تونس

خبرگزاري فارس- اجراي طرح امنيتي ويژه در تونس، درخواست دادگاه بين المللي كيفري از سازمان ملل براي اعلام موضع درباره محاكمه سيف الاسلام و تاكيد خارطوم مبني بر نقض آتش‌بس توسط جوبا مهمترين اخبار 24 ساعت گذشته قاره آفريقا است.

به گزارش فارس، قاره آفريقا صرف نظر از حوادث جاري در مصر طي 24 ساعت گذشته روز نسبتا آرامي را پشت‌سر گذاشت، دولت موقت تونس طرح امنيتي در جزيره جربه كه اكثر يهوديان اين كشور در آن ساكن هستند را به اجرا گذاشت؛ همچنين دولت موقت اين كشور حالت فوق العاده براي ششمين بار در تونس را تمديد كرد. اما ليبي همچنان در كش و قوس مجازات سيف الاسلام قذافي قرار دارد و دادگاه بين المللي كيفري طي درخواستي از سازمان ملل متحد خواسته تا درباره نحوه محاكمه پسر ديكتاتور معدوم ليبي اظهار نظر و اعلام موضع كند. در سودان نيز وزارت خارجه اين كشور تاكيد كرده است كه سودان جوبا آتش‌بس اعلام شده ميان دو كشور را همچنان نقض مي‌‌كند.

تونس

شبكه خبري الجزيره در خبري اعلام كرد كه رئيس جمهوري موقت تونس براي ششمين بار متوالي حالت فوق العاده در اين كشور را تا ماه جولاي تمديد كرد. منصف المرزوقي اين قانون را شب گذشته تمديد كرد.

المرزوقي در اين رابطه گفت كه اين تصميم پس از رايزني با رئيس مجلس موسسان يا پارلمان موقت تونس و نخست وزير اين كشور اتخاذ شده است،‌ اما به دلايل اتخاذ اين تصميم اشاره‌اي نكرد.

از زمان سرنگوني رژيم ديكتاتوري زين العابدين بن علي در 14 ژانويه 2011 تاكنون اين ششمين بار است كه حالت فوق العاده در تونس تمديد مي‌شود.

از سوي ديگر شبكه خبري النشره نيز به نقل از وزارت داخلي تونس اخبار منتشره در برخي رسانه‌ها مبني بر اجراي اقدامات تروريستي در اين كشور را تكذيب كرد.

وزارت داخلي تونس با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي تونس با همكاري ارتش، آمادگي مقابله با هرگونه شرايط دشوار را دارند و تمام تلاش خود را جهت برقراري امنيت در كشور به ويژه در مناطق توريستي به كار گرفته‌اند.

در بيانيه وزارت داخلي تونس آمده است : اين وزارتخانه تدابير لازم براي تامين امنيت شهروندان يهودي براي برگزاري مراسم مربوط به خود در كنيسه الغريبه در جزيره جربه در جنوب تونس را اتخاذ كرده است.

از اوايل هفته جاري يهوديان تونس براي شركت در اين مراسم راهي جزيره جربه مي‌شوند و گفته شده كه تمديد حالت فوق العاده در تونس به همين دليل صورت گرفته است، به ويژه پس از اينكه تيم مبارزه با تروريسم دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه در بيانيه‌اي از اتباع اين رژيم خواست كه از سفر به تونس خودداري كنند.

كنيسه الغريبه در جزيره جربه 11 آوريل 2002 شاهد يك عمليات تروريستي بود كه توسط القاعده صورت گرفت و بر اثر آن 21 توريست كشته شدند كه اغلب تبعه آلمان بودند.

ليبي

پايگاه خبري قورينا اليوم در خبري اعلام كرد كه دادگاه بين‌المللي كيفري از شوراي امنيت سازمان ملل درخواست كرده تا موضع خود درباره اعتراض ليبي به محاكمه سيف‌الاسلام قذافي در اين دادگاه را اعلام كند.

دادگاه بين‌المللي كيفري در اين بيانيه از دفتر امور دفاعي سازمان ملل،‌ شوراي امنيت و دفتر امور قربانيان اين سازمان درخواست كرده تا نظر و موضع خود درباره اين مسئله را تا قبل از چهارم ژوئن اعلام كنند.

دولت ليبي پيشتر به مسئله محاكمه سيف‌الاسلام قذافي در دادگاه بين‌المللي كيفري اعتراض و اعلام كرده بود كه ترجيح مي‌دهد، سيف الاسلام را در دادگاهي در داخل ليبي محاكمه كند.

از سوي ديگر پايگاه اطلاع رساني المحيط در خبري اعلام كرد كه "مصطفي عبدالجليل"، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي با حضور در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي با اشاره به درگيري‌هاي اخير در كشور مصر نسبت به ادامه اين درگيري‌ها و نيز حوادث اخير در ميدان العباسية قاهره ابراز نگراني كرد.

رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي در اين‌باره گفت: ارتش مصر در طول انقلاب اين كشور نقش برجسته و مهمي در دفاع از مردم معترض مصر و كاهش درگيري‌ها داشته، به همين دليل ملت مصر بايد به اين نكته توجه ويژه‌اي داشته باشد.

عبد الجليل افزود: ارتش مصر همواره حامي شهروندان مصري است و با در دست داشتن قدرت مانع از پيچيده‌تر شدن اوضاع در اين كشور مي‌شود و حوادث كنوني نبايد در مصر اتفاق بيفتد.

سودان

شبكه الجزيره در خبري اعلام كرد كه "عمرالبشير"،‌ رئيس جمهوري سودان ضمن سفر به شهر استراتژيك "تلودي" در ايالت كردفان جنوبي وعده داده است كه به‌ زودي اين ايالت را از وجود كساني پاك مي‌كند كه آن‌ها را خائن و مزدور بيگانگان خوانده بود.

رئيس جمهوري سودان روز گذشته پس از نماز جمعه در مسجد تلودي گفت: اين جمعه در تلودي نماز مي‌خوانيم و اميدواريم نماز جمعه آينده را در شهر "كادوا" اقامه كنيم.

كادوا يكي از مهم‌ترين شهرهاي كردفان جنوبي است كه هم‌اكنون نيروهاي جنبش‌ملي و ديگر گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سودان كنترل آن را به دست دارند.

البشير در ادامه اظهارات خود گفت كه ما به اهالي تلودي اطمينان مي‌دهيم كه همواره با آنها خواهيم ماند و سودان را از وجود مزدوراني پاك خواهيم كرد كه كشورشان را به بيگانگان فروخته‌اند.

جنبش‌ ملي آزادي‌بخش سودان شاخه شمال اعلام كرده است، در صورتي‌كه نيروهاي البشير به شهر كاودا حمله كنند، اين جنبش با آنها به شدت مقابله خواهد كرد.

از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه نوشت، مقامات دولتي سودان تاكيد كرده‌اند كه با وجود رعايت آتش‌بس توسط خارطوم، سودان جنوبي همچنان به درگيري‌هاي مرزي خود ادامه مي‌دهد.

وزارت امورخارجه سودان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرده است كه نيروهاي سودان جنوبي به درگيري‌هاي مرزي ادامه مي‌دهند و ارتش خارطوم تصميم دارد، نيروهاي جوبا را تا آخرين نيرو از خاك سودان خارج كند.

شوراي امنيت سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته با تصويب قطعنامه‌اي از سودان و سودان جنوبي خواست ظرف 48 ساعت به اختلافات سه ماهه خود پايان دهند، در غير اين صورت مجازات خواهند شد.

ليبريا

از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه در خبري اعلام كرد كه رئيس دادستاني دادگاه جنايي سازمان ملل متحد خواستار 80 سال حبس براي "چارلز تيلور"، رئيس جمهوري سابق ليبريا به اتهام ارتكاب فجايع در غرب آفريقا شد.

چارلز تيلور 64 ساله، ديكتاتور و رئيس جمهوري سابق ليبريا ماه گذشته در دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم سيرالئون در دادگاه بين المللي كيفري كمك تسليحاتي و تشويق به ارتكاب جنايات جنگي و نقض حقوق بشر از طريق حمايت از شورشيان سيرالئون متهم شد.

تيلور متهم به 11 مورد جرم از جمله قتل، تجاوز، بردگي جنسي، قطع عضو و غارت بوده و قرار است حكم وي در 30 مه سال جاري به اجرا گذاشته شود.

ديكتاتور سابق ليبريا بين سال‌هاي 1996 تا 2002 ميلادي مرتكب اين جنايات شده است و با توجه به اين جرايم دادستان‌ سيرالئون معتقد است، وي نبايد به كمتر از 80 سال حبس محكوم شود.

در صورتي كه تيلور به 80 سال حبس محكوم شود، اين حكم بيشتر از حكمي است كه پيشتر براي رهبران شبه نظامي سيرالئون صادر شده بود. تيلور 64 ساله از سال 2006 ميلادي در زنداني در آمستردام پايتخت هلند به سر مي‌برد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران