تونس

خبرگزاري فارس- وزير امور خارجه ايران بر عدم مداخله خارجي در موضوع سوريه و جلوگيري از تسليح معارضان سوري تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به تونس، علي‌اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان امروز (دوشنبه) پس از ديدار با رفيق عبدالسلام همتاي تونسي خود در نشست خبري مشترك طي سخناني پيروزي انقلاب تونس را به ملت و دولت اين كشور تبريك گفت و اين انقلاب را مادر انقلاب‌هاي منطقه دانست.

وي تصريح كرد: زماني كه تاريخ تونس را بررسي كردم متوجه شدم كه اين كشور آينده درخشان و افق روشني دارد. ايران نيز به عنوان كشوري مسلمان، برادر تونس است. ما به ملت تونس تبريك مي‌گوييم و همه حمايت‌هاي لازم را در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، كشاورزي و فناوري مبذول مي‌داريم.

صالحي ايران را كشوري بزرگ با تجارب زياد در زمينه‌‌هاي صنعتي و تكنولوژيك خواند و در ادامه به پرتاب اولين ماهواره و پيشرفت‌هاي پزشكي و علمي ايران در زمينه سلول‌هاي بنيادين اشاره كرد و گفت كه اين امور موجب شده تا ايران از جمله كشورهاي پيشرفته جهان باشد.

وزير خارجه تصريح كرد: ما آماده‌ايم تا اين تجارب را در اختيار برادرانمان در تونس قرار دهيم.

وي با اشاره به ضرورت افزايش حجم مبادلات تجاري بين دو كشور ابراز اميدواري كرد كه در زمينه گردشگري نيز دو طرف پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشته باشند.

صالحي سپس از همتاي تونسي خود به خاطر مهمان نوازي تشكر كرد و خواستار تداوم رايزني‌هاي دوجانبه در آينده شد.

به گزارش فارس، وزير خارجه ايران در ادامه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره نشست 1+5 و ايران در استانبول و تأثير انتخابات فرانسه بر پرونده هسته‌اي ايران، گفت: ما از نشست اخير در استانبول راضي هستيم و دو طرف نيز اين رضايت را به طور علني اعلام كرده‌اند. من فكر مي‌كنم پرونده سازي عليه ايران در حال پايان است و گام‌هاي بيشتري در اين زمينه در بغداد برداشته خواهد شد و پيشرفت بيشتري حاصل مي‌شود.

وي در پاسخ به سؤالي درباره توسعه روابط تجاري بين تونس و ايران، اظهار داشت: ما گفت‌وگوهاي خوبي در رابطه با روابط دوجانبه داشتيم. ابلاغ تبريكات ملت و دولت ايران به ملت و دولت تونس به خاطر پيروزي انقلاب اين كشور يكي از اهداف سفر ما بود. انقلاب تونس شروعي براي انقلاب‌هاي ديگر در منطقه بود.

صالحي ادامه داد: خوشبختانه ملت تونس با پيشينه تاريخي و تمدني‌اش توانست انقلاب خود را به گو‌نه‌اي مديريت كند و با حداقل مشكلات به نتايج بزرگي برسد. به ويژه اينكه ما اكنون شاهد آن هستيم كه دولتي برآمده از مردم تشكيل شده است، از اين رو آينده تونس را روشن و تابناك مي‌بينيم.

وزير خارجه افزود: دليل سفر ما به تونس تبريك براي اين دستاورد و همچنين اعلام آمادگي براي گسترش روابط دوجانبه در تمامي زمينه‌هاي مورد علاقه دو كشور است.

صالحي گفت: خوشحالم كه امروز در آغاز هفته فيلم ايران در تونس به سر مي‌برم به ويژه اينكه اين هفته فيلم با استقبال مردم تونس همراه شده است. زيرا يكي از عناصر عمده برقراري روابط بين دو ملت مسائل فرهنگي است و در اين زمينه نيز كارهايي صورت گرفته است.

وزير خارجه كشورمان به مسائل تجاري دو كشور اشاره و خاطرنشان كرد: در بهترين شرايط موجود حجم مبادلات تجاري دو كشور به 300 ميليون دلار مي‌رسيد كه پس از مدتي آن نيز كاهش يافت.

صالحي در ادامه از رايزني تونس و ايران براي عملياتي كردن 40 توافقنامه فيمابين خبر داد و گفت: در چند ماه آينده كميسيون مشترك اقتصادي در تونس برگزار خواهد شد تا به جزييات اين مسائل پرداخته شود و كارشناسان نيز در اين فاصله چند ماهه به بررسي روش‌هاي ممكن براي توسعه اين امور خواهند پرداخت.

وي تأكيد كرد كه در اين ديدار با همتاي تونسي خود درباره مسائل مهم منطقه‌ از جمله فلسطين و سوريه گفت‌وگو كرده است.

وزير خارجه كشورمان تصريح كرد كه نظرات دو كشور در بسياري از مسائل به خصوص مسائل بين‌المللي به هم نزديك است.

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره مسئله سوريه و طرح كوفي عنان، اظهار داشت: مادامي كه دولت سوريه اين طرح را بپذيرد ما نيز از آن حمايت مي‌كنيم و با كشورهاي ديگر درباره آن صحبت خواهيم كرد.

صالحي ادامه داد: موضوع سوريه بايد سوري - سوري حل شود. معارضاني در سوريه هستند و دولت نيز براي مذاكره با آنها اعلام آمادگي كرده است. بشار اسد رئيس جمهور اين كشور وعده‌هاي عملي زيادي را از جمله برگزاري انتخابات آزاد براساس تعدد احزاب و اصلاحات قانون اساسي به مردم اين كشور داده است. بايد به سوريه فرصت لازم براي حل اين مشكل و پاسخگويي به مطالبات مردم داده شود. ما از طرح عنان حمايت مي‌كنيم تا اين طرح پيش از هر چيزي خشونت و كشتار در سوريه را متوقف كند.

صالحي در ادامه بر ضرورت عدم دخالت بيگانگان در موضوع سوريه و جلوگيري از تسليح معارضان سوريه تأكيد كرد.

وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه سوريه در منطقه حساسي قرار دارد، گفت: كشورهاي همسايه بايد با اين قضيه به صورت حكيمانه برخورد كنند تا مانع ايجاد شكاف در منطقه شوند.

وي درباره روابط ايران با كشورهاي عربي منطقه نيز اظهار داشت: گسترش روابط با همسايگان اولويت سياست خارجي ايران است. الحمدالله روابط ما با كشورهاي عربي خوب است، اما برخي اختلاف نظرات وجود دارد كه تلاش مي‌كنيم در تماس با دوستان در منطقه سوء تفاهمات را حل كنيم.

صالحي خاطرنشان كرد: دولت‌هاي حاضر در خليج فارس براي ايران اهميت زيادي دارند و ما اميدواريم كه با تمام اين كشورها روابط خوبي داشته باشيم و روابط با كشورهاي عربي به بهترين شكل ممكن آن برسد.

به گزارش فارس، رفيق عبدالسلام وزير خارجه تونس نيز در اين نشست خبري ضمن ابراز خرسندي از ديدار با همتاي ايراني خود و با بيان اينكه اين اولين سفر وزير خارجه ايران به تونس بعد از انقلاب اين كشور است، گفت: ما در گفت‌وگوهاي امروز درباره روابط دوجانبه و گسترش روابط به گونه‌اي كه پاسخگوي مطالبات ملت‌هايمان باشد، گفت‌وگو كرديم.

وي افزود: سطح مبادلات تجاري بين دو كشور رضايت بخش نيست و ما درباره افزايش سطح مبادلات گفت‌وگو كرديم. زيرا افق‌هاي مشتركي براي افزايش و توسعه روابط دوجانبه وجود دارد.

عبدالسلام با بيان اينكه در اين ديدار با صالحي درباره مسائل مهم منطقه و مشترك از جمله سوريه گفت‌وگو كرده، گفت: اين سفر در شرايطي صورت گرفته كه دموكراسي در تونس حاكم شده است.

وي در ادامه بر تداوم روابط و همكاري‌هاي فرهنگي بين دو كشور تأكيد كرد و سفر وزير خارجه ايران در آغاز هفته فيلم ايران در تونس را به فال نيك گرفت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران