مصر

خراسان-قاهره، پايتخت مصر، فقط 3 هفته مانده تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور، صحنه مبارزات نامزدها در رسانه ها و هوادارانشان در خيابان ها شده است.

به گزارش بي بي سي، ده‌ها نفر از طرفداران حازم صلاح ابواسماعيل، نامزد ردصلاحيت‌شده سلفي ها، در جريان درگيري‌هاي شنبه شب گذشته در قاهره مجروح شده‌اند. هنوز معلوم نيست در درگيري هاي شبانه قاهره چه كسي به هواداران ابواسماعيل حمله كرده است. الجزيره مدعي شده است برخي از ساكنان منطقه العباسيه تلاش كردند از حركت هواداران نامزد رد صلاحيت شده سلفي‌ها به سمت وزارت دفاع جلوگيري كنند. اما بي بي سي گزارش داده است كه طرفداران حازم ابواسماعيل گفته‌اند نيروهاي لباس شخصي دولتي به آن ها حمله كرده‌اند. نيروهاي ارتش در برابر اين درگيري‌ها كه تا بامداد يكشنبه ادامه داشت، هيچ گونه واكنشي از خود نشان ندادند و براي جدا كردن طرف‌هاي درگير دخالت نكردند. ارتش مصر فقط از حركت معترضان به سمت وزارت دفاع جلوگيري مي‌كند. در همين حال به گزارش آسوشيتدپرس مجلس مصر اعلام كرد: 7 روز جلسات خود را براي اعتراض به دولت نظامي كه قدرت را تحويل نمي دهد، متوقف مي كند.

حمايت سلفي ها از ابوالفتوح، نامزد ميانه رو

حازم صلاح ابواسماعيل، مجري سرشناس تلويزيوني و نامزد سلفي ها بود كه پس از ثبت‌نام براي شركت در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري مصر رد صلاحيت شد. با اين حال روزنامه الشرق الاوسط گزارش داده است كه احزاب سلفي مصر يكي از رهبران سابق گروه اخوان‌المسلمين را به عنوان كانديداي خود در انتخابات رياست جمهوري اين كشور معرفي كردند. به نوشته اين روزنامه، شوراي تبليغ سلفي مصر كه احزاب و گروه‌هاي سلفي مصر از جمله حزب النور، حزب الدعوة و حزب آباداني و توسعه در آن عضويت دارند با برگزاري نشستي "عبدالمنعم ابوالفتوح"، از رهبران سابق اخوان‌المسلمين مصر را نامزد مورد حمايت خود اعلام كردند. ناجح ابراهيم، از رهبران سلفي مصر با تاكيد بر حمايت همه‌جانبه سلفي‌هاي مصر از ابوالفتوح، كه يكي از رهبران سياسي ميانه‌رو در مصر محسوب مي‌شود، گفت: «اقدامات و جهت‌گيري‌هاي نمايندگان اخوان‌المسلمين در پارلمان خصوصا سعد الكتاتني، رئيس پارلمان نشانه اعمال تبعيض اخوان‌المسلمين در قبال سلفي‌ها و ديگر گروه‌هاي اسلامي مصر است» ابوالفتوح از چهره‌هاي محبوب و سرشناس اخوان‌المسلمين بود كه در پي بروز پاره‌اي اختلاف‌ها از اين گروه جدا شد.

نامزد اخوان‌المسلمين: تشكيل دولت وظيفه ما است

اين درحالي است كه نامزد اخوان المسلمين فعاليت هاي انتخاباتي را براي تشريح مواضع خود آغاز كرده است. محمد مرسي در گفت و گو با شبكه النهار گفت: «اهداف انقلاب مصر جز از طريق ادامه آن محقق نخواهد شد.» رئيس "حزب آزادي و عدالت" با اشاره به عملكرد نامطلوب دولت مصر گفت: «ما در گفت‌وگو با اعضاي شوراي نظامي، اعلام كرديم كه براي تشكيل دولت آمادگي داريم اما شوراي نظامي با اين مسئله مخالفت كرد، اكنون من تاكيد مي‌كنم كه تشكيل دولت وظيفه ماست لذا براي تشكيل دولت مصر به همراه ائتلاف‌ها و ساير احزاب مصري و بازخواست آن‌ها در صورت قصور و كوتاهي در اداره كشور آماده‌ايم.»

گفت و گوي تلفني وزير خارجه مصر با سعودالفيصل

همزمان با تحولات پرشمار انتخاباتي، قاهره اين روزها مورد توجه جدي ديپلمات ها قرار گرفته است. در پي ايجاد تنش در روابط عربستان و مصر، محمد عمرو، وزير خارجه مصر، با سعود الفيصل، همتاي عربستاني‌اش، درباره حوادث پيش آمده در مصر كه باعث فراخوان سفير عربستان از اين كشور شد، تلفني مذاكره كرد. به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، 2 طرف بر ادامه روابط استراتژيك و عميق مصر و عربستان تاكيد و اعلام كردند كه روابط 2 كشور عميق‌تر از آن است كه مسئله‌اي بتواند بر آن تاثير چنداني بگذارد. از سوي ديگر، احمد بن عبدالعزيز قطان، سفير عربستان در مصر در گفت‌وگو با روزنامه عربستاني عكاظ، اعلام كرد: «به دليل تظاهرات و اعتراض‌هاي توجيه‌ناپذيري كه مقابل سفارت عربستان در مصر صورت گرفت و جان كاركنان سفارت به خطر افتاد عربستان تصميم گرفت سفير خود را از مصر فرا بخواند.» عبدالعزيز قطان گفت: «تظاهركنندگان خشمگين در مقابل سفارت با سردادن شعارهايي حرمت و احترام هيئت ديپلماتيك عربستان را شكستند و عربستان نيز تصميم گرفت تا سفارت خود در قاهره و برخي كنسول‌گري‌هايش در اين كشور را ببندد.»

سفر محرمانه يك مقام ارشد دفتر نتانياهو به قاهره

از سوي ديگر روزنامه هاآرتص از سفر محرمانه يكي از مقام‌هاي ارشد دفتر نتانياهو به قاهره با هدف بررسي مسئله لغو قرارداد گازي دو طرف خبرداد. دولت رژيم صهيونيستي به دنبال آن است تا از اهميت ديپلماتيك لغو قرارداد صادرات گاز مصر به سرزمين‌هاي اشغالي بكاهد. به نوشته روزنامه هاآرتص، يكشنبه هفته گذشته شركت دولتي گاز مصر EGAS اعلام كرد قرارداد صادرات گاز به سرزمين‌هاي اشغالي را لغو كرده است، اما واقعيت چيز ديگري است و نشان مي‌دهد كه اين درگيري يك مناقشه تجاري نيست.

مذاكرات هيئت حماس به رياست خالد مشعل با مقامات مصري

هيئت رهبري جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) هم به رياست خالد مشعل به قاهره رفت تا با هيئت سازمان اطلاعات مصر و مراد موافي، رئيس اين سازمان ديدار كند. به گزارش ايسنا، سامي خاطر، عضو دفتر سياسي حماس در تماس تلفني با مركز اطلاع‌رساني فلسطين با تاييد اين خبر گفت: «در اين ديدار 3 پرونده و مسائل اساسي مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه نخستين مورد، مسئله اسيران اعتصاب غذاكننده در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي بود... مسئله دوم به آشتي ملي مربوط مي‌شد، با توجه به اين‌كه مصر طرف ناظر بر آشتي ملي است و ... سومين مسئله بازسازي غزه و لزوم تشريك مساعي در اين زمينه بود.»

حزب جديد البرادعي، نه ايدئولوژيك نه ليبرال

از سوي ديگر همزمان با آماده شدن احزاب براي حضور در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري مصر، محمد البرادعي، فعال سياسي و برنده جايزه صلح نوبل، از ايجاد يك حزب سياسي جديد خبر داده است. به گزارش بي بي سي، او از برنامه‌ريزي براي قدرت گرفتن حزب خود در ۴ سال آينده خبر داد و گفت كه اين حزب فراتر از "ايدئولوژي" عمل خواهد كرد و در عين حال، به دنبال آن خواهد بود كه "ليبرال" خوانده نشود. بي‌بي‌سي مدعي است كه حزب جديد براي رقابت با سياستمداران اسلامگرا در مصر شكل گرفته است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران