تونس

خبرگزاري فارس- انتقاد تونس از دخالت‌هاي آمريكا در امور اين كشور، تحصن سراسري امروز مخالفان رئيس جمهور موريتاني، تصويب قانون توزيع قدرت بين پادشاه و نخست‌وزير در مغرب، خودسوزي يك جوان معترض ديگر در تونس از عناوين مهم‌ترين تحولات سياسي امروز در قاره آفريقا است.

به گزارش فارس، جديدترين و مهم‌ترين تحولات سياسي در حوزه قاره سبز آفريقا به شرح زير است:

*تحصن سراسري مخالفان رئيس جمهور موريتاني

پايگاه خبري "اليوم السابع" نوشت: معارضان موريتاني امروز چهارشنبه با برپايي تحصن در سراسر كشور با شعار "همه قاطع براي بركناري رئيس" خواستار سرنگوني رژيم مي‌شوند.

"مني بنت الدي"، رئيس كميته رسانه‌اي هماهنگي معارضان تاكيد كرد مردم نواكشوت امروز از ميدان "دار الشباب قديم" به سوي ميدان "مسجد بن عباس" راهپيمايي مي‌كنند تا در آنجا تحصن خود را برگزار مي‌كنند و معارضان با راهپيمايي مسالمت‌آميز سركوبگري‌هاي نظام را به چالش مي‌كشند.

نيروهاي امنيتي موريتاني پنجشنبه هفته گذشته به تحصن بيش از 12 ساعته معارضان كه خواستار سرنگوني محمد ولد عبدالعزيز از قدرت بودند حمله كردند و با شليك گاز اشك‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش آنها را متفرق كردند.

پليس موريتاني همچنين 16 دانشجوي معارض دانشكده ادبيات و علوم انساني نواكشوت را دستگير كردند و اين در حالي است كه بيشتر بخش‌هاي اين دانشكده و دانشكده فني در اعتراض به دستگيري دانشجويان اعتصاب كرده‌اند.

* درگيري انقلابيون ليبي مقابل مقر نخست‌وزيري در طرابلس

ده‌ها نفر از انقلابيون "جبل نفوسه" كه در جنوب غربي طرابلس و غرب ليبي قرار دارد، ديروز ساختمان نخست وزيري را به محاصره خود درآوردند.

انقلابيون جبل نفوسه خواستار مطالبات مالي خود بودند كه با خلف وعده‌هاي دولت موقت "عبدالرحيم الكيب" مواجه شده بود و منجر به درگيري اين انقلابيون با نيروهاي كمتيه عالي امنيتي شد.

اما انقلابيون با رد درخواست براي پايان دادن به تحصن مسالمت‌آميز با نيروهاي امنيتي درگير شدند كه به دنبال آن نگهبانان مقر نخست وزيري در مركز طرابلس اقدام به شليك تيرهاي هوايي براي متفرق كردن تحصن‌كنندگان كردند.

بر اساس گزارش الجزيره درگيري‌هاي انقلابيون جبل نفوسه با نيروهاي امنيتي ليبي يك كشته و چهار مجروح به دنبال داشت.

* دولت ليبي: قطع پاداش‌هاي مالي انقلابيون موقتي است

دولت ليبي تاكيد كرد كه قطع پرداخت پاداش مالي به انقلابيون موقت است و دليل قطع موقت پرداخت، تخلفاتي است كه در فهرست اسامي انقلابيوني كه پاداش مالي از دولت مطالبه مي‌كنند مشاهده شده است.

دولت ليبي اعلام كرد كه تدابير جديد براي ممانعت از بروز تخلف و سوء استفاده از فرصت كمك به انقلابيون اتخاذ شده است.

"ناصر المانع" سخنگوي دولت ليبي ديروز سه‌شنبه گفت دولت ليبي و شوراي ملي انتقالي شيوه كنوني پرداخت پاداش مالي را به هدر رفتن بيت المال و خيانت به ملت مي‌داند.

وي درباره حمله مسلحانه انقلابيون به ساختمان نخست‌وزيري در طرابلس كه در اعتراض به قطع پاداش مالي دولت به آنها صورت گرفته بود گفت: با نمايندگان اين گروه درباره قطع كمك‌ها به مجروحين، اسرا و مفقودين و اقدامات دولت در قبال ايشان مذاكره صورت گرفته است.

سخنگوي دولت تاكيد كرد كه در اين مذاكره بر حقوق انقلابيون و اولويت‌بخشي به آن از سوي دولت تاكيد شده است.

* آغاز محاكمه هواداران رژيم قذافي

محاكمه سران رژيم سابق ليبي و وابسته به رژيم معمر قدافي در اين كشور آغاز شد و ديروز سه‌شنبه اولين محاكمه غيرنظامي شماري از وابستگان به رژيم سابق در دادگاه شهر الزاويه در غرب طرابلس برگزار شد.

اين افراد متهم به اقدام براي تضعيف استقرار و امنيت كشور با اجراي عمليات‌هاي تروريستي بودند اما به درخواست وكلاي مدافع آنها ادامه محاكمه به زمان ديگري موكول شد.

هم اكنون شمار زيادي از سران رژيم سابق و صدها نفر از هواداران قذافي در زندان‌هاي دولت انتقالي ليبي هستند و در انتظار محاكمه خود به سرمي‌برند.

* تصويب قانون توزيع قدرت بين پادشاه و نخست‌وزير در پارلمان مغرب

پارلمان مغرب ديروز سه‌شنبه پس از بحث طولاني لايحه قانوني را براي اولين بار پس از تدوين قانون اساسي جديد اين كشور به تصويب رساند كه نحوه توزيع انتصاب‌ موقعيت‌هاي عالي‌رتبه بين پادشاه و نخست‌وزير را تعيين مي‌كند.

بر اساس اين قانون "عبدالله بنكيران"،‌نخست‌وزير جديد مغرب انتصاب هزار و 181 منصب عالي‌رتبه را برعهده مي‌گيرد و پادشاه حق انتصاب در 38 نهاد را دارد و اين در حالي است كه بر اساس قانون اساسي پيشين مغرب نخست‌وزير تنها انتصاب در 17 منصب عالي‌رتبه را در اختيار داشت.

از جمع 395 نماينده پارلمان، 131 نفر به اين قانون راي مثبت و 48 نفر راي منفي و هفت نفر راي ممتنع دادند اين در حالي است كه 209 نماينده نيز در جلسه راي‌گيري حضور نداشتند.

بخشي از معارضان از حزب اتحاديه سوسياليست چپ‌گرا از دادن راي مثبت به اين لايحه خودداري كردند چرا كه اكثريت پارلمان با اصلاحيه‌هاي معارضان در اين لايحه مبني بر كاهش شمار پست‌‌هاي انتصابي پادشاه از 38 منصب به 11 منصب و افزودن به اختيارات انتصابي نخست‌وزير مخالفت كرده بود.

* آغاز گفت‌وگوهاي ملي در مغرب براي اصلاح دستگاه قضا

محمد ششم پادشاه مغرب شب گذشته طي نطقي از آغاز گفت‌وگوهاي ملي براي اصلاح دستگاه قضا تحت نظارت "هيئت عالي مشورتي" مركب از 40 عضو خبر داد.

بنا به گفته پادشاه اين هيئت كه اعضاي آن را "مصطفي الرميد"، وزير دادگستري پيشنهاد داده است شامل مقامات، رهبران و مديران همه نهادهاي قانون‌گذاري و بخش‌هاي دولتي و قضايي و نمايندگاني از جامعه مدني است.

محمد ششم تاكيد كرد اين هيئت مشورتي مسئوليت تهيه منشور ملي با اهدافي روشن، برنامه‌هاي معين و ساز و كار مشخص را برعهده دارد.

انتظار مي‌رود اين گفت‌وگوي ملي دو ماه به طول انجامد و پس از آن طرح‌ها و توصيه‌ها درباره اصلاح سيستم قضا در مغرب به پادشاه اين كشور كه رياست شوراي عالي دستگاه قضايي را برعهده دارد ارائه مي‌شود.

پادشاه مغرب بر تضمين استقلال دستگاه قضا از دو قوه مقننه و مجريه و تاسيس شوراي عالي قوه قضائيه به عنوان نهادي قانوني تاكيد كرد.

* دستگاه قضايي آفريقاي جنوبي مقاماتي از زيمبابوه را تحت پيگرد قرار مي‌دهد

دادگاهي در آفريقاي جنوبي دستور رسيدگي به اتهامات مقاماتي در زيمبابوه درباره شكنجه هوداران جريان معارض در پنج سال پيش را صادر كرد.

قاضي "هانز فابرسيوس" در پريتوريا گفت كشورش متعهد به تحقيق درباره هر متهم به ارتكاب جنايات خطرناك در خارج از خاك اين كشور و محاكمه آنها در آفريقاي جنوبي است.

يك وكيل دادگاه جنايي بين‌المللي نيز دستور دستگاه قضايي آفريقاي جنوبي براي رسيدگي به اتهامات مقامات زيمبابوه تصميمي انقلابي خواند و گفت: پيامش اين است كه آفريقاي جنوبي پناهگاه شكنجه‌گران نخواهد بود.

انجمن تبعيدي‌هاي زيمبابوه‌اي از آفريقاي جنوبي خواست به تعهدات خود در قبال دادگاه جنايي پايبند باشند و 17 مقام زيمبابوه‌اي را كه متهم به شكنجه معارضان هستند در صورت ورود به اين كشور دستگير كنند.

موضوع شكنجه معارضان به حمله عليه ساختمان جنبش "براي تغيير دموكراتيك" مهم‌ترين گروه معارضان نظام رابرت موگابه بازمي‌گردد.

شماري از مقامات زيمبابوه به شكنجه ده‌ها فعال معارض به دنبال اين حمله برنامه‌ريزي شده متهم هستند كه جنايتي غيرانساني شمرده مي‌شود.

* خودسوزي جوان معترض تونسي

منابع پزشكي تونس از مرگ يك جوان تونسي اهل استان توزر 500 كيلومتري جنوب پايتخت تونس بر اثر خودسوزي خبر دادند.

"علي المرزوقي"،‌35 ساله يكشنبه شب بر اثر شدت جراحات وارده در تمام بدنش ناشي از خودسوزي قبل از رسيدن به بيمارستان سوختگي در داخل آمبولانس جان سپرد.

اهالي شهر توزير علت خودكشي اين جوان كه با ريختن بنزين بر روي بدن و آتش زدن خودش صورت گرفته بود مخالف مسئولين محلي با اعطاي يك زمين زراعتي دولتي به وي در يكي از مناطق استان صورت گرفته است.

انقلاب مردم تونس كه سرآغاز انقلاب‌هاي منطقه بود و به سرنگوني ديكتاتورهاي تونس، مصر، ليبي و يمن منتهي شد با خودسوزي يك شهروند اين كشور در اعتزاض به بيكاري آغاز شد.

* انتقاد تونس نسبت به دخالت‌هاي آمريكا در امور قضايي اين كشور

تونس از اظهارات "گوردن گراي"، سفير آمريكا در اين كشور در قبال محكوميت مدير شبكه نسمه‌تي‌وي به دليل پخش فيلم ضدايراني پرسپوليس انتقاد كرد.

به دنبال صدور حكم دادگاه، سفير آمريكا در بيانيه‌اي گفت :اين محكوميت نگراني‌هاي واقعي درباره آزادي بيان در تونس جديد را مطرح مي‌كند.

سفير آمريكا ادعا كرده بود كه القروي حق تجديد نظر در حكم خود را دارد و دوره كنوني با دوره زين العابدين بن علي متفاوت است و بايد به آزادي بيان كه يكي از حقوق بشر شمرده مي‌شود احترام گذاشت.

در واكنش به اظهارات سفير آمريكا وزارت خارجه تونس در بيانيه‌اي اين اظهارات را دخالت در امور قضايي تونس خواند و گفت: تونس خواستار عدم دخالت در امور قضايي اين كشور است و آزادي بيان حق مشروعي است كه قانون آن را تعيين مي‌كند.

در اين بيانيه آمده است دولت تونس نسبت به اظهارات سفير آمريكا مبني بر نوميدي از تونس جديد اظهار تعجب مي‌كند.

وزارت خارجه تونس در روابط خود با تونس خواستار تفاهم و احترام متقابل بر اساس منافع مشترك و احترام به حاكميت مستقل دو كشور شد.

در دادگاه اوليه‌اي كه براي پرونده‌ شبكه تلويزيوني تونسي "نسمة تي‌وي" تشكيل شد، اين شبكه بدليل پخش فيلم انيميشن ضدايراني و ضد اسلامي "پرسپوليس" محكوم شد.

پخش اين فيلم انيميشن در تونس در اكتبر گذشته، اعتراض بسياري از اسلام‌گرا‌ها و سلفي‌ها را برانگيخت زيرا اين فيلم را كه به سياه‌نمايي از دوران اوايل انقلاب اسلامي ايران معروف شده است، ضد اسلامي مي‌دانستند.

يك منبع آگاه در گفت‌وگو با يونايتدپرس گفت كه دادگاه "نبيل القروي" مدير شبكه نسمه‌تي‌وي را به پرداخت 2400 دينار(40/1589 دلار) بعنوان غرامت محكوم كرد. علاوه بر او "نادية جمال" رئيس انجمن صوت و تصوير كه اين فيلم انيميشن ايراني را دوبله كرده است و نيز "هادي ابوغنيم" مسئول بخش برنامه‌هاي اين شبكه تلويزيوني را به پرداخت غرامت 1200 ديناري (70/794 دلار) محكوم شدند.

پخش فيلم ضدايراني «پرسپوليس» از شبكه تلويزيوني «نسمه تي‌وي» در مهر ماه گذشته در تلاش براي برانگيختن احساسات اسلامي مردم اين كشور و براي تخريب وجهه ايران انتقادات رسانه‌اي بسياري در اين كشور ايجاد كرد كه به درگيري شديدي بين پليس و مردم اين كشور نيز انجاميد.

شبكه نسمه تي‌وي يك شبكه ايتاليايي تونسي است و 25 درصد سهام اين شبكه متعلق به "سيلويو برلوسكوني" نخست وزير سابق ايتاليا است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران