مصر

خبرگزاري فارس- محمد مرسى نامزد اخوان‌المسلمون با تاكيد بر اينكه "نامزد اين جماعت به نفع هيچ نامزد ديگري كنارگيري نمي كند" گفت: برنامه‌هاي ما از اين جهت كه با واقعيت‌ها و حقايق موجود منطبق است، از شانس بيشتري براي موفقيت در انتخابات رياست جمهوري برخوردار است.

به گزارش فارس، "محمد مرسي"، نامزد جماعت اخوان المسلمون مصر در انتخابات رياست جمهوري مصر در گفتگو با روزنامه الاهرام و بخش "بوابه الاهرام" به تبيين ديدگاه‌ها و مواضع خود در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري مصر پرداخته است.

بوابه الاهرام در ابتدا "محمد مرسي" را اينگونه معرفي مي‌‌كند: وي بهترين نماينده پارلمان جهان در سال 2005 است. مرسي استاد دانشگاه است و داراي مدارك دكترا از دانشگاه‌هاي كاليفرنياي آمريكا و استاد سابق دانشگاه‌هاي "نورس ريدج" و "لس آنجلس" و رئيس بخش مهندسي مواد در دانشگاه "الزقازيق" مصر و يكي از رهبران برجسته و قاطع جماعت اخوان المسلون است كه پس از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري مصر به عنوان اولين نامزد اين انتخابات به گفتگو با آن نشسته است.

بوابه الاهرام: گفته شده كه به اخواني‌ها پيشنهاد شده است كه در تغيير كابينه كمال الجنزوري مشاركت داشته باشند تا به اين ترتيب به بحران پيش آمده ميان پارلمان و دولت مصر پايان داده شود، ماجرا از چه قرار است، لطفا توضيح دهيد؟

مرسي: نه در اين‌باره پيشنهادي به ما ارائه نشده و در صورتي هم كه ارائه شود، آن را رد مي‌كنيم، چون ما خواهان تغييرات جزيي و ايجاد تعديلات در دولت نيستيم، از اين جهت كه اين اصلاحات و تغييرات برخلاف خواست و اراده پارلمان منتخب الشعب است كه 30 ميليون مصري نمايندگان آن را انتخاب كردند و اقدامات دولت را محكوم مي‌كند.

بوابه الاهرام: چه راه حلي در اين‌باره ارائه مي‌دهيد؟

مرسي: تنها راه حل استعفاي دولت و شخص نخست‌وزير و مكلف كردن فردي ديگر به جاي وي جهت تشكيل كابينه است، حتي اگر در اين راه فقط دو ماه فرصت باقي مانده باشد.

بوابه الاهرام: اما در مقابل نيز كمال الجنزوري، نخست‌وزير دولت انتقالي تهديد كرده است كه پارلمان را منحل مي‌كند، در آن صورت چه؟

مرسي: الجنزوري چنين سخناني را بسيار ايراد مي‌كند، پيش از اين هم در برابر سرلشكر "سامي عنان"، نايب رئيس شوراي عالي نظامي مصر چنين چيزي را گفته بود اما در عمل فاقد چنين تواني است.

بوابه الاهرام: آيا چنين احتمالي وجود دارد كه با "عبد المنعم ابو الفتوح" جهت تشكيل يك گروه رياستي به توافق برسيد؟

مرسي: سخن گفتن در اين ارتباط زود به نظر مي‌رسد، چون تصميم‌گيري درباره بسياري از موضوعات و قضايا به حوادث جاري و آينده مرتبط است، ولي اساس اين است كه همه در برابر خواست و اراده ملت مصر سرفرود آوريم و اگر در انتخابات به پيروزي برسم، بي‌ترديد به آنچه اطرافم مي‌گذرد، دقت بسيار خواهم كرد تا بهترين را انتخاب كنم، چون موضوع فقط به دست آوردن آرا و پيروزي در انتخابات نيست.

بوابه الاهرام: آيا اين احتمال وجود دارد كه به خاطر ابو الفتوح از انتخابات كناره‌گيري كنيد يا انصراف دهيد؟

مرسي: جماعت اخوان المسلمون و حزب آزادي و عدالت، شاخه سياسي آن نامزدهاي شركت كننده در انتخابات رياست جمهوري مصر را بررسي كرد و ما تلاش كرديم از برخي شخصيت‌ها حمايت كرده و آنها را به نامزدي در انتخابات تشويق و ترغيب كنيم كه به دلايلي كه مختص ايشان است، با اين امر موافقت نكردند، به همين دليل جماعت تصميم بر حضور در انتخابات و معرفي نامزد مختص خويش گرفت و به نظر نمي‌رسد، در اين راه در انديشه كنار گذاشتن نامزد خود به نفع نامزد ديگر باشد و مردم بي‌ترديد آنكه را اصلح و مناسب‌تر باشد انتخاب خواهند كرد.

بوابه الاهرام: رقابت خود در انتخابات رياست جمهوري را با كداميك از نامزدها نزديك مي‌بينيد؟

مرسي: برنامه‌هاي ما از اين جهت كه با واقعيت‌ها و حقايق موجود منطبق است، از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري برخوردار است. طرح جماعت رقيب جدي ندارد، چون با ديدگاه‌ها و راه‌حل‌هاي موضوعي مختلف در تمام حوزه‌ها براي مصري‌ها ارائه شده است و اين حق آنها و وظيفه آنهاست. در واقع طرح نهضه (طرح اخوان المسلمون براي آينده مصر) خواست و اراده مردم است تا جهشي كيفي در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي و امنيتي احراز كند.

بوابه الاهرام: در اولين گفت‌وگوي مطبوعاتي خود اسلام را به عنوان راه‌حل مشكلات مصر عنوان كرديد، سپس اين شعار تغيير كرد، آيا در مواضع شما تغييراتي صورت گرفته است؟

مرسي: نه به هيچ وجه .. در اين راه فقط شعار خود را تغيير داده‌ايم، آن هم به دليل سرزنش‌هايي كه به خاطر طرح آن متوجه ما مي‌شد، به همين دليل از آنجا كه ملاحظه كرديم، جو فاسدي حاكم است و تحريف‌هايي در اين شعار صورت مي‌گرفت و گفته مي‌شد كه اين تنها يك شعار است و ابزار لازم براي تحقق آن وجود ندارد، به همين دليل تصميم گرفتيم شعار خود را تغيير دهيم.

بوابه الاهرام: آيا چشم پوشي شما از اين شعار و تغيير و آن با اين هدف صورت گرفت كه مي‌خواستيد از اخوان المسلمون قدري فاصله بگيريد؟

مرسي: نه، چون من فرزند اخوان المسلمون هستم و ديدگاه و اخلاق و انديشه‌هايم همه اخواني است و اين درحالي است كه حفظ منافع كشور پيش از حفظ منافع اخوان المسلمون و حزب آزادي و عدالت برايم اهميت دارد، و در عين حال من در حالي‌كه خود را نماينده اخوان المسلمون و آزادي و عدالت معرفي مي‌كنم، براي تبديل مصر به كشوري پيشرفته و آباد هم تلاش مي‌كنم.

من اين شعار را هيچ‌گاه براي اين كنار نگذاشتم تا از جماعت دور شوم، اين شعار در عمق وجودم داراي مفهوم خاصي است و من از اين شعار و مفهوم بزرگ دور نمي‌شوم، طرح مطرح شده قابل است و فاصله خود با جريان‌هاي ديگر را به يك اندازه حفظ مي‌كنم. به اعتقاد من مردم مصر براي اولين بار درصدد تدوين قانون اساسي است كه خواهان آن مي‌باشد و آنچه كه امروز ما با آن مواجه هستيم، بسان دردهاي زايمان طبيعي است تا مولود جديدي پاي به عرصه وجود بگذارد و ان شاء الله كه ثبات و استقرار در مصر مستقر خواهد شد.

بوابه الاهرام: آيا تصور نمي‌كنيد كه طرح النهضه طرح "خيرت الشاطر" بوده است، طرح محمد مرسي چيست؟

مرسي: طرح النهضه طرح جماعت اخوان المسلمون بوده است و همه اعضاي جماعت از سال‌ها پيش روي اين طرح كار مي‌كردند. در واقع بايد بگويم جماعت از دهه نود روي اين طرح كار مي‌كرد و بر روي آن تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي و تحقيقاتي انجام مي‌داد و اميد داريم كه روزي آن را در تمام عرصه‌ها در كشور به مورد اجرا بگذاريم.

بوابه الاهرام: بسياري اين سوال را مطرح مي‌كنند كه محمد مرسي داراي تاريخ سياسي معروفي است، چگونه بايد بپذيرد كه به عنوان يك نامزد ذخيره معرفي شود؟

مرسي: جماعت اخوان المسلمون سازماني ريشه‌دار و قديمي است كه بر روي انديشه و ديدگاه تاسيسي روشن و آشكار و در عين حال مشخص و سالمي عمل مي‌كند، تصميم جماعت و حزبش بر اين بود كه نامزد ذخيره‌اي داشته باشد تا در صورتي‌كه نامزدي خيرت الشاطر با مشكل مواجه شد، وي جايگزين آن شود و من مشكلي در اين امر نمي‌بينم.‌

بوابه الاهرام: با وجود جدايي عبد المنعم ابو الفتوح از جماعت اخوان المسلمون و با توجه به اينكه هم شما و هم ايشان اخواني هستيد، از اين بيم نداريد كه روزي رو در روي يك‌ديگر قرار گيرد؟

مرسي: من نامزد رياست جمهوري هستم و بر اين باور هستيم كه كشور به اين نياز دارد كه مسئوليت اداره آن را برعهده بگيريم و هم اكنون ما احساس مي‌كنيم كه آمادگي چنين امري را داريم و هر آنچه هم اكنون انجام مي‌دهيم، تلاش براي ارائه اين طرح است و اين طرح بهتر از هر طرح ديگر ارائه شده توسط نامزدهاي ديگر مي‌تواند، مسئوليت امور و اداره كشور را برعهده بگيرد، اما اين به معناي تقابل با نامزدها نيست.

بوابه الاهرام: جريان سلفي و همچنين حزب سلفي النور اعلام كرده است كه در انتخابات از نامزد ديگري حمايت مي‌كند و اين برخلاف ائتلاف استراتژيك شما در انتخابات پارلماني مصر است، اين اقدام را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مرسي: هر گروه و هر جرياني اين اختيار را دارد كه براساس منافع و ديدگاه‌هاي خود عمل كند و اين ديدگاهي مردمي است نه ديدگاهي اسلامي و غير اسلامي و سلطه يا حاكميت يك جريان يا يك گروه هيچ‌‌گاه در مصر مطرح نبوده است.

بوابه الاهرام: شايد بتوان گفت، يكي از مهمترين بحران‌ها و چالش‌هايي كه مصر با آن مواجه است، بحران و تنش پيش آمده با عربستان سعودي و همچنين درگيري‌هاي وزارت دفاع است، آينده اينگونه بحران‌ها را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مرسي: بايد به بحران عربستان و مصر در حد و حدود واقعي و طبيعي آن نگاه كرد، چون بسان ابر بهاري است كه مي‌بارد و پس از بارش همه چيز تمام مي‌شود، اين درحالي است كه ما بر برقراري رابطه با تمام كشورهاي عربي و از جمله كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در چارچوب احترام متقابل تاكيد داريم و بر اين اساس قانون حرف اول و آخر را در اين بحران خواهد زد، به همين دليل از برداران سعودي مي‌خواهم اجازه ندهند، اين بحران بيش از اينها تعيمق شود، ما بر حفظ رابطه خود با عربستان و شفاف بودن اين رابطه تاكيد داريم.

بوابه الاهرام: و درباره بحران وزارت دفاع چه؟

مرسي: بالطبع حق تظاهرات مسالمت‌آميز براي همه تضمين شده است و بايد همچنان تضمين شده باقي بماند و همچنين انقلاب بايد ادامه يابد، حتي اگر رئيس جمهور انتخاب شود و حق و حقيقت بيان شود و مردم اين حق را دارند كه حقيقت و حق را بيان كنند، اما من از مسئولان امر در شوراي عالي نظامي و دولت انتقالي و همچنين تظاهرات‌كنندگان مي‌خواهم كه مراعات منافع عمومي و حق آزادي بيان را بدون ضربه وارد كردن به تاسيسات دولتي مد نظر داشته و مورد توجه قرار دهند و در اين ميان اگر برخوردي صورت گيرد و كسي آسيب ببيند، بايد عاملان آن محاكمه و مجازات شوند.

بوابه الاهرام: از خانواده خود برايمان بگوييد؟

مرسي: من داراي 5 فرزند هستم، 4 پسر و يك دختر. دخترم و پسر بزرگم متاهل هستند و به اين ترتيب من داراي 3 نوه هستم. همسرم به خاطر من موفق نشد، تحصيلات دانشگاهي خود را به پايان برساند و در تمام طول اين سال‌ها همواره در كنار من بوده و يكي از اعضاي بنيانگذار حزب آزادي و عدالت است و بالبطع بايد بگويم نقشي مثبت و اساسي را در زندگي مت ايفا مي‌كند.

بوابه الاهرام: از ميان خانواده شما چه كسي داراي تابعيت آمريكايي است؟

مرسي: من و همسرم داراي شناسنامه و تابعيت مصري هستيم، اما پسرم احمد و دخترم شيما داراي تابعيت آمريكايي مي‌باشند، چون من در دوره‌اي از زندگي‌ام در آمريكا زندگي مي‌كردم و آنها در آن زمان در آمريكا به دنيا آمدند. من از سال 1985 در مصر اقامت دارم و از آن زمان تاكنون هيچ‌گاه به آمريكا سفر نكردم.

بوابه الاهرام: مي‌توانيد درباره وضعيت مالي و دارايي‌هاي خود بگوييد؟

مرسي: گزارش آن را به كميته عالي مستقل انتخابات ارائه داده‌ام.

بوابه الاهرام: محمد مرسي چندتا كاخ و يلا دارد؟

مرسي: من در يك دستگاه آپارتمان استيجاري در يك مجتمع زندگي مي‌كنم و در منطقه الزقازيق در يك ساختمان 21 واحدي داراي يك دستگاه آپارتمان هستم و خدا رو شكر نه كاخي دارم و ويلايي.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران