مصر

خبرگزاري فارس- مناظره تاريخي عبدالنعم ابوالفتوح و عمرو موسي، دو نامزد انتخاباتي رياست‌جمهوري‌ مصر در راس توجهات مطبوعات جهان بود، اما در اين بين موضع‌گيري دو نامزد در قبال اسرائيل بيش از هر اظهار نظر ديگري مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش فارس، مناظره‌اي كه "عبدالمنعم ابوالفتوح"، نامزد مستقل اسلام‌گرا و "عمرو موسي"، نامزد مستقل ملي‌گراي انتخابات رياست جمهوري مصر پنج شنبه گذشته انجام دادند، با بازتاب‌هاي گسترده‌اي هم در عرصه داخلي و هم در عرصه بين المللي مواجه بود.

- نيويورك تايمز در اين‌باره در گزارشي نوشت كه عمرو موسي 75 ساله با اعتماد به نفس بيشتر و هجومي‌تر از ابو الفتوح 75 ساله مي‌نمود، اما هيچ يك نتوانست ديگري را به شكلي قاطع مجاب كند.

همچنين نيويورك تايمز نوشت كه اكثر مناظره درباره جهان در جريان بود و موسي تلاش بسيار داشت نشان دهد كه ابو الفتوح جايگاهي در ميان ليبراليست‌هاي لائيك ندارد، در حالي‌كه ابو الفتوح تلاش داشت بر قانون اسلامي يا شريعت و آزادي‌هاي فردي و عدالت اجتماعي تمركز كند.

اين روزنامه آمريكايي با اين حال تاكيد كرد كه هر دو نامزد بر پايبندي خود به بند دوم قانون اساسي يعني تبعيت از اسلام و شرعيت اعلام كردند.

- واشنگتن پست ديگر روزنامه آمريكايي درباره مناظره ابو الفتوح و موسي نوشت كه اين مناظره چنان براي مردم مصر اهميت داشت كه مردم اين كشور حتي در قوه‌خانه‌ها و كافه‌ترياها آن را دنبال مي‌كردند.

واشنگتن پست در ادامه اظهار كرد كه در اين مناظره تفاوت ميان دو نامزد به شكلي آشكار قابل ملاحظه بود، چون در حالي‌كه موسي بر برقراري ثبات و استقرار در مصر تاكيد داشت كه بيش از يك سال است، از آن محروم هستند و تلاش كرد كه مردم مصر را از به قدرت رساندن اسلامگرايان بهراساند،‌ابو الفتوح در مقابل سعي داشت، بر اسلامگرايان و ليبراليست‌هاي حامي انقلاب در سخنانش تكيه كند.

واشنگتن پست در ادامه به سخنان ابو الفتوح درباره اسرائيل اشاره كرد و گفت كه ابو الفتوح با دشمن خواندن اسرائيل تلاش كرد، جايگاه خود را در ميان مصري‌ها ناراضي از سياست‌‌هاي اسرائيل و همچنين فلسطينيان مستحكم‌تر كند، در حالي‌كه موسي تنها به تجديد نظر و بازنگري در كمپ‌ديويد اشاره كرد.

اين روزنامه آمريكايي تاكيد كرد كه بي‌ترديد مواضع ابو الفتوح در برابر اسرائيل و كمپ ديويد نگراني مقامات آمريكايي را برمي‌انگيزد.

- دوچه وله المان: دوچه وله المان نوشت كه هردو نامزد تلاش كردند، تاكيد كنند كه جهت برپايي و تشكيل نظامي دمكراتيك تلاش خواهند كرد.

- همچنين روزنامه‌هاي فرانسه نيز در شماره‌هاي روز گذشته خود در گزارش‌هايي تحت عنوان "مصر .. مناظره سياسي تاريخي" به اين مناظره پرداخته و لوموند نوشت كه هر دو نامزد تلاش كردند، يك ديگر را مجاب كنند.

- خبرگزاري نووستي روسيه نيز با تاريخي و تند خواندن اين مناظره آن را بيانگر تغيير و تحولات جاري در عرصه قدرت در عرصه سياسي مصر برشمرد.

اين خبرگزاري روسي اين مناظره را در تاريخ مصر در نوع خود اولين برشمرد و تاكيد كرد كه هر دو نامزد تلاش كردند با مجاب كردن يك‌ديگر اعتماد هواداران و راي‌دهندگان آنها را نسبت به نامزدهايشان متزلزل كنند.

با نزديك شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري در مصر پنج شنبه گذشته مناظره‌اي ميان دو نامزد سرشناس اين انتخابات برگزار شد و عمرو موسي، سياستمدار كهنه‌كار مصري و دبير سابق اتحاديه عرب و عبدالمنعم ابوالفتوح، از اسلام‌گرايان معتدل اين كشور رو در روي يكديگر قرار گرفتند.

يكي از مهمترين نكات اين مناظره، موضع‌گيري دو كانديدا درباره رژيم صهيونيستي بود. در اين‌باره ابوالفتوح اين رژيم را به عنوان دشمن مصر خطاب كرد و وعده داد، در معاهده صلح با اين رژيم بازنگري كند.

وي در اين‌باره گفت: اسرائيل يك دشمن است كه بر پايه اشغالگري بنا شده است. اين رژيم دويست كلاهك هسته‌اي دارد و براي تصميمات بين‌المللي احترامي قائل نيست... معاهده با اسرائيل بايد بازنگري و آنچه عليه منافع مصر است، به سرعت از ميان برداشته و هر چه به سود ماست، تثبيت شود.

اما سخنان موسي حاكي از موضع‌گيري مبهم وي در اين‌باره بود. وي از بازنگري تدريجي در معاهده صلح دفاع كرد، ولي از دشمن خطاب كردن رژيم اسرائيل پرهيز كرد: ما عدم توافقات فراواني داريم. بيشتر مردم ما اسرائيل را دشمن مي‌دانند، اما مسئوليت رئيس جمهور، تعامل مسئولانه با اين امور و پيروي نكردن از شعارهاي تند و آتشين است.

در ادامه مناظره، ابوالفتوح به ارتباط موسي با دولت مبارك اشاره كرد و پرسيد: چگونه كسي به عنوان عضوي از رژيم سابق ـ كه مردم عليه آن انقلاب كرده‌اند‌ ـ مي‌تواند بخشي از راهكار به شمار آيد؟.

موسي ضمن رد اين مطلب گفت: او عضوي از رژيم مبارك نبوده و ده سال از زمان وزارت وي مي‌گذرد.

درباره نقش اسلام در سياست، موسي خود را فردي دانست كه به قوانين اسلامي احترام مي‌گذارد، ولي اجازه تبعيض عليه اقليت‌ها و يا گسترش عرصه حقوقي اسلام را نمي‌دهد.

در مقابل، ابوالفتوح با اشاره به نقش تصريح شده اسلام در قانون اساسي مصر، اظهار كرد كه وي قوانين اسلامي را منصفانه اعمال خواهد كرد؛ اما نقش اسلام به آنچه از سال‌ها پيش در قانون اساسي ذكر شده (منبع اصلي قانونگذاري) منحصر خواهد بود.

در اين رابطه، موسي رقيب خود را با اخوان المسلمون مرتبط دانست و وي را وابسته به گروه‌هاي افراط گرايي معرفي كرد كه در دهه 1990 حملاتي را در مصر ترتيب دادند.

ابوالفتوح تصديق كرد: وي يكي از بنيانگذاران گروه "جماعت اسلاميه" به عنوان يك گروه اسلام‌گراي صلح طلب بوده، ولي تأكيد كرد كه او مسئول كساني نيست كه از جماعت جدا شده و مرتكب خشونت شدند.

موضع‌گيري دو كانديدا در مورد ايران هم در نوع خود جالب توجه بود. ابوالفتوح در اين‌باره گفت سياست خارجي مصر بايد مستقل از سياست‌هاي قدرت‌هاي خارجي باشد و اين كشور بايد ضمن حفظ استقلال، روابط خوبي با كشورهاي عربي و اسلامي، از جمله ايران داشته باشد؛ افزون بر اينكه جلوي گسترش تبليغ تشيع از سوي ايران را بگيرد.

عمرو موسي نيز در اين‌باره گفت: در صورت حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران، عليه اين حمله موضع‌گيري خواهد كرد. البته وي گفت، با ايران اختلافات بسياري دارد و در بيان اين اختلافات، ادعاهايي چون دخالت ايران در امور كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، اختلاف بر سر مالكيت جزاير سه‌گانه و سياست‌هاي ايران در سوريه و فلسطين را مطرح نمود.

اما به گزارش "بي.بي.سي"، موسي كه به دليل ناتواني از پاسخ مناسب به انتقادات رقيب خود، آشفته و سردرگم شده بود، در اواخر اين مناظره، چندين بار ايران را كشوري عربي خطاب كرد! اين اظهارات به سرعت در اينترنت منتشر شده و دستمايه تمسخر وي از سوي مصريان را فراهم آورد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران