهوم "ايران هراسي" است. مصر در دوره رژيم مبارك از مراكز شكل‌گيري اين جريان عليه ايران در منطقه بوده است. دوم اينكه تقويت روابط دو كشور در حوزه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و توريسم كه دو كشور ظرفيت هاي لازم را دارند. سوم، تأثير اين انقلاب بر تقويت ائتلاف هاي سياسي- امنيتي منطقه اي است.

برزگر تصريح كرد: پتانسيل ايجاد ائتلاف هاي منطقه اي به خصوص ميان ايران، مصر و تركيه بعد از تحولات اخير در جهان عرب وجود دارد. اين سه كشور به دليل هويت قوي، شأن، تاريخ و جمعيت از قدرت هاي مهم منطقه اي هستند.

اين كارشناس ايراني، شكل‌گيري ائتلاف ايران و مصر براي فشار آوردن به رژيم صهيونيستي براي خلع سلاح همگاني هسته اي و ايجاد صلح پايدار در منطقه را دليل چهارم دانست و تأكيد كرد: سياست‌هاي رژيم اسرائيل خود منبع ناامني منطقه محسوب مي شود.

وي با اشاره به قرارداد كمپ ديويد گفت: بعد از امضاي اين قرارداد، كليه تلاش‌هاي انجام شده براي گفت‌وگوهاي صلح پايدار به دليل زبان قدرتمند اسرائيل و قرار گرفتن اين كشور در موقعيت برتر دائما به چالش كشيده شده است.

در ادامه دكتر برزگر در خصوص مسائل منطقه اي با تأكيد بر راه حل "منطقه گرايي" و تقويت آن، اظهار داشت كه بحران سوريه موضوع منطقه گرايي را به دليل نقش غرب و مطرح كردن برخورد نظامي به چالش كشيده است. بر اين اساس، تقويت روابط ايران و مصر مي‌تواند منجر به تقويت راه حل منطقه اي براي حل بحران هاي منطقه اي شود.

ترميم روابط ايران و مصر نياز به زمان دارد

در ادامه نشست، آقاي علاء الدين يوسف بحث خود را با عوامل مؤثر در حركت اصلاح طلبانه مردم مصر آغاز كرد. در اين­باره وي به سه موضوع اشاره كردند. نخست، جامعه جوان مصر و عدم انسجام آن با حكومت بود كه از ديدگاه وي دراين روند سيستم به درستي با مخالفت ها و تقاضاهاي جوانان برخورد نكرد، دوم، تفاوت توقعات و نيازها ميان نسل گذشته و نسل امروز بود.

به اعتقاد اين مقام مصري، مسئله نسل گذشته رفاه اجتماعي بوده و براي نسل جوان مشاركت در حكومت و اصلاحات سياسي مهم است. هرچند مردم مصر مشكل معيشتي داشتند اما مهم‌ترين مشكل آنها آزادي و حقوقشان و نهايتا، مسئله رهبري در مصر بود. در واقع رهبري، حاضر به گفتگو درباره تغيير و اصلاحات با مردم نبود و تفكر سنتي را دنبال مي كرد. اين در حالي بود كه اين كشور به مديريتي با تفكر جديد احساس نياز مي كرد.

همچنين علاءالدين يوسف در اين نشست به چند حادثه منطقه‌اي تأثيرگذار بر انقلاب مصر اشاره كرد از جمله "مخالفت با قذافي و انقلاب در ليبي"، "درگيري رژيم با مخالفان و حركت انقلابي در سودان"، "عدم توجه به مشكل فلسطينيان از طرف دولت مصر و احساس مشترك ملت مصر با ملت فلسطين".

در ادامه اين نشست، وي در مورد صلح كمپ ديويد اظهار داشت كه در حال حاضر توازن قدرت تغيير كرده و دولت قبلي مصر هم نشان داده كه نتوانسته خود را با تغييرات طولاني مدت هماهنگ كند. علاوه براين، در رابطه با ايران نيز اظهار داشتند كه ايران دشمن مصر نيست و منافع مشتركي با اين كشور دارد. مردم ايران و مصر سال ها با يكديگر در مسائل مختلف تبادلاتي داشته‌اند و در حال حاضر نيز پتانسيل تقويت همكاري دو كشور در زمينه هاي مختلف از جمله موضوعات فرهنگي و حتي سينما وجود دارد.

رياست دفتر حفاظت منافع جمهوري عربي مصر در ايران تصريح كرد: هم اكنون مشكلي كه در خصوص روابط دو كشور وجود دارد عدم درك درست از شرايط و جايگاه يكديگر است. از نظر وي ترميم اين رابطه با توجه به عدم ارتباط رسمي ميان دو كشور طي سه دهه گذشته نياز به زمان دارد.

مردم مصر براي ايراني‌ها احترام زيادي قائلند

"محمد علي مهتدي" به عنوان آخرين سخنران در اين نشست به بيان نظرات خود پرداخت. وي انقلاب مصر را شامل دو روند دانست. نخست، روند "رسمي" كه براي اولين بار با حمايت شوراي عالي نظامي در مصر شاهد شكل گيري پارلمان هستيم. ضمن اينكه اين شورا اعلام كرده كه بعد از انتخابات مجلس سنا و رياست جمهوري قدرت را به غير نظاميان واگذار مي كند. دوم، روند "غير رسمي" كه توسط جوانان انقلابي دنبال مي شود.

وي نقش جوانان در انقلاب مصر را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: 60 درصد جمعيت مصر را جوان‌هاي زير 25 سال تشكيل مي دهند و انقلاب مصر با حضور جوانان در ميدان التحرير آغاز شد.

اين كارشناس با اشاره به نظر برخي از تحليلگران در خصوص نااميدي جوان‌هاي مصري به دليل درگيري هاي داخلي بعد از انقلاب، ابراز عقيده كرد كه مصر به دليل اهميت و تأثير گذاري بر ساير كشورهاي منطقه، با كشورهاي ديگر متفاوت است.

مهتدي در ادامه سخنان خود يادآور شد: كرامت ملي براي مصري ها خيلي مهم است و آن ها هيچ گاه فشار را از هيچ كشوري نمي پذيرند. در خصوص موضوع كمپ ديويد ايشان اظهار داشتند كه هرچند اين مسئله براي مصر مهم است اما هم اكنون در اولويت برنامه ها و سياست هاي اين كشور قرار ندارد.

نكته ديگري كه وي مطرح كرد در خصوص احساس مصري ها به اسرائيلي ها و ايراني ها بود. از نظر وي مصري ها نسبت به رژيم اسراييل احساس خوبي ندارند. به طوري كه هيچ گاه سياست عادي سازي ميان دو كشور موفق نشد. در مقابل مردم مصر براي ايراني ها احترام زيادي قائلند.

از نكات مهم اين نشست مي‌توان به تأكيد هر سه سخنران بر نقش "عدم درك درست دو كشور از نقش و جايگاه يكديگر" و "نقش خارجي‌ها" در تضعيف رابطه مناسب ميان ايران و مصر طي سه دهه گذشته و همچنين "لزوم تبادل نظر نخبگان دو كشور در خصوص تقويت روابط ايران و مصر" اشاره كرد. در نهايت اين جلسه با پرسش و پاسخ حاضرين در جلسه و گرفتن عكس يادگاري خاتمه يافت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران