مصر

خبرگزاري مهر - گروه بين الملل: با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري مصر اظهار نظر درباره معاهده كمپ ديويد به يكي از مهمترين شعارهاي انتخاباتي اين كشور تبديل شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، نخستين انتخابات رياست جمهوري مصر پس از سقوط رژيم ديكتاتوري حسني مبارك 23 و 24 آوريل (سوم و چهارم خرداد) برگزار خواهد شد.

تبليغات انتخاباتي نامزدها از 30 آوريل آغاز شده است و تا 21 مي 2 روز پيش از آغاز انتخابات ادامه خواهد داشت. با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات، تبليغات و سخنراني نامزدها روز به روز افزايش مي يابد.

موضع گيري درباره معاهده كمپ ديويد و سرنوشت سازش با رژيم صهيونيستي يكي از مهمترين محورهاي سخنراني نامزدهاي انتخابات مصر به شمار مي رود. در اين گزارش مواضع مهمترين نامزدها در قبال رژيم صهيونيستي تشريح مي شود.

قرارداد كمپ ديويد در سال 1979 ميان "انور سادات" و "مناخيم بگين" رهبران وقت مصر و رژيم صهيونيستي به امضا رسيد كه بر اساس آن 2 طرف با يكديگر صلح كردند و قاهره در قبال دادن امتيازهاي سياسي از جمله به رسميت شناختن اسرائيل بخش هاي اشغالي از خاك خود در صحراي سينا را پس گرفت.

اين قرارداد كه در زمان خود باعث منزوي شدن مصر در ميان كشورهاي اسلامي و عربي شد مبناي حقوقي گسترش همكاري هاي رژيم مبارك با اسرائيل در راستاي اهداف آمريكا در خاورميانه در سال هاي اخير بود.

"محمد سليم العوا" در تبليغات انتخاباتي خود مي گويد: ما به توافقنامه هاي خود با اسرائيل پايبند خواهيم بود مشروط بر آنكه طرف مقابل نيز به آن پايبند باشد اما اگر اين موضوع از سوي اسرائيلي ها نقض شود ما نيز رفتار مشابهي خواهيم داشت.

وي در عين حال تاكيد كرد كه توافقنامه صلح با رژيم صهيونيستي داراي شروط ظالمانه اي است كه ما آن را نخواهيم پذيرفت.

"محمد المرسي" نامزد اخوان المسلمين مصر نيز در اين ميان از قافله عقب نمانده است و همچون ديگر نامزدها به طور ضمني موافقت خود را با ادامه پايبندي به كمپ ديويد اعلام كرده است.

وي صراحتا اعلام كرده است در صورتي كه رئيس جمهور شود آغوش مصر را به روي تمامي جهانيان حتي اسرائيل خواهد گشود اما رابطه با رژيم صهيونيستي بايد بر اساس احترام متقابل و نه تهديد باشد چرا كه امكان ندارد 5 ميليون اسرائيلي 95 ميليون مصري را تهديد كنند.

"عبدالمنعم ابوالفتوح" كه از مهمترين نامزدها محسوب مي شود و بنا بر اعلام تحليلگران بيشترين شانس پيروزي در انتخابات را خواهد داشت در اين رابطه خطاب به مقامات صهيونيست گفته است: شما بايد اين موضوع را درك كنيد كه در مصر انقلاب رخ داده است و رژيم فاسد مبارك از بين رفته است و ديگر قابل بازگشت نيست و معاهده صلح در صورتي كه كاملا و در تمام زمينه ها به آن پايبند نباشيد ديگر اعتباري نخواهد داشت.

وي همچنين در جايي ديگر رژيم صهيونيستي را يك دولت نژاد پرست توصيف كرده است كه داراي 200 كلاهك هسته اي است و بنابراين تهديدي براي مصر به شمار مي رود.

ابوالفتوح در ادامه گفته است: من از روز نخست اجراي معاهده كمپ ديويد با آن مخالف بودم چرا كه اين توافقنامه براي امنيت ملي مصر يك تهديد به شمار مي رود و بازنگري در آن يك ضرورت است.

اين نامزد معتقد است كه معاهده كمپ ديويد مانعي بر سر راه حاكميت كامل مصر بر صحراي سينا است چرا كه به اسرائيلي ها اجازه مي دهد بدون ويزا وارد اين منطقه شوند در حالي كه نيروهاي ارتش مصر نمي توانند به برخي از مناطق شبه جزيره سينا ورود پيدا كنند. عبدالمنعم ابوالفتوح از جمله نامزدهايي است كه از سوي سلفي ها و برخي ليبرال ها حمايت مي شود.

اما عمرو موسي ديگر نامزد انتخابات مصر كه گزينه مورد دلخواه كشورهاي غربي و عربي به شمار مي رود رويكردي كاملا متفاوت در اين زمينه در پيش گرفته است.

وي در ابتداي سقوط رژيم حسني مبارك و جو انقلابي مصر در اوايل سال 2011 بر اين باور بود كه تجديد نظر در برخي مفاد توافقنامه صلح با اسرائيل اجتناب ناپذير است چرا كه توافقنامه اي كه در سال 1979 به امضا رسيد قديمي است و نمي تواند در شرايط كنوني اجرا شود.

موسي معتقد بود: بايد در برخي بندهاي معاهده كمپ ديويد به ويژه در بخش مربوط به امنيت صحراي سينا تجديد نظر شود چرا كه اين معاهده در شرايط فعلي به ناتواني دولت مصر در اعمال حاكميت قانون در صحراي سينا و مرزها منجر شده است و اين در حالي است كه مصر بايد به عنوان يك كشور داراي حاكميت قادر به تامين امنيت كامل مرزهاي خود باشد.

اما با گذشت يك سال از انقلاب 25 ژانويه و نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري مصر موضع عمرو موسي در قبال اسرائيل و كمپ ديويد تا حدودي كمرنگ شد.

وي اخيرا تنها بحث پايبندي به توافقنامه كمپ ديويد و احترام متقابل را مطرح مي كند و حرفي از ضرورت بازنگري در آن را به ميان نمي آورد.

اظهار نظر نامزدهاي انتخابات مصر درباره رابطه با رژيم صهيونيستي در آستانه انتخابات به نوعي شعار محسوب مي شود و نمي توان درباره صحت و سقم آن به طور قطعي سخن گفت و بايد در انتظار گذشت زمان بود.

با توجه به اينكه مقامات رژيم صهيونيستي به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي سعي ندارند مصر قديمي ترين هم پيمان عرب خود را از دست بدهند و طي ماه هاي اخير بارها اعلام كرده اند رابطه با قاهره استراتژيك است مي توان اين احتمال را در مد نظر داشت كه هر يك از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر كه پيروز انتخابات شوند تغيير موضع داده و در اين زمينه يعني رابطه ديپلماتيك و اقتصادي با رژيم صهيونيستي همان سياست ديكتاتوري مبارك را در پيش بگيرند.

اما از منظر ديگر با نگاهي به تحولات اخير مصر پس از سقوط رژيم حسني مبارك همچون اشغال سفارت تل آويو درقاهره، انفجار پياپي در خط لوله صادرات گاز مصر به رژيم صهيونيستي و حاكميت اسلامگرايان بر پارلمان مصر مي توان دريافت كه توافقنامه صلح كمپ ديويد در معرض خطر جدي قرار دارد.

با توجه به افزايش احساسات ضد اسرائيلي مردم مصر طي يك سال گذشته گزينه دوم واقعي تر به نظر مي رسد و رئيس جمهور آتي اين كشور (خواه از طيف اسلامگرايان ميانه رو، سلفي ها و خواه ليبرال ها باشد) نخواهد توانست در تعامل با رژيم صهيونيستي بر خلاف خواست شهروندان مصري گام بردارد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران