تونس

خبرگزاري فارس- يك كارشناس ارشد مسائل سياسي با ابراز اميدواري درباره آينده روابط ايران و تونس تاكيد كرد كه اين دو كشور بدليل مشتركاتي كه با يكديگر دارند، مي‌توانند الگوي مناسب و جديدي را به جهانيان ارائه كنند.


"محمد صادق الحسيني" كارشناس ارشد مسائل سياسي و خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش بين‌الملل فارس به بررسي تحولات جاري در تونس پرداخت.

انقلابيون تونس شكاف ميان جامعه و حاكميت را پركردند

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تمامي اهداف انقلابيون تونس محقق شده است، گفت: اينكه بخواهيم بگوييم، در تونس تمام اهداف انقلاب محقق شده، اندكي قابل تامل است. اما بايد گفت كه تحولي جدي، موثر و مهم در تونس روي داده است. اين انقلاب توانست آن تضادي كه بين جامعه با تمام ابعاد هويت فرهنگي، اجتماعي، فكري و حتي ملي و مذهبي آن و دولتي كه به رهبري "بن علي" ادعا مي كرد نماينده آن جامعه است، وجود داشت، تا حدودي از بين ببرد. بچه‌هاي انقلاب، فرزندان انقلاب و نيروهاي سياسي و انقلابي توانستند شكاف و گسست موجود را تاحدودي پركنند و نوعي آشتي ميان هويت واقعي فرهنگي، اجتماعي و ملي و مذهبي و ميان دولت كه قاعدتا نماينده اين جامعه است، به وجود آورند. از اين نظر اقدام مثبتي صورت گرفته است و اين هدف انقلاب محقق شده است.

هنوز نظام‌مندي كامل بر تونس حكفرما نشده است

اين تحليل‌گر مسائل سياسي افزود: اما به نظر بسياري از تحليلگران و ناظران سياسي، تمام اهداف اين انقلاب محقق نشده و هنوز نظام مندي كامل در اين كشور حاكم نشده است و زمان بيشتري نياز است تا تونس از حالت بيداري ملي مذهبي به نظام‌مندي كامل و جايگزيني اين نظام به جاي نظامي كه در تمام سطوح و ابعاد به خارج وابسته بود، برسد. بويژه اينكه رژيم سابق از فرهنگ و ايدئولوژي گرفته تا اقتصاد و سياست به خارجي‌ها وابسته بود.

تونس مي‌توانست بخشي از راهكار حل بحران سوريه باشد

وي درباره دليل انفعال دولت تونس در قبال دمشق بويژه در شرايطي كه اكثريت مردم اين كشور حامي مقاومت و مخالف امپريالسيم و صهيونيست‌ها هستند، گفت: به اعتقاد بنده، چون هنوز تمام اهداف انقلابي مردمي در ائتلاف حكومتي جديد، به وضوح تبلور نيافته است شاهد چنين امري هستيم.

محمد صادق الحسيني تاكيد كرد: بعضي نخبگان از جمله برادر انقلابي و آزاده‌اي مثل رئيس جمهور تونس، ارتباط و دوستي خاصي با "برهان غليون" و ساير نخبگان خارج از كشور سوريه دارند. اين امر متاسفانه در ائتلاف حكومتي جديد تاثير گذاشته است و اين امر به دوستان حزب النهضة نيز سرايت كرده است. به همين دليل آنها ارزيابي نادرستي از موقعيت جديد تونس و نوع ارتباطات جديدي كه مي توانستند در جامعه جديد جهان عرب برقرار كند، دارند. اما آنها نتوانسته‌اند موقعيت مناسبي براي خود در منطقه ايجاد كنند.

وي افزود: حكومت جديد تونس مي‌توانست جزئي از نيروهاي موثر در ايجاد راه حلي براي بحران سوريه باشد اما اكنون خود بخشي از بحران سوريه شده است. اين امر بيانگر اين واقعيت است كه حكومت جديد هنوز نتوانسته آيينه تمام عيار اراده مردم تونس و تمام انقلابيون اين كشور باشد و هنوز نوعي شكاف ميان هويت ملي و مذهبي كف مردم و نخبگاني كه به نمايندگي از مردم به قدرت رسيده اند وجود دارد و هنوز اين فاصله پر نشده است لذا بايد گفت كه اهداف انقلابي تونس هنوز نظام مند نشده است. تا بتواند مواضع ضد امپرياليسي و ضد صهيونيستي اكثريت مردم تونس را در آيينه حكومت انقلابي اين كشور نمايان كند. زيرا قاعدتا يكي از ملزومات توجه به اين موضع مردم تونس، حمايت از نقش دولت سوريه در منطقه و مواضع آن در حمايت از مقاومت است.

هنوز نوعي جنگ و گريز ميان دو نظريه متفاوت در تونس وجود دارد

اين كارشناس ارشد مسائل سياسي در پاسخ به اين سوال كه تحليلش درباره آينده روابط ايران و تونس با سرنگوني رژيم بن علي چيست. بويژه اينكه در بخش روابط فرهنگي تعاملهاي مثبتي از سوي دو طرف انجام شده است به عنوان مثال، استقبال شبكه ملي تونس از نمايش فيلمهاي ايراني، برگزاري هفته فرهنگي ايران در تونس و نيز اعتراضات شديد در تونس عليه نمايش فيلم انيميشن ضد ايراني و اسلامي "پرسپوليس" گفت: مجموعه تحولات و تحركاتي كه در تونس در زمينه‌هاي فكري، هويتي و انعكاس آن در فرهنگ و وسايل ارتباط جمعي در حال روي دادن است، با نوسانات شديدي همراه است. اين تحركات خود را خيلي همنواخت با تحركات سياسي نشان نمي‌دهد. علت اين امر نيز متاثر شدن بسياري از فرهنگيان، صاحب نظران، نخبگان، هنرمندان، صاحب قلمان تونس از غرب است اين چيزي است كه از طريق اعمال سياست يك جانبه‌اي كه هويت ملي مذهبي مردم تونس را در زمان ژنرال بن علي سركوب مي كرد، روي داده و هنوز متاسفانه آثار اين سياست بن علي موجود است. به همين دليل يك نوع جنگ و گريز ميان دو نظريه متفاوت در تونس وجود دارد و هر يك از اين دو جريان سعي مي كند بر ديگري غلبه كند.

با گذشت زمان هويت واقعي تونس به آن باز‌مي‌گردد

وي تاكيد كرد: به نظر مي رسد اين حالت كه يك طرف آن ديالوگ و يك طرف آن جنگ و گريز است، آثار خود را در اين موضوعي كه شما اشاره كرده‌ايد نشان مي دهد.اما من معتقدم كه اين وضعيت ادامه نمي يابد و چيزي نخواهد گذشت كه مردم تونس، نخبگان و اكثريت قريب به اتفاق صاحب قلمان آزاده به هويت واقعي خود بازخواهند گشت و خود را در تحولات جديد جامعه و سياسي تونس پيدا خواهند كرد و همانطور كه در انتخابات، اسلام و هويت مستقل سياسي و فرهنگي تونس را انتخاب كردند و اسلامي معتدل و در عين حال ملتزم به جهان عرب و اسلام را برگزيدند در زمينه فرهنگ و ايدئولوژي نيز انتخاب خود را در آينده انجام خواهند داد و آن هويت واقعي خود را خواهند يافت و مدافعان واقعي هويت مردم تونس بر كساني كه از فرهنگ غرب تبعيت مي‌كنند و هنوز در سطح جامعه حضور دارند، غلبه خواهد كرد.

ايران و تونس مي‌توانند الگوي جديد و مناسبي را به جهان ارائه كنند

اما درباره روابط ايران و تونس بايد گفت كه به مرور زمان اين روابط بسيار اهميت خواهد يافت. زيرا تشابه ويژه‌اي ميان نقش ايران و تونس در زمينه انتقال فرهنگ و تمدن اسلامي به غرب وجود دارد. همان طور كه ايران اين فرهنگ و تمدن اسلامي را از غرب آسيا به شرق آسيا منتقل كرد و از آنجا نيز تا چين و كشورهاي غربي، فرهنگ اسلامي غني را به گوش همه رساند، تونس نيز بدليل ارتباطي كه با جهان غرب و اروپا از طريق مديترانه داشته، توانسته است به همراه ساير كشورهاي شمال آفريقا از جمله مراكش و الجزاير، تمدن اسلامي را به اسپانيا (اندلس) و اروپا منتقل كند. اين نقش مشابه تونس و ايران مي‌تواند اين دو كشور را به يكديگر نزديك‌تر كند و روابط خوبي را به وجود آورد و دو كشور مي‌توانند الگوي مناسب و جديدي را به جهان عرب و اسلام نشان دهند كه چگونه غرب و شرق جهان اسلام، يا دو كشور نمونه انقلابي مي‌توانند الگويي باشند براي ايجاد روابط حسنه در اين جهان پر از تلاطم و سردرگمي هويتي. ما از اين راه مي‌توانيم به جهانيان نيز خود را نشان دهيم و يك الگوي اسلامي معتدل و ملتزم به ارزش ها را در مقابل خطوط راديكالي و تكفيري كه در تلاش است تاچهره اسلام ناب محمدي (ص) را مخدوش كند، به همه نشان دهيم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران