مصر

خبرگزاري فارس- عمرو موسي يكي از نامزدهاي برجسته رياست جمهوري مصر، شوراي نظامي اين كشور را به دليل اشتباهات زياد از جمله تاخير در واگذاري قدرت، سركوب اعتراضات و رد صلاحيت برخي نامزدهاي اسلام‌گرا فريبكار خواند و گفت: حكومت نظاميان اعتبار خود را نزد مردم از دست داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در قاهره، "عمرو محمد موسي (Amr Mohammed Moussa)، نامزد رياست جمهوري مصر در اكتبر سال 1936 در قاهره پايتخت مصر به دنيا آمد. وي در دانشگاه قاهره در رشته حقوق تحصيل كرد و سال 1957 فارغ‌التحصيل شد و سال بعد در وزارت امورخارجه مصر مشغول به كار شد.

از جمله سوابق وي در وزارت امورخارجه مصر مي‌توان به مدير گروه بين‌المللي در سال 1977، سفير مصر در هند از سال 1983 تا 1986، نماينده دائم مصر در سازمان ‌ملل متحد در سال 1990 تا 1991، وزير امورخارجه كشور مصر از سال 1991 تا 2001 اشاره كرد. عمرو موسي از سال 2001 دبيركل اتحاديه عرب بود و تا زمان بركناري حسني مبارك در سال 2011 در اين سمت فعاليت كرد. وي چند ساعت پس از كناره گيري حسني مبارك در تاريخ 11 فوريه سال 2011، استعفاي خود را از اتحاديه عرب اعلام كرد.

عمرو موسي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به بررسي وضعيت كنوني و آينده اين كشور به دنبال انقلاب 25 ژانويه پرداخت.

نامزد رياست جمهوري مصر شوراي نظامي اين كشور را به دليل اشتباهات زيادي به تعويق انداختن تحويل قدرت، سركوب اعتراضات و رد صلاحيت برخي نامزدهاي اسلام‌گرا فريبكار خواند و تاكيد كرد حكومت نظاميان اعتبار خود را در نزد مردم از دست داده است.

دبيركل سابق اتحاديه عرب ايران را كشوري محوري در منطقه و روابط تهران و مصر را رو به بهبودي خواند و از سفر وزير خارجه ايران به قاهره براي شركت در اجلاس كشورهاي عضو عدم تعهد ابراز خرسندي كرد.

عمرو موسي خود را از مخالفان سرست سياست رژيم صهيونيستي در قبال فلسطين و كشورهاي عربي دانست و تاكيد كرد توافقنامه صلح كمپ‌ديويد بين مصر و اسرائيل سند تاريخي منسوخ است چرا كه تل‌آويو به بند دوم توافقنامه پايبند نبوده است.

عمرو موسي همچنين تاكيد كرد روابط قاهره-واشنگتن در دوره مبارك پيشرفتي براي مصر به همراه نداشته است و منافع آن تنها شامل حال اطرافيان مبارك بوده است.

*****آنچه در زير مي‌آيد متن كامل اين مصاحبه است*****

فارس: برنامه شما براي رياست جهموري مصر چيست؟

عمرو موسي: طبيعتا در يك گفت‌وگوي رسانه‌اي امكان تشريح كامل برنامه انتخاباتي وجود ندارد چون بنده برنامه انتخاباتي خود را در 80 صفحه خلاصه كرده‌ام اما برخي برنامه‌هاي اساسي خود را بيان خواهم كرد.

شعار تبليغات انتخاباتي من "بازسازي مصر" است و معيارهايي براي بازسازي مصر وجود دارد كه از جمله آن دموكراسي است كه بايد در تقسيم قدرت، رعايت حقوق بشر، احترام به آزادي افراد و رهايي از فساد نشان داده شود.

ايجاد تغييرات در صحنه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي نيز از ديگر معيارها براي ساختن مصر جديد است.

فارس: آيا فكر نمي‌كنيد شوراي نظامي قدرت را به نامزد مورد حمايت خود واگذار كند؟

عمرو موسي: شوراي نظامي مظنون به اشتباهات بسياري است به همين جهت برخي و بلكه بسياري اعتماد خود را به آن از دست داده‌اند و حس عدم اعتماد به دنبال تاخير شوراي نظامي در انتقال قدرت و بي‌توجهي به جدول زماني اعلام شده شكل گرفت به ويژه كه شوراي نظامي به دنبال فشارهاي مردمي به دنبال جدول زماني ديگري بود و به همين جهت شوراي نظامي اعتبار خود را در نزد مردم مصر از دست داد.

اين گونه فريبكاري شوراي نظامي و اقدامات سركوبگرانه و رد صلاحيت نامزدهاي جريان اسلام‌گرا از جمله خيرت الشاطر و حازم ابواسماعيل از ديگر عوامل بي‌اعتمادي مردم به حكومت نظاميان است.

شوراي نظامي قادر به تقلب كردن در انتخابات رياست جمهوري و دستكاري كردن در آراي مردمي نيست شوراي نظامي از اينكه با صورت گرفتن هر گونه تقلب در انتخابات انقلاب جديدي در كشور به وقوع بپيوندد هراس دارد شوراي نظامي از هيچ نامزد رياست جمهوري حمايت نكرده است اگرچه نگاه‌ها به سوي احمد شفيق كه در اصل فردي نظامي است دوخته شده است اما باز فكر نمي‌كنم كه شوراي نظامي از آن حمايت كند.

شوراي نظامي خواستار خروج ايمن از قدرت در موعد مقرر خود است اما نگران است كه برخي جريان‌ها نتيجه انتخابات هر آنچه باشد، نپذيرند چون نيروهاي سياسي در مصر كاملا چند دسته شده‌اند.

فارس:نظر شما درباره روابط مصر و ايران چيست آيا معتقديد كه بايد اين روابط از سر گرفته شود اهميت از سرگيري اين روابط در چيست؟

عمرو موسي: به اعتقاد من روابط مصر و ايران در برهه آتي در مسير بازگشت به حالت طبيعي خود است و من بسيار خرسند شدم وقتي فهميدم كه يك هئيتي از دانشجويان مصري رشته زبان فارسي سفري به تهران داشته‌اند و خوشحالي من زماني بيشتر شد كه علي اكبر صالحي، وزير خارجه ايران در اجلاس چند روز گذشته وزراي خارجه كشورهاي عضو عدم تعهد در شرم الشيخ مصر حضور يافت.

ازسرگيري روابط مصر با ايران ضروري است من در زمان تصدي دبير كلي اتحاديه عرب خواستار ازسرگيري روابط تهران-قاهره و خواستار گفت‌وگوي واقعي همه كشورهاي عربي با ايران شدم اما جريان‌هايي از كشورهاي حوزه خليج [فارس] و همچنين در مصر از جمله مبارك با اين پيشنهاد مخالفت كردند.

ازسرگيري روابط ايران و مصر از آن جهت اهميت دارد كه ايران همچون مصر كشوري محوري در منطقه است و سابقه فرهنگي اسلامي بزرگي دو كشور را به هم پيوند مي‌دهد و اگرچه دو كشور در مذهب با يكديگر تفاوت دارند اما اين هرگز مانع روابط ديپلماتيك مصر و ايران نخواهد بود.

فارس: نظر شما درباره توافقنامه كمپ‌ديويد چيست؟

عمرو موسي: توافقنامه كمپ‌ديويد توافقنامه‌اي بين‌المللي است اما به سند تاريخي منسوخي تبديل شده است و بايد برخي از بندهاي اين توافقنامه اصلاح شود از جمله اينكه اسرائيل به بند دوم توافقنامه پايبند نبوده است بندي از توافقنامه كه بر اساس آن فلسطينيان بايد از حكومت كاملا مستقل برخوردار باشند اما ما روزانه شاهد جنايات اسرائيل در فلسطين هستيم پس پايبندي به توافقنامه از اساس كجا رفته است.

فارس: از نظر شما روابط مصر و اسرائيل پس از انقلاب چگونه بايد باشد؟

عمرو موسي: من از مخالفان سرسخت سياست اسرائيل هستم و مي‌توانم بگويم كه اين مخالفت از دلايل اصلي عدم تمديد دوره تصدي‌گري پست وزارت خارجه از سال 2001 بود.

سياست مصر در قبال اسرائيل به دلايلي كه به مصري‌ها و كشورهاي عربي اختصاص دارد تغيير خواهد كرد از جمله اينكه مصري‌ها از سياست اسرائيل در قبال فلسطينيان بسيار ناراضي هستند و مي‌توانم بگويم كه كشورهاي عربي ديگري نيز از اين سياست ناراضي هستند و مي‌توانم بگويم كه كشورهاي عديده‌اي در همه جهان نيز از سياست اسرائيل راضي نيستند.

اسرائيل در روابط خود با ملت فلسطين حساسيتي به خرج نمي‌دهد و سياست اسرائيل بر لابي خاصي تكيه دارد كه سياستي كوتاه مدت است و اگر بحران همچنان بدون راه حلي ادامه پيدا كند براي اسرائيل خوشايند نخواهد بود.

فارس: نظر شما درباره رابطه با آمريكا چيست؟ در دوره مبارك روابط مصر و آمريكا برقرار بوده است آيا اين روابط به پيشرفت مصر منجر شده بود؟

عمرو موسي: روابط مصر و آمريكا در دوره مبارك تنها بر يك اساس بوده است و آن منفعت آمريكا بدون در نظر گرفتن منافع مصر بود بنابراين آمريكا در آن زمان از مصر بسيار راضي بود اما در برهه انقلاب نيز وقتي كه آمريكا متوجه شد كه مبارك ديگر مهره سوخته براي آنها به حساب مي‌رود اظهاراتي در حمايت از انقلابيون به زبان آوردند بنابراين به دنبال مهره جديدي بودند و گمان كردند كه آن را پس از انقلاب در مصر خواهند يافت اما به اعتقاد من كه در زمان كنوني به سختي مي‌توانند به آن دست يابند.

طبيعتا روابط مصر و آمريكا به پيشرفت مصر منجر نشد بلكه بالعكس درصد بي‌سوادي و بيكاري زياد شده بود چون دستاوردي كه آمريكا براي مصر محقق كرد از 10 درصد تجاوز نمي‌كرد و اين درصد ناچيز هم نصيب نزديكان رئيس جمهور و هوادارانش بود كه ثروت مصر را چپاول كرده بودند.

فارس: در صورت رسيدن به قدرت روابط مصر و عربستان به ويژه پس از تنش اخير در روابط بين اين دو كشور چگونه خواهد بود؟

عمرو موسي: عربستان و مصر روابط مشترك بزرگي با يكديگر دارند و از زمان مطرح شدن موضوع دستگيري الجيزاوي، وكيل مصري در عربستان و اعتراض مصرِ‌ي‌ها به دستگيري وي تماس‌هاي تلفني بين دو كشور براي بررسي موضوع الجيزاوي برقرار شد و وزير خارجه عربستان به شخص بنده وعده داد كه مساله الجيزاوي در اسرع وقت حل خواهد شد.

حل بحران مصر با عربستان و ديگر كشورها در راستاي حفظ روابط ديپلماتيك است و مصر و عربستان در سطوح اقتصادي، سياسي و گردشگري روابط خوبي با يكديگر دارند.

فارس: به قضيه فلسطين چگونه نگاه مي‌كنيد؟

عمرو موسي: در وهله نخست بنده حامي حق فلسطينيان در تشكيل كشور مستقل فلسطيني بدون دخالت هيچ طرفي به ويژه نيروهاي خارجي هستم و فلسطينيان بايد بر اساس قوانين بين‌المللي به حقوق خود پايبند باشند و همچنان در همه محافل و نهادهاي بين‌المللي به رسميت شناخته شدن كشور مستقل فلسطيني را مطرح كنند چون اسرائيل همان گونه كه گفته شد سياست صلح نمي‌شناسد پس مذاكره با طرفي كه صلح نمي‌شناسد چگونه ممكن است.

فارس: روابط مصر با كشورهاي منطقه در آينده چگونه خواهد بود؟

عمرو موسي: روابط مصر با همه كشورهاي منطقه بايد قدرتمند و بر اساس احترام متقابل باشد و منافع تجاري و سياسي بين مصر و كشورهاي منطقه نيز بايد بدون دخالت حارجي يا تلاش هر نيروي خارجي براي تسلط بر اين روابط برقرار شود چون روابط تاريخي ديني و فرهنگي بزرگي ما كشورهاي منطقه را به يكديگر پيوند مي‌‌دهد كه گذر زمان نيز نمي‌تواند آن را از صفحه تاريخ محو كند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران